Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sverige er dobbelt så store som oss, hvordan går det med deres påvirkning i EU?

En artikkel om dette oppsummerer; «I lang tid gjemte Sverige seg bak Storbritannia, som var en mektig aktør som mer eller mindre vellykket kjempet mot nye tiltak og grep i EU. Svenske politikere lyttet til London før de dro til Brussel. Etter Brexit er Sverige ganske fortapt i det europeiske selskap. Og derfor kan Sveriges EU-politikk virkelig oppsummeres med ett ord: nei!»

https://agendamagasin.no/kommentarer/nar-sverige-eu/

Kan være forskjellige synspunkter, men Sverige beskrives altså her som «fortapt». Tviler på at Norge ville gjort det mye bedre.

Men tilbake til strøm, energiavtalene i EU er tydelig ikke til vår fordel og det er rart å tro de vil endre disse til fordel for fem millioner langt nord i Europa.....

stefse

Iallefall er det på tide å ta litt mer aktivt standpunkt til dette. Ellers fortsetter vi med å passivt knytte oss sterkere og sterkere til dette lite demokratiske  samarbeidet. Slik jeg ser det er det flertall for mer løsriving, og den eneste mulige måten på er å si opp og reforhandle EØS.  Men det tar litt tid å komme dit. Det blir naturlig nok også smertefullt for mange, men som vel nå alle har vært inne på, tiden til å forhandle har vel sjelden vært bedre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Reforhandle EØS?

Kommer sikkert til å bli like vellykket som Brexit.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

arthur

Sitat fra: stefse på tor 29. des 2022, kl. 20:55
Ellers fortsetter vi med å passivt knytte oss sterkere og sterkere til dette lite demokratiske  samarbeidet.

Hva er egentlig din definisjon av demokrati og demokratisk samarbeid?

hELgenen

Sitat fra: arthur på fre 30. des 2022, kl. 07:45
Sitat fra: stefse på tor 29. des 2022, kl. 20:55
Ellers fortsetter vi med å passivt knytte oss sterkere og sterkere til dette lite demokratiske  samarbeidet.

Hva er egentlig din definisjon av demokrati og demokratisk samarbeid?

EU-->EØS er jo ikke et demokratisk samarbeid for alle praktiske foemål. Norge aksepterer jo alle EU forordninger,og de fleste uten offentlig debatt. Kun noen få lover diskuteres i Stortinget,men flertallet av endringer aksepteres passivt av byråkratiet. I EU så diskuteres endringer,men det videre løp er mer pro forma dessverre da kun et fåtall saker blir offentlig debattert og løftet i media. Det er jo dette som er den store svakheten med samarbeidet og som gjør at man kan omtale det som udemokratisk.

Et lite land som Norge vil som regel ikke ha kapasitet til å diskutere og avklare alle saker...så de går ofte under radaren inntil det er for sent..derav udemokratisk

stefse

Stort sett enig med siste taler her, men jeg vil legge til en ting til, og det er noe som heter the greater good.
I denne sammenhengen mener jeg at det ikke er til "the greater good" at Norge ofres på denne måten. Vi bidrar med så lite i kilowatt timer, men så mye med verdiskapning på sjø og land på andre måter. Det vil trolig ikke gavne verken EU eller verden forøvrig at Norge tvinges til å oppgi mye av dette for å  kun drive eksport av naturresurser.
I dette legger jeg også at Norge kan fortsette som et bebodd land, langt over polarsirkelen, og dominerende faktor i polare og nordatlantiske spørsmål. Å gå etter Norges distrikspolitikk fordi den er for dyr for EU og globalismens energiøkonomi, eller hva nå enn det er, mener jeg er et stort feilgrep.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Ja, ganske tragisk å se hvordan Sverige har blitt fraflyttet i utallige småbygder og byer pga mangel på subsidier (til bønder osv). Norge vil ikke der.

Samtidig gjør EØS at Norge kan eksportere mye varer til EU/EØS-land uten problemer. Så får vi heller leve med at agurkene må være formet som EU-reglene pålegger. Kan ikke velge å vrake. Så kan Norge heller være litt smarte med kriteriene når de f.eks. legger veiutbygginger ut på anbud (som gjør at norske firmaer får større fordel). Og nå trenger de virkelig noen mesterhjerner for å dra oss ut av strømsmørjen. Kanskje Magnus Karlsen og kompisene kan arrangere en konkurranse om den beste løsningen fremover...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: stefse på fre 30. des 2022, kl. 14:46
Stort sett enig med siste taler her, men jeg vil legge til en ting til, og det er noe som heter the greater good.
I denne sammenhengen mener jeg at det ikke er til "the greater good" at Norge ofres på denne måten. Vi bidrar med så lite i kilowatt timer, men så mye med verdiskapning på sjø og land på andre måter. Det vil trolig ikke gavne verken EU eller verden forøvrig at Norge tvinges til å oppgi mye av dette for å  kun drive eksport av naturresurser.
I dette legger jeg også at Norge kan fortsette som et bebodd land, langt over polarsirkelen, og dominerende faktor i polare og nordatlantiske spørsmål. Å gå etter Norges distrikspolitikk fordi den er for dyr for EU og globalismens energiøkonomi, eller hva nå enn det er, mener jeg er et stort feilgrep.

Fortsatt spent på å høre hva du legger i begrepet demokrati sånn rent konkret?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 30. des 2022, kl. 20:25
Sitat fra: stefse på fre 30. des 2022, kl. 14:46

Fortsatt spent på å høre hva du legger i begrepet demokrati sånn rent konkret?

Norges befolkning består av ca 1% av EU's befolkning. Hvis Norges befolkning stemmer på folkevalgte (demokrati), men EU sentrerer mer av makten, så kan en komme i en situasjon hvor ting blir tredd nedover ørene på nordmenn, mot nordmenns ønsker og de folkevalgtes ønsker. Mange ser kritisk på sentraliseringen av EU-landenes beslutninger, siden det ser mer og mer ut som en union....som ligger i navnet.

Vi har allerede opplevd en viss effekt av dette pga EØS-Avtalen, som at myndighetene ikke kan velge å støtte/subsidiere hva de vil, og må ha støtte fra et europeisk konkurransepåpassingsorgan, ref ESA, https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/eos1/eos-organene/esa/id685043/
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

EU demokrati er overnasjonalt demokrati.
EU kan f.eks komme med urimelige overnasjonale krav om energieffektivisering. Som f.eks dette:

https://dinside.dagbladet.no/bolig/kan-bety-millionregning-til-norske-boligeiere/77832519

Det krever vesentlig mer investering i Norge enn f.eks Tyskland,Frankrike,Italia osv pr boenhet for å få det til.
Dette gjør det altså  ennå dyrere å bo i Norge relativt sett enn EU land.

Det kreves jo en demokratisk avgjørelse å vedta dette i EU,men det vil jo uten tvil ikke oppleves som noe udelt positivt og rettferdig for innbyggere i f.eks Norge å få servert denne regningen. Og selv om vi var med i EU så er vi så små at vi uansett blir overkjørt i slike saker.

Det er jo kjernen ved det hele at overnasjonalt demokrati kan fremstå som svært langt fra hva vi lokalt mener er et demokrati.

førategangtesla

Da nettselskapene gikk over til å prise nettleie ut fra kapasitetstrinn så klarte jeg å holde meg til trinnet (her i sør Agder energi, nå glitre) på 2-5 kWh. Da jeg lagde middag så slo jeg av bryter for varmtvannsbereder osv og gjorde så godt jeg kunne. Jeg visste at dette trinnet ville være nærmest umulig når jeg fikk elbil for snart 4 uker siden, så jeg tenkte å prøve å legge meg på trinn 5-10kwh. Dette gikk skeis etter 2 uker da jeg logget inn i LOS appen og så mitt gjennomsnittsforbuk var (3 høyeste timene 9,72-10,32-10,47=10,17kwh) 10,17kwh. Ergo så må jeg ut med 400 kroner mer på regningen. Nå har jeg drite i dette siste 2 ukene og jeg lader full pupp på 10kwh når strømmen er billigst. Jeg bruker også det jeg trenger av strøm når jeg trenger det, også når jeg lager middag. At de priser nettleie ut fra de 3 dyreste timene på 3 enkeltdager er teit.

gigafactory

Er det teit at de må dimensjonere nettet ut fra forbrukstoppene også?

turfsurf

Sitat fra: gigafactory på lør 31. des 2022, kl. 08:58
Er det teit at de må dimensjonere nettet ut fra forbrukstoppene også?
Nei, men det er teit at man betaler høy nettleie om sommeren, når det kun er noen få vintermåneder man har kapasitetsproblemer i nettet.

Hvorfor skal man betale mye for høy effekt når det ikke er kapasitetsproblemer i nettet? Dette gjelder også innenfor ett døgn. Dette hadde vært mye enklere å forstå at man måtte betale mere for effekt morgen / ettermiddag i vintermånedene enn midt på natta om sommeren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Nettselskapene er vel fortsatt avhengig av å ha en viss inntekt, en inntekt som er styrt/kontrollert av Stortinget etter hva jeg anser som noenlunde fornuftige kriterier for å sikre drift, vedlikehold og utvikling av nettsysytemet samt et visst overskudd for investorene/eierne. Det betyr at hvis man skal redusere selskapenes inntekt i en periode, eller for enkelte,så må inntketne økes i andre perioder, for andre.
Er vel ikke vanskeligere enn som så?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA