Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

26.000 kWh

Sitat fra: arthur på ons 21. des 2022, kl. 11:02
Strøm har da vært en handelsvare siden tidenes morgen?
De to siste årene har det kommet to nye sjøkabler på totalt 2800 MW (2x1400 MW) som muliggjør betydelig større eksportkapasitet. Oljefelt er elektrifisert og nye prosjekter er planlagt. Disse er i drift i dag:
- Troll
- Gjøa
- Ormen Lange
- Valhall
- Goliat
- Johan Sverdrup
Melkøya skal etter planen elektrifiseres for å spare penger på CO2-kvoter. CO2-kvoter er dårskap satt i system og elektrifisering av sokkelen har ingen som helst betydning på globale utslipp av sporgassen CO2.

Er nok redd vi kan si farvell til fornuftige strømpriser når vi går mot 2030. Jeg håper politikere som ivrer for dette straffes hardt av velgerne, men det forutsetter at media er objektiv i sin rapportering - jeg tviler.

elektrolux

Sitat fra: Ingeniøren på ons 21. des 2022, kl. 08:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 21. des 2022, kl. 08:31
Dette blir for dumt  :-1:

Ligger på pluss så jeg kopierer ikke innhold. Men dette er ikke bra! Bransjen må skjerpe seg!

https://www.tu.no/artikler/monterte-gjor-det-selv-solceller-ingen-vil-ta-jobben-med-a-koble-dem-til-huset/524446

Ja slik har det blitt. Selv om du har kunnskap men ikke papir på det får du ikke lov og gjelder på mange felt. Du får vel knapt nok lov til å bytte en takstein selv lenger. Så bestiller du "proffe" og får besøk av en gjeng polakker som har gått på kurs uka før - virker det som, og selv om du synes de slurver fælt og du vet med deg selv at du må gå over alt i etterkant, er det bare å smile skjevt å betale for den "proffe" jobben. Blæææ!

Godt sagt.

Microinvertere gjør både monteringen og bruken sikrere, men er mer arbeidskrevende. I Australia anbefales microinvertere framfor stringinvertere nettopp grunnet brannfaren med høye DC spenninger som microinvertere unngår.

Tilkoblingen er likt som for en hvilken som helst ny kurs, så her er nok elektrikkerne vedkommende har kontaktet snutt på at de ikke kan fakturere massevis av timer på taket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 21. des 2022, kl. 08:47
jlan  :+1: Ja du har sikkert helt rett. Dette har jeg ikke skills om, slik du har. Men det må da kunne gå  ann å si høyt at kongens nye klær ikke er noe! Alle ser da det!

Hva blir det neste som skal være en handels vare? Ren luft til å puste i? Galskap at et felles gode som vannkraft skal trades slik vi trader Orkla på ose i Nordnet plattformen. Eller Tesla på nasse...
Joda, det er absolutt god grunn til å sette fokus på det, men det må altså letes etter gjennomførbare løsninger. Det som er mulig, og som gjøres er å skattlegge salg av vannkraft og andre naturressurser. Så kan man til en viss grad bruke disse skatteinntektene til å gi strømstøtte til norske bedrifter. Men så er det ESA da. 

Privatkunder får jo også strømstøtte, men det blir alltid fristende for myndighetene å favorisere noen grupper på bekostning av andre. Nå er det for eksempel svært rause maksgrenser for primærboliger, mens hvis en har en liten leilighet + en hytte, som til sammen bruker mindre energi enn en stor enebolig, så er hytten er unntatt.

Vi som hjemmelader elbil skal gjerne ikke klage, for vi kommer svært gunstig ut med den nåværende strømstøtten når det er utnyttbare lavprisperioder som ligger flere kroner under snittprisen for måneden.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Sitat fra: Counterpointer på tir 20. des 2022, kl. 21:45
Sitat fra: stefse på tir 20. des 2022, kl. 20:22
....., ser jeg ingen annen mulighet enn å dekommisjonere overføringskapasitet av hensyn til egen sikkerhet.
Skjønner tanken, men i forhold til avtalene slik jeg forstår dem så er ikke det lovlig å begrense noe.
Vi må da ut av avtalene og det er det ikke noe flertall for hverken nå eller kortsiktig senere (virker det som).

Energiminister ymter om at det kommer noen tiltak tidlig neste år..... Ville ikke holdt pusten eller hatt store forventninger til det.

Energikommisjonen er jo forsinket så de trenger tydeligvis mye tid
Det er ulovlig å begrense kablene, men å fjerne kabler av tekniske årsaker er antageligvis lov.
Jeg foreslår å koble dem vekk fra fastlandet og over på offshore vindkraft. Prisene kan få leve sitt eget liv ute i Nordsjøen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på ons 21. des 2022, kl. 21:27
Sitat fra: Counterpointer på tir 20. des 2022, kl. 21:45
Sitat fra: stefse på tir 20. des 2022, kl. 20:22
....., ser jeg ingen annen mulighet enn å dekommisjonere overføringskapasitet av hensyn til egen sikkerhet.
Skjønner tanken, men i forhold til avtalene slik jeg forstår dem så er ikke det lovlig å begrense noe.
Vi må da ut av avtalene og det er det ikke noe flertall for hverken nå eller kortsiktig senere (virker det som).

Energiminister ymter om at det kommer noen tiltak tidlig neste år..... Ville ikke holdt pusten eller hatt store forventninger til det.

Energikommisjonen er jo forsinket så de trenger tydeligvis mye tid
Det er ulovlig å begrense kablene, men å fjerne kabler av tekniske årsaker er antageligvis lov.
Jeg foreslår å koble dem vekk fra fastlandet og over på offshore vindkraft. Prisene kan få leve sitt eget liv ute i Nordsjøen.

Det er ikke noe som tilsier at det skulle være ulovlig å lage skyggepriser og publisere disse.  Mao. fjerne overføringskapasiteten og bruke kapasiteten som var der i 2020 og så la Nordpool publisere skyggepriser på hva prisen ville vært om man hadde 2020 tall på kapasitet å forholde seg til. Selvfølgelig kan man ikke bruke disse prisene til noe annet enn å informere publikum,men det kunne jo være en verdi i å gjøre akkurat det. Det koster ikke noe mer enn noen minutter på en datamaskin å regne dem ut......
Så hadde vi alle blitt litt klokere om ikke noe annet.....Selvfølgelig får man ikke et korrekt bilde av en situasjon før og etter kabler da man i modellene ikke tar bort utvekslingskapasitet og følgelig vil vannverdier og slikt ikke påvirkes, men man får i det minste syretestet prismodellen..Og det kan jo ha en verdi i seg selv med tanke på fremtiden.....

ToWalkOrDrive

Ser at regjeringen fortsatt skylder på at "makspris vil kunne skape ubalanse i kraftsystemet", samtidig som kraftverkene har pøset på over 19,5 ganger så mye strøm ut av landet, som det som har blitt importert siste måned.
Viser og hvor feil uttalelsene til regjeringen var da de skyldte på det tørre været. Ved en begrenset eksport ville magasinene vært fullere, slik at det ikke ville vært fare for "ubalanse og rasjonering".

Dersom vi hadde brukt mer strøm pga lavere pris (makspris) ville jo bare eksporten blitt litt lavere.

Men neida, her skal campingvogn-eiere og hytteeiere slaktes.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wAdM6L/flyttet-inn-i-campingvogn-for-aa-spare-penger-fikk-stroemregning-paa-8400

https://www.vg.no/stromprisen/

Pakk!
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 22. des 2022, kl. 09:20
Dersom vi hadde brukt mer strøm pga lavere pris (makspris) ville jo bare eksporten blitt litt lavere.

Det er feil, men forstår jo tankegangen din. Du ser på magasininnholdet som et varelager som skal fordeles og tømmes.
Så du tenker at når vi sparer så vil det vi sparer gå til eksport uansett - mens vår andel av vannet blir mindre.
Og dersom vi bruker mye selv - så vil det bli mindre igjen til eksport. Men effekten av lavere priser vil bare forsterke forbruket innlands samt ikke gi noen intensiver til redusert eksport..snarere tvert imot...

Vi kan ikke gjøre noe med eksport kapasiteten uten å bryte allerede inngåtte avtaler - og så lenge EU hyler etter kraft og er villige til å betale fantasipriser - så vil eksporten bare rulle på og bidra til både høye priser og raskere tapping av magasinet enn uten denne eksportkapasiteten.

Det man forsøker å utrede om dagen er jo om man i det minste kan operere med 2 ulike priser - en for eksport og en for innenlands forbruk. Rent teknisk er det null problem å lage 2 priser - men da må det gjøres slik at det er innenfor rammene av hva ACER avtalen tillater. Hvor mye en slik løsning vil ha og si for prisen er også noe uavklart da det ikke vil gjøre noe med energibalansen, men kun påvirke prissettingen. Jeg har selv sett at  så små volum som 20 MW kan flytte prisen flere EURO - så fjerner vi 20 MW etterspørsel i en ekstrem time så vil det garantert påvirke prisen. Og siden 2020 har vi i praksis altså økt  den potensielle etterspørselen i prissettingen med 2800 MW bare med de nye kablene siden 2020 - og på toppen av dette kommer økt innenlands forbruk som følge av elektrifisering av ditt og datt.  Jeg mener man i Norge burde ha større åpenhet rundt spørsmålet om prismekanismen og hva den sammen med økt etterspørsel kan gi for utslag. En enkel måte å gjøre det på er som nevnt før her også kjøre prissettingen uten de nye forbindelsene og generere skyggepriser. Da vet man hva man kan oppnå. For å ikke påvirke markedet så bør man kjøre disse på historiske tall. Alt dette er enkelt å få til rent teknisk - Nordpool og Acer selv sitter på alle underlag samt programvare  man trenger for å gjøre det.
Dersom regjeringen faktisk leter med lys og lykt  så burde de snarest be om slike kjøringer for å avklare dette spørsmålet.
Dette vil være mye lærdom å få ut av dette i samfunnsdebatten. Å nekte å gjennomføre slike "kontrollkjøringer" vil på sikt bare gjøre debatten og forståelsen dårligere samt bygge opp om nye konspirasjonsteorier...og er det noe vi ikke trenger er det vel flere av disse. ACER selv har jo dette med transparent og åpenhet som sin ledestjerne i alt og ett - og dersom de setter seg på bakbeina  og ikke vil tillate dette så sparker de beina under egen troverdighet.

Jeg har håp om at man vil få til dette på sikt - og det kanskje kan det bane veien for mer kontroll av selve prisingen av kraften.
Akkurat som EU mener det er urettferdig at kraftverk helt uten reguleringsevne skal sko seg på høye kraftpriser og dytter nå nye skatteregler på flere land for å ta overskuddet fra disse produsentene , så burde man også innse at Norge ikke er med i EU og at det for oss føles urettferdig at vi i Norge skal måtte betale omtrent samme pris som en EU borger for en kraft produsert i eget land. Og det blir ikke bedre når man vet at behovet pr innbygger er av naturgitte årsaker og infrastruktmessig er mye større pr. innbygger her enn i  EU. Og med gasskortet på hånden burde det være fullt mulig å få til en avtale med EU som gjør at vi får bedre kontroll på eget kraftmarked i landet.  Jeg tror personlig at Norge vil tape på et scenario der prisene i Norge og EU blir likere og likere over tid - og dersom dette er korrekt så burde vi definitivt fortsette å lete med lys og lykt etter måter å vinne tilbake mer kontroll..Da trenger vi også en sterk statsminister ved roret - ikke en diplomat.......Så her står utfordringene i kø.....

ToWalkOrDrive

Du har ikke testet, så du kan ikke konkludere med at det er feil.
Hvis regjeringen hadde satt opp makspris i form av å gi strømstøtte til mellomlegget mot markedspris til alle strøm-/kraftselskapene ville strøm-/kraftselskapene tjent like mye på å selge til norske kunder som til utenlandske kunder.

Hvis du har et toprissystem, som du snakker om, så blir jo alt veldig komplisert. Da er det vel STØRRE sjanse for at firmaer vil lure ut strøm til det forjettede utland.

Vannmagasinene er et varelager av strøm, og med grenser på hvor lavt du kan gå magasinmessig hindrer å tømme lageret. Jo mer du bruker hjemme jo fortere når du nedre grense = begrensning i eksport.

Uansett hva som skjer så har jo NVE regler på når de kan stenge eksport til utlandet når det er fare for å gå tom for strøm (som kan strammes til), så hvis en slurer mot bunnen så får forbrukeren samme makspris, og forbrukeren vil da ikke lide som nå av høye markedspriser (før støtten).
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 22. des 2022, kl. 12:15
Hvis du har et toprissystem, som du snakker om, så blir jo alt veldig komplisert. Da er det vel STØRRE sjanse for at firmaer vil lure ut strøm til det forjettede utland.

Hvordan skal de "lure" ut strøm? Jeg snakker om at alle aktører byr inn sitt ønskede salgs og kjøpsvolum til de områdene de ønsker å selge/kjøpe som i dag. Så tar Nordpool inn budene og behandler dem akkurat som i dag. Det eneste  de gjør for å skape 2 pris er å trekke ut overføringskapasitet i en kjøring - og kjøre med vanlig kapasitet i en annen. Da får man 2 priser - en med overføringskapasitet og en uten.....

Se her :

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Capacities1/Capacities/NO/Norway/?view=table

Alle overføringskapasiteter inngår i prissettingen.

Jeg ser ikke helt hvordan man skal "lure" ut strøm.  Alle aktører får resultatet tilbake akkurat som i dag - eneste forskjellen, gitt full implementering, er at volumet tilordnes ulike priser - i sum samme volum omsatt. Dette vil gi kontroll med hvem og hvilket volum som selges for eksport/import og hvilket som selges for innenlands forbruk...

En annen besnærende tanke gitt dette systemet kunne være å styre avgifter på f.eks volum omsatt for eksport....

Electric cars in Norway

SitatHvordan skal de "lure" ut strøm? Jeg snakker om at alle aktører byr inn sitt ønskede salgs og kjøpsvolum til de områdene de ønsker å selge/kjøpe som i dag. Så tar Nordpool inn budene og behandler dem akkurat som i dag. Det eneste  de gjør for å skape 2 pris er å trekke ut overføringskapasitet i en kjøring - og kjøre med vanlig kapasitet i en annen. Da får man 2 priser - en med overføringskapasitet og en uten...

Dette må da være en super duper løsning på våre strømutfordringer.

Helgenen, jeg sier ja takk til denne løsningen. Og du burde blitt Nordpool sin tradingsjef for da vet vi jo at alt går rett for seg.... jeg stoler ikke disse andre i Nordpool  :-)

Electric cars in Norway

SitatMen neida, her skal campingvogn-eiere og hytteeiere slaktes.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wAdM6L/flyttet-inn-i-campingvogn-for-aa-spare-penger-fikk-stroemregning-paa-8400

ToWalk.... akkurat den der saken var jo litt spesiell da... leide leilighet - flyttet i campingvogn osv ..

Dette er da ikke representativt for oss i Norge...

Alle vet da at det blir kaldt i en slik vogn...

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tor 22. des 2022, kl. 10:19
Det man forsøker å utrede om dagen er jo om man i det minste kan operere med 2 ulike priser - en for eksport og en for innenlands forbruk. Rent teknisk er det null problem å lage 2 priser - men da må det gjøres slik at det er innenfor rammene av hva ACER avtalen tillater. Hvor mye en slik løsning vil ha og si for prisen er også noe uavklart da det ikke vil gjøre noe med energibalansen, men kun påvirke prissettingen.
Høres konstruktivt ut med toprissystem, men kan egentlig den reelle prisen bli lavere når eksportkapasiteten er blitt så stor som den er?
Aktørene i markedet vet jo at det er eksportmulighet til høyere pris (og at de ønsker høyest mulig profitt) .

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tor 22. des 2022, kl. 22:25
Sitat fra: hELgenen på tor 22. des 2022, kl. 10:19
Det man forsøker å utrede om dagen er jo om man i det minste kan operere med 2 ulike priser - en for eksport og en for innenlands forbruk. Rent teknisk er det null problem å lage 2 priser - men da må det gjøres slik at det er innenfor rammene av hva ACER avtalen tillater. Hvor mye en slik løsning vil ha og si for prisen er også noe uavklart da det ikke vil gjøre noe med energibalansen, men kun påvirke prissettingen.
Høres konstruktivt ut med toprissystem, men kan egentlig den reelle prisen bli lavere når eksportkapasiteten er blitt så stor som den er?
Aktørene i markedet vet jo at det er eksportmulighet til høyere pris (og at de ønsker høyest mulig profitt) .

Prisen både kan og vil bli lavere - men dette er ikke en ordning man kan innføre uten forhandlinger med EU da det er i strid med Acer.  Prisen vil bli lavere fordi man fjerner en del volum i etterspørselsekskurven i en av kjøringene. Så tar man og gir innenlands forbruk den laveste av prisen i disse to kjøringene time for time. Man får også kontroll på hvilket volum som eventuelt skal eksporteres - og her blir altså prisen den høyeste av disse to. Staten kan - om den vil - ta å mulitplisere prisforskjellen mellom de 2 kjøringene og volumet som da defineres som eksport og ta hele inntekten rett inn i statskassen også. Mao. produsentene i Norge får aldri høyere pris enn den prisen som speiler innenlands forbruk - og staten får hele verdien av selve prisforskjellen på volumet som eksporteres. Import kunne vært avgiftsfritt.   En slik ordning vil kun påvirke prissettingen og ikke påvirke eksport/import kapasitet. Så energibalansen vil være påvirket av den fysiske utvekslingskapasiteten og dermed også indirekte prisene - men da basert på fundamentale forhold som nettopp energibalansen.  Dette er altså ikke noen kur mot vedvarende høye priser, men en ordning som vil kunne dempe prisene noe. Jeg mener man burde se nærmere på en slik ordning - spesielt i lys av EU sitt maks-pris regime :

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R1854&from=EN
(Svensk oversetting)

Siden EU selv går inn med inngripende tiltak for å begrense inntekten til produsentene og går spesielt etter de som "tilfeldigvis" får mye inntekter uten at de egentlig har noen aktiv disponering som tilsier at de burde få ekstra betalt - så åpner det også opp seg et handlingsrom her. Norge er også i en særstilling med tanke på hvor stor andel av energien som er basert på elektrisitet. EU har en helt annen miks enn det vi i Norge har. Ja selv Sverige har også en annen miks som ikke i like stor grad er basert på ren elektrisitet...Så Norge er i en særstilling...... og vi er heller ikke EU medlem.
Men for akkurat denne sektoren er vi 100% underlagt samme handelsregime som hele EU - og det er dette som låser inne handlingsrommet for våre politikere. Men når EU selv rører rundt og lager nye ordninger for å dempe priser - så burde det i teorien være et  handlingsrom for Norge her...Men før man løfter inn forslag, som f.eks dette 2 pris - så burde man strengt tatt hatt en offentlig debatt på hva de ulike forslagene vil ha å si for markedet og prisen slik at man ikke går inn i noe uten å være 100% sikker på effekten. Og akkurat her synes jeg våre politikere ikke gjør en god jobb. Det er dessverre typisk AP logikk som gjelder - dvs. la alt foregå på bakrommet og så når man har bestemt seg så slipper man det løs...Jeg hadde satt pris på en mer åpen debatt omkring disse temaene for å sikre at det man kommer med av forslag faktisk er gjennomtenkt av både posisjon og opposisjon.

stefse

Dette blir såpass sinnrikt, at selv om det sannsynligvis har noe for seg,  mener jeg det beste er å fjerne kabeltilkoblingen fysisk. Kun ved nød skal de brukes, og på sikt penset inn på offshore vind. De utlendinger som taper på dette kan få kompensasjon av staten, i form av gass.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

SitatDette blir såpass sinnrikt, at selv om det sannsynligvis har noe for seg,  mener jeg det beste er å fjerne kabeltilkoblingen fysisk.

Ser den  :+1: men den kabeltilkoblingen kan jo ligge der ferdig tilkoblet, bare den ikke brukes i strid med det som da gjelder. Dette blir jo styrt fra et sted, antar jeg?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA