Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: flux på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:43
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:53
Sitat fra: hemi på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:39
jeg har en foreløpig pris på 900k for litt ymse takfornyelse og solceller, så føler jeg leder der @jkirkebo :| rett over 20kwp

Nytt tak er dyrt. Da ville jeg nok vurdert integrerte paneler, f.eks Solar Roof fra Solintegra.
Jeg skal og skifte tak og ønsker en integrert look med bruk av std paneler.  Jeg ønsker helst å legge et rimelig vann og brannsikkert "undertak" under solcellepanel feks et alutak eller ståltak under paneler og "integrere" med sort teglstein på sidene. Har noen sett noe tilsvarende?

Hvis du vil ha takstein på sidene er det IRFTS sitt Easy Roof du bør se på. Forhandles av Solcellespesialisten.

Her er en video: https://www.youtube.com/watch?v=IXBIryPnzC0&ab_channel=KrannichSolarD%2FA%2FCH

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 06. september 2022, klokken 16:24
Sitat fra: 26.000 kWh på tirsdag 06. september 2022, klokken 16:08
Er det noen som vet hvorfor det er blitt så ekstremt dyrt med solcelleanlegg? Husker jeg fikk et tilbud i 2018 og da var prisen ca 70-80 inkl. støtte. Nå er det snakk om det dobbelte.

Skal ikke påstå jeg vet, men det er nok en kombinasjon av høyere produksjonskostnad / fraktkostnad, høyere effekt per panel samt at tidligere konkurrerte leverandører (nesten) om oppdrag mens det nå har snudd og "alle" vil ha et anlegg på taket.

I 2018 fikk du antakelig et tilbud som inkluderte paneler på rundt 250 watt mens dagens paneler nærmer seg 400 watt, så ser man på installert kapasitet per krone i kostnad er nok prisstigningen noe lavere (selv om det absolutt har gått opp).
250W var "utrangert" allerede i 2018. Jeg installerte mitt anlegg da. Bestilt midt på året, med 60-cellers 300W monopaneler ("standardstørrelse" på ca. 1,6x1m), basert på kost-nytte vurdering. Det råeste da var vel 330W eller noe i den duren, til nesten dobbel pris. 330W / 1,6 m2 = 208W/m2. 400-panelene i dag er, såvidt jeg har fått med meg, fysisk større, og ligger vel typisk på 210-220W/m2, så økningen i effektivitet er kanskje 5%. Langt mindre enn hva innlegget ditt kunne indikere, og prisen har økt mye mer enn 5%.

Merce

^^ Det at nordmenn flest virker å godta et tilbud uten et spesifisert tilbud (hva koster hva) er trolig en større faktor i grunnen til at Norge har verdens desidert høyeste kostnader(min antagelse) til håndverkere.
Det er helt utrolig hvor naive og godtroende nordmenn er. 

geear

Sitat fra: flux på tirsdag 06. september 2022, klokken 16:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:55
jeg har en foreløpig pris på 900k for litt ymse takfornyelse og solceller, så føler jeg leder der @jkirkebo :| rett over 20kwp

Nytt tak er dyrt. Da ville jeg nok vurdert integrerte paneler, f.eks Solar Roof fra Solintegra.
Jeg skal og skifte tak og ønsker en integrert look med bruk av std paneler.  Jeg ønsker helst å legge et rimelig vann og brannsikkert "undertak" under solcellepanel feks et alutak eller ståltak under paneler og "integrere" med sort teglstein på sidene. Har noen sett noe tilsvarende?

Har noen gang solcellepanel tatt fyr?
Finnes jo stål/alu-tak, men blir gjerne ikke lettere å montere solcellepanel oppå der....hvis du ikke velger de nye 60x120-solcellepanelene
https://www.plannja.no/?gclid=Cj0KCQjw39uYBhCLARIsAD_SzMRp2_leuezH1J4aW4yUeNB8qaxP0iqBTY-1u27KxJ_L2eilYwlk0ygaArxOEALw_wcB

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OrL9qq/oddny-og-tore-sluttet-i-jobbene-sine-for-aa-satse-paa-solenergi-timingen-er-latterlig-god
Dette så veldig strøken ut, men skulle gjerne hatt en ekstra barriere mellom paneler og undertak. På et slikt tak vil jeg tro en må skifte undertak lenge før solcellepanelenes levetid er "oppbrukt", hvertfall på Vestlandet 😊
Hvorfor skulle undertaket være oppbrukt før panelene? Taket må selvfølgelig være tett, ellers er det ubrukelig. Mitt undertak (i sørvest) var like fint etter 35 år med betongtakstein.

Merce

Sitat fra: geear på tirsdag 06. september 2022, klokken 19:44
Hvorfor skulle undertaket være oppbrukt før panelene? Taket må selvfølgelig være tett, ellers er det ubrukelig. Mitt undertak (i sørvest) var like fint etter 35 år med betongtakstein.

Enig, takstein er jo heller ikke akkurat tett..

hemi

taket mitt er 35 år, derfor litt i tvil om hva jeg gjør

Vidar_S

Sitat fra: geear på tirsdag 06. september 2022, klokken 19:33
Skal ikke påstå jeg vet, men det er nok en kombinasjon av høyere produksjonskostnad / fraktkostnad, høyere effekt per panel samt at tidligere konkurrerte leverandører (nesten) om oppdrag mens det nå har snudd og "alle" vil ha et anlegg på taket.

I 2018 fikk du antakelig et tilbud som inkluderte paneler på rundt 250 watt mens dagens paneler nærmer seg 400 watt, så ser man på installert kapasitet per krone i kostnad er nok prisstigningen noe lavere (selv om det absolutt har gått opp).
250W var "utrangert" allerede i 2018. Jeg installerte mitt anlegg da. Bestilt midt på året, med 60-cellers 300W monopaneler ("standardstørrelse" på ca. 1,6x1m), basert på kost-nytte vurdering. Det råeste da var vel 330W eller noe i den duren, til nesten dobbel pris. 330W / 1,6 m2 = 208W/m2. 400-panelene i dag er, såvidt jeg har fått med meg, fysisk større, og ligger vel typisk på 210-220W/m2, så økningen i effektivitet er kanskje 5%. Langt mindre enn hva innlegget ditt kunne indikere, og prisen har økt mye mer enn 5%.

5% økning siste 4 år må vel være i underkant? Nå er dette riktignok link til Otovo sin ikke helt objektive blogg, men basert på det som står der kan man få relativt mye mer energi fra de beste panelene enn de vanlige "premiumpanelene" de i dag opererer med: https://www.otovo.no/blog/solcellepanel-solceller/sunpower-solcellepaneler/    Jeg vil da anta at forskjellen er desto større sammenlignet med paneler fra 2018.

Men ja, det er (som jeg også skrev) grunn til å tro at andre årsaker har minst like stor innvirkning på prisøkningen.

26.000 kWh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 18:17
Sitat fra: nichols4 på tirsdag 06. september 2022, klokken 06:14
Hva med installasjonen er det som er dyrest? Å fysisk feste panelene er vel ikke så komplisert? Er det kabling og tilkobling til inverter som dyrt?

Ingenting av dette er komplisert, men markedet koker og enkelte har leveringstider på opp til ett år. Da skrur man opp prisene så det holder. Men kunden får bare en samlepris og ser ikke prisen på enkeltkomponentene. Heldigvis er det enkelt å finne priser på slikt selv og den summen som da står igjen er det firmaet skal ha for installasjonen. Det blir fort et par hundre tusen for 3-4 dagers jobb.

Slik prisene er nå er det fullstendig uaktuelt med solenergi.

geear

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 06. september 2022, klokken 20:22

5% økning siste 4 år må vel være i underkant? Nå er dette riktignok link til Otovo sin ikke helt objektive blogg, men basert på det som står der kan man få relativt mye mer energi fra de beste panelene enn de vanlige "premiumpanelene" de i dag opererer med: https://www.otovo.no/blog/solcellepanel-solceller/sunpower-solcellepaneler/    Jeg vil da anta at forskjellen er desto større sammenlignet med paneler fra 2018.

Men ja, det er (som jeg også skrev) grunn til å tro at andre årsaker har minst like stor innvirkning på prisøkningen.
Sunpower leverte 22,7% effektivitet i 2018:

https://newsroom.sunpower.com/2018-06-18-SunPower-Introduces-its-Record-Breaking-Efficiency-Solar-Panel-for-Residential-Customers-During-Intersolar-Europe-2018

Og nå:

SunPower produces the highest efficiency monocrystalline solar panels available. Our X22 has a record-breaking efficiency of up to 22.8 percent, making it the best performing panel on the market today.

https://us.sunpower.com/home-solar/better-solar-panels

Det er en jevn utvikling, ingenting dramatisk.

Electric cars in Norway

Sitat

Slik prisene er nå er det fullstendig uaktuelt med solenergi.

Tja jeg tror du har rett i det pr nå. Håper det vil endre seg når Putin har lært seg folkeskikk og det ikke er krig i Europa....

flux

Sitat fra: geear på tirsdag 06. september 2022, klokken 19:44
Sitat fra: flux på tirsdag 06. september 2022, klokken 16:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:55

Har noen gang solcellepanel tatt fyr?
Finnes jo stål/alu-tak, men blir gjerne ikke lettere å montere solcellepanel oppå der....hvis du ikke velger de nye 60x120-solcellepanelene
https://www.plannja.no/?gclid=Cj0KCQjw39uYBhCLARIsAD_SzMRp2_leuezH1J4aW4yUeNB8qaxP0iqBTY-1u27KxJ_L2eilYwlk0ygaArxOEALw_wcB

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OrL9qq/oddny-og-tore-sluttet-i-jobbene-sine-for-aa-satse-paa-solenergi-timingen-er-latterlig-god
Dette så veldig strøken ut, men skulle gjerne hatt en ekstra barriere mellom paneler og undertak. På et slikt tak vil jeg tro en må skifte undertak lenge før solcellepanelenes levetid er "oppbrukt", hvertfall på Vestlandet 😊
Det er ikke min erfaring med betongtakstein, du må bo mindre værutsatt da, evt. ha tak med bratt vinkel.
Jeg tviler på at de integrerte løsningene som er vist her lagt rett på undertak holder tett i 30 år.

Egil S

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 06. september 2022, klokken 20:22

Er nok en kombinasjon av halvlederkrisen og Covid nedstengning i Kina som begge gir lavere produksjon.
Fraktprisen har økt prosentvis ganske mye pr kontainer.
Så har etterspørselen økt, samme har nok utgiftene og kostnaden til de Norske firmaene som driver med salg/installasjon.
alt i alt har dette drevet prisene opp ganske mye.

De panelene jeg har sett mål på er:
325w B1m x H1,65m
380w B1,1m x H1,76m
400w B1,1m x H1,7m
450w B1m x H2m
700w B1,3m x H2,4m

På mine tak kan jeg utnytte 400w panelene best for å få maksimal effekt da jeg få plass til flest av disse.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Her er to gode Facebook grupper for dette temaet.

hELgenen

Denne mannen kan da ikke ha skjønt noen ting?

https://www.nrk.no/norge/okonom-om-hoyere-strompriser_-_-vi-bor-juble-1.16087924

Dersom vi alle skulle juble så måtte det være fordi netto effekten av økte priser skulle gi oss alle noe mer  - f.eks flere velferdsgoder.

Men det er jo det stikk motsatte som skjer. Regjeringen skal kutte og kutte mye. De skal øke skattene - de skal stoppe samferdselsprosjekter osv. En må nesten sitte innelåst på et kontor med sine teorier for ikke se alle de negative effektene økte kraftpriser gjør med samfunnet. Avisene renner jo over av nyheter over selskaper som ikke kan betale regningene sine - husholdninger som sliter, tross strømstøtte. Det advares mot rask overgang til stagflasjon  (se https://snl.no/stagflasjon).  Så hvorfor skal vi alle juble? Får vi det bedre med økte kraftpriser?

Denne professoren burde ta seg en tur ut blant folk å høre om de synes de økte kraftprisene er verdt det.
Så kan han spørre hva de konkret har fått mer av nå sammenlignet med for 3 år siden? For NOE må det jo være ettersom vi alle skal juble - NOEN må jo merke alle de positive effektene dette har for AS Norge, eller "det norske hus"?

Den eneste positive effekten jeg ser er at folk som har råd kaster seg rundt og investerer voldsomt i varmepumper, solfangere og solceller. Men for AS Norge, eller "det norske hus" med alle dets innbyggere er det vel ingenting som tyder på at vi bør juble...eller har jeg misforstått alt sammen og det nærmer seg tiden da vi kan stille oss i kø og få et  nytt hus, ny bil, spa for fruen og ferie - alt betalt av staten?

filtvet

Vi gjør jo Kina glade da. Nå importerer vi en masse solcellepaneler og deler derfra isteden for at pengene brukes i Norge.

I tillegg kjøper eu en masse Lng derfra fordi de ikke vil kjøpe billig gass fra Russland. Nå går lng via kina/india/etc til 3-dobbel pris. Må være professor for å skjønne at dette er bra!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA