Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Kristian O på lør 22. apr 2023, kl. 20:28Synes det er tåpelig at det no blir snakk om store solcelle- parker, med dermed tilhørende lokal motstand. Det er masse ledig takareal på kjøpesenter, låver etc som burde gi minimalt med motstand.
Det er to forskjellige ting.

Parker gir stordriftsfordeler og enklere vedlikehold.

Solceller på tak må ha incentiver slik at hver enkelt eier ser fordelen av det.

Men hadde vært interessant om noen foreslo å ekspropriere alt egnet takareal, da skulle vi nok få sett motstand 😋

Electric cars in Norway

SitatDet er to forskjellige ting.

Men hadde vært interessant om noen foreslo å ekspropriere alt egnet takareal, da skulle vi nok få sett motstand 😋

Helt enig.

Men penger er kansje ikke alt....for husker nå også at jeg linket for lenge siden til den brannen i det asko bygget? Her inne, det som brant...mener å ha lest at mange i bransjen kvier seg for å legge panel på tak av den grunn at det er vanskeligere å slukke ved brann i bygget.....

Ingeniøren

Sitat fra: Counterpointer på lør 22. apr 2023, kl. 22:23
Sitat fra: Kristian O på lør 22. apr 2023, kl. 20:28Synes det er tåpelig at det no blir snakk om store solcelle- parker, med dermed tilhørende lokal motstand. Det er masse ledig takareal på kjøpesenter, låver etc som burde gi minimalt med motstand.
Det er to forskjellige ting.

Lenka feil her..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lør 22. apr 2023, kl. 14:29Vi er alle ulike på hva vi synes er spennende eller ikke mhp hva vi vil bruke penger på.
Jeg forstår at noen kan synes solceller er spennende i seg selv og vil følge med på hva som genereres av strøm osv - på samme måte som noen synes det er spennende å styre et smarthus og bruker penger på duppedingser (slik jeg er).
Solcelleanlegget integreres jo med smarthuset, så det gjør jo bare smarthusstyringen mere interessant. Neste på lista til hytta er husbatteri og vindmølle :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Counterpointer på lør 22. apr 2023, kl. 18:30Solcelle takstein eller integrerte paneler kan se fint ut. Men prisen er høyere og på grunn av høyere arbeidstemperatur (ikke kald luft på bakside eller gjenskinn til bifaciale) langt lavere effektivitet.

På dette området må en velge

Personlig syes jeg bakkestativer kan være like pent som drivhus eller andre installasjoner folk har.

Mulig du har rett, men her lekter man opp slik at man får ca 50 mm luftlomme under for ekstra kjøling. Uansett, panel som står på stativ på taket synes jeg er direkte stygt så det er uaktuelt.

Og ja, det skal integreres med resten. Har og vurdert vindturbin, helt separat fra alt bare koblet til en ovn, men er søknadspliktig så da strandet det...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på søn 23. apr 2023, kl. 11:53Og ja, det skal integreres med resten. Har og vurdert vindturbin, helt separat fra alt bare koblet til en ovn, men er søknadspliktig så da strandet det...

Det burde være enklere å søke om vindturbin på egen eiendom. Dvs. visse krav må være innfridd - f.eks avstand til naboer osv. Men på gitte vilkår så burde mange slippe å møte veggen i et tungrodd byråkrati. Jeg tror mye kunne vært løst ved å lage klare regler på hva som må være innfridd for forenklet behandling. Da kunne man bare krysse av på en liste og ferdig med det. Skulle det dukke opp noe i ettertid som tilsier at søker har gitt gale opplysninger så må det jo svi noe hinsides uansett i hvilken god tro søker må ha vært. Det er når man kommer med en gedigen gulrot ved forenklet behandling men samtidig har en voldsom straff dersom man tråkker feil - at enkle gode løsninger kommer på plass og tvilsomme løsninger holdes borte og man i realiteten kanskje slipper å behandle så mange søknader.....

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på søn 23. apr 2023, kl. 15:03
Sitat fra: Ingeniøren på søn 23. apr 2023, kl. 11:53Og ja, det skal integreres med resten. Har og vurdert vindturbin, helt separat fra alt bare koblet til en ovn, men er søknadspliktig så da strandet det...

Det burde være enklere å søke om vindturbin på egen eiendom. Dvs. visse krav må være innfridd - f.eks avstand til naboer osv. Men på gitte vilkår så burde mange slippe å møte veggen i et tungrodd byråkrati. Jeg tror mye kunne vært løst ved å lage klare regler på hva som må være innfridd for forenklet behandling. Da kunne man bare krysse av på en liste og ferdig med det. Skulle det dukke opp noe i ettertid som tilsier at søker har gitt gale opplysninger så må det jo svi noe hinsides uansett i hvilken god tro søker må ha vært. Det er når man kommer med en gedigen gulrot ved forenklet behandling men samtidig har en voldsom straff dersom man tråkker feil - at enkle gode løsninger kommer på plass og tvilsomme løsninger holdes borte og man i realiteten kanskje slipper å behandle så mange søknader.....

Sikkert fornuftig men det som stoppet meg var at det og måtte installeres av installatør og de monterer gjerne ikke annet enn det de skaffer selv mm. Dermed kunne jeg gang prisen med 3-4 gangeren. Sjekket og youtube og det er mye ræl ute å går...
Så feks. på en vertikal enhet fra Tesup. Skulle kunne levere 3 kW, men det gjaldt vist bare dc-ac omformeren, og ingen som testet denne fikk ut mer enn 0.3 kW..., og ting falt fort fra hverandre. Er nok best å satse på de horisontale men de bråker så mye at det ville jeg ikke utsett naboene for...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på søn 23. apr 2023, kl. 15:31Så feks. på en vertikal enhet fra Tesup. Skulle kunne levere 3 kW, men det gjaldt vist bare dc-ac omformeren, og ingen som testet denne fikk ut mer enn 0.3 kW..., og ting falt fort fra hverandre. Er nok best å satse på de horisontale men de bråker så mye at det ville jeg ikke utsett naboene for...
Venter spent på om disse kommer på markedet: Vortex bladeless
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på søn 23. apr 2023, kl. 19:31
Sitat fra: Ingeniøren på søn 23. apr 2023, kl. 15:31Så feks. på en vertikal enhet fra Tesup. Skulle kunne levere 3 kW, men det gjaldt vist bare dc-ac omformeren, og ingen som testet denne fikk ut mer enn 0.3 kW..., og ting falt fort fra hverandre. Er nok best å satse på de horisontale men de bråker så mye at det ville jeg ikke utsett naboene for...
Så jo spennende ut, men neppe fri for lyd og slitasje denne heller...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Counterpointer

Du burde sjekke et par YouTube kanaler

https://youtube.com/@RobertMurraySmith

Og

https://youtube.com/@EngineeringwithRosie

Begge er ingeniører men har veldig forskjellig inngang til temaet. Begge omtaler vortex løsningen i videoer og Murray Smith bygger en variant.

Proffe vindløsninger er veldig dyre, og mesteparten av det som selges til private er veldig dårlig.

Skal en lage noe selv er dilemmaet litt det samme. Skal det gi noen effekt å snakke om må det dekke stort sveipet areal helst høyt oppe (der vinden er).

Har etterhvert lyst til å gjøre et forsøk ved egen hytte med en passiv struktur som fanger vind (type aeromine/Darwin vindfanger). Dette mest av nysgjerrighet og som et tilskudd til sol og hydro.

Ingeniøren

Sitat fra: Counterpointer på man 24. apr 2023, kl. 08:13
Du burde sjekke et par YouTube kanaler

Og

Begge er ingeniører men har veldig forskjellig inngang til temaet. Begge omtaler vortex løsningen i videoer og Murray Smith bygger en variant.

Proffe vindløsninger er veldig dyre, og mesteparten av det som selges til private er veldig dårlig.

Skal en lage noe selv er dilemmaet litt det samme. Skal det gi noen effekt å snakke om må det dekke stort sveipet areal helst høyt oppe (der vinden er).

Har etterhvert lyst til å gjøre et forsøk ved egen hytte med en passiv struktur som fanger vind (type aeromine/Darwin vindfanger). Dette mest av nysgjerrighet og som et tilskudd til sol og hydro.

Mye på Youtube ja og de fleste konkludere at nede ved bakken blåser det alle veier, du må høyt opp skal du fange den stabile vinden og det er det ikke så lett å få gehør hos naboen for en mast på 10 meter. Nede på bakken har derfor den vertikale en fordel men når den ikke yter stort blir den redusert til et leketøy ....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: Ingeniøren på lør 22. apr 2023, kl. 14:14Selv satser jeg på Sunstyle solcellestein fra Ecosol. Dyrt men nå huset ligger ideelt til og når taket alikevel må tas vil jeg ha solceller og noe som ser pent ut. Økonomien har jeg ikke regnet på, og pengene har jeg, men er det først folk spør om. Ingen som spør når man pusser opp badet for mange hundre tusen fordi fargen på flisene ikke er riktig lenger. Satser på at jeg får mest igjen på verdiøkning av huset og strømmen kommer bare til å øke etter som behovet øker, og da kan jeg sitter å smile mot sola og gi mitt bidrag til deg og ha god samvittighet for at jeg bidrar.

Kommer på plass i juni om alt går som planlagt.

https://www.ecosol.no/
Syns Sunstyle gir et merkelig uttrykk med de firkanta panelene vridd 45 grader, som gjør at det kreves dummypaneler på sidene, og de har en helt annen farge og finish. Ser ut som et gammalt lappeteppe. Syns ikke det er pent i det hele tatt. Samme er det med noen av de helintegrerte løsningene med rektangulære paneler - høy kost og allikevel dummypaneler i feil farge og finish på sidene, rundt oppstikk osv., akkurat som med Sunstyle. Og som regel får man en høyere kost og lavere virkningsgrad på kjøpet. Jeg gikk for integrerte ordinære helsorte paneler for fem år siden, og metallbeslag langs sidene, og hadde valgt det samme om igjen i dag. Mye hyggeligere kost og man "prøver" ikke å få sidene til å se ut som noe det ikke er. Det er paneler og det er beslag, og ser helt ok ut.

Sitat fra: Counterpointer på lør 22. apr 2023, kl. 18:30Solcelle takstein eller integrerte paneler kan se fint ut. Men prisen er høyere og på grunn av høyere arbeidstemperatur (ikke kald luft på bakside eller gjenskinn til bifaciale) langt lavere effektivitet.
På solcelletakstein er det vel først og fremst arealet som bidrar til lavere effektivitet? På grunn av formatet blir designet lite optimalt.

Som jeg skrev over har jeg helt ordinære helsorte paneler, altså monokrystallinske i GSE-rammer, og jeg klarer ikke se noen stor effektreduksjon. Årsproduksjon i MWh ligger på rett under 90% av kWp på tross av at det ikke er optimal takvinkel og noe skygge fra nabohus i vinterhalvåret, og dette virker å være omtrent i tråd med lignende "over tak"-installasjoner.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på man 24. apr 2023, kl. 08:13Du burde sjekke et par YouTube kanaler

Og

Takk for tips. Synes YouTube generelt er ett tidssluk, men er det rett på sak uten snikksnakk så kan det være greit.

De Aeromine tingene var kule, men å bygge de selv kan vel bli vanskelig.

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på man 24. apr 2023, kl. 09:03Nede på bakken har derfor den vertikale en fordel men når den ikke yter stort blir den redusert til et leketøy ....
Det blir et spørsmål sammensatt av tre forhold. Vindmengde på lokasjon, behov for energi og kostnad for installasjon og drift.

Omtrent alt som selges til private er leketøy som er på størrelse med et radiostyrt fly og som trenger 25 m/sek vind i snitt for å gi 100w.

VAWT kan gi mer effekt i lavere vind, fordi den kan bygges mye større uten å bli dominerende. Men kan absolutt ikke drifte et hus alene. Min tanke er å se om det kan hjelpe til å drifte en godt isolert liten hytte på «tomgang»

ToWalkOrDrive

Se der, ja. Oss mørkemenn forutså dette for lenge siden. Tror jeg må melde meg som frivillig til Vise-Sentralbanksjef, og Betson-ambassadør...
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA