Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. februar 2023, klokken 13:31
Det hadde vært interessant om vi stengte begge de nye eksportkablene på 2800 MW i ett år av «tekniske» grunner for å se hvordan det påvirket prisen over hele året.
Ville vi fått problemer med manglende muligheter for import som stort sett alle som er ansvarlige på en eller annen måte sier, eller ville vi fått tilbake den gamle prismodellen vi hadde før innføringen av de famøse kablene.

Jeg vet ingen har guts nok til å gå for en slik løsning. Men vi hadde EØS før vi inngikk i ACER så det må være mulig å stoppe ACER uten nødvendigvis gå til en norsk «Brexit»
ACER er en del av EØS, og litt av utfordringen med denne avtalen er  at den er utformet på en slik måte at enten tar du alt eller ingenting. Det er forståelig på et vis, da man i EU ikke gidder å bruke tid på forhandlinger og papirarbeid med lille Norge om hver filleting. Men dette er ikke noen filleting, for oss iallefall, og jeg tror vi vil se villighet til forhandlinger bare det blir viktig nok for EU også.
Men først må det skapes en reell trussel om at avtalen kommer til å bli sagt opp. Og da må vi begynne med våre egne politikere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DagfinnN

Sitat fra: Strøm Tycoon på fredag 03. februar 2023, klokken 22:18
Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. februar 2023, klokken 22:15
Sitat fra: Strøm Tycoon på fredag 03. februar 2023, klokken 21:22
Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. februar 2023, klokken 18:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. februar 2023, klokken 12:26

Har ikke sett så mange som kommenterer lønnen. Men når du først nevner det så ser jeg at en vanlig stortingspolitiker tjener nøkterne 1.064.318, men hvis du er i regjeringen så tjener du 1.518.999. Ja, og så har du pendlerbolig.... Det er altså 454.681 flere kroner å tjene på å være i regjering enn å være utenfor. Kan det være forklaringen på at AP og andre går over lik for å komme i regjering? At de derfor er villige til å selge mora si og dattera for å bli enige med SV, Rødt og LO....sånn at de tjener 2000 kroner ekstra per dag de jobber.
Hva slags skitprat er dette? Lever du i Tyrkia eller i Norge. Skjerp deg!

Det tenker jeg du også burde gjøre.
Mener du virkelig at det er greit å skrive at norske politikere går over lik for å sitte i regjeringen?
Vi har ytringsfrihet i Norge, men det må være grenser på hva man lirer av seg. Ikke minst må det være lov å reagere på noe så fordummende uttalelser som ødelegger all fornuftig diskusjon.

Du får gå tilbake å lese innlegget ditt litt ekstra nøye.
Innlegget mitt? Det er jo sitert i sin helhet. Ikke nødvendig å gå tilbake. Helt umulig å forstå hva du mener.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

stefse

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. februar 2023, klokken 14:55
Polen har planer for 79 !!!! SMR reaktorer innen 15 år

https://www.thefirstnews.com/article/orlen-to-name-small-modular-reactor-sites-in-april-36181?fbclid=IwAR3n8W-q3s1gn_4oSoc7kiGukrORAPGNVrkvhsbU37JMHwX_TZbqTQcZhxY

Polen kødder ikke. Jeg har i hele min arbeidskarriere forholdt meg til polakker, av ulike utdannings og samfunnskategorier. Jeg spådde for 20 år siden at Polen ville bli en av de ledende nasjonene i Europa innen 2030, og jammen ser det ikke ut til å gå den veien. De jobber hardt, er målrettede, og bruker ikke tid på "fjas" vi andre føler oss forpliktet til å drive med. De har noen likheter med slik Sør-Korea var for 20 år siden, bare i Europeisk utgave.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

SitatTror ikke vi skal tillegge politikere bedre eller dårligere egenskaper enn resten av befolkningen.

Godt poeng :+1:

Electric cars in Norway

SitatPolen har planer for 79 !!!! SMR reaktorer innen 15 år

Interessant. Og hva utgjør noe slikt ift Polens totale strømbehov? Det lurer jeg på.

SMR er jeg veldig kritisk til men har en ungdom i nærheten som er veldig positiv til SMR og det er jo de som skal ta over planeten etter oss. Så da så...

Electric cars in Norway

Merce

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. februar 2023, klokken 11:23
Med fare for å tråkke i baret 😜 det med å diskutere stortings politikere og regjering i negative termer... er ikke det litt pass'e?

Vi har jo valgt disse gjennom valg for å ta valg på vegne av folket. Da blir det vel lite konstruktivt å diskutere dette som en gruppe med negativt fortegn?

Ja en debatt om stortingspolitikere og pendler fradrag og skatt osv det er jo sikkert interessant nok det, men ikke her inne på en streng der temaet er «strømpriser»?

Slike debatter om stortingspolitikere og pendler bolig og gutterommet - det ser jeg for meg passer bedre inn på feks Nettavisen.no og ikke her inne.

Her inne bør det være relatert til elbil og strømpris er jo en viktig innsatsfaktor (litt økonomi slang, fra meg der  ;D )

Mulig det, men det viser jo enda tydeligere uredeligheten som råder blant mange av de folkevalgte..

Bare se på Vedum hvordan han fullstendig har blitt forandret etter at han gikk inn i rollen som minister..

Og videre kan man trekke paralleller til skandalen som utvikler seg i idretten der utøverrepresentant Uhrenholdt Jacobsen ser ut til å raskt blitt satt på plass til å være 100% lojal mot systemet på bekostning av de hun skal representere.

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. februar 2023, klokken 01:17
Dette var jeg ikke klar over! Jeg trodde vi gav mer enn de andre.

Nrk nyhet fra i kveld.

https://www.nrk.no/vestland/noreg-gir-mindre-i-straumstotte-enn-nesten-alle-andre-i-europa-1.16282101

Overraskende at Sverige og Finland gir (enda) mindre i strømstøtte og man kan vel vanskelig hevde at det er mindre behoiv for oppvarming av boliger i de landene.

En annen måte man kunne ha sett dette på er hvor mye strømregningen utgjør i prosent av disponibel inntekt i de forskjellige landene?

Eller kanskje vi finner et relevant svar/oversikt over akkurat dette her?

https://www.faktisk.no/artikler/z961n/norske-strompriser-blant-de-laveste-i-europa
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Her er Europas topp 10 strømforbrukere i henhold til verdensbanken, dessverre er det ikke nyere tall enn fra 2014, men de er nok fremdeles representative.

https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.PC?locations=Z7&most_recent_value_desc=true

Norge med 23.000kw på 2 plass bak Island med 53.000Kw, to land som er suverent foran andre land i forbruk.

Tyskland som vi eksporterer til er nede på 9. plass med 7035Kw og bruker 1/3 av oss her i Norge.
Vårt andre store eksport land UK er nede på 22. plass med 5130Kw, under 1/4 av vårt forbruk.
Danmark er på 17. plass med 5859Kw, drøyt 1/4 av vårt forbruk.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 05. februar 2023, klokken 09:22
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. februar 2023, klokken 01:17
Dette var jeg ikke klar over! Jeg trodde vi gav mer enn de andre.

Nrk nyhet fra i kveld.

https://www.nrk.no/vestland/noreg-gir-mindre-i-straumstotte-enn-nesten-alle-andre-i-europa-1.16282101

Overraskende at Sverige og Finland gir (enda) mindre i strømstøtte og man kan vel vanskelig hevde at det er mindre behoiv for oppvarming av boliger i de landene.

En annen måte man kunne ha sett dette på er hvor mye strømregningen utgjør i prosent av disponibel inntekt i de forskjellige landene?

Eller kanskje vi finner et relevant svar/oversikt over akkurat dette her?

https://www.faktisk.no/artikler/z961n/norske-strompriser-blant-de-laveste-i-europa

I Norge fyrer man med strøm til oppvarming. ALLE andre land bruker mindre andel strøm til.oppvarming enn Norge pga vår infrastruktur mhp oppvarming. Og Tyskland gir f.eks  massiv støtte til gass også. Tallene er mao MYE VERRE for Norges befolkning sin del. Spesielt næring og industri er mye verre stilt.

hELgenen

Sitat fra: Egil S på søndag 05. februar 2023, klokken 10:48
Her er Europas topp 10 strømforbrukere i henhold til verdensbanken, dessverre er det ikke nyere tall enn fra 2014, men de er nok fremdeles representative.

https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.PC?locations=Z7&most_recent_value_desc=true

Norge med 23.000kw på 2 plass bak Island med 53.000Kw, to land som er suverent foran andre land i forbruk.

Tyskland som vi eksporterer til er nede på 9. plass med 7035Kw og bruker 1/3 av oss her i Norge.
Vårt andre store eksport land UK er nede på 22. plass med 5130Kw, under 1/4 av vårt forbruk.

Tror folk må slutte med å sammenligne strømforbruk landene mellom og også slutte å sammenligne strømpriser. Det som er reelle tall er jo energikostnader for å bo for husholdninger og tilsvarende for bedrifter. Og disser kostnadene må igjen sees opp mot andel disponibel inntekt.

Jeg har tyske kolleger som har sikret sitt energiforbruk denne vinteren til en mye lavere pris enn tilsvarende kostnader for egen del. Lønnsmessig er også høyt utdannende i Tyskland mye høyere lønnet enn i Norge. Sånn sett er andel inntekt relatert energi faktisk VESENTLIG lavere for denne delen av den tyske befolkningen enn i Norge. Vi blir rundlurt i media og av politikere fordi disse som regel snakker KUN om strømpriser og ikke ser på de totale energikostnadene. Jeg vet at de totale energikostnadene er lavere i EU enn i Norge - har påpekt det tidligere i denne tråden - men stadig møtt motbør av flere som ikke forstår dette.  Jeg trodde denne rapporten som ble henvist til her faktisk inneholdt en sammenligning mhp energikostnader. Men ser at man flere steder refererer til kun elektrisitet hvilket jeg finner litt underlig - og om dette er korrekt er saken ennå verre.

Norge har en ekstrem spesiell infrastruktur mhp energi enn alle andre land i verden - dermed gir det null mening å sammenligne kun strømpriser. Det er de totale kostnadene mhp energiforbruk en må sammenligne. Og her har EU vernet om sine egne i mye større grad enn norske politikere har evnet.  Ordningen vi har med strømstøtte er ikke raus sett opp mot resten av EU når man tenker energi.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 05. februar 2023, klokken 12:06

Norge har en ekstrem spesiell infrastruktur mhp energi enn alle andre land i verden - dermed gir det null mening å sammenligne kun strømpriser. Det er de totale kostnadene mhp energiforbruk en må sammenligne. Og her har EU vernet om sine egne i mye større grad enn norske politikere har evnet.  Ordningen vi har med strømstøtte er ikke raus sett opp mot resten av EU når man tenker energi.

Dette passer ikke narrativet at Norge er en bortskjemt og sutrende nasjon som ikke har noe å klage over!

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 05. februar 2023, klokken 12:06
Sitat fra: Egil S på søndag 05. februar 2023, klokken 10:48

Tror folk må slutte med å sammenligne strømforbruk landene mellom og også slutte å sammenligne strømpriser. Det som er reelle tall er jo energikostnader for å bo for husholdninger og tilsvarende for bedrifter. Og disser kostnadene må igjen sees opp mot andel disponibel inntekt.

Jeg har tyske kolleger som har sikret sitt energiforbruk denne vinteren til en mye lavere pris enn tilsvarende kostnader for egen del. Lønnsmessig er også høyt utdannende i Tyskland mye høyere lønnet enn i Norge. Sånn sett er andel inntekt relatert energi faktisk VESENTLIG lavere for denne delen av den tyske befolkningen enn i Norge. Vi blir rundlurt i media og av politikere fordi disse som regel snakker KUN om strømpriser og ikke ser på de totale energikostnadene. Jeg vet at de totale energikostnadene er lavere i EU enn i Norge - har påpekt det tidligere i denne tråden - men stadig møtt motbør av flere som ikke forstår dette.  Jeg trodde denne rapporten som ble henvist til her faktisk inneholdt en sammenligning mhp energikostnader. Men ser at man flere steder refererer til kun elektrisitet hvilket jeg finner litt underlig - og om dette er korrekt er saken ennå verre.

Og derfor tok jeg også opp spørsmålet mht hva vi bruker til strøm, eller oppvarming, som andel av disponibel inntekt. Litt som med matprisene som er høye i Norge i kroner og øre, eller euro om du vil, men forholdsvis lave når man se hva vi bruker som andel av disponibel inntekt (12-13%).
Forøvrig mener jeg vi skal se på befolkningen under ett, ikke en liten andel høyt utdannete, trolig derav også godt lønnede.

Og gjør du sammenlinging med folk bosatt i Nord, syd, øst eller vest i Norge da landet er langt,  klimaet til dels betydelig forskjellig og likeså strømprisene?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

hELgenen.

Det er jo det som går fram gjennom de tallene, Norge har ingen "energimix" vi bruker bare strøm, mye mer enn andre land.

Andre land bruker gass og olje til f.eks oppvarming og matlaging og har en helt annen energimiks å spille på.

Norge har jo kjørt en politikk siste 40 årene på at vi skal bruke 100% strøm i husene våre, når jeg vokste opp var det vanlig med sentralfyring som gikk på "søppel", ved, kull og olje, det ligger tusenvis av oljetanker fulle i sement i norske hager.

Da blir det feil at vi skal ha samme strømpris som andre nasjoner som har et strømforbruk som er brøkdelen av vårt pga en annen energimiks, hvor styresmaktene har holdt prisene på alternative energikilder "normale".
Mens her i Norge har befolkningen virkelig fått kjenne på strømprisene, til tross for en støtteordning som er latterlig lav.
Så ja, våre politikere har sovet i timen og ikke skjønt at Norge har et helt annet behov enn andre land og strømprisen i Norge aldri burde oversteget 50øre/kw.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA