Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Vi har i denne tråden en selvoppnevnt «ekspert» som ved å sitere en tilfeldig ting plukket fra en avisartikkel, mener seg å kjenne markedet bedre enn de som jobber med dette til daglig
Samtidig kritiserer samme person ofte forumet som helhet for at deltagerne har meninger om politikk og tiltak. Snakk om dobbeltmoral!

stefse

Sitat fra: hELgenen på søn 18. des 2022, kl. 16:34
Sitat fra: arthur på søn 18. des 2022, kl. 14:11
Ehh, mot bedre vitende? Mange norske selskaper har en avtale om pris og volum, helt vanlig det, og det finnes eksempler på at de i perioder har redusert produksjonen og solgt kraften i  markedet og tjent mer på det. Smelteverk har vært eksempler på dette.

Et annet konkret eksempel er volum solgt til DB, en avtale over ti år med påbgeynnelse i 2023 og med KONKRET årlig volum!

Et tredje eksempel; Boliden (Sverige) 1,6 terawattimer i året, i 15 år til fast pris, 

Så nei, den eneste av oss som prater mot bedre vitende er nok ikke meg, men......

Volum til private kunder har ikke vært noen problemstilling da selskapene har tatt det for gitt at volumene ikke endrer seg stort fra det ene året til det andre.

Dette volumet til DB - som jeg antar er Deutsche Bahn avtalen Statkraft inngikk er en PPA avtale - altså en finansiell avtale om opprinnelsesgaranti. Dette volumet kan DB ikke omsette på Nordpool. Faktisk er det slik at de aller fleste bedrifter og industri ikke er aktører på Nordpool og således ikke selv kan omsette fysisk volum som de har tilgjengelig via en avtale på børs. Ønsker de dette må de som regel tegne en avtale om markedsadgang via en 3 part som er aktør på den fysiske børsen. Videre vil en slik håndtering for et stort industrikonsern alltid innebære en viss risiko fordi de kan havne i ubalanse fordi de ofte ikke har egen produksjon å stille opp bak - kun endring av eget forbruk. Dermed kan de lett havne i ubalanse og må betale/eller få betalt regulerkraftprisen som måtte være aktuell i de timene de er i ubalanse. Og denne prisen, altså regulerkraftprisen, kan variere voldsomt time for time.  Mao. innebærer dette en risiko som på ingen måte kan sammenlignes med vanlige fastpris avtaler som vanlige strømkunder får - som i bunn og grunn innebærer null risiko uansett volum de måtte forbruke. Dessuten er det ikke disse store kraftkrevende industrikonsernene med kraftavtaler som er den store utfordringen nå - de fleste har allerede langsiktige avtaler og ordninger for å håndtere dette. Det som derimot er et problem er bedrifter som ikke har dette og nå får tilbud om ulike avtaler som ikke passer deres forbruksprofil og vil innebære en risiko. Det er disse som sliter med å få forutsigbare priser på det usikre/uavklarte volumet .

Slik det legges opp til nå, er det jo nettopp dette som må bli konsekvensen. At alle som ønsker slike avtaler blir en aktiv del av kraftmarkedet, hvor de kan kjøpe og selge strøm på timen.
Dette burde vel gå an dersom man får effektivisert dette gjennom API'er til 3.part og datastyring av forbruk, men kanskje noe uhensiktsmessig. Bedriften skal vel hovedsaklig produsere sine ting, og ikke drive med krafthandel.

Grunnen til at fastpris på "ukjent" volum kan tilbys husholdninger er sikkert at deres etterspørsel er forutsigbar og ganske lite volum i utgangspunktet.

Ellers ser jeg at prisene  på NasdaqOMX ligger på i overkant av 2kr/kWh for 1Q 2023, men jeg ser også at volumet har tørket helt opp på denne børsen.
Jeg føler at vi må ta et valg her om at enten må strømmarkedet og kraftspekulasjon ut til alle, eller vi må gå aktivt inn å regulere det. Slik det er nå er vi på vei mot en slags middelvei, hvor noen aktører skummer fløten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Og ellers synes jeg det er meget betenkelig i dagens situasjon i Europa, at kontrollen med Norsk strømproduksjon skal skje fra et hovedkvarter i SERBIA.
Dette er såpass urovekkende at nasjonal sikkerhetsmyndighet bør vurdere å komme på banen. Vi ser jo at enkelte nasjoner allerede har vist litt mer enn normal interesse for kraftinfrastruktur i det siste.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: Counterpointer på man 19. des 2022, kl. 11:07
Vi har i denne tråden en selvoppnevnt «ekspert» som ved å sitere en tilfeldig ting plukket fra en avisartikkel, mener seg å kjenne markedet bedre enn de som jobber med dette til daglig
Samtidig kritiserer samme person ofte forumet som helhet for at deltagerne har meninger om politikk og tiltak. Snakk om dobbeltmoral!

Omtaler du alltid tilstedeværende personer i tredje person? Snakk om manglende respekt for sine medmenesker!

Noterer ellers at andre i en annen tråd påpeker:

""Elkem har besluttet en delvis og midlertidig stans av produksjonen i Norge.

Årsaken er høye strømpriser, ifølge en melding fra selskapet mandag.

Selskapet stenger to smelteovner, en i Thamshavn og en i Rana.

Elkem har langsiktige kraftkontrakter som sikrer selskapets kraftforbruk i Norge på konkurransedyktige nivåer, ifølge selskapet.

«Men som følge av situasjonen i kraftmarkedet kan selskapet nå øke verdiskapingen ved å redusere produksjonen og selge kraften til svært attraktive priser i Norge», skriver selskapet i meldingen."

Pussig at dette skjer siden det ikke kan skje i følge enkelte eksperter her.

26.000 kWh

Strømregningen truer Hadeland Glassverk: – Da er vi ikke levedyktige lenger

– Strømregningen for Hadeland Glassverk kan med dagens priser stige fra 2 millioner kroner i året til mellom 40 og 50 millioner. Da er ikke bedriften levedyktig. Men det er ikke bare oss dette gjelder. 20.000 bedrifter kunne omfattes av strømordningene, fordi strømutgiftene utgjør mer enn 3 prosent av omsetningen. Vi er bare én av 20.000 bedrifter, med til sammen langt over 100.000 arbeidsplasser.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/str%C3%B8mregningen-truer-hadeland-glassverk-da-er-vi-ikke-levedyktige-lenger/ar-AA15rTw6?

Kjenner jeg begynner å bli mektig forbannet over denne situasjonen. Er det Europa først og fremst som er slagordet til norske politikere?

Counterpointer

Sitat fra: arthur på man 19. des 2022, kl. 12:13

Omtaler du alltid tilstedeværende personer i tredje person? Snakk om manglende respekt for sine medmenesker!

Counterpointer

Sitat fra: stefse på man 19. des 2022, kl. 11:36
Og ellers synes jeg det er meget betenkelig i dagens situasjon i Europa, at kontrollen med Norsk strømproduksjon skal skje fra et hovedkvarter i SERBIA.
Dette er såpass urovekkende at nasjonal sikkerhetsmyndighet bør vurdere å komme på banen. Vi ser jo at enkelte nasjoner allerede har vist litt mer enn normal interesse for kraftinfrastruktur i det siste.
Slovenia .....

hELgenen

Sitat fra: arthur på man 19. des 2022, kl. 12:13

Noterer ellers at andre i en annen tråd påpeker:

""Elkem har besluttet en delvis og midlertidig stans av produksjonen i Norge.

Årsaken er høye strømpriser, ifølge en melding fra selskapet mandag.

Selskapet stenger to smelteovner, en i Thamshavn og en i Rana.

Elkem har langsiktige kraftkontrakter som sikrer selskapets kraftforbruk i Norge på konkurransedyktige nivåer, ifølge selskapet.

«Men som følge av situasjonen i kraftmarkedet kan selskapet nå øke verdiskapingen ved å redusere produksjonen og selge kraften til svært attraktive priser i Norge», skriver selskapet i meldingen."

Huff...jeg bli regelrett kvalm og uvel av dette - ingen har vel påstått at ikke industrikunder ikke kan stoppe egenproduksjon og selge kraften på rot på børs. Hvem har sagt noe slikt? Jeg har selv forvaltet slike industriavtaler og kjenner detaljene godt på disse fysiske avtalene og vet akkurat hva som kan gjøres og kan ikke se at noen har påstått at man  ikke kan videreselge kraften man har kjøpt på børs om det er det man ønsker.

Men dette er ikke det bedriftene etterspør nå! De etterspør faste priser lignende slik som vanlige forbrukere kan inngå.
Dersom man kjøper et bestemt volum kan man ta det ut flatt, man kan ta ut i perioder osv og de ulike avtalene justerer dette, men de avtalene som er blitt forespeilet dagens bedrifter har ikke den fleksibiliteten som mange bedrifter etterspør. Det er kjernen i det hele. Alle som eier en bedrift ønsker å kunne regne hjem hva de ulike avtalene vil innebære - og dersom det ligger ledd av usikkerhet der - vel så har kanskje ikke bedriften verktøy for å håndtere dette effektivt. Og dette er hele kjernen i diskusjonen om disse strømpakkene og fastpris avtaler til bedrifter. Vi snakker altså ikke om store konsern som Hydro,Elkem osv - som har både egenproduksjon, langsiktige avtaler og en organisasjon som er rigget for å håndtere alt dette.

Mhp. PPA avtaler som som denne med DB så har jeg aldri hørt om noen som har inngått en slik med en produsent og så videresolgt denne. Her snakker altså om en finansiell avtale - ikke en fysisk avtale bare så det er på det rene.
Mao. en PPA avtale slik det ble diskutert tidligere og omtalt tidligere i denne tråden var altså en finansiell avtale som ikke innebærer noen leveranse av fysisk kraft. Mulig du tenkte fysiske avtaler som f.eks Elkem og Hydro osv. har med produsenter, men det er altså ikke dette som var tema når det kom til PPA avtalen med DB som ble diskutert.

stefse

Sitat fra: Counterpointer på man 19. des 2022, kl. 15:52
Slovenia .....
Slovenia? Tror jeg har hatt litt dårlig kildekritikk på det jeg leste i såfall. Det er nå bedre enn Serbia, men hvor mye erfaring sitter i Slovenia med forvaltning av Norsk vannkraft?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Verdien av en finansiell avtale kan enkelt realiseres ved å benytte tilgjengelige finansielle instrumenter uten at man nødvendigvis må selge selve avtalen. Ser heller ingen grunn til at det IKKE kan gjøres. Kanskje det ikke gjøres fordi det ikke er noe stort volum av slike og ikke noe organisert sted for omsetning av slike. Det er det for andre typer avtaler som dekker både varer og tjenester, har selv handlet i, og med, slike.

At det ikke foregår noen fysisk overlevering av varen, her kraften, er helt vanlig hva angår å handle med finansielle instrumenter hvor det er en underliggende vare enten denne er pork bellies (Pork Bellies futures are standardized, exchange-traded contracts in which the contract buyer agrees to take delivery, from the seller, a specific quantity of pork bellies (eg. 40000 pounds) at a predetermined price on a future delivery date.), skipsfrakt eller hva det måtte være er jo regelen, ikke unntaket.

Counterpointer

Sitat fra: stefse på man 19. des 2022, kl. 17:00
Slovenia .....
Slovenia? Tror jeg har hatt litt dårlig kildekritikk på det jeg leste i såfall. Det er nå bedre enn Serbia, men hvor mye erfaring sitter i Slovenia med forvaltning av Norsk vannkraft?
Det vet ikke jeg, men slik det fremstår er det kun markedstilgang ACER regulerer og dermed har ikke andre forhold noen betydning.....

Det er jo det grunnleggende ved systemet som mange kritiserer at det ikke tar noen hensyn til andre ting. Dermed forvalter de ikke hverken atomkraft eller vannkraft. Alt er bare børs.

Rollep

:+1:

Taben

Sitat fra: Rollep på tir 20. des 2022, kl. 12:18

3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

stefse

Sitat fra: Counterpointer på tir 20. des 2022, kl. 10:56
Sitat fra: stefse på man 19. des 2022, kl. 17:00
Slovenia .....
Det vet ikke jeg, men slik det fremstår er det kun markedstilgang ACER regulerer og dermed har ikke andre forhold noen betydning.....

Det er jo det grunnleggende ved systemet som mange kritiserer at det ikke tar noen hensyn til andre ting. Dermed forvalter de ikke hverken atomkraft eller vannkraft. Alt er bare børs.
Jeg vil si at det helt klart er en mangel ved dette reguleringsorganet at det tilsynelatende ikke skjønner behovet for å magasinere vannkraft av forsyningssikkerhetshetshensyn, men mener at tilgjengelig kraft skal flyte fritt uansett. Det innbyr til et råkjør uten like av magasiner.
Det tar heller ikke hensyn til uforutsette avbrudd eller driftsforstyrrelser som kan oppstå. Derav uttalelser i Norge om at vannverdien må opp slik at magasinert vannkraft ikke sløses vekk på eksport, men spares  tilfelle det blir behov senere.
Et eksportforbud for magasinerbar vannkraft kan kanskje være et annet alternativ, men med et slikt regime i hælene og uten evne eller vilje til å gjøre noe med det, ser jeg ingen annen mulighet enn å dekommisjonere overføringskapasitet av hensyn til egen sikkerhet.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Sitat fra: stefse på tir 20. des 2022, kl. 20:22
Jeg vil si at det helt klart er en mangel ved dette reguleringsorganet at det tilsynelatende ikke skjønner behovet for å magasinere vannkraft av forsyningssikkerhetshetshensyn, men mener at tilgjengelig kraft skal flyte fritt uansett. Det innbyr til et råkjør uten like av magasiner.
Slik det kjøres i disse dager, importerer Norge ca 5 GW når det er mye vindkraft tilgjengelig, og eksporterer ca 5 GW når det er lite vindkraft og prisene stiger. Innenlands forbruk er opp mot 20 GW. Så noe ekstremt råkjør vil jeg ikke kalle det ennå. Sannsynligvis begrenses det av installert effekt for vannkraftverkene, og av kapasiteten på utenlandskablene. Men når begge disse faktorene økes, ligger det absolutt til rette for råkjøring, ja.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA