Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hemi

bare å vente på arthur som sier dette er en bra ting :p

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på tir 25. apr 2023, kl. 16:24bare å vente på arthur som sier dette er en bra ting :p
hemi...nå er du litt slem assa........ :-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 25. apr 2023, kl. 09:00Se der, ja. Oss mørkemenn forutså dette for lenge siden. Tror jeg må melde meg som frivillig til Vise-Sentralbanksjef, og Betson-ambassadør...
ToWalk..... :+1: ja det skal ha for....  :-) du har vært en veldig høy og mørk som dømmer venstresiden i norks politikk nord og ned... ....men det er lov..så lenge argumentene er gode og det har du vist at du kan....  

Så tilbake til saken...ja det er trist med alle disse konkursene...de skjer i alle land nå i europa leser jeg..uansett politisk farge på de styrende politikerne....

Øyvind.h

Renten skal videre opp og spareraten er negativ. Det er grunn til å anta at det blir verre før det blir bedre det neste året.
Lønnsoppgjøret landet svært moderat og vil i liten grad kompensere for prisvekst og rentekostnader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: hemi på tir 25. apr 2023, kl. 16:24bare å vente på arthur som sier dette er en bra ting :p

Så, så, prøv å være saklig og ikke gå etter person, ok?

Nei, økning i antall konkurser er ikke bra, men konkurser har det alltid vært, vil alltid være, i et samfunn som vårt. Konkurs er (som regel) en ryddig og ordentlig prosess, et virkemiddel som samfunnet er tjent med å ha.

Det er vel ingen stor overraskelse at det er en økning i antallet konkurser, ei heller i hvilke bransjer disse kommer, men uansett er det fortsatt en realitet at vi har svært lav arbeidsledighet, stor mangel på arbeidskraft, og det har vel i disse dager blitt saklig dokumentert at dette med all sannsynlighet vil fortsette, ja sågar øke.

Nå har det vel av mange her vært regelmessig nevnt at statistikk er omtrent som en løgn så kanskje man skal sammenligne antall konkurser over en viss tid og som jeg har nevnt flere ganger så var antall konkurser i fjor langt lavere enn i de fleste foregående år. 

Beklager om fakta, verifiserbare sådanne, ødelegger fo enkelte her og deres argumentasjon!

Litt fakta her (hvis av interesse da);

https://www.ssb.no/virksomheter-foretak-og-regnskap/konkurser/statistikk/opna-konkursar/artikler/40-prosent-auke-i-talet-pa-konkursar

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 25. apr 2023, kl. 19:01Litt fakta her (hvis av interesse da);

https://www.ssb.no/virksomheter-foretak-og-regnskap/konkurser/statistikk/opna-konkursar/artikler/40-prosent-auke-i-talet-pa-konkursar

Fakta viser vel at antall konkurser i kvartalet ikke har vært så høyt siden 2009 - 2019 var det faktisk litt lavere.
Spørsmålet er om dette er en økende trend. Det kan nemlig se slik ut.

Jeg har hele tiden i denne tråden påpekt at det har skjedd vesentlige endringer i prisbildet for kraft i Norden etter man fikk etablert flere utenlandskabler på drift. Det som er nytt er nemlig at Sverige - Syd - SE4 - tilsynelatende fra ca 2021 kommer bedre ut av det totalt sett enn sør Norge. Det vrir konkurranseevnen vekk fra Norge og over til Sverige for flere ulike næringer.

Norge er også i ferd med å gjøre århundrets tabbe mhp å bygge ut vindkraft til havs finansiert av våre skattekroner.
Flere har påpekt, med rette mener jeg, at prisen en får på denne kraften når den produseres vil være av de laveste til enhver tid. Videre vil utbyggingskostnadene ved slike installasjoner bli høyere jo lengre opp langs norskekysten man kommer - lenger syd mot EU vil installasjonen koste mindre pga. grunnforhold og sjødybde. Mao. vi skal bygge verdens dyreste vindkraft til havs og selge den til de laveste prisene. Alle her vil jo juble over lave priser, men poenget er at nettleien og skattene vil gå til himmels for å holde dette på drift. Og de som tjener på dette vil jo være våre naboer i syd (som slipper nettleien og skatten). Vår regulerbare kraftproduksjon vil uansett bli solgt til høyeste pris som prima vare - så prisene på kraft her i Norge vil ikke stupe. Regjeringen mangler også helt visjoner for hvordan man skal ta vare på denne "billige" vindkraften. Det finnes ikke gode planer for pumpekraftverk, batteri installasjoner eller hydrogeninstallasjoner som kan dra nytte av "overproduksjonen" som det vil ende med i perioder. Det som kreves for å håndtere mer vindkraft effektivt er jo dette med å ta vare på denne forventede "overproduksjonen" og lage planer for å ha nok effekt i systemet for å håndtere kraftbalansen når det ikke blåser...Og måten regjeringen f.eks har møtt kraftbransjens planer om mer effekt installasjoner er jo å komme rekende med nye skatteregimer som høyprisbidraget som igjen setter en stopper for kraftbransjens planer om mer effekt utbygging for å møte den ene utfordringen med vindkraft og annen uregulerbar produksjon. Isteden tenker man bare energi og klima og legger planer som i verste fall kan mørklegge hele kysten den dagen det ikke blåser.

Jeg håper regjeringen snart kan begynne å tilegne seg kunnskap for å sikre at Norge ikke beveger seg ut av oljealderen og inn i middelalderen igjen.......

Counterpointer

Norge har bygget opp en stor bransje som har god kompetanse på en god del ting som vi kan bruke fornuftig i det grønne skiftet, for det er underveis på grunn av klimautfordringene som er meget godt dokumentert nå.

En ting er hva flytende havvind betyr for oss. En annen er at det satses mye på dette internasjonalt. Med oljebransjen sin kompetanse på store flytende konstruksjoner i røff sjø, så kan dette bli ett ben å stå på når slike konstruksjoner skal bygges rundt om i verden. Det blir ett marked med mye lengre levetid enn oljen og en god overgangsmulighet. Akkurat nå ligger LCOE litt for høyt, men volum vil dytte dette nedover.

Det norske WorldWideWind er tidligere vist som et eksempel som vil ha andre marginer enn dagens modeller. Vi snakker om 40 MW i motsetning til dagens 10-15 MW

En annen teknologi hvor vi har ekstremt god kompetanse er boring dypt og langt. Dette passer ekstremt godt med Geotermisk varme. Dette vil gi veldig fin balanse med stabil baseload. Det er et Canadisk firma som heter Eavor som har kommet langt med dette.

De angir 30 års drift uten reduksjon og fint opp mot 200 års drift pr lokasjon med dagen standard.

Lurt å heve blikket litt innimellom og prøve å se et litt lengre stykke fremover. Vi bør ha mange ben å stå på

ToWalkOrDrive

Ha ha! Du fikk helt rett i det  :D
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: hELgenen på tir 25. apr 2023, kl. 21:49
Sitat fra: arthur på tir 25. apr 2023, kl. 19:01Litt fakta her (hvis av interesse da);

Fakta viser vel at antall konkurser i kvartalet ikke har vært så høyt siden 2009 - 2019 var det faktisk litt lavere.
Spørsmålet er om dette er en økende trend. Det kan nemlig se slik ut.

Mulig, kanskje la oss vente litt med å felle en endelig dom til det har gått litt mer tid? Det kan jo også tenkes at siden antall konkurser har vært langt lavere de siste par årene sammenlignet med årene før så er det en slags "oppdemmet" situasjon slik at over noe (mer) tid så er det ikke så skremmende tall allikevel?

https://e24.no/naeringsliv/i/JxRdGj/laveste-antall-konkurser-siden-foer-finanskrisen

Ser ellers at flere kaster seg på med personfokus heller enn saksfokus, helt som forventet egentlig, men sier vel emst om dem og hva de har å bidra med, dessverre!

THE

Sitat fra: hELgenen på tir 25. apr 2023, kl. 21:49Norge er også i ferd med å gjøre århundrets tabbe mhp å bygge ut vindkraft til havs finansiert av våre skattekroner.
Flere har påpekt, med rette mener jeg, at prisen en får på denne kraften når den produseres vil være av de laveste til enhver tid. Videre vil utbyggingskostnadene ved slike installasjoner bli høyere jo lengre opp langs norskekysten man kommer - lenger syd mot EU vil installasjonen koste mindre pga. grunnforhold og sjødybde. Mao. vi skal bygge verdens dyreste vindkraft til havs og selge den til de laveste prisene. Alle her vil jo juble over lave priser, men poenget er at nettleien og skattene vil gå til himmels for å holde dette på drift. Og de som tjener på dette vil jo være våre naboer i syd (som slipper nettleien og skatten). Vår regulerbare kraftproduksjon vil uansett bli solgt til høyeste pris som prima vare - så prisene på kraft her i Norge vil ikke stupe. Regjeringen mangler også helt visjoner for hvordan man skal ta vare på denne "billige" vindkraften. Det finnes ikke gode planer for pumpekraftverk, batteri installasjoner eller hydrogeninstallasjoner som kan dra nytte av "overproduksjonen" som det vil ende med i perioder.

Dette er vel enda et godt eksempel på at regjeringen tenker bare delvis gjennom en sak før de iverksetter.

Når det gjelder overproduksjon pga. vindkraft til havs så er jo den våte drømmen til Støre & co. at norsk næringsliv skal bygge hydrogenfabrikker på hvert nes rundt om langs kysten å lage "utslippsfritt drivstoff". Problemet er jo bare at staten ikke skal ta noen rolle, men overlate til næringslivet å sørge for dette. Samtidig som de skal skatte i hjel hvert eneste initiativ til næringsutvikling som kan gå med overskudd en gang i framtida. Ingen vil jo satse i Norge med den manglende forutsigbarheten som dagens regjering innfører med stadige, og uventede, halvgjennomtenkte endringer i skattesystemet. Vi ender opp med å bli et land som skal selge strøm billig til utlandet, samtidig som vi innbyggere må leve med høye importpriser mye av tiden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electric cars in Norway

Sitat fra: THE på ons 26. apr 2023, kl. 07:48
Sitat fra: hELgenen på tir 25. apr 2023, kl. 21:49Norge er også i ferd med å gjøre århundrets tabbe mhp å bygge ut vindkraft til havs finansiert av våre skattekroner.
Flere har påpekt, med rette mener jeg, at prisen en får på denne kraften når den produseres vil være av de laveste til enhver tid. Videre vil utbyggingskostnadene ved slike installasjoner bli høyere jo lengre opp langs norskekysten man kommer - lenger syd mot EU vil installasjonen koste mindre pga. grunnforhold og sjødybde. Mao. vi skal bygge verdens dyreste vindkraft til havs og selge den til de laveste prisene. Alle her vil jo juble over lave priser, men poenget er at nettleien og skattene vil gå til himmels for å holde dette på drift. Og de som tjener på dette vil jo være våre naboer i syd (som slipper nettleien og skatten). Vår regulerbare kraftproduksjon vil uansett bli solgt til høyeste pris som prima vare - så prisene på kraft her i Norge vil ikke stupe. Regjeringen mangler også helt visjoner for hvordan man skal ta vare på denne "billige" vindkraften. Det finnes ikke gode planer for pumpekraftverk, batteri installasjoner eller hydrogeninstallasjoner som kan dra nytte av "overproduksjonen" som det vil ende med i perioder.

Dette er vel enda et godt eksempel på at regjeringen tenker bare delvis gjennom en sak før de iverksetter.

Når det gjelder overproduksjon pga. vindkraft til havs så er jo den våte drømmen til Støre & co. at norsk næringsliv skal bygge hydrogenfabrikker på hvert nes rundt om langs kysten å lage "utslippsfritt drivstoff". Problemet er jo bare at staten ikke skal ta noen rolle, men overlate til næringslivet å sørge for dette. Samtidig som de skal skatte i hjel hvert eneste initiativ til næringsutvikling som kan gå med overskudd en gang i framtida. Ingen vil jo satse i Norge med den manglende forutsigbarheten som dagens regjering innfører med stadige, og uventede, halvgjennomtenkte endringer i skattesystemet. Vi ender opp med å bli et land som skal selge strøm billig til utlandet, samtidig som vi innbyggere må leve med høye importpriser mye av tiden.

Hmmm jeg er ikke helt enig i dette. Synes regjeringen er fremme i skoa i dette.

Norge ligger tidsmessig bak flere andre land i Europa i å starte med havvind....men kanskje jeg missforstår din mening ref det du skrev og som jeg har kopiert inn under.

Kopi:

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tir 25. apr 2023, kl. 22:32Lurt å heve blikket litt innimellom og prøve å se et litt lengre stykke fremover. Vi bør ha mange ben å stå på
Ja, det er helt klart. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det ikke satses mere på strøm fra tidevann (Orbital Marine)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Counterpointer på tir 25. apr 2023, kl. 22:32Norge har bygget opp en stor bransje som har god kompetanse på en god del ting som vi kan bruke fornuftig i det grønne skiftet, for det er underveis på grunn av klimautfordringene som er meget godt dokumentert nå.

En ting er hva flytende havvind betyr for oss. En annen er at det satses mye på dette internasjonalt. Med oljebransjen sin kompetanse på store flytende konstruksjoner i røff sjø, så kan dette bli ett ben å stå på når slike konstruksjoner skal bygges rundt om i verden. Det blir ett marked med mye lengre levetid enn oljen og en god overgangsmulighet. Akkurat nå ligger LCOE litt for høyt, men volum vil dytte dette nedover.

Det norske WorldWideWind er tidligere vist som et eksempel som vil ha andre marginer enn dagens modeller. Vi snakker om 40 MW i motsetning til dagens 10-15 MW

...

En annen teknologi hvor vi har ekstremt god kompetanse er boring dypt og langt. Dette passer ekstremt godt med Geotermisk varme. Dette vil gi veldig fin balanse med stabil baseload. Det er et Canadisk firma som heter Eavor som har kommet langt med dette.

...

De angir 30 års drift uten reduksjon og fint opp mot 200 års drift pr lokasjon med dagen standard.

Lurt å heve blikket litt innimellom og prøve å se et litt lengre stykke fremover. Vi bør ha mange ben å stå på
Helt klart at havvind kan bidra når oljekranene stenges, og det er allerede ekspertise fra riggbransjen på plass for eksempel på verft i østen for bygging av installasjonsfartøyer, men jeg tror mange har vanskelig for å ta innover seg summene vi snakker om i olja, og at det blir en mager trøst.

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 26. apr 2023, kl. 07:59Norge ligger tidsmessig bak flere andre land i Europa i å starte med havvind....men kanskje jeg missforstår din mening ref det du skrev og som jeg har kopiert inn under.

Kopi:

Mitt poeng her er at regjeringen foreslår en kjempeutbygging av vindkraft til havs, men uten å ha plan for hvordan dette skal finansieres, og hva energien skal brukes til. Det er ikke kommet fram opplysninger  om at det er gjort vurderinger av OM denne utbyggingen vil hjelpe på kraftbehovet i Norge eller i Europa mtp. at produksjon fra havvind i Nordsjøen vil sammenfalle i tid med produksjon fra vindkraft i resten av Europa, og allerede i dag er det perioder der det er overproduksjon av vindkraft som må dumpes ut på markedet til negativ pris, og i tillegg må turbiner stanses fordi det ikke er mulig å omsette energien.

Dette mener jeg er noe de bare delvis har tenkt gjennom. Det samme mener jeg om regjeringen sine skatteendringer som ble innført fra nyttår uten at noen vet hva som er grunnlag for beskatning og hvilke satser som skal brukes. Gjelder f.eks. "lakseskatten" og beskatning av inntekten som kraftkommuner har på omsetning av konsesjonskraften de får tildelt som kompensasjon for naturinngrep og båndlegging av areal.

Et annet eksempel er reduksjon av elbilinsentivene som ble innført helt uventet over natta uten at det tydelivs er gjort noen konsekvensutredning for påvirkning det vil ha på 2025-målet. Alle visste at det skulle innføres mva. på den delen av kjøpsummen som oversteg 600000,- kroner om de rødgrønne kom i regjering. Det som skjedde var at mva. grensa ble 500000,-, i tillegg kom vektavgift helt uventet, og i tillegg gikk regjeringen inn og endret 50% regelen for miljørabatt i bomringer.

Nå som "rikingene" flykter landet og tar med seg skatteinntektene fra norske kommuner så kommer det nye hasteendringer i skattesystemet som skal sørge for at staten klarer å karre til seg noen kroner mer fra de som skal flytte framover i tid. Skattesystemet legges stadig mer over til at det ikke er lønnsomt for norske eiere i norske selskap, og at de som skal satse i Norge må ha base utenlands. Dette tror jeg vil føre til at stadig mer norsk kapital flyttes ut av landet, og at den kapitalen som ellers ville blitt investert i norske bedrifter og næringsutvikling med tiden heller investeres utenlands.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på ons 26. apr 2023, kl. 08:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 26. apr 2023, kl. 07:59Norge ligger tidsmessig bak flere andre land i Europa i å starte med havvind....men kanskje jeg missforstår din mening ref det du skrev og som jeg har kopiert inn under.

Kopi:

Mitt poeng her er at regjeringen foreslår en kjempeutbygging av vindkraft til havs, men uten å ha plan for hvordan dette skal finansieres, og hva energien skal brukes til. Det er ikke kommet fram opplysninger  om at det er gjort vurderinger av OM denne utbyggingen vil hjelpe på kraftbehovet i Norge eller i Europa mtp. at produksjon fra havvind i Nordsjøen vil sammenfalle i tid med produksjon fra vindkraft i resten av Europa, og allerede i dag er det perioder der det er overproduksjon av vindkraft som må dumpes ut på markedet til negativ pris, og i tillegg må turbiner stanses fordi det ikke er mulig å omsette energien.

Dette mener jeg er noe de bare delvis har tenkt gjennom. Det samme mener jeg om regjeringen sine skatteendringer som ble innført fra nyttår uten at noen vet hva som er grunnlag for beskatning og hvilke satser som skal brukes. Gjelder f.eks. "lakseskatten" og beskatning av inntekten som kraftkommuner har på omsetning av konsesjonskraften de får tildelt som kompensasjon for naturinngrep og båndlegging av areal.

Et annet eksempel er reduksjon av elbilinsentivene som ble innført helt uventet over natta uten at det tydelivs er gjort noen konsekvensutredning for påvirkning det vil ha på 2025-målet. Alle visste at det skulle innføres mva. på den delen av kjøpsummen som oversteg 600000,- kroner om de rødgrønne kom i regjering. Det som skjedde var at mva. grensa ble 500000,-, i tillegg kom vektavgift helt uventet, og i tillegg gikk regjeringen inn og endret 50% regelen for miljørabatt i bomringer.

Nå som "rikingene" flykter landet og tar med seg skatteinntektene fra norske kommuner så kommer det nye hasteendringer i skattesystemet som skal sørge for at staten klarer å karre til seg noen kroner mer fra de som skal flytte framover i tid. Skattesystemet legges stadig mer over til at det ikke er lønnsomt for norske eiere i norske selskap, og at de som skal satse i Norge må ha base utenlands. Dette tror jeg vil føre til at stadig mer norsk kapital flyttes ut av landet, og at den kapitalen som ellers ville blitt investert i norske bedrifter og næringsutvikling med tiden heller investeres utenlands.

Enig i dette..og følgene blir ennå s svakere krone...Vi blir vel som Venezuela snart om dette fortsetter

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA