Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 10. mai 2023, kl. 21:22
Sitat fra: Counterpointer på ons 10. mai 2023, kl. 18:08Jeg får et bilde i hodet at strømkundene i Norge får strømmen sin fra et stort vannbasseng. Vannet som går ut av bassenget er akkurat litt mindre enn vi bruker akkurat nå. I fremtiden vil vi bruke en god del mer. Oppe ved basenget går forskjellige politikere rundt, noen tisser i bassenget og håper det ser ut som det hjelper.

Counter.... det var da et veldig kunstnerisk bilde :+1:
Takk 😃 Kunst kan jo være så mye, var ikke den kommentaren jeg forventet dog 😏

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på ons 10. mai 2023, kl. 21:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 10. mai 2023, kl. 21:22
Sitat fra: Counterpointer på ons 10. mai 2023, kl. 18:08Jeg får et bilde i hodet at strømkundene i Norge får strømmen sin fra et stort vannbasseng. Vannet som går ut av bassenget er akkurat litt mindre enn vi bruker akkurat nå. I fremtiden vil vi bruke en god del mer. Oppe ved basenget går forskjellige politikere rundt, noen tisser i bassenget og håper det ser ut som det hjelper.

Counter.... det var da et veldig kunstnerisk bilde :+1:
Takk 😃 Kunst kan jo være så mye, var ikke den kommentaren jeg forventet dog 😏

Får bare vondt i hodet hver gang jeg tenker på det som har skjedd med kraftmarkedet. Og verre blir det jo mer fakta og analyser som graves frem.

Off grid har aldri vært mer fristende. 

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tir 09. mai 2023, kl. 18:28Etteranalyse av kraftmarkedet viser at effekten av kablene til Tyskland og England har gitt samfunnsøkonomisk underskudd. Hvorfor ikke denne analysen er offentlig publisert har plaget meg mye...Jeg vet hvem som har gjort den,hva den viste og kompetansen til miljøet som har gjennomført den. Jeg kan bare spekulere i mitt eget lille hodet hvorfor..men synes det et trist og ødeleggende for samfunnsdebatten at slik kunnskap ikke dyttes frem slik at man kan lære noe av det.

Det er korrekt det nettavisen har publisert at det var et bevisst ønske fra politikere i Norge å få trigget mer fornybar utbygging ved høyere priser. Så fikk man for mye møllers tran og analyser i ettertid som viste at dette var dumt mhp samfunnsøkonomien. Nå er man havnet helt bakpå og må bygge ned massivt med natur for å bremse prisene på sikt...
De etteranalyserapportene.... De vil jeg se.... Hvor ligger de samlet? Noen som vet det....

Men en ting er sikkert ...frp satt å bestemte og kunne stoppet de to siste kablene ..... men da visste jo ingen at det senere skulle bli krig i Europa ....

Se lenke, kopi under og bilde...

https://www.faktisk.no/artikler/jn2m2/slik-endte-vi-med-17-stromlinjer-til-utlandet

Kopi:

Frp-statsråd: Betydelig verdiskapning
Da konsesjonen ble gitt 13. oktober 2014 sa daværende olje- og energiminister Tord Lien fra Frp:
SitatMuligheten for kraftutveksling med Tyskland og Storbritannia vil gi en bedre utnyttelse av kraftsystemene, og bidra til betydelig verdiskapning. Disse kablene er viktige for at vi skal lykkes med satsingen på økt produksjon av fornybar energi.

hemi

Poltikere er vel generelt blant de minst utdannede, og minst kunnskapsrike folkene, er heldigvis mye rådgivere i ymse departement, men virker ikke som de får gehør nødvendigvis.

Ingeniøren

Sitat fra: THE på ons 10. mai 2023, kl. 08:39
Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 10. mai 2023, kl. 06:51
Sitat fra: hELgenen på ons 10. mai 2023, kl. 01:54Sitat fra: hELgenen
Følgende nyhet er av interesse :

https://www.nettavisen.no/okonomi/nve-slakter-offentlig-rapport-lite-realistisk-svart-ambisiost-lite-sannsynlig-og-vil-ikke-bli-realisert/s/5-95-1081729

Her sier en av fagetatene rett ut at regjeringens kommisjon ikke har levert noen rapport med realisme i seg. Man kan ikke som regjeringen ønsker prate ned kraftpriser,matvarepriser eller prate opp ny kraftproduksjon. Personlig glad for at noen tør prøve å realitetsorientere drømmene til regjeringen. Det er bra å ville noe,men vi må akseptere virkeligheten og ikke lure oss selv. Fakta og realisme må legges til grunn når politikk utformes.
hELgenen :+1:  Takk for lenken.

Jeg synes ikke den overskriften på Nettavisen sin artikkel samsvarer ned innholdet. Leser innholdet mer som at det ulike måter å nå målet på....uansett så er det veldig bra at det vises en retning for arbeidet :+1:  Men landbasert vindanlegg er jeg i mot. Vi kan jo dette så mye i sjøen i steden og vi har da 1200 ?? km med kystlinje i Norge.

Kopi fra nyheten:

NVE mener Energikommisjonen peker på flere riktige og viktige tiltak for å sikre og bedre energi- og effektbalansen på sikt. NVE mener likevel at det er lite realistisk å bygge ut 40 TWh fornybar kraftproduksjon fra vannkraft, vindkraft, havvind og solkraft innen 2030, skriver NVE som sitt første punkt på første side i sitt høringssvar.

De skriver at kommisjonen trolig har lagt til grunn at det eksisterer søknader om opp mot dobbelt så mye strømproduksjon, som det som er reelt:

- Energikommisjonen skriver at myndighetene har om lag 25 TWh ny kraftproduksjon til behandling. Flere av disse prosjektene vil ikke bli realisert. NVE ønsker å presisere at dette tallet baserer seg på flere prosjekter som ligger inne i NVEs systemer, men som ikke er aktive fra utbyggernes side. Det som NVE anser for å være aktive prosjekter, utgjør omtrent 13-14TWh. Mye av dette er store vindkraftprosjekter der det forventes et høyt konfliktnivå, melder det Kjetil Lund-signerte brevet.
De påpeker også at mange av prosjektene er avhengig av ny nettutbygging som i seg selv tar mange år.

Konklusjonen er vel at det er umulig å bygge ut nok fornybar kraft i Norge. Havvind må i stor grad bygges ut som flytende installasjoner, noe som foreløpig ikke er "hyllevare". Flytende havvind er kostbart, det krever kostbare nettutbygginger både å få energien inn til land, og distribuert videre. Havvind medfører nok også store vedlikeholdskostnader sammenlignet med landbasert vindkraft. Utbygging av vindkraft på land kunne kanskje hatt noe for seg siden prisnivået er konkurransedyktig med andre måter å produsere elektrisk energi, men som NVE påpeker så er mange (alle?) store vindkraftprosjekter på land preget av høyt konfliktnivå. Det medfører at det tar tilnærmet uendelig med tid å behandle konsesjonssøknader, deretter er det omkamper og protester i årevis etterpå osv.

Det som kan gjøres på kort sikt for å bedre energisituasjonen er vel stort sett begrenset til omfattende satsing på ENØK, oppgradering av eksisterende vannkraftanlegg, inkl. utbygging av pumpekraftanlegg de plassene det kan være aktuelt for å utnytte energioverskudd som nødvendigvis vil komme med innfasing av mye vind- og solenergi i Europa.

Utbygging av solcelleanlegg på bygninger vil også kunne bidra, men dette er også dyr energi, til og med dyrere enn energi fra flytende havvind. Med det tempoet og gjennomføringsevnen energipolitikken har i dag så tror jeg at det er snakk om langt mindre enn 10TWt nye energi som blir faset inn før 2030. Det må være mye mer målrettet og konkret arbeid hvis det skal bli nok volum til å dekke det økte behovet for elektrisk energi som er signalisert.

Det er nok mange i det politiske Norge som tenker at det er havvind er det vi skal holde på med når olja er slutt. Var det ikke MDG som skulle ha et selskap med 240000 ansatte som skulle drive kun med dette... Slik man surrer på øverste nivå om dagen er jeg redd disse turbinene kommer med båt fra østen et sted...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

hELgenen

Antall ansatte pr 1000 vindmøller vil trolig være rundt 10 personer hvor alt av vedlikehold outsources til baltiske selskaper. Realismen mhp antall faste arbeidsplasser man genererer må synke inn hos politikerene. Det vil trolig bli færre ansatte for å drifte vindmøller enn ansatte for å drifte datasenter.

Så vi kan ikke forvente arbeidsplasser av omfang når møllene står der. Det er en illusjon som må vekk fra hodene til beslutningstagere. Under byggeperioden så vil det være godt med arbeidsplasser...men ikke i driftsfasen

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 08. mai 2023, kl. 15:58
SitatFår og håpe revidert statsbudsjett hjelper litt, men ser at studenter fremdeles får latterlig lite penger å rutte for i studiestøtte, og ofte får et skjevt utgangspunkt i livet med kredittkortgjeld og dårlige karakterer/kunnskap pga deltidsjobb på Shell
Walk... :+1: håper du har rett i det.

Da ser det i hvert fall ut til at pensjonistene får 8%, og muligens noe skattelette. Det blir jo bra.
Blir jo interessant å se hvilke endringer SV krever for å godta revidert statsbudsjett....sikkert at de med lønn over 600.000 skal måtte grave opp alle motorveier, og etterpå bli brent i et stort asfaltbål.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat...sikkert at de med lønn over 600.000 skal måtte grave opp alle motorveier, og etterpå bli brent i et stort asfaltbål

ToWalk  :+1: he he klart dagens beste så langt..

Hvor tar du det fra?  ;D

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på tor 11. mai 2023, kl. 09:56
Sitat fra: THE på ons 10. mai 2023, kl. 08:39
Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 10. mai 2023, kl. 06:51
Sitat fra: hELgenen på ons 10. mai 2023, kl. 01:54Sitat fra: hELgenen
Følgende nyhet er av interesse :

https://www.nettavisen.no/okonomi/nve-slakter-offentlig-rapport-lite-realistisk-svart-ambisiost-lite-sannsynlig-og-vil-ikke-bli-realisert/s/5-95-1081729

Her sier en av fagetatene rett ut at regjeringens kommisjon ikke har levert noen rapport med realisme i seg. Man kan ikke som regjeringen ønsker prate ned kraftpriser,matvarepriser eller prate opp ny kraftproduksjon. Personlig glad for at noen tør prøve å realitetsorientere drømmene til regjeringen. Det er bra å ville noe,men vi må akseptere virkeligheten og ikke lure oss selv. Fakta og realisme må legges til grunn når politikk utformes.
hELgenen :+1:  Takk for lenken.

Jeg synes ikke den overskriften på Nettavisen sin artikkel samsvarer ned innholdet. Leser innholdet mer som at det ulike måter å nå målet på....uansett så er det veldig bra at det vises en retning for arbeidet :+1:  Men landbasert vindanlegg er jeg i mot. Vi kan jo dette så mye i sjøen i steden og vi har da 1200 ?? km med kystlinje i Norge.

Kopi fra nyheten:

NVE mener Energikommisjonen peker på flere riktige og viktige tiltak for å sikre og bedre energi- og effektbalansen på sikt. NVE mener likevel at det er lite realistisk å bygge ut 40 TWh fornybar kraftproduksjon fra vannkraft, vindkraft, havvind og solkraft innen 2030, skriver NVE som sitt første punkt på første side i sitt høringssvar.

De skriver at kommisjonen trolig har lagt til grunn at det eksisterer søknader om opp mot dobbelt så mye strømproduksjon, som det som er reelt:

- Energikommisjonen skriver at myndighetene har om lag 25 TWh ny kraftproduksjon til behandling. Flere av disse prosjektene vil ikke bli realisert. NVE ønsker å presisere at dette tallet baserer seg på flere prosjekter som ligger inne i NVEs systemer, men som ikke er aktive fra utbyggernes side. Det som NVE anser for å være aktive prosjekter, utgjør omtrent 13-14TWh. Mye av dette er store vindkraftprosjekter der det forventes et høyt konfliktnivå, melder det Kjetil Lund-signerte brevet.
De påpeker også at mange av prosjektene er avhengig av ny nettutbygging som i seg selv tar mange år.

Konklusjonen er vel at det er umulig å bygge ut nok fornybar kraft i Norge. Havvind må i stor grad bygges ut som flytende installasjoner, noe som foreløpig ikke er "hyllevare". Flytende havvind er kostbart, det krever kostbare nettutbygginger både å få energien inn til land, og distribuert videre. Havvind medfører nok også store vedlikeholdskostnader sammenlignet med landbasert vindkraft. Utbygging av vindkraft på land kunne kanskje hatt noe for seg siden prisnivået er konkurransedyktig med andre måter å produsere elektrisk energi, men som NVE påpeker så er mange (alle?) store vindkraftprosjekter på land preget av høyt konfliktnivå. Det medfører at det tar tilnærmet uendelig med tid å behandle konsesjonssøknader, deretter er det omkamper og protester i årevis etterpå osv.

Det som kan gjøres på kort sikt for å bedre energisituasjonen er vel stort sett begrenset til omfattende satsing på ENØK, oppgradering av eksisterende vannkraftanlegg, inkl. utbygging av pumpekraftanlegg de plassene det kan være aktuelt for å utnytte energioverskudd som nødvendigvis vil komme med innfasing av mye vind- og solenergi i Europa.

Utbygging av solcelleanlegg på bygninger vil også kunne bidra, men dette er også dyr energi, til og med dyrere enn energi fra flytende havvind. Med det tempoet og gjennomføringsevnen energipolitikken har i dag så tror jeg at det er snakk om langt mindre enn 10TWt nye energi som blir faset inn før 2030. Det må være mye mer målrettet og konkret arbeid hvis det skal bli nok volum til å dekke det økte behovet for elektrisk energi som er signalisert.

Det er nok mange i det politiske Norge som tenker at det er havvind er det vi skal holde på med når olja er slutt. Var det ikke MDG som skulle ha et selskap med 240000 ansatte som skulle drive kun med dette... Slik man surrer på øverste nivå om dagen er jeg redd disse turbinene kommer med båt fra østen et sted...
Sitat fra: hELgenen på tor 11. mai 2023, kl. 11:25Antall ansatte pr 1000 vindmøller vil trolig være rundt 10 personer hvor alt av vedlikehold outsources til baltiske selskaper. Realismen mhp antall faste arbeidsplasser man genererer må synke inn hos politikerene. Det vil trolig bli færre ansatte for å drifte vindmøller enn ansatte for å drifte datasenter.

Så vi kan ikke forvente arbeidsplasser av omfang når møllene står der. Det er en illusjon som må vekk fra hodene til beslutningstagere. Under byggeperioden så vil det være godt med arbeidsplasser...men ikke i driftsfasen

Men det blir syyykt mye å gjøre på supplybåt siden og jeg var innom flere steder på Vestlandet her om dagen og hører at nå har Aker Solution og de andre i bransjen veldig mye å gjøre med å både demontere 1 gen oljeplattformer samt å bygge opp kompetanse på havvind... leser også at det er mer vedlikehold på havvind felt enn det folk tror....

Oppsummert: havvind er den nye vinen... :+1: :+1: .. just saying

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 11. mai 2023, kl. 18:29Oppsummert: havvind er den nye vinen... :+1: :+1: .. just saying
Det avhenger av veldig mange faktorer og har ikke spesielt høy sannsynlighet, jeg tror World Wide Wind sine 40 MW møller kanskje kan være noe eller noe som ligner. Men å KUN satse på havvind er å tro på julenissen.

Counterpointer

Sitat fra: hemi på tor 11. mai 2023, kl. 08:36Poltikere er vel generelt blant de minst utdannede, og minst kunnskapsrike folkene, er heldigvis mye rådgivere i ymse departement, men virker ikke som de får gehør nødvendigvis.
Lurer på om ikke det er rådgivere og lobbyfolk som er problemet. Det blir gitt utrolig mye dårlige råd til politikerne.
Systemet med folkevalgte politikere har ikke noe godt alternativ............

arthur

Jeg slutter ikke å undres over landets finansminister og hvordan han "gets away" med sine mange løgner! Han har nå lenge klaget over hvor mye ordningen med strømstøtte har kostet ham, men nå er problemet blitt at inntektene for staten går ned grunnet lavere strømpriser!

"Lavere strømpriser anslås nå samlet sett å svekke budsjettet med om lag 22 mrd. kroner. Det skyldes at statens inntekter svekkes mer enn besparelsene i strømstøtteordningen."

https://www.dn.no/politikk/revidert-nasjonalbudsjett/finansdepartementet/norsk-okonomi/her-er-revidert-nasjonalbudsjett/2-1-1449313

Med andre ord er det et problem for ham at prisen på strøm er høy såvel som at den ikke er det. Hvordan kan noen stemme på denne mannen, partiet han representerer og dagens regjering?

hELgenen

Sitat fra: arthur på tor 11. mai 2023, kl. 19:32Jeg slutter ikke å undres over landets finansminister og hvordan han "gets away" med sine mange løgner! Han har nå lenge klaget over hvor mye ordningen med strømstøtte har kostet ham, men nå er problemet blitt at inntektene for staten går ned grunnet lavere strømpriser!

"Lavere strømpriser anslås nå samlet sett å svekke budsjettet med om lag 22 mrd. kroner. Det skyldes at statens inntekter svekkes mer enn besparelsene i strømstøtteordningen."

https://www.dn.no/politikk/revidert-nasjonalbudsjett/finansdepartementet/norsk-okonomi/her-er-revidert-nasjonalbudsjett/2-1-1449313

Med andre ord er det et problem for ham at prisen på strøm er høy såvel som at den ikke er det. Hvordan kan noen stemme på denne mannen, partiet han representerer og dagens regjering?

Finansministeren lyver ikke..han roter det til for seg selv og regelett kortslutter sine tankerekker.
Helt vanlig i regjeringskretser.
Covid recharge....

arthur

Mulig at han ikke skjønner at han oppfattes som en løgner/ikke mener å lyve, i så fall skyldes det hans total mangel på forståelse av økonomi! Jeg tror for egen del at begge deler er tilfelle med ham, dessverre!

hELgenen

Sitat fra: arthur på tor 11. mai 2023, kl. 20:50Mulig at han ikke skjønner at han oppfattes som en løgner/ikke mener å lyve, i så fall skyldes det hans total mangel på forståelse av økonomi! Jeg tror for egen del at begge deler er tilfelle med ham, dessverre!

Jaja - han bekreftet vel bare det vi alle vet - at statens inntekter fra høye kraftpriser er mye,mye større enn statens strømstøtte. Mao en skatt...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA