Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Rævedilter

Sitat fra: stefse på torsdag 18. november 2021, klokken 21:37En ser jo det her også med alle innretningene og avtalene som skal gjøre akkurat ens eget strømforbruk litt billigere, på bekostning av noen andre.
Det er ikkje nødvendigvis på bekostning av andre; om mange nok reduserer forbruket i flaskehalsperdioder reduserer me behovet for utbygging av nettet, og derved billigere nettleige for alle. Å utnytta fellesfinansierte ressurser optimalt er det offentlige si oppgåve, og denne modellen for nettleige er iallefall bedre enn ingen modell.

Rævedilter

#466
Sitat fra: ENTO på fredag 19. november 2021, klokken 01:37
Bikker man 10kw så er jo utslaget enormt.
Enormt?? 212 kr?
7 kr. pr dag for å bruke over 10kW heile måneden, eg trur dei fleste gjer faen i det, iallefall gjer eg det.
Skulle dette hatt effekt burde prisen effektledd være høgare.


flux

#467
Sitat fra: ENTO på torsdag 18. november 2021, klokken 23:53
For å holde meg på laveste kapasitetsledd,under 5kw,følgende spørsmål. Har montert 3 fas 400v hjemme. Dette er jo nesten bortkastet. Ser i Easeeappen at laveste ladestrøm er 6a som gir ca 4,1kw. Er det ikke mulig da å lade med lavere strøm ? For min del kan laderen stå i til tider både natt og dag på en lav strøm !?
4,1 kw er en fornuftig minimum ladeeffekt om du har et stort batteri på f.eks ca 80 - 100 kWh. Ved lavere effekt enn dette vil en for stor del av energien gå med til å holde batteriet varmt nok til å ta imot lading i den kalde årstiden. Du vil sløse med strøm, gitt at du ikke har bilen parkert i en varm garasje.

Dersom resultatet av NVE sine føringer blir at alle norske forbrukere lar bilen stå koblet til og lade ved lav strøm både dag og natt, har NVE gjort en "god" jobb med å øke strømforbruket i Norge.

arthur

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 07:18
Sitat fra: ENTO på fredag 19. november 2021, klokken 01:37
Bikker man 10kw så er jo utslaget enormt.
Enormt?? 212 kr?
7 kr. pr dag for å bruke over 10kW heile måneden, eg trur dei fleste gjer faen i det, iallefall gjer eg det.
Skulle dette hatt effekt burde prisen effektledd være høgare.

Deler dine kommentarer her Rævedilter, men har det ikke også her v'rt hevdet at det ikke går i hele hopp fra fem til ti, men gradert underveis slik at 5,2 blir dyrere enn 5,2? Merkelig at det skal fortsatt være så mye uklarheter over noe som skal innføres om svært kort tid og som ikke gir noen mulighet til å praktisk/teknisk forberede seg på en "ny" hverdag hva angår strøm.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: arthur på fredag 19. november 2021, klokken 08:30

...., men har det ikke også her v'rt hevdet at det ikke går i hele hopp fra fem til ti, men gradert underveis slik at 5,2 blir dyrere enn 5,2? Merkelig at det skal fortsatt være så mye uklarheter over noe som skal innføres om svært kort tid og som ikke gir noen mulighet til å praktisk/teknisk forberede seg på en "ny" hverdag hva angår strøm.

Det er vist til en netteier som har en slik prismodell, og flere andre netteiere som har andre prismodeller. Hjemme og på hytta har jeg to forskjellige netteiere, og ingen av dem har ennå presentert noen prismodell for nettleie f.o.m. 1.1.2022. Det håpløse her er jo at folk ikke aner hva de skal betale og hvordan grunnlaget for nettleien blir. Når nettselskapene endelig får armen ut av ræ.. og klarer å fortelle kundene hvordan de har tenkt å prise nettleie fra nyttår så er det jo så mange og kompliserte måter de har tenkt på at ingen forstår noe som helst uansett.

Jeg vil slenge meg på å støtte Radial sitt forslag. Disse milliardene er investeringer som vil bli gjort over mange år, sannsynligvis tiår, og kan dermed finansieres over flere budsjettposter, standard nettleie, distriktstilskudd for etablering av fibernettverk m.m.
Sitat fra: Radial på torsdag 18. november 2021, klokken 08:55
Sitat fra: arthur på torsdag 18. november 2021, klokken 08:06
God overkapasitet i nettet vil vel ha en aldri så liten kostnad på noen hundre milliarder som skal betales av oss forbrukere, eller?
300mrd er i slike store investeringer ingenting. Det er ~66k fordelt på feks 4,5millioner innbyggere ved en engangs-investering (vi er dog mange flere i Norge).
Dette bør man dog heler ta av oljefondet, for dette er investering i AS Norge.

Tenk mer på alle fordelene dette har, med enorm kapasitet som kan binde hele landet og vi kan bygge oppunder det samfunnet vi ønsker oss. Bedrifter kan etablere seg der de, eller samfunnet vil at de skal være. Kombiner gjerne med kommunikasjon (fiber) i samme prosjekt, og det hele er svært nyttige investeringer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rævedilter

#470
Sitat fra: arthur på fredag 19. november 2021, klokken 08:30
Deler dine kommentarer her Rævedilter, men har det ikke også her v'rt hevdet at det ikke går i hele hopp fra fem til ti, men gradert underveis slik at 5,2 blir dyrere enn 5,2? Merkelig at det skal fortsatt være så mye uklarheter over noe som skal innføres om svært kort tid og som ikke gir noen mulighet til å praktisk/teknisk forberede seg på en "ny" hverdag hva angår strøm.
Kva netteigar kan ha ulike løsyingar på dette, så nokon skal vissnok ha gradert ja, men dei største går for 5 kW trappetrinn, eksempel Lede & Bkk, så mine kr. 212 (fra Lede) over for å bikke 10kW er kun kr. 115 hos BKK. (nevnte eg at eg har BKK?)

Rævedilter

Sitat fra: THE på fredag 19. november 2021, klokken 08:57prise nettleie fra nyttår så er det jo så mange og kompliserte måter de har tenkt på at ingen forstår noe som helst uansett.
Snakk for deg sjølv; eg trur dei fleste forstår dette om dei vil, men for dei fleste vert det ikkje høgare nettleige med dette og dei bryr seg katten om det vert litt dyrare.

hemi

Da mener du at de fleste har da 1 roms leilighet uten veldig store behov, og ikke elbil med 11KW lading i  så fall?

Rævedilter

Sitat fra: flux på fredag 19. november 2021, klokken 07:56
4,1 kw er en fornuftig minimum ladeeffekt om du har et stort batteri på f.eks ca 80 - 100 kWh. Ved lavere effekt enn dette vil en for stor del av energien gå med til å holde batteriet varmt nok til å ta imot lading i den kalde årstiden. Du vil sløse med strøm, gitt at du ikke har bilen parkert i en varm garasje.
Har du noko referanse til dette?
Eksempelvis Tesla varmer ikkje batteriet på AC lading så vidt eg har forstått,
og ser ikkje slik ut heller, sjølv med lading på 3kW i 12 timer i garasje er det såvidt eg får regenereing, samme som om bilen har stått uten lading.

Rævedilter

Sitat fra: hemi på fredag 19. november 2021, klokken 10:03
Da mener du at de fleste har da 1 roms leilighet uten veldig store behov, og ikke elbil med 11KW lading i  så fall?
Kva meiner du?
Har ein elbil med 11kW lading hadde ein vel ein denne før nettleigeendringa, at denne endringa skulle komme har vore kjent i mange år.
Dei 7 kronene utgjer 8% av straumprisen på ei nattslading på 11kW (12 timer kr 1/kWh).

Eg har tilgode å finne nokon som får høgare nettleige; det masse klaging og syting, men eg vil sjå et faktisk reknestykke.
Og eg synes det er fornuftig at det som trekker 15kW betaler meir for kablen fram enn ein leilighet som trekker 3-4 kW maks.
Så om ein og annan som finn ut at ein treng ikkje 11kW til vanleg; og derved kjem inn under 10kW, så er jo målet med innføring av modellen nådd.

flux

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 10:09
Sitat fra: flux på fredag 19. november 2021, klokken 07:56
4,1 kw er en fornuftig minimum ladeeffekt om du har et stort batteri på f.eks ca 80 - 100 kWh. Ved lavere effekt enn dette vil en for stor del av energien gå med til å holde batteriet varmt nok til å ta imot lading i den kalde årstiden. Du vil sløse med strøm, gitt at du ikke har bilen parkert i en varm garasje.
Har du noko referanse til dette?
Eksempelvis Tesla varmer ikkje batteriet på AC lading så vidt eg har forstått,
og ser ikkje slik ut heller, sjølv med lading på 3kW i 12 timer i garasje er det såvidt eg får regenereing, samme som om bilen har stått uten lading.
De fleste nyere elbiler har strategier for å holde batteriet varmt "nok" før/når det lades.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360128519301169

filtvet

Et dumt spm, kan alle få 3-fas lading for bilen? Jeg har it-anlegg med 40A hovedsikring og tibbber/eeasy

TB

#477
Sitat fra: filtvet på fredag 19. november 2021, klokken 11:06
Et dumt spm, kan alle få 3-fas lading for bilen? Jeg har it-anlegg med 40A hovedsikring og tibbber/eeasy

    3-fas lading krever at hele kjeden støtter det:
    • likeretter i bil (noen modeller leveres med ulike tilvalg, kan være levert med eller ute 3 fas støtte)
    • ladekabel mellom bil og ladeboks.
    • selve ladeboksen (kan ofte programmeres til 1 fase)
    • kabel inn til ladeboks
    • sikringsskap / at anlegget har 3 fas inn.

    Kan en svare ja på alle overnevnte kan det lades på 3 fase.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rævedilter

Sitat fra: filtvet på fredag 19. november 2021, klokken 11:06
Et dumt spm, kan alle få 3-fas lading for bilen? Jeg har it-anlegg med 40A hovedsikring og tibbber/eeasy
På 230V IT der kun vel Model 3 & Y som støttar det 100%,  S, X, Golf, Etron og kanskje nokre andre støttar det delvis (får 4,2 kW med 16A/230V kontra 6,4kW med "ekte" 3fas 16A)).
Andre støttar kun 1 fase 230V.
På 400V støtter vel dei fleste det.
Merk at ladestasjonen må støtte det og.

Rævedilter

Sitat fra: flux på fredag 19. november 2021, klokken 10:21
De fleste nyere elbiler har strategier for å holde batteriet varmt "nok" før/når det lades.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360128519301169
Lite konkret i den artikkelen.
Kva biler varmer batteriet ekstra når ein lader med 3kW?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA