Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

#6480
Sitat fra: hELgenen på søndag 19. mars 2023, klokken 21:56
Effektsymmetri går på eksport,import kapasitet.

Dette er grenser som defineres av statnett og inngår i prisberegningen til Nordpool. Det føres ingen regnskap på volum.
'
Hvem er det ikke som følger med på volumet! Regjeringen gjør det tydeligvis. At Nord Pool ikke gjør det er opplagt. Nord Pool er ikke et organ for strømpolitikk!

Normalt vil man bruke maks kapasitet (1400 MW). Om det er underskudd i UK og overskudd i Norge er det naturligvis idiotisk å skjære ned på kapasiteten. Når man allikevel justerer kapasiteten over året, er det fordi en har bestemt at denne kabelforbindelsen skal brukes til utveksling og ikke nettoeksport.

RJK

Helgenen har i stor grad rett her, de 1300 MW er et effektmål, altså hvor mye vi kan sende samtidig. Denne effektkapasiteten er altså ganske utslagsgivende for prisene vi påvirkes av.

Men det er og rett at man ser på mengden ut og inn for å se hvordan balansen er, så det er ikke riktig å si at vi ikke ser på det og. Men et viktig signal å sende at vi forventer at effektkapasiten er lik, og så må man se over perioder, gjerne ett år om gangen, for å se hvordan mengden balanserer eller ikke.

Og vi er vel alle klar over at vi eksporterer langt mere enn vi importerer. Men det blir det nok litt vanskeligere å få rettet opp på, uten at det samtidig kan påvirke prisene negativt i det lange løp. Ihvertfall inntil EU og UK har fått enda mere grønn energiproduksjon, og ikke må produsere på gass og olje.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. mars 2023, klokken 22:20
Er temmelig sikker på at regjeringen kan ha en mening om hvordan symmetri skal forstås og at den vil kunne bety noe selv om den ikke er i overensstemmelse med hvordan bransjen selv tolker det.

Sier ikke det hverken kommer til å skje i praksis eller ikke, men det kan skje.....

At symmetri kun betyr energisymmetri er ganske opplagt. Hør hva Vedum sier: "– Jeg har bedt Statnett legge til rette for symmetri i utvekslingskapasitet på NSL, bedre kjent som UK-kabelen. Derfor har Statnett i dag satt ned kapasiteten på denne utenlandsforbindelsen, sa han til NTB torsdag". Det er gjerne Vedum som har introdusert ordet symmetri (tviler på at noen i bransjen bruker dette ordet. De bruker i stedet ordet utveksling som betyr like nye inn og ut). Så når Vedum selv så klart definerer ordet, som bør det være klart hva det betyr i denne sammenhengen!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på søndag 19. mars 2023, klokken 22:36
Helgenen har i stor grad rett her, de 1300 MW er et effektmål, altså hvor mye vi kan sende samtidig.

Det er ikke snakk om  grader her. Helgenen tar feil når han sier at symmetri refererer til effekt.

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 19. mars 2023, klokken 22:43
Sitat fra: RJK på søndag 19. mars 2023, klokken 22:36
Helgenen har i stor grad rett her, de 1300 MW er et effektmål, altså hvor mye vi kan sende samtidig.

Det er ikke snakk om  grader her. Helgenen tar feil når han sier at symmetri refererer til effekt.
Det er bare effekt som i realiteten blir begrenset når de senker fra 1300 MW til 1000 MW.

Mengden bestemmes av hva som faktisk overføres, mens det som sagt er effekten som begrenses. Utnytter man effekten slik at man alltid er over den nye begrensningen, så påvirkes energimengden og.

Men hvordan Vedum skal få begrenset hva som faktisk sendes gjennom, vil jeg gjerne få vite hvordan han skal klare med denne begrensningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 19. mars 2023, klokken 23:40
Det er bare effekt som i realiteten blir begrenset når de senker fra 1300 MW til 1000 MW.

Effekten senkes fra 1400 til 1100MW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: 02jan på søndag 19. mars 2023, klokken 20:01
Men hva skal Europa  isteden for materiale basert på aluminium ? (Alt fra stillaser/forsterkninger i bygg/konstruksjoner/kjøretøy etc).

Er vel ikke helt galt om det blir foredlet nær markedet (havn til havn) og med 0 utslipp prosessering?

Nær markedet betyr vel at aluminiumen kan produseres der det finnes både nødvendige råvarer, bauxite som ikke finnes i Norge, og hvor man også har god tilgang til energi såvel som et stort marked? Så kan heller den aluminiumen som vi trenger her transporteres som et ferdig produkt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#6487
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 06:31
Sitat fra: 02jan på søndag 19. mars 2023, klokken 20:01
Men hva skal Europa  isteden for materiale basert på aluminium ? (Alt fra stillaser/forsterkninger i bygg/konstruksjoner/kjøretøy etc).

Er vel ikke helt galt om det blir foredlet nær markedet (havn til havn) og med 0 utslipp prosessering?

Nær markedet betyr vel at aluminiumen kan produseres der det finnes både nødvendige råvarer, bauxite som ikke finnes i Norge, og hvor man også har god tilgang til energi såvel som et stort marked? Så kan heller den aluminiumen som vi trenger her transporteres som et ferdig produkt!

Så din idè er å legge ned aluminiumsproduksjonen i Norge? Så kan vi heller klippe håret på hverandre, og selge hverandre forsikring?
Norge står for 25% av produksjonen av aluminium i Norge Europa, og 4% på verdensbasis. Det er en del "know how" i alu-bransjen og, og der er Norge langt fremme. Hydro har jobbet godt med å energi-effektivisere produksjonen, også sammen med Sintef. Litt synd om en bare skal legge alt dette ned og la andre land produsere aluminium på kullkraft...

En annen ting er at vi faktisk og lager bildeler av aluminium i Norge (Raufoss Technology). Noe må vi jo finne på når oljen tar slutt... Også her er Norge / Sintef / Raufoss langt fremme. Er grunn til å være stolt som Nordmann at alt dette blir gjort i lille Norge.   

https://www.sintef.no/siste-nytt/2022/-en-gamechanger-for-produksjon-av-aluminiumsdeler-til-bilindustrien/

https://www.tu.no/artikler/verdens-mest-energieffektive-produksjon-av-aluminium-i-gang-pa-karmoy-her-er-alt-du-trenger-a-vite/427047

https://www.sintef.no/prosjekter/2020/furnal-energieffektivitet-av-aluminium-smelteovner/
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Billig energi har alltid vært nøkkelen til velstand, men nå har vi tydeligvis politikere som vil kjøre vesten rett i grøfta.

THE

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 08:43
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 06:31
Sitat fra: 02jan på søndag 19. mars 2023, klokken 20:01
Men hva skal Europa  isteden for materiale basert på aluminium ? (Alt fra stillaser/forsterkninger i bygg/konstruksjoner/kjøretøy etc).

Er vel ikke helt galt om det blir foredlet nær markedet (havn til havn) og med 0 utslipp prosessering?

Nær markedet betyr vel at aluminiumen kan produseres der det finnes både nødvendige råvarer, bauxite som ikke finnes i Norge, og hvor man også har god tilgang til energi såvel som et stort marked? Så kan heller den aluminiumen som vi trenger her transporteres som et ferdig produkt!

Så din idè er å legge ned aluminiumsproduksjonen i Norge? Så kan vi heller klippe håret på hverandre, og selge hverandre forsikring?
Norge står for 25% av produksjonen av aluminium i Norge, og 4% på verdensbasis. Det er en del "know how" i alu-bransjen og, og der er Norge langt fremme. Hydro har jobbet godt med å energi-effektivisere produksjonen, også sammen med Sintef. Litt synd om en bare skal legge alt dette ned og la andre land produsere aluminium på kullkraft...

En annen ting er at vi faktisk og lager bildeler av aluminium i Norge (Raufoss Technology). Noe må vi jo finne på når oljen tar slutt... Også her er Norge / Sintef / Raufoss langt fremme. Er grunn til å være stolt som Nordmann at alt dette blir gjort i lille Norge.   

https://www.sintef.no/siste-nytt/2022/-en-gamechanger-for-produksjon-av-aluminiumsdeler-til-bilindustrien/

https://www.tu.no/artikler/verdens-mest-energieffektive-produksjon-av-aluminium-i-gang-pa-karmoy-her-er-alt-du-trenger-a-vite/427047

https://www.sintef.no/prosjekter/2020/furnal-energieffektivitet-av-aluminium-smelteovner/

Ikke bare Raufoss som lager bildeler av aluminium i Norge. 10 år før megacastingen til Tesla så var det en annen norsk bedrift som fikk oppmerksomhet for casting av store bildeler. https://www.tu.no/artikler/farsund-aluminium-casting-star-bak-ingeniorbragden-2011/236788

Uansett kunne det vært interessant å se et klimaregnskap for aluminium produsert forskjellige steder i verden der man tar med både transport av råvarer og ferdige produkter samt utslipp fra produksjon. Siden aluminiumsproduksjon er så energikrevende så tror jeg at utslipp under produksjon vil utgjøre en stor del av totalutslippet, og da er det ikke nødvendigvis så dumt å produsere i Norge med ren energi.

Det er jo også viktig å huske på at bakgrunnene og årsaken til at vi har så god tilgang på ren strøm fra vannkraft i Norge er pga. industrietablering. Hydro sine fabrikker ligger der de ligger pga. at det var der de bygde ut vannkraft, og de la fabrikkene sine nær energikildene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

#6490
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 08:43
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 06:31
Sitat fra: 02jan på søndag 19. mars 2023, klokken 20:01
Men hva skal Europa  isteden for materiale basert på aluminium ? (Alt fra stillaser/forsterkninger i bygg/konstruksjoner/kjøretøy etc).

Er vel ikke helt galt om det blir foredlet nær markedet (havn til havn) og med 0 utslipp prosessering?

Nær markedet betyr vel at aluminiumen kan produseres der det finnes både nødvendige råvarer, bauxite som ikke finnes i Norge, og hvor man også har god tilgang til energi såvel som et stort marked? Så kan heller den aluminiumen som vi trenger her transporteres som et ferdig produkt!

Så din idè er å legge ned aluminiumsproduksjonen i Norge? Så kan vi heller klippe håret på hverandre, og selge hverandre forsikring?
Norge står for 25% av produksjonen av aluminium i Norge, og 4% på verdensbasis. Det er en del "know how" i alu-bransjen og, og der er Norge langt fremme. Hydro har jobbet godt med å energi-effektivisere produksjonen, også sammen med Sintef. Litt synd om en bare skal legge alt dette ned og la andre land produsere aluminium på kullkraft...

En annen ting er at vi faktisk og lager bildeler av aluminium i Norge (Raufoss Technology). Noe må vi jo finne på når oljen tar slutt... Også her er Norge / Sintef / Raufoss langt fremme. Er grunn til å være stolt som Nordmann at alt dette blir gjort i lille Norge.   

https://www.sintef.no/siste-nytt/2022/-en-gamechanger-for-produksjon-av-aluminiumsdeler-til-bilindustrien/

https://www.tu.no/artikler/verdens-mest-energieffektive-produksjon-av-aluminium-i-gang-pa-karmoy-her-er-alt-du-trenger-a-vite/427047

https://www.sintef.no/prosjekter/2020/furnal-energieffektivitet-av-aluminium-smelteovner/

Joda, vi lager noen bildeler også, støtfangere og håndtak og litt annet, men utgjør vel en ganske så beskjeden del av en ferdig bil vil jeg tro.

Hvis vi legger ned aluminiumsindustrien i Norge så frigjør vi vel et ganske betydelig mengde strøm som da kan erstatte f.eks fossilt brensel til annen produksjon, eller?

Og hvor for skal vi sende skip jorden rundt, skip som spyr ut 50, 60 eller sågar 100 ton med tungolje hver dag når de transporter råvarer fra f.eks Australia til Norge.

Tror kanskje man må ture å tenke litt nye tanker og ikke henge seg opp i 100 år gammel tenkning!

Og er billig energi veien til velstand? Tja, hvilken energi besitter f.eks Japan, Taiwan, Singapore eller Hong Kong? Og tyskerne klarer seg vel bra selv etter at brunkullet ikke lenger er like populært?

Nei, den beste prisen får man for det endelige produktet, varen vi alle kjøper, ikke råvaren eller energien som trengs som en del av hele prosessen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#6491
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 11:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 08:43
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 06:31
Sitat fra: 02jan på søndag 19. mars 2023, klokken 20:01
Men hva skal Europa  isteden for materiale basert på aluminium ? (Alt fra stillaser/forsterkninger i bygg/konstruksjoner/kjøretøy etc).

Er vel ikke helt galt om det blir foredlet nær markedet (havn til havn) og med 0 utslipp prosessering?

Nær markedet betyr vel at aluminiumen kan produseres der det finnes både nødvendige råvarer, bauxite som ikke finnes i Norge, og hvor man også har god tilgang til energi såvel som et stort marked? Så kan heller den aluminiumen som vi trenger her transporteres som et ferdig produkt!

Så din idè er å legge ned aluminiumsproduksjonen i Norge? Så kan vi heller klippe håret på hverandre, og selge hverandre forsikring?
Norge står for 25% av produksjonen av aluminium i Norge, og 4% på verdensbasis. Det er en del "know how" i alu-bransjen og, og der er Norge langt fremme. Hydro har jobbet godt med å energi-effektivisere produksjonen, også sammen med Sintef. Litt synd om en bare skal legge alt dette ned og la andre land produsere aluminium på kullkraft...

En annen ting er at vi faktisk og lager bildeler av aluminium i Norge (Raufoss Technology). Noe må vi jo finne på når oljen tar slutt... Også her er Norge / Sintef / Raufoss langt fremme. Er grunn til å være stolt som Nordmann at alt dette blir gjort i lille Norge.   

https://www.sintef.no/siste-nytt/2022/-en-gamechanger-for-produksjon-av-aluminiumsdeler-til-bilindustrien/

https://www.tu.no/artikler/verdens-mest-energieffektive-produksjon-av-aluminium-i-gang-pa-karmoy-her-er-alt-du-trenger-a-vite/427047

https://www.sintef.no/prosjekter/2020/furnal-energieffektivitet-av-aluminium-smelteovner/

Joda, vi lager noen bildeler også, støtfangere og håndtak og litt annet, men utgjør vel en ganske så beskjeden del av en ferdig bil vil jeg tro.

Hvis vi legger ned aluminiumsindustrien i Norge så frigjør vi vel et ganske betydelig mengde strøm som da kan erstatte f.eks fossilt brensel til annen produksjon, eller?

Og hvor for skal vi sende skip jorden rundt, skip som spyr ut 50, 60 eller sågar 100 ton med tungolje hver dag når de transporter råvarer fra f.eks Australia til Norge.

Tror kanskje man må ture å tenke litt nye tanker og ikke henge seg opp i 100 år gammel tenkning!

Og er billig energi veien til velstand? Tja, hvilken energi besitter f.eks Japan, Taiwan, Singapore eller Hong Kong? Og tyskerne klarer seg vel bra selv etter at brunkullet ikke lenger er like populært?

Nei, den beste prisen får man for det endelige produktet, varen vi alle kjøper, ikke råvaren eller energien som trengs som en del av hele prosessen!

Tror du bruker litt for gamle tanker når du tenker at Hydro for bauksitten fra Australia. Var vel i 2007 det var snakk om det. Nå er det Brasil de får det fra. Du finner kun bauksitt rundt ekvator. Så da er idéen din at kun land på ekvator skal få lage biler? Og så må vi frakte biler rundt hele verden etterpå?

Hydro har forøvrig og aluminiumsfabrikk i Brasil og, og har i tillegg i gang vindmølleprosjekt for å lage strøm til dette. https://e24.no/energi-og-klima/i/47aWxG/tre-mrd-til-vind-og-solkraft-i-brasil-hydro-reins-stoerste-prosjekt-saa-langt
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på mandag 20. mars 2023, klokken 09:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 08:43
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 06:31
Sitat fra: 02jan på søndag 19. mars 2023, klokken 20:01
Men hva skal Europa  isteden for materiale basert på aluminium ? (Alt fra stillaser/forsterkninger i bygg/konstruksjoner/kjøretøy etc).

Er vel ikke helt galt om det blir foredlet nær markedet (havn til havn) og med 0 utslipp prosessering?

Nær markedet betyr vel at aluminiumen kan produseres der det finnes både nødvendige råvarer, bauxite som ikke finnes i Norge, og hvor man også har god tilgang til energi såvel som et stort marked? Så kan heller den aluminiumen som vi trenger her transporteres som et ferdig produkt!

Så din idè er å legge ned aluminiumsproduksjonen i Norge? Så kan vi heller klippe håret på hverandre, og selge hverandre forsikring?
Norge står for 25% av produksjonen av aluminium i Norge, og 4% på verdensbasis. Det er en del "know how" i alu-bransjen og, og der er Norge langt fremme. Hydro har jobbet godt med å energi-effektivisere produksjonen, også sammen med Sintef. Litt synd om en bare skal legge alt dette ned og la andre land produsere aluminium på kullkraft...

En annen ting er at vi faktisk og lager bildeler av aluminium i Norge (Raufoss Technology). Noe må vi jo finne på når oljen tar slutt... Også her er Norge / Sintef / Raufoss langt fremme. Er grunn til å være stolt som Nordmann at alt dette blir gjort i lille Norge.   

https://www.sintef.no/siste-nytt/2022/-en-gamechanger-for-produksjon-av-aluminiumsdeler-til-bilindustrien/

https://www.tu.no/artikler/verdens-mest-energieffektive-produksjon-av-aluminium-i-gang-pa-karmoy-her-er-alt-du-trenger-a-vite/427047

https://www.sintef.no/prosjekter/2020/furnal-energieffektivitet-av-aluminium-smelteovner/

Ikke bare Raufoss som lager bildeler av aluminium i Norge. 10 år før megacastingen til Tesla så var det en annen norsk bedrift som fikk oppmerksomhet for casting av store bildeler. https://www.tu.no/artikler/farsund-aluminium-casting-star-bak-ingeniorbragden-2011/236788

Uansett kunne det vært interessant å se et klimaregnskap for aluminium produsert forskjellige steder i verden der man tar med både transport av råvarer og ferdige produkter samt utslipp fra produksjon. Siden aluminiumsproduksjon er så energikrevende så tror jeg at utslipp under produksjon vil utgjøre en stor del av totalutslippet, og da er det ikke nødvendigvis så dumt å produsere i Norge med ren energi.

Det er jo også viktig å huske på at bakgrunnene og årsaken til at vi har så god tilgang på ren strøm fra vannkraft i Norge er pga. industrietablering. Hydro sine fabrikker ligger der de ligger pga. at det var der de bygde ut vannkraft, og de la fabrikkene sine nær energikildene.

Det kreves masse energi, ja. For å produsere ett tonn primæraluminium trengs mellom 12-15 MWh avhengig av fabrikkenes effektivitet og teknologi.    ....så ca 1,2 -1,5 kWh per kilo "primæraluminium".
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det vi heller burde tenke på er hvor mye energi det går med for å drifte TikTok eller Bitcoin mm.  Hvor produksjonen = 0 eller faktisk kraftig i minus.
Ikke industri som er nyttig, med ting vi faktisk trenger og råvarer som er etterspurt.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 11:55
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 11:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 08:43
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 06:31
Sitat fra: 02jan på søndag 19. mars 2023, klokken 20:01
Men hva skal Europa  isteden for materiale basert på aluminium ? (Alt fra stillaser/forsterkninger i bygg/konstruksjoner/kjøretøy etc).

Er vel ikke helt galt om det blir foredlet nær markedet (havn til havn) og med 0 utslipp prosessering?

Nær markedet betyr vel at aluminiumen kan produseres der det finnes både nødvendige råvarer, bauxite som ikke finnes i Norge, og hvor man også har god tilgang til energi såvel som et stort marked? Så kan heller den aluminiumen som vi trenger her transporteres som et ferdig produkt!

Så din idè er å legge ned aluminiumsproduksjonen i Norge? Så kan vi heller klippe håret på hverandre, og selge hverandre forsikring?
Norge står for 25% av produksjonen av aluminium i Norge, og 4% på verdensbasis. Det er en del "know how" i alu-bransjen og, og der er Norge langt fremme. Hydro har jobbet godt med å energi-effektivisere produksjonen, også sammen med Sintef. Litt synd om en bare skal legge alt dette ned og la andre land produsere aluminium på kullkraft...

En annen ting er at vi faktisk og lager bildeler av aluminium i Norge (Raufoss Technology). Noe må vi jo finne på når oljen tar slutt... Også her er Norge / Sintef / Raufoss langt fremme. Er grunn til å være stolt som Nordmann at alt dette blir gjort i lille Norge.   

https://www.sintef.no/siste-nytt/2022/-en-gamechanger-for-produksjon-av-aluminiumsdeler-til-bilindustrien/

https://www.tu.no/artikler/verdens-mest-energieffektive-produksjon-av-aluminium-i-gang-pa-karmoy-her-er-alt-du-trenger-a-vite/427047

https://www.sintef.no/prosjekter/2020/furnal-energieffektivitet-av-aluminium-smelteovner/

Joda, vi lager noen bildeler også, støtfangere og håndtak og litt annet, men utgjør vel en ganske så beskjeden del av en ferdig bil vil jeg tro.

Hvis vi legger ned aluminiumsindustrien i Norge så frigjør vi vel et ganske betydelig mengde strøm som da kan erstatte f.eks fossilt brensel til annen produksjon, eller?

Og hvor for skal vi sende skip jorden rundt, skip som spyr ut 50, 60 eller sågar 100 ton med tungolje hver dag når de transporter råvarer fra f.eks Australia til Norge.

Tror kanskje man må ture å tenke litt nye tanker og ikke henge seg opp i 100 år gammel tenkning!

Og er billig energi veien til velstand? Tja, hvilken energi besitter f.eks Japan, Taiwan, Singapore eller Hong Kong? Og tyskerne klarer seg vel bra selv etter at brunkullet ikke lenger er like populært?

Nei, den beste prisen får man for det endelige produktet, varen vi alle kjøper, ikke råvaren eller energien som trengs som en del av hele prosessen!

Tror du bruker litt for gamle tanker når du tenker at Hydro for bauksitten fra Australia. Var vel i 2007 det var snakk om det. Nå er det Brasil de får det fra. Du finner kun bauksitt rundt ekvator. Så da er idéen din at kun land på ekvator skal få lage biler? Og så må vi frakte biler rundt hele verden etterpå?

Hydro har forøvrig og aluminiumsfabrikk i Brasil og, og har i tillegg i gang vindmølleprosjekt for å lage strøm til dette. https://e24.no/energi-og-klima/i/47aWxG/tre-mrd-til-vind-og-solkraft-i-brasil-hydro-reins-stoerste-prosjekt-saa-langt

Hydro (i Norge) importerer ikek et eneste ton med bauxite fra noe sted, kun aluminiumsoksyd som er utseendemessig et hvitt pulver. Det gjelder forøvrig alle de ander smelteverkene i Norge.

Ja, eksporten av bauxite er stor fra Brazil, fra en havn som heter Trombetas og ligger to døgns seiling (fra Fazendinah losstasjonen i elvemunningen) oppe i amazonaselven.

Det finnes store mengder bauxite i Australia som skipes ut fra havner som Weipa og aluminiumsoksyd spesieltf fra Gove, Kwinana og Bunbury.

Forøvrig finnes det større forekomster av bauxite i Europeiske land som Russland, Tyrkia, Hellas og Bosnia & Herz.. og ingen av disse landene ligger ved ekvator.

Den største forekomsten er vel fortsatt i Guinea hvor en del av de større aluminiumsselskapene i verden gikk sammen om å utvikle produksjon og eksport, selskaper som Alcoa (USA), Alcan (Canada) og VAW, tidligere tysk selskap med hovedkontor i Bonn (kjøpt opp av Hydro), Comalco (Aussie) og fanske Pechiney (PUK). Et norsk rederi var sterkt involvert i transporten i en årrekke fra 80-tallet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA