Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på onsdag 08. mars 2023, klokken 21:39
Det verste med dagens system er at man ikke vet hva strømmen man bruker akkurat nå koster.
182,59øre sier appen at strømmen koster nå pluss nettavgift, er det en høy eller lav pris? hva blir strømstøtten? Ingen vet før 31 mars.
Og det er tusen ganger verre for de som ikke har oversikt og muligheter til å orientere seg samtidig som de har dårlig råd. Dette sammenfaller desverre ofte.

Men er helt enig i at det er svært frustrerende å være underlagt ett så dårlig og vilkårlig system.

Electric cars in Norway

SitatOg det er tusen ganger verre for de som ikke har oversikt og muligheter til å orientere seg samtidig som de har dårlig råd. Dette sammenfaller desverre ofte

Godt sagt. Det er bare trist for de gjelder. Det må skje en politisk prosess på dette området for de svakest stilte.

arthur

De svakest stilte har trolig i tillegg til strømstøtten også bostøtte og ekstra bidrag til å betale strømregningen om de ikke allerede bor et sted hvor hvrkren husleie eller strømpris er en del av deres daglige bekymringer da det dekkes av fellesskapet, deg og meg, gjennom skatteregningen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#6378
Ser ut som det snart blir bedre med varmere vær ifølge denne meterologen datert 5. mars.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/69Wmn8/kuldesjokk-gir-stroemhopp-vinteren-gjoer-et-siste-sprell

Electric cars in Norway

SitatDe svakest stilte har trolig i tillegg til strømstøtten også bostøtte og ekstra bidrag til å betale strømregningen om de ikke allerede bor et sted hvor hvrkren husleie eller strømpris er en del av deres daglige bekymringer da det dekkes av fellesskapet, deg og meg, gjennom skatteregningen

Husker det debattprogrammet - Debatten på nrk - der Fredrik spurte en av de mødrene som gråt og da ble selv Fredrik rørt. Jeg også. De som er vanskelig stilt til vanlig har fått det enda verre er mitt inntrykk. Det er bare trist.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. mars 2023, klokken 22:22
Og det er tusen ganger verre for de som ikke har oversikt og muligheter til å orientere seg samtidig som de har dårlig råd. Dette sammenfaller desverre ofte.
Dette blir jo bedre når ordningene med støtte basert på faktisk timespris kommer på plass.

Som jo mange her på forumet er i mot fordi de da ikke kan game systemet så mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

#6381
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:22
SitatDe svakest stilte har trolig i tillegg til strømstøtten også bostøtte og ekstra bidrag til å betale strømregningen om de ikke allerede bor et sted hvor hvrkren husleie eller strømpris er en del av deres daglige bekymringer da det dekkes av fellesskapet, deg og meg, gjennom skatteregningen

Husker det debattprogrammet - Debatten på nrk - der Fredrik spurte en av de mødrene som gråt og da ble selv Fredrik rørt. Jeg også. De som er vanskelig stilt til vanlig har fått det enda verre er mitt inntrykk. Det er bare trist.

Slike innslag gjør nok inntrykk på oss alle, men når tårene er tørket så er det nok greit om vi alle inntar en litt mer edruelig holdning til hva, hvem eller hvor problemet, eller problemene er. I vårt samfunn vil vi nok alltid finne personer som har vært uheldige og/eller rett og slett ikke har de egenskaper og ressurser som skal til for å klare seg på egen hånd, og disse skal vi hjelpe, ja for manges del ta vare på. Det igjen må ikke medføre at vi alle skal oppføre oss som om NAV har ubegrenset med midler og at vi alle kan sette oss tilbake og overlate alt ansvar til "andre". Vi ser noen merkelige holdninger der ute; De rike skal straffes slik at de stikker av, vel med mindre de spiller fotball eller gitar for da kan de tjene ubegrenset og vi klapper alle sammen og heier på dem.

Men tilbake til trådens egentlige tema, strømprisene:

Strømprisene her i landet FALLER til tross for kaldere vær og forventet fortsatt kaldt i hele landet, hvorfor det? Jo fordi det blir varmere lenger syd og det betyr at prisene faller i Europa enda vindkraften ikke bidrar så mye som man kan håpe da det heller ikke blåser så mye der. Kanskje vi burde tenke at verden er større enn "Toten" og at vi et et litt større bilde kan være tjent med at vi tenker over landegrensene for ikke glem at snur vi vårt egent land på hodet så er vi langt nede i Italia.

Men nå er det vel viktige at 33 reineiere skal få revet ned en del vindmøller slik at de, ja slik at de hva da?

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/Q7wVoV/alle-taper-om-vindparkene-rives?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&source=facebook&content=organisk&fbclid=IwAR2Wfx7Racrb9SFwdfzsVviwUWM6DMy02anW31D_mJZlnb4dE_t3kVggYpk#Echobox=1677875799
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#6382
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mars 2023, klokken 18:18
Fortsatt ganske ekstreme priser, men heldigvis ikke helt natta. Strøm på hytta i desember endte på ca 7.800, januar ca 2700 og februar rundt 3500 regner jeg med. Godt under de villeste prisene, men fortsatt veldig dyrt.
Hjemme ble det langt bedre pga smart bruk av strøm og refusjonsordningen. Men ingen tvil om at det er dyrt med strøm for tiden sammenlignet med historiske priser.

Ja, jeg har tilsvarende regninger på strømmen på hytta. Ettersom det offentlige sitter igjen med de fleste av disse kronene må det defineres som skatt/avgift. Og da er det de uten tredoble glass i hyttevinduene og uten passiv-hus-vegger på hytta som blir straffet (altså de som ikke er rike blir straffet, men de rike får det lettere).

Blir vel litt Stockholm-syndrom når enkelte føler vi har billig strøm....."ja, men han slo meg mye mer før", liksom... "Se så snill han er - han lar meg leve..."
Tesla Model Y                         2021-

goggo

#6383
Sitat fra: arthur på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:11
De svakest stilte har trolig i tillegg til strømstøtten også bostøtte og ekstra bidrag til å betale strømregningen om de ikke allerede bor et sted hvor hvrkren husleie eller strømpris er en del av deres daglige bekymringer da det dekkes av fellesskapet, deg og meg, gjennom skatteregningen.
Der tar du dessverre feil. Bostøtte og andre støtteordninger tildeles ut fra BRUTTOINNTEKT, og ikke hva man har igjen etter at skatt og boutgifter og annet er betalt.

Her er et helt konkret eksempel på en uføretrygdet person som ikke får noen form for bostøtte eller annen støtte fra det offentlige utenom strømstøtten:
Jeg er verge for denne personen og har derfor bedre oversikt over vedkommendes økonomi enn jeg har over min egen.
Hen er i 30 årene og enslig, bor i en av nabokommunene til Oslo.


  • 19.500,-   Netto utbetalt uføretrygd etter skatt
  • 12.500,-    Husleie (hen er så "heldig" at hen har fått tildelt en omsorgsbolig i form av en moderne toroms leilighet på 39 kvm i et borettslag der kommunen også har personalbase etc for å kunne hjelpe) 
  •     500,-    Medisiner
  •     350,-     Treningsstudio (de kommunalt ansatte får trene gratis på kommunens treningsrom, men de uføretrygdede i kommunen kan selvfølgelig ikke få dette gratis sier kommunepolitikerne. De har vel ikke "fortjent" å få det antar jeg...)
  •     350,-     Internett/kabelTV
  •    250,-     Mobil
  •    250,-     TV-strømmetjenester
  •    300,-     Forsikringer
  •    200,-     For å få lov til å delta i ett fellesmåltid i uka sammen med andre uføretrygdede. Noe sosialt samvær bør man jo ta seg råd til...
  •    550,-     Strøm/oppvarming (Det er en moderne leilighet med lavt energiforbruk, jeg har en mistanke om at hens akvarium, gamle plasma-TV og spillkonsoll koster en god del i strømutgifter. Kanskje hen burde vurdere å kvitte seg med akvariet, for en uføretrygdet har vel kanskje ikke "fortjent" å ha råd til å ha det?? Og de varmetrådene i badegulvet? Det er vel en luksus som en uføretrygdet ikke kan forvente å ha råd til, så de burde vel skrus av tenker jeg... 
  •   4250,-       Dette er igjen til mat/klær/livsopphold etc pr måned (noen her som sa kino,teater,reiser,restauranter, nytt TV, ny mobil,nye møbler, etc, etc??? )

Jeg tror at hverken "folk flest" eller "vanlige folk" eller politikerne i dette landet har noen reell forståelse av hvordan det er å være "uheldig" i dette landet, ved f.eks å være uføretrygdet/arbeidsledig/langtidssyk uten å ha nærstående familie med penger og hytter og andre ressurser man kan få benytte.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

Sitat fra: goggo på torsdag 09. mars 2023, klokken 10:43
Sitat fra: arthur på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:11
De svakest stilte har trolig i tillegg til strømstøtten også bostøtte og ekstra bidrag til å betale strømregningen om de ikke allerede bor et sted hvor hvrkren husleie eller strømpris er en del av deres daglige bekymringer da det dekkes av fellesskapet, deg og meg, gjennom skatteregningen.
Der tar du dessverre feil. Bostøtte og andre støtteordninger tildeles ut fra BRUTTOINNTEKT, og ikke hva man har igjen etter at skatt og boutgifter og annet er betalt.


mvh
Hugo

Kan ikke helt se at hva jeg skrev ikke stemmer? Har sett diverse eksempler på at en del har fått ØKT sin biostøtte for å få dekket opp ØKTE utgifter til strøm!

https://www.husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#6385
Sitat fra: arthur på torsdag 09. mars 2023, klokken 12:30
Sitat fra: goggo på torsdag 09. mars 2023, klokken 10:43
Sitat fra: arthur på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:11
De svakest stilte har trolig i tillegg til strømstøtten også bostøtte og ekstra bidrag til å betale strømregningen om de ikke allerede bor et sted hvor hvrkren husleie eller strømpris er en del av deres daglige bekymringer da det dekkes av fellesskapet, deg og meg, gjennom skatteregningen.
Der tar du dessverre feil. Bostøtte og andre støtteordninger tildeles ut fra BRUTTOINNTEKT, og ikke hva man har igjen etter at skatt og boutgifter og annet er betalt.


mvh
Hugo

Kan ikke helt se at hva jeg skrev ikke stemmer? Har sett diverse eksempler på at en del har fått ØKT sin biostøtte for å få dekket opp ØKTE utgifter til strøm!

https://www.husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/

Han ligger nok fremdeles helt på nippet mellom å få og ikke få støtte. F.eks. i Nittedal må bruttolønnen være under 23549,- (282.588,- i året) for å få bo og strømstøtte på 1500 i måneden. Har du bruttolønn på 23550 (282.600 i året) får du 0 i bostøtte og 0 i strømstøtte. På 23550 får du melding at grensen er 23549 - du får 0.

...men så er det ikke så enkelt heller....hvis du velger 23548,- så får du meldingen "Du har for høy inntekt i forhold til boutgiftene dine". Og disse er så lave fordi 6360 er øvre grense på hvor mye som er "lovlig" som boutgifter..... WOW! Welcome to NAV...men 23500 går greit...altså hvis du har bruttolønn under 282000.   https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/resultat
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. mars 2023, klokken 13:13...men så er det ikke så enkelt heller....hvis du velger 23548,- så får du meldingen "Du har for høy inntekt i forhold til boutgiftene dine". Og disse er så lave fordi 6360 er øvre grense på hvor mye som er "lovlig" som boutgifter..... WOW! Welcome to NAV...men 23500 går greit...altså hvis du har bruttolønn under 282000.   https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/resultat

Oi! Skylde på NAV for Husbankens regler? Den var ny!  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:34
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. mars 2023, klokken 22:22
Og det er tusen ganger verre for de som ikke har oversikt og muligheter til å orientere seg samtidig som de har dårlig råd. Dette sammenfaller desverre ofte.
Dette blir jo bedre når ordningene med støtte basert på faktisk timespris kommer på plass.

Som jo mange her på forumet er i mot fordi de da ikke kan game systemet så mye.

Jeg tror ikke det blir bedre fordi at mindre tilpassing av etterspørsel til pris vil presse opp prisene for alle. Det skal ikke store økningen i de pressede timene til før prisene presses ytterligere til værs og da blir gjennomsnittsprisen for måneden høyere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:34
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. mars 2023, klokken 22:22
Og det er tusen ganger verre for de som ikke har oversikt og muligheter til å orientere seg samtidig som de har dårlig råd. Dette sammenfaller desverre ofte.
Dette blir jo bedre når ordningene med støtte basert på faktisk timespris kommer på plass.

Som jo mange her på forumet er i mot fordi de da ikke kan game systemet så mye.
Det har du rett i er en positiv virkning av denne endringen Men forutsigbarheten er fremdeles en utfordring.

Leste nylig om profesjonelle aktører som ble lurt av to selskaper i samarbeid. Strømstøtte AS som er et helt privat selskap og et annet som har skiftet navn fem ganger og nå heter Bærum Energi. De spesialiserer seg på å selge til firmaer. Har desverre ikke lagret linken men Google hjelper til

https://www.bytt.no/erfaringer/strom/berum-energi/ybeoba/svindel-samarbeider-med-stromstotte

Samme selskap under annet navn

https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-mot-slike-strom-avtaler-hores-ut-som-ren-svindel/s/12-95-3424240673

Electric cars in Norway

SitatLeste nylig om profesjonelle aktører som ble lurt av to selskaper i samarbeid. Strømstøtte AS som er et helt privat selskap og et annet som har skiftet navn fem ganger og nå heter Bærum Energi. De spesialiserer seg på å selge til firmaer

OMG, håper du tuller...hvordan var det mulig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA