Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: THE på torsdag 09. februar 2023, klokken 08:14
Sitat fra: arthur på torsdag 09. februar 2023, klokken 07:43
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 08. februar 2023, klokken 23:16
Sitat fra: Merce på onsdag 08. februar 2023, klokken 19:31

Men....det interessante her, og som få tør å påpeke, er jo at myndighetene i diverse land overgår hverandre i kreativitet i sine forsøk på å bøte på konsekvensene av sin egen politikk.
Det er helt utrolig at dette får passere såpass uadressert.

Del ledende politikere i EU og Norge synes jo dagens strømsystem (med strømbørser og kapasitet på kabler til å tømme norske bassenger på null tid) er helt suverent. Så suverent at de betaler ca 7.000 milliarder per år i strøm/energi-støtte til husholdninger og bedrifter for å hindre at folk går amok med hensyn til energiprisene! Snakk om schizofrent system! Om disse pengene ikke hadde gått som ren profitt inn på strømprodusentenes konti, kunne de heller blitt brukt til utbygging av ca 1.400 GW vind og sol som kan produsere ca 3.700 TWh per år, altså mer enn EU's, UK og Norges totale strømforbruk per år (ca 3.000 TWh)!

Med fare for å ha misforstått hva du skriver; De 7.000 miliardene som gis i støtte til bedrifter/husholdninger går jo ikke som profitt inn på strømprodusentenes konti?
Nei, ikke de samme 7000 milliardene, men de 7000 milliardene skal kompensere for de høye utgiftene som private og næringsliv har har hatt som følge av at de har betalt disse pengene til strømprodusentene allerede. Alle disse milliardene går med til drift av energiprodusentene, men veldig mye går med til ekstraordinært store utbytter til eierne.

Nå har jo andre her på sjarmerende vis hevdet at økonomi er noe jeg ikke skjønner noe av, trolig er det grunnen til at jeg ikke skjønte et ord av hva du skriver her. I min enkle verden kan en krone kun brukes en gang, men klar over at i en åpen økonomi går den på "rundgang".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: arthur på torsdag 09. februar 2023, klokken 10:07

Men....det interessante her, og som få tør å påpeke, er jo at myndighetene i diverse land overgår hverandre i kreativitet i sine forsøk på å bøte på konsekvensene av sin egen politikk.

Del ledende politikere i EU og Norge synes jo dagens strømsystem (med strømbørser og kapasitet på kabler til å tømme norske bassenger på null tid) er helt suverent. Så suverent at de betaler ca 7.000 milliarder per år i strøm/energi-støtte til husholdninger og bedrifter for å hindre at folk går amok med hensyn til energiprisene! Snakk om schizofrent system! Om disse pengene ikke hadde gått som ren profitt inn på strømprodusentenes konti, kunne de heller blitt brukt til utbygging av ca 1.400 GW vind og sol som kan produsere ca 3.700 TWh per år, altså mer enn EU's, UK og Norges totale strømforbruk per år (ca 3.000 TWh)!

Med fare for å ha misforstått hva du skriver; De 7.000 miliardene som gis i støtte til bedrifter/husholdninger går jo ikke som profitt inn på strømprodusentenes konti?
Nei, ikke de samme 7000 milliardene, men de 7000 milliardene skal kompensere for de høye utgiftene som private og næringsliv har har hatt som følge av at de har betalt disse pengene til strømprodusentene allerede. Alle disse milliardene går med til drift av energiprodusentene, men veldig mye går med til ekstraordinært store utbytter til eierne.

Nå har jo andre her på sjarmerende vis hevdet at økonomi er noe jeg ikke skjønner noe av, trolig er det grunnen til at jeg ikke skjønte et ord av hva du skriver her. I min enkle verden kan en krone kun brukes en gang, men klar over at i en åpen økonomi går den på "rundgang".
Nytt forsøk på å forklare.

Energikundene betalte mangfoldige tusen milliarder ekstra i forhold til normalt prisnivå inn til energiprodusentene. De høye energiprisene er en så stor belastning for private og næringsliv at det vil føre til betalingsproblemer, konkurser og generelt stor nedkjøling av økonomien uten tiltak. Tiltaket er ikke å gjøre noe med energiprisene, men at myndighetene i de europeiske landene betaler ut kompensasjon på 7000 milliarder til energikundene. Man kan på en måte si at energiprodusentene indirekte har fått 7000 milliarder i offentlige tilskudd.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: THE på torsdag 09. februar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: arthur på torsdag 09. februar 2023, klokken 10:07

Nytt forsøk på å forklare.

Energikundene betalte mangfoldige tusen milliarder ekstra i forhold til normalt prisnivå inn til energiprodusentene. De høye energiprisene er en så stor belastning for private og næringsliv at det vil føre til betalingsproblemer, konkurser og generelt stor nedkjøling av økonomien uten tiltak. Tiltaket er ikke å gjøre noe med energiprisene, men at myndighetene i de europeiske landene betaler ut kompensasjon på 7000 milliarder til energikundene. Man kan på en måte si at energiprodusentene indirekte har fått 7000 milliarder i offentlige tilskudd.

DIn siste setning; "Man kan på en måte si at energiprodusentene indirekte har fått 7000 milliarder i offentlige tilskudd." er litt interessant med tanke på at de selskapene som har erkjent sitt ansvar (for å ikke ha fulgt loven) og betaler tilbake til kunder som har benyttet seg av sin angrerett, hevder at de kan behold den elen av strømregningen som utgjør strømstøtten selv om det i følge; "– Strømleverandør har ingen lovlig grunn til å beholde kundens strømstøtte, skriver kommunikasjonssjef i Elvia Morten Schau i en e-post til Europower."

https://www.europower.no/forbruker/na-kommer-angrerett-utbetalingene-men-bare-fra-tre-stromselskaper/2-1-1398007

Har selv fått utbetalt fra GE etter å ha benyttet meg av min rett, men de har beholdt strømstøtten hvilket jeg har protestert på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Det har tidligere blitt spurt om jeg var klar over Korona (pandemien) siden jeg hevdet at varehandelen faktisk hadde gjort det bra de siste årene og tallene som oppgis fra SSB, tall jeg velger å stole på viser følgende:

Veksten fra 2019 til 2020 var på 11%
Veksten fra 2019 til 2021 var på 19%

Så om det var en nedgang i 2022 og i 2023 så vil det vøre fra svært store tall samt at trolig har det vært "Noe" større reisevirksomhet og "Harryhandel" som kan ha slått negativt ut for tallene for den norske varehandelen.

Med andre ord har jeg mine ord i behold til tross for udokumenterte påstander om det motsatte.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Ellers vanskelig å fatte hva slike tall egentlig er, men som en liten sammenligning så er det halvparten av hva som disponeres av "Pensjonsfondet".

Ikke det? En kan se på forholdene i Norge for eksempel. Snittkostnad for en kWh vannkraft er ca 12 øre. I 2022 fikk produsentene i snitt 192 øre per kWh. Av dette betalte husholdningene 70 øre+, næringslivet stort sett hele beløpet og staten betalte mellomlegget for husholdningene, altså 123 øre-. Ca 180 øre kunne altså gå rett inn på strømprodusentenes konto som ren profitt. Situasjonen har vært tilsvarende i andre land for strømprodusentene (vind, sol, atomkraft, vannkraft, bio etc). Bare gasskraftverkene som står for ca  15% av den totale strømproduksjonen i EU, UK og Norge har reelt hatt mye høyere kostnader i 2022. Og så har de ledende politikere latt som at gasskraftverk stod for 100% av produksjonen!

Arthur skjønner nok mye mer enn han later som her! Vi har ofte veldig ulike meninger om ting (hvilket er sunt), men jeg kan ikke ta fra han at han har god innsikt i det han omtaler på dette kommentarfeltet.

At Tyskland bruker 7,5% av sitt brutto nasjonalprodukt til å mildne virkningene av et totalt dysfunksjonelt markedssystem for strøm, skjønner nok Arthur er himmelropende ekstremt!

At EU bruker slike enorme summer for å betale en vanvittig overpris for strøm, sier også mye om hykleriet som finnes med raskt å gå fra å brenne fossilt drivstoff til basere seg kun å fornybar energi. Det hevdes at det er SÅ dyrt å gjøre dette skiftet. Så har EU, UK og Norge nå bevist at de uten særlig anstrengelse og omtanke/ettertanke kan kaste bort et beløp over et år, som kunne gitt landene en dobling av strømproduksjonen (ved investering i sol og vind for 7.000 milliarder kroner). Ikke nok med denne enorme økningen i produksjonskapasitet, men sol og vind har i tillegg svært lave driftskostnader slik at innsparingene ved å slippe å bruke gass, olje og kull over år, ville bli enorme. Ledende europeiske politikere virker å ha mistet vettet fullstendig!

Ca ett halvår siden sa Ursula von der Leyen at markedssystemet for strøm hadde spilt fallitt og at endringer måtte til. Da tenkte jeg straks at nå ville det komme endringer i strømbørsenes auksjonsprinsipper som kunne løse 90% av problemet med ekstremt høye og ekstremt varierende strømpriser. Men nei da, her var man visst på hellig grunn og intet kunne forandres. EU som er markedsliberalismens fremste forsvarer syntes  derimot at det var greit med makspriser for gass og strøm og enorme strømstøttepakker i landene. Det hele kan etter min mening kun forklares som kollektiv galskap!

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 09. februar 2023, klokken 12:55
Ca ett halvår siden sa Ursula von der Leyen at markedssystemet for strøm hadde spilt fallitt og at endringer måtte til. Da tenkte jeg straks at nå ville det komme endringer i strømbørsenes auksjonsprinsipper som kunne løse 90% av problemet med ekstremt høye og ekstremt varierende strømpriser. Men nei da, her var man visst på hellig grunn og intet kunne forandres. EU som er markedsliberalismens fremste forsvarer syntes  derimot at det var greit med makspriser for gass og strøm og enorme strømstøttepakker i landene. Det hele kan etter min mening kun forklares som kollektiv galskap!

EU beveger seg mot et PAY-AS-BID marked. Dvs. hver enkelt produsent får betalt den prisen de tilbyr kraften for -  gitt at noen vil kjøpe for den prisen. I dag er det marginalprising som gjelder.

Jeg har tidligere foreslått en hybrid variant. Dvs. Man kjører en prissetting som i dag - får beregnet eksport / import. Deretter fjerner man eksport muligheten fra kjøringen og får da en alternativ pris. I timer med eksport så settes prisen til prisen uten eksport for prisområdet - ellers likt som for den normale kjøringen. De aktørene som fikk tilslag på eksport volum - får eksport pris - event. at hele differansen går rett til statskassen. Volum x (Priskjøring 1 - priskjøring 2).  Dette vil ikke medføre noen eksport begrensning, men det sikrer at eksporten aldri vil presse prisene opp. Mao man kjører en prissetting som om man ikke hadde eksportmulighet og all pris på norsk side vil da bli satt som følge av prisingen fra norsk etterspørsel og tilbud.  Denne varianten er ikke lov ifølge ACER da den diskriminerer norske aktører - men dette mener jeg man kunne forhandle med EU om. EU vil jo uansett alltid få kraft etter dagens modell. Poenget med et slikt grep ville være at aktørene i Norge ikke dro inn alle inntekter til egen kasse , men at alle,helt uavhengig av bruk, ville kunne ta del i noe lavere pris. Dette er ingen fullgod løsning da eksport ikke begrenses, men det setter et lite lokk på prisen for innenlands forbruk. Det vil også begrense statens styring til å "dra inn penger" via offentlige eide selskaper for så å fordele ut støtte til grupper og annet de mente fortjente det mest.........Spesielt det siste synes jeg er et viktig poeng i seg selv fordi dagens system er for inngripende mhp hvem som skal få støtte.

Marginalprising vil fungere bra i et velfungerende marked med plenty av overskudd - men det fungerer ikke der man opererer i markeder som ikke har nok overskudd.  EU har jo selv innsett det - kommet med egne skatteregler der aktører som ikke har noen innvirkning på marginalprisen skal skattes heftig. Mao. de aktørene skal ikke skumme fløten for å si det slik. Dette er regler som f.eks er ute på høring i disse dager. Så EU er 100% inneforstått med at dagens prissetting er uheldig gitt dagens markedssituasjon. Derfor burde det være en enkel sak å forhandle seg ut av akkurat dette for Norge. Men Støre tør ikke røre dette - selv utredning av mitt enkle forslag vil de ikke se på. Dette fordi de skjønner at dette vil gi mindre inntekter til staten........Staten med Støre i spissen er rett og slett grådige...Og de elsker nok makten det ligger i å håndtere strømstøtten. Det er som om Støre og vennene hans har fått kontroll på fjernkontrollen til TV'n og aldri vil gi den fra seg........

Electric cars in Norway

Ja, som innleggene ovenfor viser så er det ikke lett å komme seg ut av denne situasjonen med høye strømpriser.

Når vi tenker tilbake på alle de politiske vedtak på Stortinget i en årrekke med etablering av strømbørs, utenlandskabler, Acer osv så ble det slik men det trodde jo ingen kunne skje. Den grunnleggende feilen er at strøm handles som en aksje på strømbørsen og da er det Europa (les Tyskland) som bestemmer de norske strømprisene. Det blir helt feil! Norge må selv bestemme sin egen strømpris basert på produksjonskostnadene før å lage strøm samt litt fortjeneste. Da er vi på rundt 20 til 30 øre.

Vi må derfor lage to markeder. Et lukket strømmarked for oss i Norge og så selger vi det ville trenger til Europa.

Vi er jo ikke med i EU heller som jo er veldig bra og i EØS samarbeidet vårt så må vi forhandle oss frem til bedre betingelser.

Og så må vi slutte med tullete elektrifiseringstiltak som vil bruke veldig mye strøm. Oljeplattformer osv trenger jo ikke strøm for å virke!

arthur

La merke til at "selv" leder av Nidaros Sosialdemokratiske forum påpekte at utenlandskabler har vi hatt siden 1950/1960, med vennlig hilsen landsfader Einar, og at disse hadde tjent oss vel i svært mange år. Han påpeker at problemet er hvordan prisen settes, men dette har vel egentlig "bare" vært et problem i de siste par årene?

Minner ellers om at i vinter har strømprisen vært rundt en tredjedel av hva den var i august. Januar er vinter for alle (rundt) oss mens august er høysommer de fleste steder rundt oss. Underlige tider og ikke alltid like lett å bli klok på, i alle fall for noes av oss!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 10. februar 2023, klokken 07:15
Ja, som innleggene ovenfor viser så er det ikke lett å komme seg ut av denne situasjonen med høye strømpriser.

Når vi tenker tilbake på alle de politiske vedtak på Stortinget i en årrekke med etablering av strømbørs, utenlandskabler, Acer osv så ble det slik men det trodde jo ingen kunne skje. Den grunnleggende feilen er at strøm handles som en aksje på strømbørsen og da er det Europa (les Tyskland) som bestemmer de norske strømprisene. Det blir helt feil! Norge må selv bestemme sin egen strømpris basert på produksjonskostnadene før å lage strøm samt litt fortjeneste. Da er vi på rundt 20 til 30 øre.

Vi må derfor lage to markeder. Et lukket strømmarked for oss i Norge og så selger vi det ville trenger til Europa.

Vi er jo ikke med i EU heller som jo er veldig bra og i EØS samarbeidet vårt så må vi forhandle oss frem til bedre betingelser.

Og så må vi slutte med tullete elektrifiseringstiltak som vil bruke veldig mye strøm. Oljeplattformer osv trenger jo ikke strøm for å virke!
Norge produserer ikke strøm utelukkende fra gamle allerede nedbetalte vannkraftverk heller. Det er vel den strømmen som har en produksjonskostnad på +-15 øre/kWh. Det er etter hvert en god del vindkraftverk i Norge, og der er produksjonskostnaden mye høyere, faktisk ca. det dobbelte, dvs. 30 øre/kWh. (oysrin@oppvekst-laerdal.no).

Nå har Statnett lagt fram prognoser som viser at vi får underskudd på elektrisk energi om få år, og den politiske løsningen er havvind, som har mye høyere kostnader igjen. Bunnstående havvind har vi begrenset med potensiale for i Norge, så mye må være flytende installasjoner. I følge NVE sine tall fra 2021 koster det 116øre/kWh å bygge ny flytende havvind. Der er kostnadene for bygging av ny vannkraft oppgitt til 35-39 øre/kWh, dvs. minst 3 ganger så dyrt å bygge flytende havvind som vannkraft. (https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/OQL02V/havvind-vil-bli-mindre-konkurransedyktig-ikke-mer). Jeg antar driftskostnadene må legges til også, så da blir kostprisen for strøm fort 10-20 øre/kWt høyere.

Estimatene for kostnadene i 2030 viser at utbygging av flytende havvind vil falle til ca. halvparten, men fremdeles være mye dyrere enn ny vannkraft, og tre ganger så kostbart som bygging av bakkemontert solkraft. Dette mener jeg viser at satsing på flytende havvind er et enorm feilsteg. Strøm fra norsk vindkraft vil produseres samtidig med strøm fra europeisk vindkraft. Europeerne vil fortsette å bygge landbaserte og bunnfast havvind som er mye rimeligere å bygge og drifte enn norsk flytende havvind. Den eneste kunden som da vil være villig til å betale for strøm fra dyr norsk havvind blir Norge. Håpet for norske strømkunder må være at det er så stort overskudd av strøm i Europa at vi kan importere billig vindkraft fra Europa, og slippe å produsere fra egne flytende installasjoner. evt. så må oljeselskapene tvinges til å produsere egen strøm til elektrifisering av oljeinstallasjonene i havet, men jeg er usikker på om løsningen for de blir flytende havvind i nærheten av plattformene, eller om de velger landbasert strøm med overføringslinjer ut i havet. De velger vel det som blir mest lønnsomt bedriftsøkonomisk, og jeg er ikke sikker på om flytende havvind kommer seirende ut da. Uansett så frykter jeg at Norge vil stå igjen med dyr strøm sammenlignet med resten av Europa om noen få tiår om vi velger å satse stort på flytende havvind.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Et raskt søk på nettet gir i mine øyne ikke noen form for klart svar på hva det koster å produsere NY kraft enten denne er vind, bølger, sol eller nuclear. Tallene som dukker opp er alt fra 30 øre til to kroner så at det er knyttet stor usikkerhet til tallene synes rimelig klart?

Noterer ellers at frykten for ledighet ikke bær være så stor siden denne hoder seg fortsatt på et rekordlavt nivå, og det hevdes å være 2,5 ledige stillinger for hver registrerte arbeidsledige.

Tilstanden i norsk økonomi holder seg godt, og det er vel nå faktisk større fare for fornyet heving av renten for å KJØLE ned økonomien.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 09. februar 2023, klokken 12:12
Det har tidligere blitt spurt om jeg var klar over Korona (pandemien) siden jeg hevdet at varehandelen faktisk hadde gjort det bra de siste årene og tallene som oppgis fra SSB, tall jeg velger å stole på viser følgende:

Veksten fra 2019 til 2020 var på 11%
Veksten fra 2019 til 2021 var på 19%

Så om det var en nedgang i 2022 og i 2023 så vil det vøre fra svært store tall samt at trolig har det vært "Noe" større reisevirksomhet og "Harryhandel" som kan ha slått negativt ut for tallene for den norske varehandelen.

Med andre ord har jeg mine ord i behold til tross for udokumenterte påstander om det motsatte.

Kan ikke huske at noen har kommentert varehandelsøkningen. Hvilket innleggsnummer var det?

Litt morsomt at du kommenterer at tallene i 2022 og 2023 er så dårlige siden det er noe større reisevirksomhet, mens tallene fra 2020 og 2021 er fordi det går så godt i Norge, og ikke har noe med "noe mindre reisevirksomhet", pga f.eks. pandemi og prisøkninger.

Her kan du lese hva SSB synes:
https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/konjunkturer/statistikk/konjunkturtendensene/artikler/hoy-inflasjon-sender-norsk-okonomi-inn-i-en-lavkonjunktur
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Les dine egne innlegg som en start?

Ja, ser at SSB bommet i september, og som alltid er det vanskelig å spå, speiselt om fremtiden. Jeg forholder meg til hva vi VET per dato, prognoser er intent annet prognoser, ofte er de feil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 10. februar 2023, klokken 09:33

Ja, ser at SSB bommet i september, og som alltid er det vanskelig å spå, speiselt om fremtiden. Jeg forholder meg til hva vi VET per dato, prognoser er intent annet prognoser, ofte er de feil.

Ser du ikke klarer å finne at noen kommenterte varehandel. Altså ingen dokumentasjon på den uttalelsen  ;)
Kan informere om at sist pandemi ble diskutert så var det om konkurser - altså ikke varehandel - det er to forskjellige ting som viser to helt forskjellige ting.

Kan for øvrig informere om at Rogaland går så det griner nå, siden du sikkert lurer på det. For de som jobber i oljerelatert sektor. Mens de som lærer opp de som jobber i oljebransjen (offentlig ansatte) ble avspist med lønnsjustering i fjor som var laaaaangt lavere enn prisveksten. Så de med stort lån og trekkfullt hus sliter nå...og det er ikke deres egen feil. Nå ser renten ut til å økes enda mer....mens staten får 6 milliarder i utbytte fra DNB osv..... vanlige folks utur. Skulle tro vi hadde den blåeste regjeringen i Norges historie...sånn type Hvit Valgallianse / Demokratene+

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/XbWjEr/prisveksten-steg-til-overraskende-7-prosent-i-januar
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på fredag 10. februar 2023, klokken 09:15
Et raskt søk på nettet gir i mine øyne ikke noen form for klart svar på hva det koster å produsere NY kraft enten denne er vind, bølger, sol eller nuclear. Tallene som dukker opp er alt fra 30 øre til to kroner så at det er knyttet stor usikkerhet til tallene synes rimelig klart?

Det kommer an på øynene som ser! Selv ser jeg priser på strøm (NY strøm) på ned til 10 øre per kWh fra solparker i Midtøsten, 20 til 30 øre per kWh for vindkraft på land i Norge, 30 til 45 øre for bunnfast vind (UK, Tyskland og Danmark), ca 130 øre for atomkraft (Hinkley Point C som vil levere mot 2030 om alt går bra), ca 80 øre fra SMR (pris som Rolls-Royce oppgir for sin SMR som vil begynne å levere tidlig 2030-tall). For flytende vind eksisterer bare to vindparker i verden, Hywind Scotland og Tampen. Sistnevnte ligger vel på en pris på 122 øre. Teknologien for flytende vind er i rask utvikling så Equinor (som står bak både Hywind Scotland og Tampen) forventer en pris på 50 øre mot 2030. Med flytende havvind har en et enormt potensial for kraftproduksjon ute på havet. Tyskland har for lite havarealer som egner seg til bunnfaste turbiner til at havvind kan stå for hele Tysklands fremtidige energibehov. Av denne grunn ønsker Tyskland om samarbeid med Norge om blått hydrogen gjennom rørledning fra norske olje/gassplattformer. Tilsvarende vil Tyskland hente inn hydrogen fra Nord-Afrika (solceller/elektrolyse) og landet vil være interessert i strøm fra norske havturbiner (mest flytende på sikt). I fremtiden kan vi bygge havturbiner der produksjonen er kun for eksport, mens andre parker vil være primært for egen bruk av strømmen.

Etter min mening er det ikke særlig usikkert hva som vil bli prisen (kostnad) for ulike typer strøm (vind, sol, atom). Om markedsfundamentalistene får det som de vil kanm det bli vanvittige variasjoner og høye priser. Men om vi vil kan vi ha stadig lavere og stabile priser for strømmen i fremtiden!

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. februar 2023, klokken 09:54
Sitat fra: arthur på fredag 10. februar 2023, klokken 09:33

Ser du ikke klarer å finne at noen kommenterte varehandel. Altså ingen dokumentasjon på den uttalelsen  ;)
Kan informere om at sist pandemi ble diskutert så var det om konkurser - altså ikke varehandel - det er to forskjellige ting som viser to helt forskjellige ting.

Kan for øvrig informere om at Rogaland går så det griner nå, siden du sikkert lurer på det. For de som jobber i oljerelatert sektor. Mens de som lærer opp de som jobber i oljebransjen (offentlig ansatte) ble avspist med lønnsjustering i fjor som var laaaaangt lavere enn prisveksten. Så de med stort lån og trekkfullt hus sliter nå...og det er ikke deres egen feil. Nå ser renten ut til å økes enda mer....mens staten får 6 milliarder i utbytte fra DNB osv..... vanlige folks utur. Skulle tro vi hadde den blåeste regjeringen i Norges historie...sånn type Hvit Valgallianse / Demokratene+

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/XbWjEr/prisveksten-steg-til-overraskende-7-prosent-i-januar

Igjen, les dine EGNE innlegg så ser du det nok hvis viljen er til stede.

"I øyeblikket sier 37 prosent av de forventer en forverring av markedssituasjonen de neste seks månedene. Bare 13 prosent forventer en bedring."

Men så kommer det;

"Det høres ille ut, men tallene er faktisk de beste siden september i fjor."

Dagsferske nyheter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA