Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:55
Hva Høyesterett har sagt kan man lese i dommen;

https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2021/oktober-2021/hr-2021-1975-s.pdf

Her står intet om hva som skal gjøres med vindmøllene. Mitt poeng er at det er ren og skjær galskap det som (muligens) nå skjer rent økonomisk sett.

Kan være enig i det - men det ville faktisk være ennå mer galskap å ikke gjøre grep som ivaretar samenes evne til å drive med reindrift i området. Og dersom det ikke lar seg gjøre - vel så må man bare se bort fra penger og i ytterste konsekvens rive alt sammen.

arthur

Nå er det vel en del dokumentasjon på at det ER mulig, derfor linken jeg la ut og som viser beitende reisndyr rundt vindmøllene. Det eneste som synes å forstyrre dem er fotografen, ikke vindmøllene.

Høyesterett har ikke, skal vel heller ikke, ta stilling til hva som skal skje med vindmøllene, men referanse til FN tilsier reparerende, eller avbøtende, tiltak.

Nå hører det med til "historien" at vindmøllene medfører noe positivt i motsetning til alternative kraftkilder og det er også noe som betyr at vindmøllene er positive mht menneskerettighter som definert av FN. Hensyn står da tilsynelatende mot hverandre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:13
Nå er det vel en del dokumentasjon på at det ER mulig, derfor linken jeg la ut og som viser beitende reisndyr rundt vindmøllene. Det eneste som synes å forstyrre dem er fotografen, ikke vindmøllene.

Vel - nå er det jo slik at høyesterett har vurdert det slik, trolig basert på ALL mulig dokumentasjon man klarte å fremskaffe, at det IKKE er mulig å drive en reindrift her over tid uten at stammen forblir levedyktig.
At en journalist kan krabbe seg inn i parken og vise til at det faktisk er rein rundt vindmøllene beviser ikke noe mer enn at det er fysisk mulig for en rein å bevege seg rundt møllene...Det forteller ingenting om at reinen finner den maten den trenger for å overleve - faktisk vet vi jo nå at antall rein går tilbake her - og det er jo helt i tråd med det høyesterett har basert sin dom på - at det  ikke er forenelig med bærekraftig reindrift her slik situasjonen nå er........Så da må man jo gjøre noe som gjør at det blir mulig å drive med rein her da....

Vannkraftselskaper har f.eks fått pålegg om å ha fiskeanlegg i enkelte vassdrag som avbøtende tiltak - kanskje man må inn med matestasjoner for rein,stoppe møllene i perioder, regulere om nye områder til beiteområder osv...eller rett og slett bare rive alt sammen om man ikke klarer å finne løsninger...og Det er vel slik at man har sett på ulike muligheter uten at man har funnet en løsning, men nå renner sanden ut i tiden for å si det slik..
Og det å dytte frem den ene utredningen etter den andre er rett og slett et overtramp mot samene...Så noe må gjøres!

ToWalkOrDrive

Ser at Fosen-eierne har tjent greit med penger i 2022....og sikkert mye på Fosen.
Er'e detta strømpenga mine går til?

Altså - ekstraskatt

Halvparten av disse utbyttepengene burde de heller refundert til strømkjøperne - litt sånn som når Coop deler ut utbytte til medlemmene.
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:00
Kan være enig i det - men det ville faktisk være ennå mer galskap å ikke gjøre grep som ivaretar samenes evne til å drive med reindrift i området. Og dersom det ikke lar seg gjøre - vel så må man bare se bort fra penger og i ytterste konsekvens rive alt sammen.
Kan noen forklare hvorfor samenes interesser går foran storsamfunnets interesser. Og det i så stor grad. Skal 20 familier  = 100 personer gå foran strøm til hele Trondheim som har 200.000 innbyggere. Er altså en same verdt 2000 ganger en vanlig nordmann?
Vet at høyesterett har sagt at vindmølleparken krenker samer/urfolk. Men det må være grenser.
Det er jo grenser på hvor mye penger man bruker på en døende kreftpasient. Man får ikke i Norge medisiner som koster mange millioner pr. år for å forlenge livet i 5 år.
La oss si at grensen er 1 mille i offentlig betaling av medisiner. Skal en same da få 2 milliarder i støtte fordi de er urfolk?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Når staten tjener penger så tjener vi penger. I følge adm.dir i Statskraft så har det jent mye på handel med strøm i utlandet hvilket er bra etter mitt syn, men passer sikkert ikke inn for sosialister med nasjonalistiske holdninger.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 02. mars 2023, klokken 10:27
Når staten tjener penger så tjener vi penger. I følge adm.dir i Statskraft så har det jent mye på handel med strøm i utlandet hvilket er bra etter mitt syn, men passer sikkert ikke inn i nasjonalistiske sosialisters forening og dets medlemmer.

En må nesten ta med utgiftssiden også - ikke bare den ene siden av regnskapet.
Og samfunnsøkonomisk analyse gjort med samkjøringsmodellen der man legger inn restriksjoner på vannmagasiner som gir redusert eksport mulighet deler av sesongen viser en redusert inntekt for produsent, men mer redusert kostnad for forbrukere. Så mhp handel med utlandet så viser det seg at det faktisk kan være en kostnad for samfunnet også i gitte tilfeller.  Så hva man drar inn på den ene siden må faktisk være mer verdt enn det man må ut med på andre siden...Jeg venter i spenning på at noen vil publisere denne analysen...regner med at man får med dette i ett av utvalgene som skal levere sin rapport til høsten.....

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. mars 2023, klokken 10:22
Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:00
Kan noen forklare hvorfor samenes interesser går foran storsamfunnets interesser. Og det i så stor grad. Skal 20 familier  = 100 personer gå foran strøm til hele Trondheim som har 200.000 innbyggere. Er altså en same verdt 2000 ganger en vanlig nordmann?
Vet at høyesterett har sagt at vindmølleparken krenker samer/urfolk. Men det må være grenser.
Det er jo grenser på hvor mye penger man bruker på en døende kreftpasient. Man får ikke i Norge medisiner som koster mange millioner pr. år for å forlenge livet i 5 år.
La oss si at grensen er 1 mille i offentlig betaling av medisiner. Skal en same da få 2 milliarder i støtte fordi de er urfolk?

Om staten bygger et nytt regjeringslokale i strandsonen og får beskjed av høyesterett at det er bygget ulovlig - skal da staten gjennom regjeringen selv definere en økonomisk grense for hvor dyrt det skal være å rette på dette?

Det er visse prinsipper i en rettstat man bare må følge...
Ser at F.eks Israel ønsker at regjeringen selv skal kunne overprøve rettsapparatet, men er det slik man vil ha det i Norge?

arthur

Som sagt kommer også hensyn med referanse til menneskerettighter inn her som et "motargument" enten man liker det, eller ikke. Ja, jeg vil heller ha vindmøller på Fosen enn å måtte generere strøm med dieselagregater, satt på spissen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Da var jeg "farget" av media, jeg hadde inntrykk at det var dom på at de måtte fjernes.

Ser strandsonen er nevnt, det er jo mange eksempler på bygg/brygger som må rives her i landet, egentlig er det samme sak.
Man kan ikke overprøve rettsapparatet fordi det er det best økonomi i.
Hvis alle næringer skulle holdt på sånn hadde vi jo rasert alt med utslipp av alt mulig fordi det var det mest økonomi i.

At storsamfunnets behov blir tilsidesatt er ikke noe nytt, det har skjedd i veibygging her i landet i 50år.

Jeg må si disse vindmøllene er noe annet, det er ikke mye pent og ødelegger enorme arealer med flott natur.
Jeg har flere slike kraftverk i utsikten min, noen av de er over 2 mil unna og det er litt av problemet, de ses på svært lang avstand.
På vedlagt bildet ser vi ringet inn:
Skurvenuten kraftverk
Tindafjellet kraftverk
Måkanuten kraftverk
Stigafjellet kraftverk
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:56
Synd vi styres av mennesker som er mer opptatt av penger og makt, enn det å se de mer langsiktige verdiene slik mange urfolk faktisk gjør.
Dette blir veldig btw. Men må nevne det uansett. Uten at jeg kjenner fyren sin etniske og kulturelle bakgrunn så la jeg merke til at han som solgte sin Bugatti Chiron på Finn.no nå for antatt rundt 39 millioner kroner, han har skapt formuen sin på reinslakterier. Det er hvertfall ikke slik at den representanten for den bransjen ser på de langsiktige verdiene!

Det at noen tilhører en urbefolkning er ingen garanti for noe som helst. Synes også at sorteringen hvor noen er verd mer enn andre også er betenkelig. Er ikke ALLE like mye verd?

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på torsdag 02. mars 2023, klokken 11:55
Jeg må si disse vindmøllene er noe annet, det er ikke mye pent og ødelegger enorme arealer med flott natur.
Jeg har flere slike kraftverk i utsikten min, noen av de er over 2 mil unna og det er litt av problemet, de ses på svært lang avstand.
Skurvenuten kraftverk
Tindafjellet kraftverk
Måkanuten kraftverk
Stigafjellet kraftverk
Det er veldig mye mer fremtredende byggverk og konstruksjoner på bildet ditt enn vindmøllene! Alt vi bygger i naturen skjemmer den på en eller annen måte.

Jeg klarer ikke skjønne at vindmøller er noe mer skjemmende en de fleste industriområder og infrastrukturkonstruksjoner i det ganske land. Faktisk er det mye som er styggere imho.

Det må gjøres konkrete og faktiske avveininger i de enkelte tilfeller.

Alle synes jo Holmenkollen er flott, der den ruver ganske så tydelig i landskapet, det betyr ikke at vi skal ha hoppbakker overalt. Dette er vel litt universelt.

Det er ikke så vakkert med alle vannkraftverkene heller, men de sees opp mot nytten. Universelt spørsmål dette om noe er pent eller nyttig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 02. mars 2023, klokken 10:27
Når staten tjener penger så tjener vi penger. I følge adm.dir i Statskraft så har det jent mye på handel med strøm i utlandet hvilket er bra etter mitt syn, men passer sikkert ikke inn i nasjonalistiske sosialisters forening og dets medlemmer.

Dette med Statkrafts inntekter er mer kommunistisk enn noe annet. Er du kommunist?
I kommunismen så samler og staten inn pengene til innbyggerne og gir ut til sine venner og oligarker - ser f.eks. at Statkrafts leder har fått intet mindre enn 7 millioner i året pga "glimrende røving".
Statkraft har tatt priser som er helt på kanten med det lovlige, når en ser på grunnloven. Det måtte til og med innom lovavdelingen sin, for å avgjøre at de selv var lovlige. Fremdeles blir hytte-eiere og bedrifter ranet hver dag. Det hjelper dem lite at staten har 13700 milliarder i oljefondet, som vokser enormt, når de ikke kan bruke penger pga inflasjon, selv om de får god bruk for dem når de har ødelagt hele landet og inntektsgrunnlag.
Tesla Model Y                         2021-

THE

Det er ikke uproblematisk med rein heller... https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/rein-finner-veien-gjennom-gjerdet-og-vandrer-i-gatene-i-hammerfest-1.15101664

Ofte blir det konflikter mellom forskjellige interesser. Spørsmålet er om en part skal ha mye større rettigheter enn en annen part? Akkurat når det gjelder samer så er de definert som urfolk, og det er dermed avgjort at deres interesser er de viktigste og skal tas mest hensyn til. Så er spørsmålet hvor mye hensyn skal det tas? Hvor går grensen for hva som er akseptabel påvirkning på samiske rettigheter? Jeg er usikker på hva jeg selv mener om Fosen-saken, men det jeg er helt sikker på er at regjeringen/myndighetene sin behandling av saken er kritikkverdig.

Jeg heller nok mot at det må gå an å finne en løsning som gjør det mulig å drive reinbeite OG vindkraftproduksjon, men kanskje må produksjonen på noen av vindmøllene stanse på vinteren når akkurat det området brukes til beite? Kan det være mulig med overvåking av rein slik at vindmøllene kan produsere når reinen beveger seg i områder langt unna, men at det stanser opp når reinen beveger seg mot vindparken(e)? Uansett så vil denne saken sannsynligvis påvirke hvor og hvordan nye vindkraftanlegg på land planlegges og konsesjonsbehandles, og ikke bare i områder der man kommer i konflikt med urfolk sine rettigheter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Egil S

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 02. mars 2023, klokken 12:20
Sitat fra: Egil S på torsdag 02. mars 2023, klokken 11:55
Skurvenuten kraftverk
Tindafjellet kraftverk
Måkanuten kraftverk
Stigafjellet kraftverk
Det er veldig mye mer fremtredende byggverk og konstruksjoner på bildet ditt enn vindmøllene! Alt vi bygger i naturen skjemmer den på en eller annen måte.

Jeg klarer ikke skjønne at vindmøller er noe mer skjemmende en de fleste industriområder og infrastrukturkonstruksjoner i det ganske land. Faktisk er det mye som er styggere imho.

Det må gjøres konkrete og faktiske avveininger i de enkelte tilfeller.

Alle synes jo Holmenkollen er flott, der den ruver ganske så tydelig i landskapet, det betyr ikke at vi skal ha hoppbakker overalt. Dette er vel litt universelt.

Det er ikke så vakkert med alle vannkraftverkene heller, men de sees opp mot nytten. Universelt spørsmål dette om noe er pent eller nyttig.

Ja det er mer fremtredende byggverk, men disse blinker ikke i solen når de roterer, ikke har de røde/hvite lys på for å advare flytrafikken heller.
Men jeg har lært meg å leve med dem.

Jeg synes vi bør finne teknologi som ikke legger beslag på så mye areal og er ødeleggende for naturen.

Ser også ut som solcelleparker ikke er så kjekt det heller

https://www.dagbladet.no/nyheter/ulla-nekter-a-flytte/78633046
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA