Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Maxwell_400

Har to hus på ca. 200kvm hver, et er TEK10 og et TEK17. Det med TEK10 bruker ca. 30000kWh og det med TEK17 ca. 20000 kWh med "alt" av "smart" styring. Det jeg opplever nå når det er kaldt er at på TEK17 huset stjeler balansert ventilasjon mye varme. TEK10 huset har kun normal ventilasjon. Minimalt med vedfyring på begge og begge har effektive varmepumper.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

stefse

Jeg tror ikke vi er der enda at vi er klare til å bare akseptere priser over 1 kr/kWh bare fordi det er prisen i Europa.
Det vil ta tid med omstilling, som i praksis blir ren nedlegging av mange virksomheter. Fraflytting, både rik og fattig rømmer jo landet, er en naturlig konsekvens, når man skal leve i polare strøk, men late som oppvarmingsbehovet er som i mellomEuropa.

Helgenen: Vi ser nå at den binære situasjonen jeg snakket om tidligere, har spredd seg til NO4. Man får altså enten overløpspriser, eller Europapriser. Dette markedet funker rett og slett ikke. Enten må mye større deler av markedet over på fastpris, eller vi må fjerne sammenkobling til aktører som ikke evner å ivareta vannkraften på en bærekraftig måte.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på tir 13. des 2022, kl. 10:23
Jeg tror ikke vi er der enda at vi er klare til å bare akseptere priser over 1 kr/kWh bare fordi det er prisen i Europa.
Det vil ta tid med omstilling, som i praksis blir ren nedlegging av mange virksomheter. Fraflytting, både rik og fattig rømmer jo landet, er en naturlig konsekvens, når man skal leve i polare strøk, men late som oppvarmingsbehovet er som i mellomEuropa.

Helgenen: Vi ser nå at den binære situasjonen jeg snakket om tidligere, har spredd seg til NO4. Man får altså enten overløpspriser, eller Europapriser. Dette markedet funker rett og slett ikke. Enten må mye større deler av markedet over på fastpris, eller vi må fjerne sammenkobling til aktører som ikke evner å ivareta vannkraften på en bærekraftig måte.

Den binære situasjonen kan kun helbredes med bedre kraftbalanse mhp. effekt. Så fort vi har en situasjon der vi har en viss effekt etterspørsel som er villige til å betale høye priser så vil prismodellen som brukes "trigge" slike priser delvis uavhengig av energisituasjonen.  Regjeringen vil KUN bygge energi - og de innfører skatteregler som gjør investering i effekt mindre lønnsom. Mao legger de tilrette for mer binærprising også i fremtiden.
Dersom vi bygger ut MYE energi - så vil vi selvfølgelig oppleve færre perioder med effektprising, men samtidig vil disse effekt periodene svi mer fremover ettersom det ikke finnes intensiver for å bygge effekt i dette landet.
En måte å bremse dette på er å gjøre om prissettingsmekanismen slik at innenlands forbruk for førsterett på effekt via den modellen jeg skrev om sist. Dette vil dempe pristoppene i Norge men samtidig gjøre at aktørene som står for effekten som leveres til EU eksport får betalt for den etter de prisene EU er villige til å betale når EU ber om den...mao en får færre ekstrempristimer i Norge og når de oppstår - så skal de treffe den som trigger dem også...Ikke slik som i dag der alle i Norge er med på spleiselaget og dytter pengene rett inn i en felleskasse som regjeringen ikke tør bruke.  Det er galskap over tid å la regjeringen bestemme hvem som er verdige nok eller ikke verdige nok til å få støtte...Man klarer ALDRI å treffe rett og det blir bare politisk kaos med hvordan man skal fordele inntektene fra kraftproduksjon. Da er det mye bedre å designe markedet slik at kraften først skal dekke innenlands forbruk til billigst mulig samfunnskost...og så la ekstra inntekter komme fra EU - ikke fra egne innbyggere....Og alt dette mener jeg man kan gjøre ved å vri litt på prissettingsmekanismen som brukes. Utfordringen er at EU vil steile og hyle dersom vi gjør slikt grep - og Acer vil nok også sette foten ned er jeg redd. Men for gass er det liksom helt ok for EU å sponse billig kraft. I Norge kunne man også sponse billig kraft, men her har vi jo en regjering som kun vil sponse de som er verdige. Dessuten har vi en regjering som har aversjon mot å bruke alle pengene de får inn i frykt for en slags rente armageddon.

Counterpointer

I forhold til dette med inflasjon hørte jeg på radioen en økonom i statistisk sentralbyrå som sa at faren for inflasjon ved å bruke penger var sterkt overdrevet.

Hans eksempel var at om de brukte 30 milliarder ekstra på noen gruppe så ville dette øke inflasjonen med 0,1 prosent.
Dette betyr at de 80-90 milliardene de tar inn på øket strømpris kunne blitt brukt til normalpriser til alle og inflasjonen ville økt mindre enn en halv prosent!

ToWalkOrDrive

Jeg synes det burde blitt sendt ut SMS til alle voksne personer (helst sortert på hytte-eiere) at folk må huske å sjekke strømprisen og forbruket før de feirer en uke på hytta. Særlig hvis den er gammel og trekkfull, og en er i et område hvor det er kaldt.

Hvis jeg fortsetter strømforbruket som jeg har gjort de første 11 dagene ender jeg opp med strømregning på over 9000 for desember, og det er UTEN nettleie. Gleder meg til å få fikset vedovnen.

Har heldigvis fastpris hjemme i NO2. Noen som har tips til hvordan jeg skal klare å øke strømforbruket hjemme? Sette opp skilt med gratis bil-lading?
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Jeg tror eneste veien ut av dette er en reforhandling og EØS2 avtale. Det vil bli smertelig for endel, men gavne oss på sikt. Og vi skal fortsette å være en nasjon med masse energi, som vi og våre naboer nyter godt av. Men vi skal ikke gi fra oss nøklene til energien, langt mindre skal vi tvinges til å rute energi til eget bruk innom et sinnrikt og fordyrende børssystem.

I bunn og grunn kan vi ikke ha det sånn at andre land med helt andre klimatiske forutsetninger skal diktere hva vi skal bo og leve av basert på et slags markedsliberalistisk prinsipp. Vi hadde visjonære politikere i forrige århundre, og vi må tilbake til den tiden igjen.
Som man sier, hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, weak men creates hard times, hard times create strong men again.
Vi er nå tydeligis inne i perioden hvor vi har masse weak men på toppen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Hytte med strøm i dag er risikosport. Men praktisk mht belysning + evt en liten vannvarmer. Ellers blir det alternativer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tir 13. des 2022, kl. 12:34
Hytte med strøm i dag er risikosport. Men praktisk mht belysning + evt en liten vannvarmer. Ellers blir det alternativer.

Men hvis private og snart får tegnet 7-årsavtale til under 1 krone så blir det mye mer levelig, selv om det og er dyrt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ViktorS på man 12. des 2022, kl. 17:03
Sitat fra: Electric cars in Norway på man 12. des 2022, kl. 16:35
Au au au, hører på TV2 nyhetene at det satt historisk høy strømpris i NordNorge. Dette er jo bare trist. Det er jo ikke noen utenlandskabler der oppe... Ja ja, de det har det verre de som er strømøse i Ukraina...uten sammenligning for øvrig.

Ellers så vegrer bedriftene seg for å binde strømprisen 3 år på 1,50,-. Hva er det de tenker på? De bør asap binde strømprisen så de kan regne inn dette i sitt fremtidige utgiftsnivå...

Kabler til Sverige da🤷 og det er vel derfor vi skal plages med disse prisene nå. Men skjønner ikke hvorfor det ikke har vært så utslagsgivende tidligere. Har jo bortimot vært borgerkrig mellom nord og sør fordi vi har vært skåna. Meeeen, tydeligvis ikke. Har de funnet på noen triks for å presse slike priser på oss i nord også? Eller er det rett og slett bare elednig timing med nedstengtw atomkraftverk i Sverige... 🤔

Det kan virke som de "pålitelige" atomkraftverkene ikke er så fantastiske likevel. Er jo ikke snakk om bare ett...men to i Sverige og flere andre steder (som et rustent i Frankrike):
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dwJL5O/brrrr-og-naa-svikter-atomkraften

Ser at vi har eksportert 44 ganger så mye som vi har importert siste måned. Viser at vi har mer enn nok strøm, men at det kun er jakten etter profitt som styrer.

Arrester meg om jeg tar feil, men er ikke 4 534 000 MW det samme som 4,5 TWH? Som er like mye som 3,1% av hva vi produserer av strøm på et helt år? Altså at vi har eksportert enormt mye? Altså at kraftselskapene ikke holdt igjen i høst for å holde prisene nede, men bare for å tjene mest mulig i vinter...som de gjør nå på bekostning av norske konsumenter.

https://www.vg.no/stromprisen/ (litt scrolling nedover):

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 13. des 2022, kl. 12:08
Har heldigvis fastpris hjemme i NO2. Noen som har tips til hvordan jeg skal klare å øke strømforbruket hjemme? Sette opp skilt med gratis bil-lading?

Bl a terrassevarmere er både billige og drar mye strøm ;)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tir 13. des 2022, kl. 06:50
Sitat fra: ViktorS på man 12. des 2022, kl. 17:03
Sitat fra: Electric cars in Norway på man 12. des 2022, kl. 16:35
Au au au, hører på TV2 nyhetene at det satt historisk høy strømpris i NordNorge. Dette er jo bare trist. Det er jo ikke noen utenlandskabler der oppe... Ja ja, de det har det verre de som er strømøse i Ukraina...uten sammenligning for øvrig.

Kabler til Sverige da og det er vel derfor vi skal plages med disse prisene nå. Men skjønner ikke hvorfor det ikke har vært så utslagsgivende tidligere.
Jepp, Sverige har jo masse overføringskapasitet mellom nord og sør. Når det så er massiv strømmangel i sør stiger prisene i nord, og det smitter over til Norge.

Dessuten er det vindstille nå, og elvene i Nord-Sverige har fryst så de produserer lite vannkraft også. Med to atomkraftverk i redusert drift blir det fort manko på strøm da.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på tir 13. des 2022, kl. 12:34

Hytte med strøm i seg selv er ikke risikosport. Vannrør kan man ordne seg slik at de tømmes og stenges. Da trengs kun en liten varmekabel på selve inntaket, ellers kan hytta stå kald (husk å tømme vannlåser eller bruk tørre vannlåser).

Oppvarming kan ordnes med ved når man er der, endog vannbåren gulvvarme om man ønsker. Har man en vedfyr holder det normalt med ett ilegg i døgnet selv om det er grisekaldt ute.

Men om oppvarmingen er basert på strøm og den ikke kan stå kald så er det litt risikosport ja ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 13. des 2022, kl. 12:08
Jeg synes det burde blitt sendt ut SMS til alle voksne personer (helst sortert på hytte-eiere) at folk må huske å sjekke strømprisen og forbruket før de feirer en uke på hytta. Særlig hvis den er gammel og trekkfull, og en er i et område hvor det er kaldt.

Hvis jeg fortsetter strømforbruket som jeg har gjort de første 11 dagene ender jeg opp med strømregning på over 9000 for desember, og det er UTEN nettleie. Gleder meg til å få fikset vedovnen.

Du kan hente bilen min på vei fra jobb i morgen, og sette igjen din egen, fullade min, og så bytter vi igjen når min er ferdigladet.  ;D

Electric cars in Norway

SitatDu kan hente bilen min på vei fra jobb i morgen, og sette igjen din egen, fullade min, og så bytter vi igjen når min er ferdigladet.  ;D

Dagens beste  :+1:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA