Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Syklist

Ja, billigere drivstoff passer bra for finansministeren's Amarok og andre tilsvarende kjøretøy. Her går ting feil vei.
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Syklist på tor 15. des 2022, kl. 08:31
Ja, billigere drivstoff passer bra for finansministeren's Amarok og andre tilsvarende kjøretøy. Her går ting feil vei.

Ja, Vedum er litt sånn: Folk bør kunne kjøpe seg elbil til under 500.000....men ikke han. For han er ikke en elbil til under 500.000 godt nok. Tror nok han er av den typen mennesker som ikke helt tror på elbil. Han skjønner ikke at "norske familier" må ha mer incentiver til å ta seg råd til familie-elbil, og få regnskapet til å gå rundt.

Det skinner og gjennom at han mener at folk ikke er barske om de kjøper elbil - da må en ha dieseldrevet pickup.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Fastpris avtalene til bedriftene er jo blitt en vits...med mindre bedriften har produksjon på dagtid og tilbyr ladeplasser for elbiler på kveldstid (mot betaling), eller snur til 3-4-skift ordninger, så blir dette ett enormt tapsprosjekt.

Jeg støtter tidligere innlegg om manko på kompetanse og bakkekontakt i regjeringen. I det fagfolkene i departementet vakler, så kommer ideologiene frem, og ikke særlig mye fornuft.

All den energien som nå er lagt i å "omgå systemet" med strømstøte og fastpriser, kunne heller blitt brukt på en bedre systemstyring og re-forhandlinger med nabolandene våre. Og samtidig ha ett skråblikk på habiliteten til enkelte aktører i systemet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Vedum har spart nesten 250000 i avgifter på å kjøre på grønne skilter. Det er vel omtrent like mye som momsen.

VW Amarok FT43478, avgift som varebil: 111394 + moms
VW Amarok FT43478, avgift som personbil: 359593 + moms

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=FT43478
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

3 år til med disse suppegjøkene og en invasjon vil kanskje fremstå som et bedre alternativ for å få fjernet dem fra makten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Det som ødelegger mest er at pressen aldri stiller et kritisk spørsmål. De vet hvem som gir de lønna.

DagfinnN

Sitat fra: stefse på tor 15. des 2022, kl. 09:28
3 år til med disse suppegjøkene og en invasjon vil kanskje fremstå som et bedre alternativ for å få fjernet dem fra makten.
Invasjon bedre - herregud. Blir verre og verre det som skrives i dette Forumet.
Jeg foreslår at du drar til Ukraina og deltar i kampene en måneds tid på en av sidene. Da tenker jeg at til og med du tenker deg om.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tor 15. des 2022, kl. 13:30
Jeg foreslår at du drar til Ukraina og deltar i kampene en måneds tid på en av sidene. Da tenker jeg at til og med du tenker deg om.

Leser ikke dette utbruddet som at vedkommende faktisk mener det - er en måte å utrykke frustrasjon på - og jeg forstår denne frustrasjonen godt. Det finnes løsninger der ute som ville gi Nordmenn billigere strøm - men dette vil gå på bekostnad av politikerenes makt og innflytelse samt redusere inntektene fra kraftselskapene.  Dagens regjering har jo også drevet frem narrativet om at å bruke mer av inntektene som strømmer inn i statskassen vil påvirke renten voldsomt...Nå viser studier at det er marginal påvirkning..så det at de IKKE vil bruke penger selv om de svømmer i penger er et valg regjeringen gjør.  Jeg får et inntrykk av at regjeirngen vil bruke krigen i Ukraina til å skaffe seg mer makt i samfunnet ved å  ta større kontroll over statsinntektene.. Et samfunn der staten får en stadig større andel av inntektene som de så skal krangle seg imellom hvordan de skal fordele er et ekstremt ineffektivt samfunn....Og strømstøtten er jo i prinsippet en ny avgift som ALLE betaler og så fordeler ut til et utvalg.  Det må jobbes på nå for å få bort strømstøtten og komme tilbake til vanlige priser igjen. Om ikke vil EU snart definere en felles pris i hele Europa som er for dyr for nordmenn å forholde seg til pga. klimatiske forhold og bruksmønsteret som gjelder her.  Og da sitter vi igjen med en stat som skal forsøke å gi almisser tilbake...og det blir for dumt.........

filtvet

15,- kr Kw i england i går og industri stengte. Det er vel en ønsket utvikling?

Uansett, nå er det -15 grader. Holder ikke det for klimaaktivistene? Er målet -40 grader i desember?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tor 15. des 2022, kl. 09:34
Det som ødelegger mest er at pressen aldri stiller et kritisk spørsmål. De vet hvem som gir de lønna.

Ja, er ikke rart at avisene heier på AP/SP når FRP og Høyre ønsker å redusere pressestøtten. Er jo på grensen til korrupt når det skal være sånn. Nesten så Høyre/FrP bare burde lovet grønne skoger slik at avisene ikke alltid finner skandaler om politikerne rett før valget.

Ser forøvrig at AP/SP har dolket NRK i ryggen med svære kutt - synes NRK gjør veldig mye bra, og er en motpol til alt ræl som serveres.
https://www.nettavisen.no/okonomi/hoyre-vil-fjerne-latterlig-pressestotte-som-gir-milliarder-til-rodgronne-aviser/s/12-95-3424017379
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tor 15. des 2022, kl. 13:59

Leser ikke dette utbruddet som at vedkommende faktisk mener det - er en måte å utrykke frustrasjon på - og jeg forstår denne frustrasjonen godt.
Spiller ingen rolle om frustrasjonen er stor eller ikke. Voksne skriver ikke slikt vås. Her vises total mangel på forståelse av hva en invasjon er.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tor 15. des 2022, kl. 14:59

Leser ikke dette utbruddet som at vedkommende faktisk mener det - er en måte å utrykke frustrasjon på - og jeg forstår denne frustrasjonen godt.
Spiller ingen rolle om frustrasjonen er stor eller ikke. Voksne skriver ikke slikt vås. Her vises total mangel på forståelse av hva en invasjon er.

Voksne folk sier mye rart...til og med presidenter lever i sin egen verden og lirer av seg alt mulig rart.

stefse

Sitat fra: DagfinnN på tor 15. des 2022, kl. 14:59

Hehe, det kommer jo an på invasjonen. Er det bombe og granatregn fra Brutopia kan jeg betakke meg.
Men dette er selvfølgelig en vits, basert på en tidligere vits om at hvis det BLE invasjon, så ville nok Støre og Vedum fulgt nøye med på den, og vi kunne vært trygge.
Uansett mener jeg dagens politiske toppledelse opptrer amatørmessig og direkte skadelig for landet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Egentlig hadde vel det beste vært om politikerne bare lyttet til folket og gjorde som folket sa/ville. Da hadde de heller ikke hatt behov for et stort byråkrati noe som hadde spart oss for store utgifter og besparelsen kunne ha vært gitt til skattelette. Faktum er jo at de eneste eskpertene på noe som helst her i verden befinner seg på fora som dette hvor vi alle kan si hva vi måtte mene uten noen form for konsekvenser og bak et anonymt nick.

Ha en velsignet jul!

geear

Sitat fra: Håkon77 på ons 14. des 2022, kl. 09:56
Da ble jeg tipset om ett strømsparetiltak som jeg syntes var interessant. Dieselvarmer til huset.. Det blir billigere enn strøm, men da blir allt snudd på hodet. Vi skal kjøre elbil for å redde miljøet frem til man har fått avlet frem nok hester til alle, men vi skal brenne farget diesel for å slippe å bruke jakke inne. Jaggu går verden fremover. Airrex it is then.
Strømprisene må skyhøyt for at dieselvarmer skal lønne seg kontra varmepumpe, i tillegg er det ulovlig og straffbart.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA