Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: geear på tir 18. apr 2023, kl. 21:31Hadde vært interessant å se regnestykket bak forventningen hans.

Jeg installerte mitt anlegg for fem år siden, til halv pris av i dag, og antar totalt 13-15 år før det er i null, uten å ta høyde for renter eller evt relativt trygg alternativ plassering av midlene i for eksempel indeksfond. Virker som veldig mange i dag gjør det for økonomi, mens selv for fem år siden så var det ikke økonomi som var driveren for min del. Syns det er vanskelig å forstå at folk klarer regne det hjem som en god økonomisk investering.
Kan ikke ta detaljer men det var 44stk 550w bifacial paneler på to bakkestativ. Mye egeninnsats og stativer fra Kina. Norsk Elektrikker for tilkobling og norsk leverandør av paneler (palletilbud) og inverter.

Total kostnad 160 000

En lovlig måte å gjøre det på og den som gir mest for pengene.

Anlegget står på Østlandet og hverken han eller jeg kan si hvor mye det faktisk produserer, men det er vel 24,2 kvp maks. Han antar 10 år som hørtes mulig ut med 160 k investert.

Electric cars in Norway

SitatDet var mest for å vise at det faktisk finnes leasingavtaler, slik at du ikke nødvendigvis må punge ut 250.000 på Dag 1. Men ser nå at det ikke virker å være veldig vanlig blant andre, om en kan stole på google...

Jo det er flere strømselskaper som også gjør dette men de legger det på strømfakturaen så det er derfor du ikke finner det på Google søk. Men se på de største strømselskapene så vil du se det...en stund siden jeg sjekket men mener både fjordkraft og glitre / Å tilbydde dette da....

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på tor 20. apr 2023, kl. 11:28Otovo er Norges dyreste leverandør av solcelleanlegg, så jeg ville ikke brukt priser fra de som eksempel på noe som helst.
Enig....Jeg tror de er i ferd med å prise seg selv ut av markedet....

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 20. apr 2023, kl. 20:22
Sitat fra: jkirkebo på tor 20. apr 2023, kl. 11:28Otovo er Norges dyreste leverandør av solcelleanlegg, så jeg ville ikke brukt priser fra de som eksempel på noe som helst.
Enig....Jeg tror de er i ferd med å prise seg selv ut av markedet....
De har alltid vært dyrest når jeg har sjekket og det begynner å bli mange år siden første gang.....

Vidar_S

SitatEt energihandelsselskap i Danmark skal ha tjent et tresifret millionbeløp på markedsmanipulasjon ved å handle strøm med seg selv på tvers av prisområder. Torsdag ble åtte ansatte varetektsfengslet.

https://e24.no/energi-og-klima/i/9zGE2W/danske-energihandlere-varetektsfengslet-dypt-sjokkerende

Nå vet ikke jeg om dette direkte kan ha påvirket norske priser, men virker å være en spenstig måte å tjene penger på. Spesielt om de ender opp med å bli frifunnet.

Counterpointer

Sitat fra: Vidar_S på fre 21. apr 2023, kl. 16:11Nå vet ikke jeg om dette direkte kan ha påvirket norske priser, .......
Siden energimarkedet henger tett sammen så vil det påvirke de områdene som er tilknyttet med kabler og det er jo Norge.

Nå er ikke tresifret millionbeløp all verden i denne sammenhengen, men er det toppen av isfjellet er det mer vesentlig.

Jeg vil jo si at selve systemet for prissetting er temmelig usolidarisk og der snakker vi tresifret antall milliarder. Dette påvirker Norske priser i ekstrem grad.

hELgenen

Sitat fra: Vidar_S på fre 21. apr 2023, kl. 16:11
SitatEt energihandelsselskap i Danmark skal ha tjent et tresifret millionbeløp på markedsmanipulasjon ved å handle strøm med seg selv på tvers av prisområder. Torsdag ble åtte ansatte varetektsfengslet.

https://e24.no/energi-og-klima/i/9zGE2W/danske-energihandlere-varetektsfengslet-dypt-sjokkerende

Nå vet ikke jeg om dette direkte kan ha påvirket norske priser, men virker å være en spenstig måte å tjene penger på. Spesielt om de ender opp med å bli frifunnet.

Dette har kun påvirket intra dag handler - altså ubalanse kostnader som produsentene må gjøre opp seg imellom.
Det har ikke påvirket prissettingen i spot.

Ellers er det underlig å se at EU faktisk har ØKT prisrammene for intra dag handler. Dette er typisk blåruss løsning der man tenker at jo høyere prisen er mulig å sette - jo mer av tjenesten kan man trylle frem. Dette er ren og skjær idioti mener nå jeg personlig. Det er videre slik at når man kan tjene raske store penger uten selv å faktisk ha en tjeneste å selge - bare sjonglere som mellommenn - så tiltrekker det seg selvfølgelig også visse type mennesker som bare vil male sin egen kake ved å flytte papir - ikke fysisk kraft.
Dette intra dag markedet og prisene i dette burde vært regulert på en helt annerledes måte.
TSO'ene - altså nettselskapene som skal drifte nettet - burde heller inngå langsiktige avtaler  med produsenter for å stille en viss mengde tjeneste til rådighet når TSO'ene ber om det. Vi har i dag kun en haug med korte opsjonsløsninger med ulike markedsløsninger der man faktisk kan stå som leverandør uten faktisk å ha tjenesten også - dvs. man kan være såkalt tjenesteleverandør (BSP) som så må inngå egne avtaler med produsenter (BRP) i bakhånd. Dette minner meg mye på byggebransjen der en en entreprenør kan inngå kontrakt med en kunde og så hyre inn underleverandører for å faktisk levere varene..Man skiller altså mellom den faktisk leveransen og økonomisk ansvarlighet for leveransen...

Litt mer info her :

https://www.statnett.no/contentassets/d27d9d5efd7a4371abe2b17c97ef4a64/27-august-2018-roller-i-balansemarkedene-og-aggregering.pdf

og her :

https://www.statnett.no/globalassets/for-aktorer-i-kraftsystemet/systemansvaret/reservemarkeder/how-the-reserve-markets-works.pdf

Det er denne totale omveltningen av markedet som EU dytter fremover med blårussen i front som sakte men sikkert åpner nye dører som enkelte vil prøve å utnytte........

Her er litt bakgrunnsinfo på norsk om hva som skjer og kommer til å skje...

https://www.statnett.no/globalassets/om-statnett/moter-og-arrangementer/kundeforum-balanse/presentasjoner-kundeforum-9juni-2022.pdf

02jan

Ja litt kompliser modell å følge, men får bare anta att dette er smart måte å omsette strøm på.

Men ut fra hva jeg kan tolke, ser det ut til at "mitt" strøm selskap byr på strøm ca 1 døgn før den dukker opp i elektrisk ovn eller i lyspære hjemme hos meg.

Men så ser jeg at det handles i Euro ?  Trodde i det minste at enegistormakten Norge med sin Norpol børs handlet i NOK ?   

Er det mitt kjære strømmselskap som tar diffen på uheldig valuttautvikling for NOK (valuttasikring), eller er dette nok en kostnad jeg selv må dekke inn ?

Vil da EU borgere da kunne kjøpe vannkraft i sommer til AC anlegg på "billigsalg", slik at det blir fin pris på strømmen (for meglerene) til vinteren.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ferry

Sitat fra: hELgenen på ons 19. apr 2023, kl. 15:15En ny sofa kan man bruke til noe - en ny bil kan man bruke til noe - men solcellepaneler står jo bare der og tilbyr eieren egentlig ingenting av fysisk verdi........

En sofa eller hva som helst annet kan ikke brukes til noe annet enn hva den gamle sofaen gjorde. Å bytte ut ting som ikke er utslitt og ødelagt er sløsing. Folk bruker glatt 200k på nytt bad eller kjøkken. Og hvor mange premiumbiler går det ikke langs veiene med ekstrautstyr i prisklassen solceller på taket. For ikke å snakke om alle som tar seg råd til verditap nå nybil. Hvor langt tid bruker en model Y på å tape seg like mye som et passelig solcelleanlegg? Min Model 3 har tapt seg nesten 2 stk. solcelleanlegg på 2 år, om jeg legger innbyttepris hos Tesla til grunn.
Men jeg innrømmer gjerne at teknisk interesse er en viktig årsak til at jeg installerte solceller. Som en slags hobby som betaler seg selv på sikt. Det er bra nok for meg. Men jeg vurderte å putte samme sum i f.eks indeksfond. Eller betale ned mer på huslånet.

Om solceller øker verdien på boligen er et godt spørsmål. Det kommer vel helt an på kjøperen. Det kan man jo si om veldig mye annet med en bolig også. Det er ikke gitt at et nytt kjøkken til 200k øker verdien tilsvarende heller. Det kan i realiteten være en fryktelig dyr og sær interesse. Jeg har brukt dobbelt så mye på belegningsstein og barlind som på solceller. Får håpe neste kjøper liker det, og ikke insisterer på asfalt og tuja-terror.

PS: Om noen har et solcelleanlegg der verdien vurderes til kr 0,- så vet jeg om en som er interessert.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ferry på fre 21. apr 2023, kl. 23:07
Sitat fra: hELgenen på ons 19. apr 2023, kl. 15:15En ny sofa kan man bruke til noe - en ny bil kan man bruke til noe - men solcellepaneler står jo bare der og tilbyr eieren egentlig ingenting av fysisk verdi........

En sofa eller hva som helst annet kan ikke brukes til noe annet enn hva den gamle sofaen gjorde. Å bytte ut ting som ikke er utslitt og ødelagt er sløsing. Folk bruker glatt 200k på nytt bad eller kjøkken. Og hvor mange premiumbiler går det ikke langs veiene med ekstrautstyr i prisklassen solceller på taket. For ikke å snakke om alle som tar seg råd til verditap nå nybil. Hvor langt tid bruker en model Y på å tape seg like mye som et passelig solcelleanlegg? Min Model 3 har tapt seg nesten 2 stk. solcelleanlegg på 2 år, om jeg legger innbyttepris hos Tesla til grunn.
Men jeg innrømmer gjerne at teknisk interesse er en viktig årsak til at jeg installerte solceller. Som en slags hobby som betaler seg selv på sikt. Det er bra nok for meg. Men jeg vurderte å putte samme sum i f.eks indeksfond. Eller betale ned mer på huslånet.

Om solceller øker verdien på boligen er et godt spørsmål. Det kommer vel helt an på kjøperen. Det kan man jo si om veldig mye annet med en bolig også. Det er ikke gitt at et nytt kjøkken til 200k øker verdien tilsvarende heller. Det kan i realiteten være en fryktelig dyr og sær interesse. Jeg har brukt dobbelt så mye på belegningsstein og barlind som på solceller. Får håpe neste kjøper liker det, og ikke insisterer på asfalt og tuja-terror.

PS: Om noen har et solcelleanlegg der verdien vurderes til kr 0,- så vet jeg om en som er interessert.
Det var godt skrevet  :+1:

PS ja jeg tar også gjerne i mot et gratis solcelleanlegg og jeg henter gjerne med egen bil....  8)

geear

Sitat fra: Counterpointer på tor 20. apr 2023, kl. 14:23
Sitat fra: geear på tir 18. apr 2023, kl. 21:31Hadde vært interessant å se regnestykket bak forventningen hans.

Jeg installerte mitt anlegg for fem år siden, til halv pris av i dag, og antar totalt 13-15 år før det er i null, uten å ta høyde for renter eller evt relativt trygg alternativ plassering av midlene i for eksempel indeksfond. Virker som veldig mange i dag gjør det for økonomi, mens selv for fem år siden så var det ikke økonomi som var driveren for min del. Syns det er vanskelig å forstå at folk klarer regne det hjem som en god økonomisk investering.
Kan ikke ta detaljer men det var 44stk 550w bifacial paneler på to bakkestativ. Mye egeninnsats og stativer fra Kina. Norsk Elektrikker for tilkobling og norsk leverandør av paneler (palletilbud) og inverter.

Total kostnad 160 000

En lovlig måte å gjøre det på og den som gir mest for pengene.

Anlegget står på Østlandet og hverken han eller jeg kan si hvor mye det faktisk produserer, men det er vel 24,2 kvp maks. Han antar 10 år som hørtes mulig ut med 160 k investert.
Takk for mer info.  :+1: Et optimalisert bakkeanlegg med maks egeninnsats kan nok gå an å få en form for økonomi i, men det blir for spesielt interesserte, det beslaglegger et stort tomteaeral og forringer en eiendom betydelig visuelt, og det er et vedlikeholdsobjekt. Det er heller ikke gitt at det er bedre økonomi enn å sette 160k fordelt på flere indeksfond. Høres også ut som han har fått veeeldig gode priser for paneler og inverter, får håpe det er kvalitet som varer, for solcelleanlegg er heller ikke en risikofri investering. Skal ikke mye trøbbel til før tusenlappene flyr.

Ingeniøren

Selv satser jeg på Sunstyle solcellestein fra Ecosol. Dyrt men nå huset ligger ideelt til og når taket alikevel må tas vil jeg ha solceller og noe som ser pent ut. Økonomien har jeg ikke regnet på, og pengene har jeg, men er det først folk spør om. Ingen som spør når man pusser opp badet for mange hundre tusen fordi fargen på flisene ikke er riktig lenger. Satser på at jeg får mest igjen på verdiøkning av huset og strømmen kommer bare til å øke etter som behovet øker, og da kan jeg sitter å smile mot sola og gi mitt bidrag til deg og ha god samvittighet for at jeg bidrar.

Kommer på plass i juni om alt går som planlagt.

https://www.ecosol.no/
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på lør 22. apr 2023, kl. 14:14Selv satser jeg på Sunstyle solcelle stein fra Ecosol. Dyrt men nå huset ligger ideelt til og når taket alikevel må tas vil jeg ha solceller og noe som ser pent ut. Økonomien har jeg ikke regnet på, og pengene har jeg, men er det først folk spør om. Ingen som spør når man pusser opp badet for mange hundre tusen fordi fargen på flisene ikke er riktig lenger. Satser på at jeg får mest igjen på verdiøkning av huset og strømmen kommer bare til å øke etter som behovet øker, og da kan jeg sitter å smile mot sola og gi mitt bidrag til deg og ha god samvittighet for at jeg bidrar.

Kommer på plass i juni om alt går som planlagt.

Solceller er som varmepumper i mitt hode. Noe man egentlig ikke vil ha montert ved husveggen - men dersom det gir økonomi som tar man og svelger det unna.

Dersom solceller ser ut som takstein - og ikke skjemmer huset - vel da er det en ok investering som man kan vurdere når taksteinen uansett skal byttes.

Andre gjenstander man skaffer seg gjennom livet er jo ting man VIL HA - solceller er jo ikke så spennende å ha på taket og noen, som meg og min bedre halvdel, synes jo de ser stygge ut og skjemmer huset. Så dette er definitivt i kategorien noe man egentlig ikke vil ha - men om det gir økonomi så kan man svelge det unna på samme måte som man kan svelge unna en varmepumpe eller to.

Selv likte jeg heller ikke dette balanserte ventilasjonsanlegget heller - denne boksen på uteveggen ville jeg jo ha ute av synet når huset ble bygget. Derfor endret vi litt på dette slik at den ikke er så synlig.

Vi er alle ulike på hva vi synes er spennende eller ikke mhp hva vi vil bruke penger på.
Jeg forstår at noen kan synes solceller er spennende i seg selv og vil følge med på hva som genereres av strøm osv - på samme måte som noen synes det er spennende å styre et smarthus og bruker penger på duppedingser (slik jeg er).

Mitt problem med solceller er først og fremst at de gjør hus og eiendom styggere å se på - og skal jeg svelge unna dette må det være penger å tjene på det. Ikke alle tenker slik - og bra er det - men for at mange skal tenke at dette er noe man vil ha - vel så må man inn med offentlige kroner og gjøre det slik at man i det minste ikke taper penger på å investere i slike anlegg.

Counterpointer

Solcelle takstein eller integrerte paneler kan se fint ut. Men prisen er høyere og på grunn av høyere arbeidstemperatur (ikke kald luft på bakside eller gjenskinn til bifaciale) langt lavere effektivitet.

På dette området må en velge

Personlig syes jeg bakkestativer kan være like pent som drivhus eller andre installasjoner folk har.

Kristian O

Synes det er tåpelig at det no blir snakk om store solcelle- parker, med dermed tilhørende lokal motstand. Det er masse ledig takareal på kjøpesenter, låver etc som burde gi minimalt med motstand.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA