Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på mandag 27. mars 2023, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mars 2023, klokken 16:29Hvis de hadde tapt 11 milliarder, ville ikke det da heller betydd noe for strømprisen?

Finner dette litt vanskelig å forstå rent logisk.

Det som virker logisk er at det ikke påvirker strømpris direkte. Det hadde ikke passet med hvordan jeg forstår Nordpool fungerer. Det er ikke noen algoritme som regner inn daglig finansspekulering.

Er det et sentralt viktig poeng her som blir borte?

Når kommunene i nord Norge spekulerte og tapte stort på hedgefond så førte ikke dette til at kommunens innbyggere måtte betale noe direkte. Men de fikk dårligere tilbud av tjenester og staten måtte trå til med felleskapets penger. Dette kan vel være en rimelig analogi.

OM det stemmer så vil en pluss på 11 milliarder gi lavere strømpris. Det med ubegrensede bonuser er et etisk og moralsk spørsmål som ikke nødvendigvis hører hjemme her.

For første er ikke kraftprodusenter slik som andre produsenter som regner på kostnader for å prise egne varer.
Vannkraften er såpass billig mhp produksjonskostnader at man isteden priser seg på marginalen opp mot andre energikilder som kan brukes som input for å produsere elektrisitet - som f.eks gass. Det er fundamentale modeller som beskriver hele markedet der prisen på gass, forventet mengde vann til magasiner, utvekslingsmuligheter, prisforventninger i markedet osv,osv. definerer hva man kan forvente å få omsatt vannet man har på lager til. Så hva selskapet tjener eller taper påvirker faktisk ikke den prisen de tilbyr sin kraft til. Det er altså ikke "normal" prising der øvrige kostnader for selskapet inngår.

Dette med finansiell handel er noe selskapene gjør enten fordi de vil prissikre kraften de forventer å produsere fremover - eller så er det ren og skjær spekulasjon.  Og det er det siste elementet her tradere gjør. Noen selskaper sitter med ekstremt mye informasjon om forventet markedssituasjon nettopp fordi de sitter med fundamentale modeller som beskriver markedet - og denne kunnskapen kan en flink trader nyttigjøre seg av.

Det viktige her å forstå er at kraftselskaper ikke setter opp prisen fordi de selv f.eks har høye finansielle kostnader - men at de fleste, og alle store selskaper, priser sitt vann ut fra fundamentale markedsforhold. Selvfølgelig inngår prissforventninger om fremtiden inn i dette, men det er ikke EGNE kostnader som går inn, men den totale prisforventningen i markedet sammen med masse annen fundamental informasjon.

Vet ikke om dette forklarte noe, men google samkjøringsmodellen og sesongmodellen og les litt om dette så forstår en litt mer hvordan produsentene setter prisen på sine varer....

F.eks noen av disse :

http://www.iot.ntnu.no/fleten/students/tidligere_veiledning/BruoygardLarsen_H03.pdf
https://kudos.dfo.no/documents/5555/files/5413.pdf

Mrk. Nordpool håndterer nå KUN fysisk handel - ikke finansiell slik som beskrevet i den rapporten.
Finansiell handel foregår nå på Nasdaq OMX - en helt annen børs!

Dette er helt i tråd med hvordan jeg forstår det og prøver å beskrive det.

Men pengene må komme fra et sted og også gå inn i selskapet når det er overskudd.

Om et kraftselskap selger strøm de produserer for 10 milliarder (Nordpool) og i tillegg tjener 11 milliarder (Nasdaq OMX) på strømspekulasjon. Så må det utgjøre en vesentlig forskjell fra et kraftselskap som ikke spekulerer men produserer like mye.

Overskudd eller underskudd må virke inn ett eller annet sted.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mars 2023, klokken 18:17Overskudd eller underskudd må virke inn ett eller annet sted.


Ja - så fremt selskapet er offentlig eid så går jo pengene rett til det offentlige ved overskudd - og ved underskudd så må de jo tære av egenkapitalen samt redusere egne kostnader...

Men uansett pluss eller minus - det har null betydning for prisen som settes på varen - altså strømprisen.



Counterpointer

#6557
"Olje- og energiminister Terje Aasland presiserer til Stortinget at han ikke vil satse på jordvarme. Innsatsen bør heller legges inn der Norge har «nasjonale fortrinn og gode kunnskapsmessige forutsetninger»."

Vindmøller har vi altså god kompetanse på men å borre oss dypt ned, det har vi ikke greie på 🫣🤯

Jeg forstår ikke hvorfor ikke en rik teknologinasjon som Norge ikke skal satse på litt mer diversitet i energiforsyningen?

https://www.tu.no/artikler/aasland-vil-ikke-satse-pa-jordvarme/528557?fbclid=IwAR3cYb99y-KFg2UgLz2WrbmNGOVqNgCkVbjrX4XJElSZpo3AY0AWRNfhMlM

Må ta med et sitat til

«Havvind, vannkraft, energieffektivisering, CO2-håndtering og hydrogen er kortene regjeringen satser på.»

Dvs ingen reelle tillegg til baseload som geotermisk ville vært.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på mandag 27. mars 2023, klokken 19:58
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mars 2023, klokken 18:17Overskudd eller underskudd må virke inn ett eller annet sted.


Ja - så fremt selskapet er offentlig eid så går jo pengene rett til det offentlige ved overskudd - og ved underskudd så må de jo tære av egenkapitalen samt redusere egne kostnader...

Men uansett pluss eller minus - det har null betydning for prisen som settes på varen - altså strømprisen.





Hva er dette for tull? Tradere kjøper strømmen billig og selger den dyrt. Tenk om det var kunden som kjøpte direkte den billige strømmen. Da ville jo kunden tjene/spare det voldsomme beløpet som traderen ellers tjener inn for seg selv og firmaet.

At et dansk firma har avtaler med en (to) av sine tradere som fører til at vedkommende kunne tjene ca 350 millioner over et år, sier det meste om galskapen i denne traderbransjen. Hvorfor hadde man ikke tak for hvor mye traderen kunne tjene per år (sjefen er også trader) og hva med symmetri, må trader betale (sin del i det minste) om vedkommende taper? Fra Statkraft ser vi jo at at tapene kan være i milliarder det ene året og gevinsten enda større et år (i begge tifeller er det elhandler, selv om de ikke er identiske).

Bak denne vanvittige pengegaloppen ligger strømbørsenes vanvittige algoritmer som fører til ditto høye priser åog voldsomme variasjoner over kort tid. Det er variasjonene som er drivstoffet i traderenes enorme gevinster (og tap). Om en hadde en annen regel enn den som sier at marginalt dyreste tilbud skal gjelde for alle tilbud, så hadde prisene vært en tredjedel i fjor og samme forsyningssikkerhet i alle strømområder og tradergevinstene redusert med 95%. Så markedsfundamentalistene som har makten i Europa vil for all del ikke gi opp dette markedssystemet som gir dem tusener av milliarder i ren profitt. Det er merkelig at alle vi andre (gjennom våre politikere) ikke setter stopp for dette vanvittige systemet!

Electric cars in Norway

#6559
Sitat fra: hELgenen på mandag 27. mars 2023, klokken 09:18
Sitat fra: arthur på mandag 27. mars 2023, klokken 09:08Som Erna helt riktig sier (min mening); PÅ tide på sitte ved bordet og delta i diskusjoner og forhandlinger, ikke på gangen og måtte bedrive lobbyvirksomhet siden vi har valgt å være på gangen?
Virker som om det er en viss "glidning" i samfunnet siden nå f.eks MDG tar til orde for medlemskap, SV ikke lenger går imot norsk medlemskap i NATO og sågar RØDT støtter norsk våpenhjelp til Ukraina?

Vel - jeg er blitt sterk motstander av EU. Jeg arbeider mye med å tilpasse kraftbransjen ifb. EU forordninger og jeg er sjokkert over byråkratiet og kostnadene det påfører bransjen. Dette er helt hinsides hvor mye unødvendig byråkrati som dyttes over på Norge i denne forbindelse. Og det koster norske skattebetalere mye. Jeg ser dette fra innsiden - og alt av fakta jeg sitter med viser at dette er og blir feil for AS Norge. Sitter man ikke så dypt i det - så kan man jo la seg lure til å tro at EU vil oss alle vel. Men EU arbeider først og fremst for de store industrinasjonene i EU - og de har en tilnærming til mye som jeg som nordmann ikke følger meg komfortabel med. Jeg hadde vel ikke så sterke meninger for og imot EU før jeg selv satt der og så hvordan EU faktisk arbeider.

hELgenen ... Vel vel sier jeg, jeg er også en sterk motstander av EU. Men der slutter vår enighet og det er lov å være uenig, det er helt greit. Vi trenger altså ikke være enig i alt som skjer innenfor strømbransjen...jeg er på utsiden av den bransjen og du er på innsiden, slik du skriver. Derfor så ser vi også dette fra to sider.....jeg som en dum forbruker som lurer på hvorfor alt av strøm har blitt så dyr mens du ser sikkert heller mer på nye løsninger og forbedringer innenfor bransjen. Det er lov.

Denne beskriver systemet på en god måte: https://www.nrk.no/norge/slik-bestemmes-stromprisen-pa-kraftborsen-nord-pool-1.16102384


Sitat fra: arthur på mandag 27. mars 2023, klokken 15:12EU dreier seg om langt mer, og enda viktigere, enn strøm etter mitt syn, men vi lar den ligge.

Tre tradere i det forbrukereide strømselskapet Energi Danmark har opparbeidet bonuser på mellom 375 og 450 millioner kroner hver. Selskapet nekter å betale, og nå er de tre utestengt fra jobben.

– Bonusavtaler uten tak er ugyldige og vil ikke bli utbetalt.

Det skriver Energi Danmark, som eies av 625.000 danske strømkunder, i en pressemelding i kjølvannet av at Jyllands-Postens nettsted finans.dk har avslørt at tre tradere i selskapet gjennom fjoråret har opparbeidet seg bonuser på mellom 250 og 300 millioner danske kroner. Det tilsvarer mellom 375 og 450 millioner norske kroner. En av de tre skal ifølge nettstedet sitte i Energi Danmarks konsernledelse.

Energi Danmark mener bonusavtalene med de tre er inngått av tidligere toppsjef i selskapet uten at styret har visst noe om dem.


https://www.dn.no/energi/stromsalg/energi-danmark/strom/stromtradere-med-kjempebonuser-suspendert-vil-ikke-bli-utbetalt/2-1-1426154

Takk for lenken Arthur...den saken hadde jeg ikke sett. Det saken der er jo helt galemattias....



Electric cars in Norway

#6560
Her beskrives løsningen...

Kopi og lenke:

I halvannet år har verden har levd med et kraftmarked som har gått av skaftet og gjort dype innhugg i den enkeltes lommebok. Hva er løsningen på dagens kraftkrise?

https://agendamagasin.no/artikler/lopske-strompriser/


hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 28. mars 2023, klokken 17:49Hva er dette for tull? Tradere kjøper strømmen billig og selger den dyrt. Tenk om det var kunden som kjøpte direkte den billige strømmen. Da ville jo kunden tjene/spare det voldsomme beløpet som traderen ellers tjener inn for seg selv og firmaet.

At et dansk firma har avtaler med en (to) av sine tradere som fører til at vedkommende kunne tjene ca 350 millioner over et år, sier det meste om galskapen i denne traderbransjen. Hvorfor hadde man ikke tak for hvor mye traderen kunne tjene per år (sjefen er også trader) og hva med symmetri, må trader betale (sin del i det minste) om vedkommende taper? Fra Statkraft ser vi jo at at tapene kan være i milliarder det ene året og gevinsten enda større et år (i begge tifeller er det elhandler, selv om de ikke er identiske).

Bak denne vanvittige pengegaloppen ligger strømbørsenes vanvittige algoritmer som fører til ditto høye priser åog voldsomme variasjoner over kort tid. Det er variasjonene som er drivstoffet i traderenes enorme gevinster (og tap). Om en hadde en annen regel enn den som sier at marginalt dyreste tilbud skal gjelde for alle tilbud, så hadde prisene vært en tredjedel i fjor og samme forsyningssikkerhet i alle strømområder og tradergevinstene redusert med 95%. Så markedsfundamentalistene som har makten i Europa vil for all del ikke gi opp dette markedssystemet som gir dem tusener av milliarder i ren profitt. Det er merkelig at alle vi andre (gjennom våre politikere) ikke setter stopp for dette vanvittige systemet!

Du blander helt åpenbart det finansielle markedet med det fysiske. Det er 2 helt forskjellige handelsplasser.
Det tradere selger er IKKE strøm - men "papirstrøm" - altså et verdipapir som så handles videre - de selger ikke fysisk leveranse av strøm.  Mange har nok problemer med å forstå forskjellen - men den fysiske børsen og prisene her er bare en referanse for de finansielle avtalene. Tradere kan kjøpe og selge samme volum mange ganger før det "går til levering" som det heter. Men levering er ikke noe annet enn at avtalen gjøres opp finansiellt - det skjer ingen fysisk leveranse. Så det eneste disse markedene utveksler med hverandre er rett og slett at prisen som dannes i det fysiske markedet brukes som referanse for finansielle oppgjør. 

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 28. mars 2023, klokken 21:36
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 28. mars 2023, klokken 17:49Hva er dette for tull? Tradere kjøper strømmen billig og selger den dyrt. Tenk om det var kunden som kjøpte direkte den billige strømmen. Da ville jo kunden tjene/spare det voldsomme beløpet som traderen ellers tjener inn for seg selv og firmaet.

At et dansk firma har avtaler med en (to) av sine tradere som fører til at vedkommende kunne tjene ca 350 millioner over et år, sier det meste om galskapen i denne traderbransjen. Hvorfor hadde man ikke tak for hvor mye traderen kunne tjene per år (sjefen er også trader) og hva med symmetri, må trader betale (sin del i det minste) om vedkommende taper? Fra Statkraft ser vi jo at at tapene kan være i milliarder det ene året og gevinsten enda større et år (i begge tifeller er det elhandler, selv om de ikke er identiske).

Bak denne vanvittige pengegaloppen ligger strømbørsenes vanvittige algoritmer som fører til ditto høye priser åog voldsomme variasjoner over kort tid. Det er variasjonene som er drivstoffet i traderenes enorme gevinster (og tap). Om en hadde en annen regel enn den som sier at marginalt dyreste tilbud skal gjelde for alle tilbud, så hadde prisene vært en tredjedel i fjor og samme forsyningssikkerhet i alle strømområder og tradergevinstene redusert med 95%. Så markedsfundamentalistene som har makten i Europa vil for all del ikke gi opp dette markedssystemet som gir dem tusener av milliarder i ren profitt. Det er merkelig at alle vi andre (gjennom våre politikere) ikke setter stopp for dette vanvittige systemet!

Du blander helt åpenbart det finansielle markedet med det fysiske. Det er 2 helt forskjellige handelsplasser.
Det tradere selger er IKKE strøm - men "papirstrøm" - altså et verdipapir som så handles videre - de selger ikke fysisk leveranse av strøm.  Mange har nok problemer med å forstå forskjellen - men den fysiske børsen og prisene her er bare en referanse for de finansielle avtalene. Tradere kan kjøpe og selge samme volum mange ganger før det "går til levering" som det heter. Men levering er ikke noe annet enn at avtalen gjøres opp finansiellt - det skjer ingen fysisk leveranse. Så det eneste disse markedene utveksler med hverandre er rett og slett at prisen som dannes i det fysiske markedet brukes som referanse for finansielle oppgjør. 


Ja det er jo helt greit for det er jo Monopol-penger det dreier seg om! Bare bestille nye Monopolpenger hos forlaget Damm!

Hadde det vært så bra at det var bare tradere som seg i mellom vant og tapte penger, så ville det jo ikke være noe bry seg om. Men om alle traderne vinner masse milliarder, så hvor kommer disse milliardene i fra? Kraftselskapene og kraftselgerne der også traderne er hyret inn/ansatt har jo hatt nettoprofitt i området flere tusen milliarder i 2022 og gjett hvem som har betalt masse tusen unødvendige milliarder for energi (strøm og gass) i 2022, jo det er husholdningene og industrien og alle andre som bruker energi.

Electric cars in Norway

SitatDu blander helt åpenbart det finansielle markedet med det fysiske. Det er 2 helt forskjellige handelsplasser.
Det tradere selger er IKKE strøm - men "papirstrøm" - altså et verdipapir som så handles videre - de selger ikke fysisk leveranse av strøm.  Mange har nok problemer med å forstå forskjellen - men den fysiske børsen og prisene her er bare en referanse for de finansielle avtalene. Tradere kan kjøpe og selge samme volum mange ganger før det "går til levering" som det heter. Men levering er ikke noe annet enn at avtalen gjøres opp finansiellt - det skjer ingen fysisk leveranse. Så det eneste disse markedene utveksler med hverandre er rett og slett at prisen som dannes i det fysiske markedet brukes som referanse for finansielle oppgjør. 

Ja denne forklaringen forteller meg dette markedet er overmodent for en gjennomgang.

Electric cars in Norway

#6564
Godt skrevet av Rødt... ikke mitt parti...men her har de et godt poeng.

I tillegg mener jeg «Spark ledelsen i Statkraft».

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/noen-fa-har-fatt-bli-styrtrike-pa-strompriskrisen/o/5-95-997454


Kopi:

Mens folk har betalt rekordpris for strømmen Statkraft produserer, uten at kostnaden for å produsere vannkraft har økt, betaler selskapet ut store millionbeløp til traderne sine i Düsseldorf.

Statkraft er eid og bygd opp av fellesskapet. Næringsminister Jan Christian Vestre forvalter eierskapet. Han nekter å gi innsyn i hvordan bonusordningene slår ut for de ansatte.

Torsdag var jeg i NRKs Debatten mot blant annet Vestre og Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum. På NRK, og i et debattinnlegg hos Nettavisen i etterkant, kommer Stavrum med et forsvar for Statkraft som jeg mener bommer.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 29. mars 2023, klokken 01:03
SitatDu blander helt åpenbart det finansielle markedet med det fysiske. Det er 2 helt forskjellige handelsplasser.
Det tradere selger er IKKE strøm - men "papirstrøm" - altså et verdipapir som så handles videre - de selger ikke fysisk leveranse av strøm.  Mange har nok problemer med å forstå forskjellen - men den fysiske børsen og prisene her er bare en referanse for de finansielle avtalene. Tradere kan kjøpe og selge samme volum mange ganger før det "går til levering" som det heter. Men levering er ikke noe annet enn at avtalen gjøres opp finansiellt - det skjer ingen fysisk leveranse. Så det eneste disse markedene utveksler med hverandre er rett og slett at prisen som dannes i det fysiske markedet brukes som referanse for finansielle oppgjør. 

Ja denne forklaringen forteller meg dette markedet er overmodent for en gjennomgang.

Vel - markedet finansiell handel er bare et spinoff marked hvor ALLE kan delta. Dette er IKKE et marked
for kraftprodusenter. Dette er et marked for alle. Så kan man sikkert mene at kraftprodusenter ikke bør delta
i disse markedene. Det er helt legimit å mene. Det at kraftprodusenter deltar i disse markedene skyldes at prisen i det finansielle markedet gjøres opp etter prisen i det fysiske markedet. Og prognoser på prisen i det fysiske markedet har kraftbransjen gode modeller for. Dermed har kraftprodusenter et lite fortrinn for å kunne gjøre det godt
i akkurat dette finansielle markedet. Prisen kraftprodusentene setter på sin kraftproduksjon er knyttet til fundamentale forhold,mens prisen i det finansielle markedet er drevet av mange flere parametere på lik linje med aksjemarkedet forøvrig. 

Forstår at dette er nesten umulig å ta inn over seg og forstå for de som ikke kjenner både det finansielle og det fysiske markedet. Det som er trist å lese er at også enkelte politikere driver en slags velgersankning ved å komme med finurlige utspill som virtuelt kobler fysisk kraftproduksjon,finansiell handel,trading bonuser opp mot den prisen du og jeg betaler for strømmen. Jeg sier virtuelt fordi man benytter seg av kommunikasjonsgrep der man forsøker å koble en sammenheng som ikke er der - man lager rett og slett grobunn for konspirasjonsteorier.

Kraftbransjen er involvert i :

1. Fysisk handel - som definerer prisen for deg og meg
2. Finansiell sikringshandel - som bare er et papirinstrument for sikring av verdiene av den fysiske handelen
3. Finansiell trading som er spekulativ tipping eller betting om du vil

Kraftbransjen trenger ikke være med på 3 - men siden den fysiske prisen i 1 brukes som referanse i oppgjørene så
har gjerne aktører innen bransjen gode kort på hånden for å kunne gjøre gode veddemål i pkt. 3 over.
Pkt. 2 er noe som en del aktører bruker for å sikre en jevn, avtalt kontantstrøm ved å fysisk produsere i pkt. 1 det man har solgt i pkt.2. Man sier ofte at man må ha "vann bak" den posisjonen man har i pkt.2. Har man ikke det - vel så er man over i pkt. 3

Så kan man ofte lure på hvor pengene til disse traderene kommer fra? Jo - de kommer fra andre tradere i andre selskaper som har tatt et motsatt veddemål. I bunn og grunn er det et nullsum spill som skjer på siden av det fysiske markedet. Det er naturligvis risiko involvert og om noe så kan man gjerne bruke det argumentet for at kraftprodusenter ikke bør involveres i ren trading, men f.eks KUN med finansiell sikring. Men da må man nesten få et regelverk på plass i EU som forbyr produsenter og deres datterselskaper å involvere seg i trading. Jeg tror veien dit er umulig - så da sitter man igjen med å lage gode kjøreregler for styrene i selskapene som begrenser risikoen selskapene får lov å ta. 

arthur

At produsenter av en vare handler på en børs for finansielle instrumenter er helt vanlig enten det gjelder korn, kraft, aluminium eller en hvilken som helst vare, ja sågar også tjeneste/r. At mange mener dette burde være ulovlig registreres, men vitner om litt manglende forståelse av hva finansielle instrumenter er og hvordan disse brukes, kan brukes, enten det er kjøpe av en vare, selgere av en vare eller folk som "bare" handler i slike papirer. De siste trenger man også for å sikre volum og fleksibilitet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 29. mars 2023, klokken 09:41At produsenter av en vare handler på en børs for finansielle instrumenter er helt vanlig enten det gjelder korn, kraft, aluminium eller en hvilken som helst vare, ja sågar også tjeneste/r. At mange mener dette burde være ulovlig registreres, men vitner om litt manglende forståelse av hva finansielle instrumenter er og hvordan disse brukes, kan brukes, enten det er kjøpe av en vare, selgere av en vare eller folk som "bare" handler i slike papirer. De siste trenger man også for å sikre volum og fleksibilitet.

Ikke ofte vi er enige - men som jeg sier - jeg går alltid etter fakta og det er helt rett det du skriver her.
At f.eks Rødt ser seg forferdet over at f.eks Statkraft hentet inn milliarder til statskassen og så måtte betale ca 1/5 i provisjon til noen tradere får så være. Videre bruker Rødt aktivt sinnet mot de høye kraftprisene som bakgrunnsteppe for å vise sinne mot høye provisjoner,lønninger generelt, og således lager en virtuell kobling mellom to ting som egentlig ikke henger sammen. Men Rødt og flere andre på Stortinget er vel mer opptatt av at alle skal få like mye enn å lage kaken større. Jeg mener at finansielle løsninger er noe alle selskaper benytter - ja selv kommuner gjør jo aktivt dette. Det eneste man kan stille spørsmålstegn ved er hvilken risiko selskapene tar. Disse bonusene er jo bare prisen man må betale for å få dyktige folk. Man kan moralisere mye omkring dette og gjerne lage egne regler (tak) for offentlige eide selskap for hvor store bonuser det er mulig å få. Men verden er mer enn bare Norge og hvilke personer man kan klare å ansette avhenger jo også av lønn+bonus.  I denne konkrete saken så fikk i alle fall regjeringen svært mange ekstra kroner å håndtere. Ønsker de ikke å ta den risikoen det var ved å tjene dem, samt legge et lokk på bonuser, så er det jo bare å si fra til styret i Statkraft. Men noen lavere kraftpriser blir det jo ikke av det uansett - mindre utbytte derimot...ja det kan det nok bli........

arthur

Statkraft er eid 100% av staten, eller teknisk sett, av Nærings og Fiskeridept., så et overskudd i Statkraft kommer som en inntekt for staten og bidrar positivt til statsbudsjettet. Det igjen betyr mer og bedre tjenester fos oss alle, eller en skattelette (ikke behov for å øke) så i mine øyne er det bra, veldig bra, at Statkraft gjør det bra. Jeg ser også positivt på utbytte betalt fra de mange store bedrifter som staten har eierandeler i selv om et utbytte trolig betyr overskudd i selskapet og en rimelig bonusordning for de ansatte i de samme selskapene. Dog må bonusene vøre basert på andre forhold en at f.eks "bare" olje gog gassprisene har gått til himmels grunnet krig og elendighet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ferry

Sitat fra: hELgenen på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:56Forstår at dette er nesten umulig å ta inn over seg og forstå for de som ikke kjenner både det finansielle og det fysiske markedet.

Det tror jeg du har rett i. Jeg skjønner ikke et kvekk  ::)  Men du skal ha skryt for å prøve å forklare det. JEG skjønner det ikke da heller, men det er ikke din feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA