Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Egil S

Nå er det ganske mye areal i Norge som står urørt og godt er det.

Jeg er ikke tilhenger av vindmøller, jeg er heller ikke tilhenger av disse som aksjonerer nå.

Men jeg må si jeg i denne saken er enige med aksjonistene, det foreligger en dom fra høyesterett som sier at disse vindmøllene aldri skulle vært bygget og må rives, da må dette tas til følge, de må rives og naturen tilbakeføres.
Så kan man være så uenig man bare vil, det er en rettskraftig dom fra landets høyeste instans uten videre ankemulighet som sier de skal bort.

Jeg har utsikt som strekker seg over et ganske stort område på mange mil, her har jeg etterhvert fått 3-4 vindmølleparker i utsikten.
På dagtid ser jeg ikke så mye til dem, når solen står i rett vinkel så får jeg endel blink fra bladene, men når det er mørkt er klasene med røde og hvite blinkende lys ikke så kjekke å ha i utsikten, de er mer forstyrrende.
Heldigvis er disse 10-20km unna slik at jeg slipper støyen fra dem, men de har helt klart ødelagt landskapet.
Så kan man sikkert diskutere om noen vindmøller er noe værre enn et byggefelt med boliger med tanke på naturødeleggelser.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

THE

Sitat fra: Egil S på onsdag 01. mars 2023, klokken 20:55
Men jeg må si jeg i denne saken er enige med aksjonistene, det foreligger en dom fra høyesterett som sier at disse vindmøllene aldri skulle vært bygget og må rives, da må dette tas til følge, de må rives og naturen tilbakeføres.

Dette er ikke riktig. Dommen fra høyesterett sier ingen ting om at møllene skal rives. Det blir derimot slått fast at det må på plass kompenserende tiltak. Hva disse tiltakene evt. skal være er derimot uklart. https://www.nrk.no/norge/jurister_-dette-sier-hoyesterett-om-vindmollene-1.16314514
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på onsdag 01. mars 2023, klokken 21:52
Sitat fra: Egil S på onsdag 01. mars 2023, klokken 20:55

Dette er ikke riktig. Dommen fra høyesterett sier ingen ting om at møllene skal rives. Det blir derimot slått fast at det må på plass kompenserende tiltak. Hva disse tiltakene evt. skal være er derimot uklart. https://www.nrk.no/norge/jurister_-dette-sier-hoyesterett-om-vindmollene-1.16314514

Blir vel tvangsflytting i ekte Stalin stil.
Støre nekter jo å beklage overgrepet og bare viser til høyesterett. Han sier :

"La meg si at det er beklagelig at vi er kommet dit at vi har et urfolk som opplever at deres rettigheter er krenket"

Så han mener dette bare er noe samene  opplever...ikke at det faktisk er slik selv om høyesterett sier det er slik.

Den mannen er nøye med ordene,og her  sier han jo rett ut at dette bare er noe samene opplever i egne øyne.. men at han nok ikke er enig i rettens syn. For hadde han vært enig var det jo bare å beklage...Så Støre respekterer ikke premissene i dommen som er avsagt.

Ganske spesielt....

Edit:

Legger inn denne lenken som burde være litt oppklarende for slike som Støre og andre som kun tenker.økonomi:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0QWAnM/fosen-familiene-ingen-har-tatt-kontakt-med-oss

arthur

Det er snakk om 33 reineiere som totalt har 1.650 dyr (omtrent). Ingen av disse er til stede i Oslo og aksjonerer.

Totalt slaktes rundt ti prosent av dyrene hvert år og samlet verdi av slaktet er 275.000 eller 8.300 kroner per reineier. Ser man på hva nordmenn tjener i snitt så utgjør vel det beløpet mindre enn en ukes lønnsinntekt.

Området som skal bånnlegges er på over 4.000 kvadratkilometer og benyttes langt ifra hvert år.

Strømmen som produseres er nok til å dekke Trondheims samlede årlige forbruk.

Selv gleder jeg meg over mine 635 kvadratmeter tomt som vi per i dag er tre personer dsom gladelig deler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Saken kan få så mye traction at regjeringen må gå. Å snakke på belærende måter er ikke nok. Dette er Norske folks høyesterett mot EU's utøvende representantskap, altså regjeringen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på torsdag 02. mars 2023, klokken 07:54
Saken kan få så mye traction at regjeringen må gå. Å snakke på belærende måter er ikke nok.

Her er jeg nok ikke enig...ikke belærende.

Ja det er en tøff sak men regjeringen må ikke gå... men det er jo valg hvert 4. år...(belærende der altså  :D) . Alt kan skje da.... He he litt morgen humor..

hELgenen

Om du fjerner reineierens mulighet for å drive med rein her så er det et menneskerettighetsbrudd. Økonomi er ikke tema her,noe de berørte samer også sier. Samfunnet kan ikke kjøpe seg fri. Samfunnet må rydde opp og finne tiltak som gjør at reindrift kan fortsette. Om det er riving eller opprettelse av et nytt område hvor man kan drive er de eneste reelle løsningene. Man kan ikke kjøpe seg fri her. Det er litt som om noen skulle sprenge bort vigelandsparken og anlegge boliger..Enten oppretter man ny park,eller så gjenreiser man det ødelagte. Erstatning i form av penger er ikke et alternativ

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

THE

Det er jo rart at Norge skal presse på for urfolks rettigheter andre steder i verden, men bare ikke i Norge. Så kan man argumentere for at indianerne i Amerika, Maoriene på New Zealand og aboriginere i Australia er mer urfolk enn det samene er, men rettighetene i internasjonal lov er vel de samme gjennom FN sin ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater. Norge var for øvrig et av landene som var med i arbeidet med ILO-konvensjonen.

Det samme ser man når Norge og nordmenn er veldig for bevaring/freding av truede dyrearter i andre verdensdeler, men samtidig vil skyte ned ulv, jerv og gaupe i norsk natur. Dette gjelder jo ikke bare politikere, men det får ofte oss nordmenn til å framstå som gjennomført dobbeltmoralistiske i mange sammenhenger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:12
https://www.aftenposten.no/norge/i/zExj39/frykter-stormen-rundt-vindturbinene-kan-stanse-hele-driften

Kan noen se at reinen her frykter, eller er plaget av, disse vindmøllene?

Ja, jeg kan lese. Snøen blåser av toppene på fjellet, sånn at reinen vanligvis trekker opp dit for å finne mat om vinteren. Men med de vindmøllene så tør ikke reinen å gå opp. Kanskje reinen har vært vitne til iskast under vindmøllene? Sett at sin bror har fått en tre meter lang istapp penetrert gjennom bogen? Eller at de bare er redde for hundre meter høye roterende ting?

I tillegg har jo rein-bøndene sagt at flokken spres over alle vinder etter vindmøllene kom. Men kan jo være pga rovdyr og.

Nå har jo Høyesterett allerede kalt dette ulovlig, så vindmølle-eierne har jo litt dårlige kort på hånden om de prøver å forhandle. Kanskje de bør tilby matingsanlegg der reinen beiter før snøen kommer....gjerne med et gigantisk snøscotter-service-verksted til rettighetshaverne, og fine fasiliteter. Når du har høyesterett mot deg må du jo dra på litt for å gjøre alt du kan for å ikke gjøre en same forbanna. En sint same er en veldig sint person. Er jo litt herlig at det finnes mennesker du ikke bare kan kjøpe, og som er mer opptatt av tradisjoner, fjellet og måter å leve enn penger.
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mars 2023, klokken 07:59
Saken kan få så mye traction at regjeringen må gå. Å snakke på belærende måter er ikke nok.

Ja det er en tøff sak men regjeringen må ikke gå... men det er jo valg hvert 4. år...(belærende der altså  :D) . Alt kan skje da.... He he litt morgen humor..
Belærende eller ikke, det holder ihvertfall ikke bare å levere snakk, retorikk, tomprat, innlærte juridiske fraser eller hva nå man kaller det som kommer ut av munnen på mange politikere.
Jeg tror vel kanskje heller ikke at regjeringen må gå, men det kommer helt an på hva som skjer videre med saken, og hvordan den håndteres.
Etter min oppfatning handler det også om hvor regjeringen er lojale. Til EU's markedstyranni eller kongeriket Norges øverste dømmende organ. Såvidt jeg har fått med meg er det EU som skal trumfe Norsk lov, og dermed er det i såfall Brussel aksjonen må tas videre. Men først må regjeringen eventuelt innrømme at de ikke har den nødvendige myndighet, og dette setter nok langt inne.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:12
https://www.aftenposten.no/norge/i/zExj39/frykter-stormen-rundt-vindturbinene-kan-stanse-hele-driften

Kan noen se at reinen her frykter, eller er plaget av, disse vindmøllene?

Høyesterett har gjort vurderinger som tilsier at man ikke kan drive med rein i dette området.
En må nesten anta at denne vurderingen er gjort temmelig grundig.

Samene sier selv at alle veiene som er anlagt har fjernet beiterområder og at det over tid vil medføre at det ikke er nok mat her til å ha en levedyktig reinstamme. Høyesterett har kommet frem til samme konklusjon.

Det er ikke forenelig å ha denne vindparken og drive med reindrift i samme området. Den saken er ferdig avklart i høyesterett og således ikke opp til diskusjon.

Det regjeringen gjør er å dytte frem nye utredninger etter utredninger i et forsøk på å uthale hele prosessen slik at hele næringen dør ut av seg selv. Dette er et handlingsmønster som minner om det man bruker i stater man i ikke liker å sammenligne seg med.  Samene blir helt overkjørt av staten i denne saken.

arthur

Hva Høyesterett har sagt kan man lese i dommen;

https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2021/oktober-2021/hr-2021-1975-s.pdf

Her står intet om hva som skal gjøres med vindmøllene. Mitt poeng er at det er ren og skjær galskap det som (muligens) nå skjer rent økonomisk sett.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:35
Er jo litt herlig at det finnes mennesker du ikke bare kan kjøpe, og som er mer opptatt av tradisjoner, fjellet og måter å leve enn penger.

En trenger ikke være same for å ha disse prinsippene - men det er dessverre ikke så mange som tenker slik.
Det ser man jo i kommunestyrer  landet over - natur,jakt og friluftsinteresser kjøres over i jaget etter mer penger.  Synd vi styres av mennesker som er mer opptatt av penger og makt, enn det å se de mer langsiktige verdiene slik mange urfolk faktisk gjør.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: stefse på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:42
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mars 2023, klokken 07:59

Belærende eller ikke, det holder ihvertfall ikke bare å levere snakk, retorikk, tomprat, innlærte juridiske fraser eller hva nå man kaller det som kommer ut av munnen på mange politikere.
Jeg tror vel kanskje heller ikke at regjeringen må gå, men det kommer helt an på hva som skjer videre med saken, og hvordan den håndteres.
Etter min oppfatning handler det også om hvor regjeringen er lojale. Til EU's markedstyranni eller kongeriket Norges øverste dømmende organ. Såvidt jeg har fått med meg er det EU som skal trumfe Norsk lov, og dermed er det i såfall Brussel aksjonen må tas videre. Men først må regjeringen eventuelt innrømme at de ikke har den nødvendige myndighet, og dette setter nok langt inne.

Problemet er og at Staten er representert av regjeringen og Staten eier over 52% av Fosen Vind DA.
Så da blir det som at en voldtektsforbryter må gripe inn for at han selv bryter loven når han voldtar. Som om han er inni en kvinne uten samtykke, og Høyesterett sier: "det er ikke lov"....og så må voldtektsforbryteren finne en løsning som både han og hun er enig i, men ikke trekke den ut.....selv om kvinnen ønsker den fjernet...
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA