Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på ons 07. des 2022, kl. 16:20
Sitat fra: Klykken på ons 07. des 2022, kl. 12:38
Antar Tibber Pulse fortsatt kan ses via tibber-appen selv om man ikke er strømkunde?
Du får melde fra hvordan det går! Jeg vil tro den ikke gjør det når koblingen til adressen opphører.

Gudbrandsdal Energi låner ut gratis pulsmåler til sine kunder btw, i deres app fungerer ikke Tibber sin.

Virket hos meg selv om jeg ikke var kunde

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tir 06. des 2022, kl. 16:11
Strømprisen er nær femdoblet, og det er mye kaldere. Kan ikke tenke meg at noen blir overrasket over at strømregningen mangedobler seg når estimat frem til forfall er med?

Nei, insisterer man på å ha en strømleverandør uten gjennomfakturering så vil nok strømregningen fort mangedoble seg ja. Skal de i tillegg ha betalt for halve desember på forhånd blir det mye penger man må legge ut før man får det igjen på nettleien uti januar en gang.

Jeg er glad jeg får alt på én regning, og slipper å legge ut for strømstøtten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Tibber - etter hva jeg har sett fra andres strømregning så har Tibber estimert et forbruk for første halvdel av desember og inkludert dette i regningen for november som forfaller 14 desember. Med andre ord er det ikke snakk om forskuddsbetaling, men betaling for et estimert, ikke avlest, forbruk første halvdel desember. Uansett, har ikke noe kundeforhold med/hos Tibber eller noen tanker om å påbegynne noe slikt!

Øyvind.h

Har to abonnement hos Tibber og ett hos Fjordkraft. Hadde jeg hatt titusener i regning hadde jeg kanskje sett annerledes på det, men for desember endte hele regningen på 3500. De beregnet litt for mye i oktober og litt for lite i november. Med å betale som nå er for min del primært en ulempe fordi det blir litt rotete.

Dessverre har ikke Fjordkraft helt kontroll på Easee og smartlading. Bare rot uten korrekt navn på ladere, feil lokasjon og dermed ikke mulig å bruke.
Synd, for dette har Tibber løst glimrende slik at lading ikke er noe jeg trenger styre manuelt med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

SitatDet er manglende forståelse av markedsmekanismen for prissetting av kraft som er det store problemet for våre politikere. De burde reist en tur opp til Nordpool - signert en taushetsavtale og så fått sett de akkumulerte budkurvene pr. prisområde med forklaring - så hadde de kunne gått ut derfra litt klokere.  Vi som kjenner de innerste algoritmene vet hvor sykt dette kan være i perioder. Men det er vel som alt annet der markedet styrer - det fungerer perfekt så lenge det er godt utvalg på tilbud og etterspørsel - men det rakner fullstendig når man beveger seg mot yttergrensene. 

Helgenen :+1: det virker som du kan dette faget. Er du i kraftbransjen selv?

I såfall så har jeg et som til deg: hvordan var det han Einar Aase ? Eller hva han het... hva var det han bettet på siden han gikk konk? Var det tyskerne? Vet du det?

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på ons 07. des 2022, kl. 16:25
Antar Tibber Pulse fortsatt kan ses via tibber-appen selv om man ikke er strømkunde?
Du får melde fra hvordan det går! Jeg vil tro den ikke gjør det når koblingen til adressen opphører.

Gudbrandsdal Energi låner ut gratis pulsmåler til sine kunder btw, i deres app fungerer ikke Tibber sin.

Virket hos meg selv om jeg ikke var kunde

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 07. des 2022, kl. 18:46
SitatDet er manglende forståelse av markedsmekanismen for prissetting av kraft som er det store problemet for våre politikere. De burde reist en tur opp til Nordpool - signert en taushetsavtale og så fått sett de akkumulerte budkurvene pr. prisområde med forklaring - så hadde de kunne gått ut derfra litt klokere.  Vi som kjenner de innerste algoritmene vet hvor sykt dette kan være i perioder. Men det er vel som alt annet der markedet styrer - det fungerer perfekt så lenge det er godt utvalg på tilbud og etterspørsel - men det rakner fullstendig når man beveger seg mot yttergrensene. 

Helgenen :+1: det virker som du kan dette faget. Er du i kraftbransjen selv?

I såfall så har jeg et som til deg: hvordan var det han Einar Aase ? Eller hva han het... hva var det han bettet på siden han gikk konk? Var det tyskerne? Vet du det?
https://no.wikipedia.org/wiki/Einar_Aas_(forretningsmann)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

"Det var i september 2018 at nyheten sprakk om at krafttrader Einar Aas gikk mot personlig konkurs etter massivt tap i kraftmarkedet. Hovedårsaken var et voldsomt prisfall på nordisk kraft etter at alle meteorologer og kraftspekulanter hadde forventet en tørr høst med stabilt høye kraftpriser.

Samtidig fikk tyske kraftpriser et løft i CO2-markedet, og Aas ble følgelig rammet negativt. Mandag 10. september 2018 ble hans siste 350 millioner i frie midler overført for å dekke tapet, og to dager senere ble hele porteføljen tvangssolgt."

https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2020/09/08/7564447/krafttrader-einar-aas-gikk-med-nytt-underskudd-i-fjor

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på ons 07. des 2022, kl. 12:57

Ja - Tibber pulse fungerer fortsatt, så den kan du fortsatt bruke.
Ellers tar det 5 minutt med fikling for å koble Pulse mot en lokal MQTT broker som man kan bruke fra Home Assistant eller Homey f.eks.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Pulse virker helt fint selv om man avslutter kundeforholdet. Har både på hytta og hjemme. Den på hytta har jeg dog koblet til lokal broker.

GE låner ikke ut sin strømmåler, den koster vel 39,- i måneden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Tibber selger jo pulse i nettbutikken sin til de som ikke er kunde, men du får den 5-600kr billigere som kunde.
Så det skulle vel egentlig bare mangle at den fungerte uten å være kunde der.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på ons 07. des 2022, kl. 12:49
Alle er skremt over prisene - men ingen diskuterer volatiliteten vi også opplever. Så fort prisen nærmer seg 0 så er alle fornøyde, men så fort prisen nærmer seg 10 kroner/kwh er det store overskrifter. Men ingen diskuterer hvor fornuftig det er for et samfunn at man har et system som kan vandre mellom slike ytterpunkter på kort tid når den fundamentale energibalansen kanskje har endret seg lite.....Det er jo dette som skaper uro, uforutsigbarhet og alt annet man som menneske ikke liker å forholde seg til
Jeg har pekt på dette mange ganger også. Det er ikke noe bærekraftig system med pris på 0 kr (evt negativ pris).
Du har hele tiden underbygget dette med fakta og erfaring. Er så enig i at det bør gjøres noe strukturelt.

Imidlertid tror jeg ikke noen politisk retning med noe mulighet til makt vil gjøre noe med dette. De er fornøyd slik ting er nå.

Hvorfor hører vi ikke noe fra Energikommisjonen ? Har de mistet energien? De skulle vel komme med konklusjon i november!

ToWalkOrDrive

Ser at Vestre på nyhetene i dag sier at Fjordkraft skal tilby fastpris på strøm fra Statkraft for 1 krone eller mindre....med ca 7 års bindingstid....til bedriftsmarkedet....

Står ikke så mye på nettet, men bedrifter kan melde sin interesse på Fjordkraft.no. virker ikke som en dårlig deal det, med tanke på inflasjon og vanlige europeiske priser, selv om ALLE bygger sol og havmøller nå.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

NO2:

3 år til 168,80
5 år til 119,49
7 år til  93,80

Alle med oppstart 1.1.23

Noe lavere pris med oppstart 1.7.2023 for fem og syv år.

Fortum kommer også med tilbud og andre har varslet at de vil komme med tilbud. Reaksjon fra bedrifter er visstnok tre år til maks 80 øre.

Løp og kjøp?

geear

Sitat fra: elektrolux på ons 07. des 2022, kl. 09:07
Enda mer fornøyd med Gudbrandsdalen energi:

Ingen krav om forskudd eller fast månedsavgift. Ingen bindingstid. Og stabile avtaler.  De gjennomfakturerer nettleien og har kun 1 øre kWt i påslag på spotprisen som på 18 000 kWt/året blir 180 kr i året eller rundt 15 kr/måned

De flikker stadig på appen sin og i går dukket ny funksjonalitet opp der strømprisen indikeres med dagens snitt som referanse. Dermed blir det enda enklere å stille inn husbatteriet mellom lading-neutral-utlading over døgnets timer.
Jøss, så langt eneste strømleverandøren jeg har sett som indikerer timesprisen riktig! Med flat kurve per time. Har påpekt feilen til Tibber et par ganger, men virker ikke som de bryr seg (har fått gjennom andre ting før). Blir helt feil når de lager kurver basert på punkt kun på hver hele time. Man kan ha pris på 200 øre fra kl. 16 til 17, og 150 øre fra 17 til 18, og hos Tibber ser det da ut som prisen faller jevnt fra 16 til 17, mens den egentlig ikke faller før kl. er 17. Samme problemet hos Fjordkraft.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA