Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Rævedilter

#4635
Makspriser har sine ulemper den og; bla. anna dåligere økonomi i enøktiltak. Sansynnligvis den beste løsyinga er tilskudd uavhengig av pris og forbrukt pr. husstand, da er det både incentiv til å spare og investere samt at det fordelingspolitikk i det og.
I Sovjet var det makspris på brød, og det medførte at ein brukte brød til dyrefor da det var billigere enn korn til dyremat.
Alle prisreguleringstiltak får utilsikta effektar; eksempel med straumstøtta me har no det lønner seg å fyre for kråkene for dei med fastpris eller når spotprisen er låg i forhold til snittprisen.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/mrGw3E/regjeringens-nye-stroemstoette-stoetter-de-rike-best

filtvet

Vi har fastpris men sløser ikke. Uansett fikk vi betalt +500,- for strøm i august. Synd at vi ikke gikk for 3-års avtale. Politisk styring av økonomi er en uting.

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. oktober 2022, klokken 10:31
Ja, nå raseres landet. Er og litt rart hvordan Vedum gang på gang har kluss i kalkulatoren:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76djr8/ut-mot-vedum-vi-har-blitt-lurt-trill-rundt
Fisk skulle bli den nye oljen, men nå raseres hele oppdrettsnæringen. Veldig rart hvorfor de ikke heller kan ta skatt på overskudd.

Og nå er det bestemt at stålverket på Jørpeland bukker under for høye strømpriser.

Egentlig ikke rart i det hele tatt. For venstresiden i Norge er det mye viktigere "å ta de rike" enn å sørge for utvikling og langsiktige inntekter for landet.

hELgenen

Sitat fra: filtvet på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:34
Vi har fastpris men sløser ikke. Uansett fikk vi betalt +500,- for strøm i august. Synd at vi ikke gikk for 3-års avtale. Politisk styring av økonomi er en uting.

Er det noe vi får MYE av fremover er det politisk styring av folks økonomi.
Frykter det blir slik at skattene blir så høye at det i praksis setter en lokk på viljen til å arbeide mer.
Nå er marginalskatten allerede der at jeg ikke gidder å ta på meg ekstra arbeid lenger.
Og med formueskatt på toppen av dette er vel tiden kommet til å jobbe mindre og brenne av formue isteden.

Om ikke annet så blir det prioritert mer fritid og mindre jobbing fremover.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. oktober 2022, klokken 09:56
Sitat fra: filtvet på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:34
Vi har fastpris men sløser ikke. Uansett fikk vi betalt +500,- for strøm i august. Synd at vi ikke gikk for 3-års avtale. Politisk styring av økonomi er en uting.

Er det noe vi får MYE av fremover er det politisk styring av folks økonomi.
Frykter det blir slik at skattene blir så høye at det i praksis setter en lokk på viljen til å arbeide mer.
Nå er marginalskatten allerede der at jeg ikke gidder å ta på meg ekstra arbeid lenger.
Og med formueskatt på toppen av dette er vel tiden kommet til å jobbe mindre og brenne av formue isteden.

Om ikke annet så blir det prioritert mer fritid og mindre jobbing fremover.

Da blir det vel enda flere som kjøper en leilighet i Oslo, og presser ungdommen ut. Da får de jo vekk litt formue i skattemeldingen.

Ser at arbeidsgiverne skal betale 5% mer i arbeidsgiveravgift for ansatte som tjener over 750.000. Dette er jo et flott sysselsettingstiltak, siden bedriftene rundt forbi kommer til å bruke tusener av timer for å implementere dette i datasystemene sine. Og sysselsetting trenger vi når våre bedrifter blir utkonkurrert av utenlandske bedrifter som ikke får forverret rammebetingelsene sine.
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:34
Vi har fastpris men sløser ikke. Uansett fikk vi betalt +500,- for strøm i august. Synd at vi ikke gikk for 3-års avtale. Politisk styring av økonomi er en uting.
Strømstøtte var et hastevedtak som regjerningen bare måtte komme med øyeblikkelig. Hadde Solbergregjeringen gjort jobben sin, ville man hatt et ferdig verktøy i verktøykassa som med stor sannsynlighet ville fungert bedre. De ble pålagt av stortinget til å utrede konsekvensene av høg strømpris. De unnlot å gjøre det fordi prisen var så lav. Helt utfattelig.

At politisk styring av økonomi er en uting er en svært kunnskapsløs uttalelse.
Et eksempel: Vi har hatt børskrakk etter 1929, men ingen med samme katstofale virkning pga mer og mer styring av regler av økonomien.
Populistisk politisk styring ville være en katastrofe, politisk fornuftig styring av økonomi derimot er helt nødvendig.
Hvorfor tror du de fleste sentralbanker øker renta når inflasjonen øker?
Det er pga samfunnsøkonomiske vurderinger etter oppdrag fra politikere. Populært er det nok ikke for de som har mye lån.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Electric cars in Norway

Ja det er helt sikkert, det må politikere til for å styre de økonomiske forholdene. Tror ikke vi kan overlate det til økonomene alene de må også ha politikere med på vedtakene.

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:31
Sitat fra: filtvet på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:34
Vi har fastpris men sløser ikke. Uansett fikk vi betalt +500,- for strøm i august. Synd at vi ikke gikk for 3-års avtale. Politisk styring av økonomi er en uting.
Strømstøtte var et hastevedtak som regjerningen bare måtte komme med øyeblikkelig. Hadde Solbergregjeringen gjort jobben sin, ville man hatt et ferdig verktøy i verktøykassa som med stor sannsynlighet ville fungert bedre. De ble pålagt av stortinget til å utrede konsekvensene av høg strømpris. De unnlot å gjøre det fordi prisen var så lav. Helt utfattelig.

At politisk styring av økonomi er en uting er en svært kunnskapsløs uttalelse.
Et eksempel: Vi har hatt børskrakk etter 1929, men ingen med samme katstofale virkning pga mer og mer styring av regler av økonomien.
Populistisk politisk styring ville være en katastrofe, politisk fornuftig styring av økonomi derimot er helt nødvendig.
Hvorfor tror du de fleste sentralbanker øker renta når inflasjonen øker?
Det er pga samfunnsøkonomiske vurderinger etter oppdrag fra politikere. Populært er det nok ikke for de som har mye lån.
Her er du inne på flere viktige poenger DagfinnN

Det trengs styring da markedet er helt på trynet.

Det at makspris skal ødelegge for Enøk er jo lett å motvirke med en kvote som relateres til tidligere forbruk samme måned korrigert for temperatur.

Dagens system motvirker jo Enøk slik at det bare er de best stilte som har råd. Dermed så blir det de som trenger det mest som får minst.

ToWalkOrDrive

Siden dagens hytte-eiere i gjennomsnitt har gjennomsnittlig inntekt, og har en snittalder på 60 år (ofte med middel pensjoner), så er det tusenvis som nå fryser ned hyttene sine siden regjeringen skal ha masse penger fra disse til å finansiere fylkesoppdeling osv. Men da er det viktig å huske på å ikke skru av hovedsikringen, som tusener har gjort, for da får ikke nettselskapet kontakt med den automatiske måleren, og stipulerer forbruk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JQoK1/nettselskap-ikke-slaa-av-hovedsikringen-paa-hytta
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Botnen, som jobber i det Arendals Fossekompani-eide selskapet Volue Insight:

"Kraftanalytikeren forklarer at det kraftige prisfallet så langt i oktober skyldes at været har snudd fullstendig, fra å være tørt, vindstille og varmt - til å bli skikkelig høstvær med mye nedbør og vind.

– Oktober er den våteste måneden i året, og når det kommer dobbelt så mye som normalt så blir det ganske mye. Vannstanden i elvene stiger og magasinene fylles kraftig opp. Det gjør egentlig at krisen kan avblåses, sier Botnen.

– Hvilken krise?

– Både når det gjelder pris og forsyningssikkerhet. Med den siste tids utvikling er nok faren for rasjonering over for denne gang. Så vil dette trolig føre til at prisen går ned fra 6–7 kroner i snitt til 2–3 kroner i snitt i vintermånedene. Det er sånn det ligger an til å bli nå, sier eksperten."

Stort sett blir det ikke så bra som man håper eller så ille som man frykter, gammelt indianerslagord.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#4645
Sitat fra: arthur på lørdag 08. oktober 2022, klokken 08:37
Stort sett blir det ikke så bra som man håper eller så ille som man frykter, gammelt indianerslagord.

Nja, vi må jo lese Botnen ut fra den hatten han har på seg da...så jeg er ikke enig i det han sier.

Men ser at denne saken ligger på pluss på agderposten og jeg har ikke pluss der..så jeg får ikke lest saken men bilde i overskrift er da bra nokm for min del...resten kan jeg lese mellom linjene...

https://www.agderposten.no/okonomi/i/VP9Lo1/spaar-lavere-vinterpriser-krisen-kan-trolig-avblaases

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. oktober 2022, klokken 09:32
Sitat fra: arthur på lørdag 08. oktober 2022, klokken 08:37
Stort sett blir det ikke så bra som man håper eller så ille som man frykter, gammelt indianerslagord.

Nja, vi må jo lese Botnen ut fra den hatten han har på seg da...så jeg er ikke enig i det han sier.


Den hatten han har på seg er; "Insight by Volue provides real-time data and forecasts and market analysis on a scalable platform for the next 15 minutes, 30 years, and beyond."

Så derfor skjønte jeg ikke din kommentar.

Og forwardmarkedet reflekterer vel også hva han sier, ikke hva enkelte her synes å hevde med priser på alt fra åtte til tyve kroner i vinter?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Det er her i NO2 nå hyggelig å se på strøm appen om dagen.

Den daglige kosten har falt fra 110-200kr dagen til 15-25kr dagen.
I september hadde jeg 2 dager under 100kr, ca 985Kw på hele måneden til 4250kr.
Dette er tall før strømstøtte vel og merke.

Har jeg nå tatt helt av?
Ikke står varmepumpen på 27 grader og vinduene er åpne, ikke er det 20 grader i garasjen og hagestuen.
Vaskemaskinen og oppvaskmaskinen går ikke mer enn normalt, varmekablene er ikke slått på.
Jeg har ladet bilen, det må jeg innrømme.

Jeg sløser altså ikke med strømmen bare fordi den nå er "billig", eller rettere sakt normalpriset.

Forskjellen er at jeg ikke lengre sjekker appen før jeg skal starte vaskemaskina, lade bilen o.l. for å se om jeg bør vente en time eller to.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på lørdag 08. oktober 2022, klokken 13:12
Jeg sløser altså ikke med strømmen bare fordi den nå er "billig", eller rettere sakt normalpriset.
Nei nei nei, det kan ikke stemme. Med så lave priser skal du ihht kraftbransjen, politikerne og media sløse med strømmen når den blir "billig"...

Samme når vi er her på hytta, vi sløser ikke med strømmen uansett, for det koster jo oss penger. Hjemme derimot, når strømprisene gjør at vi får penger tilbake fra strømstøtten, så er det fort gjort å skru opp temperaturen en grad eller to.

Jeg er temmelig sikker på at en makspris på rundt en krone (ink mva) ville gitt vesentlig mere stabilitet og forutsigbarhet enn dette strømstøtte tullet, uten å drive forbruket opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

#4649
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. oktober 2022, klokken 14:27
... Med så lave priser skal du ihht kraftbransjen, politikerne og media sløse med strømmen når den blir "billig"...
Så lenge strømstøtten ikke gir full dekning for ekstremt høye priser, ser jeg ikke noe galt i å kjøre på med litt ekstra forbruk når prisen er ned mot null. Jeg får meg ikke til å åpne vinduene, men jeg kjører varmekolbene i hovedanlegget, og sparer litt på varmepumpen. 

Egentlig er det uheldig at markedet kollapser slik når det er gode vindforhold. Det trengs mer kunder som kan nyttiggjøre seg vindkraften, og bedre linjekapasitet. På dataene fra i går ser jeg at svenskene klarer å stenge ned veldig mye vannkraft om natten når det blåser, men likevel har de stor eksport (dels pga kjernekraften, som blir liggende "i bunn"). I Norge har vi altfor mye vannkraft som forblir på, selv om Sverige betaler for å bli kvitt strøm (-1€/MWh natt til i går). Mens Danmark må stenge ned vindkraft om natten fordi de ikke blir kvitt den.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
https://www.svk.se/en/national-grid/the-control-room/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA