Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: stefse på tir 20. des 2022, kl. 20:22
....., ser jeg ingen annen mulighet enn å dekommisjonere overføringskapasitet av hensyn til egen sikkerhet.
Skjønner tanken, men i forhold til avtalene slik jeg forstår dem så er ikke det lovlig å begrense noe.
Vi må da ut av avtalene og det er det ikke noe flertall for hverken nå eller kortsiktig senere (virker det som).

Energiminister ymter om at det kommer noen tiltak tidlig neste år..... Ville ikke holdt pusten eller hatt store forventninger til det.

Energikommisjonen er jo forsinket så de trenger tydeligvis mye tid

Radial

Vi får håpe kommisjonen og regjeringen klarer fatte vedtak som gir effekt innen folk mister jobbene sine.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Merce

Sitat fra: Radial på tir 20. des 2022, kl. 23:03
Vi får håpe kommisjonen og regjeringen klarer fatte vedtak som gir effekt innen folk mister jobbene sine.

Støre har offentlig sagt at vi skal fortsette å selge strøm til Europa selv om det medfører at bedrifter går konkurs => folk mister jobben.

Radial

Sitat fra: Merce på ons 21. des 2022, kl. 04:36
Sitat fra: Radial på tir 20. des 2022, kl. 23:03

Støre har offentlig sagt at vi skal fortsette å selge strøm til Europa selv om det medfører at bedrifter går konkurs => folk mister jobben.

Huff, dagens regjering vil neppe få fornyet tillit neste valg med andre ord.
Rart de ikke plages så mye av dette?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

SitatHuff, dagens regjering vil neppe få fornyet tillit neste valg med andre ord.

Ja det tror jeg du har helt rett i.

Kansje det er best at samfunnet får hyppige skifte av de politiske blokkene les høyre venstre siden for fire år dvs en periode er lenge nok til å styrt Norge slik man vil ha det. 8 år er veeeldig lenge i disse svært krevende tider.

Men bare min mening....langt fra noe fasit svar.

Så foresten på Kveldsnytt at Støre hadde hold en lengre tale på dagen der han måtte overfor journalistene forsvare sin politiske kurs. Bra! Fint vi har oppegående journalister som kan gjøre dette. Ikke en selvfølge i alle land ref Putin, Kina osv

Men ift strømpris politikk mener jeg å ha hørt Erna si hun er helt enig i Støres linje...og jeg er enig. Vi må redde Europa med strøm og gass nå gjennom vinteren.

Men på sikt må vi selv få bestemme våre egne strømpriser. Dette har jo blitt helt galematias der bedrifter stenger ned i Norge fordi strømmen er for dyr. Vi kan ikke ha det slik. De utenlandskablene er håndtert helt feil. Vi bør dele dette i to prismarkeder. Et lavt strømpris marked internt i Norge og så et internasjonalt markedet for de kablene der priser settes på annen måte. Men uansett lavt. Strøm er et felles gode som ikke bør være på en internasjonal børs!

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 21. des 2022, kl. 06:46
SitatHuff, dagens regjering vil neppe få fornyet tillit neste valg med andre ord.

Ja det tror jeg du har helt rett i.

Kansje det er best at samfunnet får hyppige skifte av de politiske blokkene les høyre venstre siden for fire år dvs en periode er lenge nok til å styrt Norge slik man vil ha det. 8 år er veeeldig lenge i disse svært krevende tider.

Men bare min mening....langt fra noe fasit svar.

Så foresten på Kveldsnytt at Støre hadde hold en lengre tale på dagen der han måtte overfor journalistene forsvare sin politiske kurs. Bra! Fint vi har oppegående journalister som kan gjøre dette. Ikke en selvfølge i alle land ref Putin, Kina osv

Men ift strømpris politikk mener jeg å ha hørt Erna si hun er helt enig i Støres linje...og jeg er enig. Vi må redde Europa med strøm og gass nå gjennom vinteren.

Men på sikt må vi selv få bestemme våre egne strømpriser. Dette har jo blitt helt galematias der bedrifter stenger ned i Norge fordi strømmen er for dyr. Vi kan ikke ha det slik. De utenlandskablene er håndtert helt feil. Vi bør dele dette i to prismarkeder. Et lavt strømpris marked internt i Norge og så et internasjonalt markedet for de kablene der priser settes på annen måte. Men uansett lavt. Strøm bør ikke være børs!

Mange meninger her.
Jeg er enig at en felles børs med EU er og blir en dårlig ide da dette ikke gavner norske interesser.

Videre ser jeg ikke helt hvordan det lille Norge handler mhp kraft til EU utgjør noen forskjell for EU,samtidig som jeg ser det kan utgjøre en massiv forskjell for Norge mhp..pris.

Videre har jeg vært skeptisk til at alle budkurver sendes ned til Ljubana og Acer da jeg føler det er informasjon som lett kan misbrukes til å manipulere markedet av noen med kunnskap.
Har selv sittet og studert budkurver som har ligget på marginen og sett hvor overraskende enkelt det i perioder kan være å påvirke prisen ganske mye med relativt små volum. Det har derfor slått meg at dersom man fikk tilgang til alle budkurver så kunne man enkelt manipulere markedet..og nå sender vi jo alt dette ned til Acer. Ikke en bra ordning i disse tider spør du meg.

jlan

Vi bør dele dette i to prismarkeder. Et lavt strømpris marked internt i Norge og så et internasjonalt markedet for de kablene der priser settes på annen måte. Men uansett lavt. Strøm er et felles gode som ikke bør være på en internasjonal børs!
En god tanke, men jeg tror dessverre ikke det lar seg gjennomføre fullt ut. Strøm er blitt en handelsvare. Og om kort tid blir ikke eksport låst til kabler. Det blir utbredt å produsere forskjellige former for e-fuel av elektrisk kraft, som kan eksporteres. Til og med oppladede batterier kan tenkes å bli et grensehandelprodukt.  Dermed vil internasjonalt behov påvirke norske strømpriser uansett.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Dette blir for dumt  :-1:

Ligger på pluss så jeg kopierer ikke innhold. Men dette er ikke bra! Bransjen må skjerpe seg!

https://www.tu.no/artikler/monterte-gjor-det-selv-solceller-ingen-vil-ta-jobben-med-a-koble-dem-til-huset/524446

arthur

Dagbladets sak om at regjeringen i hemmelighet jobber med å utrede et toprissystem var også tema, uten at Aasland kunne si annet enn at regjeringen jobber langs flere spor.

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på ons 21. des 2022, kl. 08:33
Dagbladets sak om at regjeringen i hemmelighet jobber med å utrede et toprissystem var også tema, uten at Aasland kunne si annet enn at regjeringen jobber langs flere spor.

Wow! Nice Arthur  :+1: spennende. Rart at ikke Jonas nevnte dette i går? Men er det hemmelig så er det hemm....

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 21. des 2022, kl. 08:31
Dette blir for dumt  :-1:

Ligger på pluss så jeg kopierer ikke innhold. Men dette er ikke bra! Bransjen må skjerpe seg!

https://www.tu.no/artikler/monterte-gjor-det-selv-solceller-ingen-vil-ta-jobben-med-a-koble-dem-til-huset/524446

Ja slik har det blitt. Selv om du har kunnskap men ikke papir på det får du ikke lov og gjelder på mange felt. Du får vel knapt nok lov til å bytte en takstein selv lenger. Så bestiller du "proffe" og får besøk av en gjeng polakker som har gått på kurs uka før - virker det som, og selv om du synes de slurver fælt og du vet med deg selv at du må gå over alt i etterkant, er det bare å smile skjevt å betale for den "proffe" jobben. Blæææ!
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

SitatEn god tanke, men jeg tror dessverre ikke det lar seg gjennomføre fullt ut.

Enig. Men jeg har jo lest ett sted at tro kan flytte fjell osv og vi var jo på månen allerede på 70 tallet  ;D

Så hvis det er vilje tilstede så er det vel en mulighet? Vi er jo tross alt en kraftnasjon... en av de fremste på kloden..  det må la seg gjøre å endre spillreglene hvis alle rundt bordet er enig.... Jonas sier altså nå må vi endre det slik at vi ikke skal vri med åtter fremover men vi skal vri med både ess og toere fremover!

Er alle rundt bordet enig i det? Og så svarer alle ja!

For alle rundt bordet ser idiotien med dagens børs marked.

Electric cars in Norway

SitatStrøm er blitt en handelsvare. Og om kort tid blir ikke eksport låst til kabler. Det blir utbredt å produsere forskjellige former for e-fuel av elektrisk kraft, som kan eksporteres. Til og med oppladede batterier kan tenkes å bli et grensehandelprodukt.  Dermed vil internasjonalt behov påvirke norske strømpriser uansett.

jlan  :+1: Ja du har sikkert helt rett. Dette har jeg ikke skills om, slik du har. Men det må da kunne gå  ann å si høyt at kongens nye klær ikke er noe! Alle ser da det!

Hva blir det neste som skal være en handels vare? Ren luft til å puste i? Galskap at et felles gode som vannkraft skal trades slik vi trader Orkla på ose i Nordnet plattformen. Eller Tesla på nasse...

Counterpointer

Erna har overraskende nok vært tydelig på at hun er enig med Støre. Eneste forskjell er at hun ville hatt bedre strømstøtte/tiltak til næringslivet og DÅRLIGERE strømstøtte til private

Journalisten ble nok ganske forbløffet over at hun var så tydelig på dette i politisk kvarter på P1

Forøvrig har du en logisk feilsluttning når du slår sammen gass og strøm. Gass til Europa er avgjørende, den lille strømmen vi eksporterer skader bare oss og merkes ikke i Europa.

Dilemmaet er jo også at gass er et kjempeproblem klimamessig! Verden må jo over på bærekraftig energi!

arthur

Strøm har da vært en handelsvare siden tidenes morgen?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA