Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatDet høres ikke like gøy ut.  :D Hele innlegget er jo satt på spissen som du ser.
Jeg er ikke politiker, men om jeg skulle vurdere å bli det, ville uttalelsene sikkert blitt slik du mener.

Stefse :+1: ser den.

Electric cars in Norway

#5986
SitatJeg har allerede luftet en løsning som i det minste
vil gi et lite bidrag til lavere pris. Merkelig at ingen politikere har turt å røre dette.

Helgenen  :+1: og hva er din løsning? Spennende dersom det lar seg gjennomføre da. Da snakker vi at du kan ha saftige opphavsrettigheter  ;D

Her er min ide: jeg tenker at ifm valget i 2021 var Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum klar på at hvis partiet fikk makt i regjering så ville han jobbe for å få Norge ut av Acer. Nå detter både sp og ap på målingene så de må finne på noe «sammen» ift å få Norge ut av Acer. Ellers synker de begge videre ned som båten Helge Ingstad - på målingene fremover...

Må vi teste denne siste Acer avgjørelsen kansje? https://neitileu.no/aktuelt/acer-saken-nei-til-eu-vurderer-anke-til-hoyesterett

arthur

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. februar 2023, klokken 16:10
Men EU sine medlemmsland kaster jo regelrett penger etter både egne innbyggere og egen industri i en form for redningsaksjon. Og der gis det mye mer støtte enn hva man gjør i Norge.

Stemmer dette?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Bare sånn apropos konkurser:

Statistisk Sentralbyrå (SSB) meldte i januar at antall konkurser økte i 2022. Likevel sier seksjonssjef i SSB, Erik Fjærli, at vi er på vei mot en normal tilstand:

– Antall konkurser er fremdeles på et lavt nivå i forhold til før pandemien. Vi må tilbake til 2008 for å finne lavere tall, forklarer Fjærli.


Direktør for samfunnsøkonomi i NHO, Øystein Dørum, deler Fjærlis oppfatning om at konkurstallene, tross økningen i 2022:

– Ting er i ferd med å vende seg tilbake til det normale. Vi tror kompensasjonsordningene i forbindelse med pandemien i 2020 og 2021, er en viktig årsak til de lave tallene. I tillegg var skatteetaten mer tilbakeholdende til initiativene mot konkurser, sier Dørum.


Håper disse vet hva de snakker om og har fått fakta riktig!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Norge må antagelig gå ut av energisamarbeidet, men det skal gjøres med æren i behold. Det er tross alt ikke poenget her å IKKE hjelpe europa med energi, men å ta vare på eget land og befolkning.
Nå er det sånn at folket med eller uten vitende har stemt og gitt demokratisk flertall for Norske politikere som har valgt som kjernepolitikk å innføre alt som bestemmes av EU. De samme politikerne står forøvrig i fullt alvor og hevder selvråderett imot bedre vitende, men noe skal jo også de leve av, og det gjelder å gi inntrykk av at ens eget bidrag er vesentlig. Ta f.eks uttalelsene om at vi nå har fyllt magasinene. Hehe, har de tatt regndansen bak stortinget kanskje?
Uansett, denne politiske kursen kan ikke regne med flertall fremover. De som vil score høyt i fremtidens politiske scene i Norge, bør begynne å tenke alternativt. Hva vil skje ved Nor-exit, og posisjonere seg deretter.
Jeg tror kanskje exit kan unngås, men forhandlinger kan ikke unngås. Nå har vi vært lydhøre i 25 år, det er lov å påpeke at her må ting gjøres annerledes. Det første man må tenke på er negative utrop fra samarbeidsland, og gi forsikringer. Det kan også være billigere å betale seg ut av trøbbel, enn å heftes med et mislykket samarbeid i årevis, hvor motparten trenerer og bruker enhver sjanse til å øke sine fordeler.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

SitatNorge må antagelig gå ut av energisamarbeidet, men det skal gjøres med æren i behold. Det er tross alt ikke poenget her å IKKE hjelpe europa med energi, men å ta vare på eget land og befolkning.

Nettopp!

Counterpointer

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. februar 2023, klokken 22:41
Norge må antagelig gå ut av energisamarbeidet, men det skal gjøres med æren i behold. Det er tross alt ikke poenget her å IKKE hjelpe europa med energi, men å ta vare på eget land og befolkning.
Nå er det sånn at folket med eller uten vitende har stemt og gitt demokratisk flertall for Norske politikere som har valgt som kjernepolitikk å innføre alt som bestemmes av EU.
Da må vi ha ett nytt flertall på Stortinget, det nåværende vil ALDRI reforhandle noenting.

Når ikke de tilstandene vi nå har er nok til å reforhandle, så må det et kraftigere folkeopprør til enn 600 tusen på en Facebook gruppe og et par demonstrasjoner

For første gang i livet ser jeg ikke noe klart parti å stemme på som tar vare på de sakene jeg synes er viktige. Alle partier (inkludert nye som Industripartiet) har saker som de står for som ekskluderer dem fra å være et alternativ. Skal nok finne noen å stemme på, men det blir jammen ikke lett.

stefse

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. februar 2023, klokken 23:09
Sitat fra: stefse på tirsdag 07. februar 2023, klokken 22:41
Norge må antagelig gå ut av energisamarbeidet, men det skal gjøres med æren i behold. Det er tross alt ikke poenget her å IKKE hjelpe europa med energi, men å ta vare på eget land og befolkning.
Nå er det sånn at folket med eller uten vitende har stemt og gitt demokratisk flertall for Norske politikere som har valgt som kjernepolitikk å innføre alt som bestemmes av EU.
Da må vi ha ett nytt flertall på Stortinget, det nåværende vil ALDRI reforhandle noenting.

Vi må det, og selv om jeg har et slags opplegg til hvordan det kan gjøres, så blir det en for resurskrevende utfordring. Skal man bygge opp et seriøst alternativ på stortinget, så trengs det millioninvesteringer. Det holder ikke med litt kveldsarbeid utenom full jobb.
Vel, i første omgang vil nok dagens politikerne forsøke med ny takt og tone, som endel folk som vanlig vil bite på. Valget i 2025 vil nok ikke endre mye på denne fronten bortsett evt. fra noen mindre betydelige ting. Og INP vil nok forbli et mikroparti.  I verste fall må det en halv til en generasjon til før dette flertallet kan bli etablert.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. februar 2023, klokken 23:09
For første gang i livet ser jeg ikke noe klart parti å stemme på som tar vare på de sakene jeg synes er viktige. Alle partier (inkludert nye som Industripartiet) har saker som de står for som ekskluderer dem fra å være et alternativ. Skal nok finne noen å stemme på, men det blir jammen ikke lett.
Samme her. Vurderer å stemme blankt for andre gang siden jeg fikk stemmerett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#5994
SitatSamme her. Vurderer å stemme blankt for andre gang siden jeg fikk stemmerett

Av alle ting som ikke gir mening er vel det å stemme blankt, ganske høyt opp på listen, eller?

Er det ikke bedre å se nøye gjennom partivalgprogrammene og velge det man liker best? Jeg mener det.

De blanke stemmene og de som blir hjemme istedenfor - de hører man ikke så ofte fra....

Electric cars in Norway

#5995
SitatFor første gang i livet ser jeg ikke noe klart parti å stemme på som tar vare på de sakene jeg synes er viktige.

Joda Counter.... du finner nok noe du kan stemme på :+1: Alternativene er dårligere.

I dagens 5 politiske akse i Norge så er det vel nesten umulig å ikke være enig i noen av alle de standpunkt som finnes langs den aksen. Legger til de ytre fløy partene også er langs aksen dog med lav oppslutning.

Se detaljer her:

https://www.nrk.no/valg/2021/partiguiden/nb/



https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/stortinget-undervisning/ungdomstrinnet/valg-og-pavirkning/politiske-parter/

arthur

De eneste som har glede av at man,en eller noen, stemmer blankt er at det er til glede for det, eller de, partiene man er mest uenig med!

Det såkalte energiutvalget til Arbeiderpartiet har lagt frem sin innstilling. Det er en så tynn suppe at det er vanskelig å forstå at det kommer fra et regjeringsparti.

Men i stedet får vi dette. 32 sider med visvas. Dokumentet er bare en lang oppramsing av ønskedrømmer og beskrivelser av tingenes tilstand.

I pressemeldingen skriver utvalgsleder Kari Nessa Nordtun om en politikk som skal « ... sikre et kraftoverskudd som skal gå til å bygge Norge som industrinasjon...».

Utvalget hadde blant annet i mandat å finne ut « ... hvordan vi skal sikre behovet for mer fornybar energi for å unngå kraftunderskudd og økte kraftpriser.»

Tenk hvis et energiutvalg i styringspartiet Ap hadde tatt den oppgaven på alvor. Altså kommet med konkrete forslag om hvordan styrke kraftbalansen, og beskrevet hvordan det skal gjennomføres.

Hun kunne like godt lovet gratis jordbær til alle uten å si noe om hvem som skal betale. For her er ingen tanker om hvordan kraftoverskuddet skal oppnås.

Norge styrer stødig mot kraftunderskudd – i hvert fall til havvinden kommer en gang i fremtiden – men Ap er fanget i en illusjon om hvis de bare beskriver en ønsket virkelighet, så blir det slik av seg selv.


https://www.europower.no/politikk/-hun-kunne-like-godt-lovet-gratis-jordbar-til-alle/2-1-1400505?utm_term=europower
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. februar 2023, klokken 07:01
Av alle ting som ikke gir mening er vel det å stemme blankt, ganske høyt opp på listen, eller?

Nei, det er faktisk en ganske klar tilbakemelding om at man ikke er enig i hovedtrekkene til politikken til noen av partiene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 07. februar 2023, klokken 18:15
Bare sånn apropos konkurser:

Statistisk Sentralbyrå (SSB) meldte i januar at antall konkurser økte i 2022. Likevel sier seksjonssjef i SSB, Erik Fjærli, at vi er på vei mot en normal tilstand:

– Antall konkurser er fremdeles på et lavt nivå i forhold til før pandemien. Vi må tilbake til 2008 for å finne lavere tall, forklarer Fjærli.


Direktør for samfunnsøkonomi i NHO, Øystein Dørum, deler Fjærlis oppfatning om at konkurstallene, tross økningen i 2022:

– Ting er i ferd med å vende seg tilbake til det normale. Vi tror kompensasjonsordningene i forbindelse med pandemien i 2020 og 2021, er en viktig årsak til de lave tallene. I tillegg var skatteetaten mer tilbakeholdende til initiativene mot konkurser, sier Dørum.


Håper disse vet hva de snakker om og har fått fakta riktig!

Dette er uttalelser fra 25. januar, som var før de fikk tallene for januar 2023. Så da har de vel like lite peiling som Finansdepartementet som spådde inflasjon på 2,8% - eller sagt på en bedre måte: SSB har ikke kommentert tallene for januar 2023. De pleier ikke å komme med løpende oppdateringer.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Og igjen, og nok en gang: Tallene for januar er nå kjente, tallene for resten av året er det ikke, eller? Skal vi konkludere med hvordan året som helhet vil se ut så snart tallene for januar er kjente?

Antall konkurser og tvangsaviklinger for 2023 var 413 mens for januar 2018 var det 414 og for 2019 var det 420. Dette er konkrete og faktiske tall!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA