Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Egil S

Sitat fra: 26.000 kWh på lør 03. sep 2022, kl. 12:15
Sitat fra: Egil S på lør 03. sep 2022, kl. 11:57
Sitat fra: elektrolux på lør 03. sep 2022, kl. 07:01

Det eneste håpet er hvordan snittet av strømforbrukstoppene måles. Vil begge toppene mine ( 9,675 og 11,1 kWt/t ) regnes eller kun 1 /døgn? I sistnevnte tilfelle kan jeg med Peak shawing på 8,5 kWt/t resten av måneden klare å holde meg på 10 kWt/t trinnet.

Det er snittet av de 3 høyeste toppene i måneden, toppene kan ikke være på samme døgn.

Så om du holder deg under 9Kw/t resten av måneden så vil vel snittet havne under 10Kw/t og du er tilbake i trinn 2.

Trinn 3.

Det variert fra region til region.
Her i Rogaland hvor jeg og elektrolux bor, er Trinn 1 0-5Kw, Trinn 2 5-10Kw og Trinn 3 10-15Kw.
Men jeg er klar over at enkelte steder har trinn 1 fra 0-2,5kw og at 10-15Kw da er Trinn 4.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hemi

i tibber trykker jeg på analyser, så på forbruk øverst, så ser jeg "gjennomsnitt av de tre høyeste timene dine" og kan følge med

Vi klarte å komme under 5kWt peak på de 3 timene med litt planlegging og forklaring i heimen i august, elbilladingen er 6-8A for tiden, egentlig litt dumt siden det går utover effektiviteten. lader da på schuko for å teste siden easee'en ikke vil under 10A og bilen ikke er smart nok, siden den ser høyt pilotsignal velger den å ignorere det jeg har satt i bilen

kommer vel noe funksjonalitet håper jeg så man kan sette nivåene man vil under og den ordner det selv.

jevn høy strømpris med litt opp og ned lar oss ish tilpasse kurven til de grønne tidspunktene på pris, eneste er varmtvannsberedern, og jeg funderer på hvordan jeg skal gjøre mine altformange kw med varmekabler litt smartere så de fyrer ila dagen når det er billigst.

elektrolux

Konge!

Da blir det grid shawing på 8,5 kWt og omstokking av fasene til lading slik at både det og helst avfukteren havner på samme faselederne som leiligheten vår. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Egil S

Sitat fra: hemi på lør 03. sep 2022, kl. 13:38
lader da på schuko for å teste siden easee'en ikke vil under 10A

Jeg kan stille min Easee ned til 6A (4,1Kw/h), men jeg har satt den på 10A og lader med 6,9Kw/h, da har jeg buffer til annet forbruk og holder meg under 10Kw/h og i Trinn 2, jeg har hatt den innstilt på 11A i juli/august og ladet med 7,4Kw/h, men da har jeg vært svært nærme 10kw/h i snitt.
Nå har jeg 400V 3-fas med 20A sikring på laderen, men har altså stilt ned maks ladeeffekt i innstillingene.

Disse nye nettleie trinnene er litt kjipe da jeg tidligere har ladet 11Kw og nå føler jeg ikke får utnyttet laderen uten å betale ekstra for det. Normalt forbruk så er jeg i Trinn 1 (0-5Kw/h), så jeg aksepterer å havne i trinn 2 (0-10Kw/h) for å lade bilen, men syns det er sløsing å havne i trinn 3 bare for å kunne lade 11w/h.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

jkirkebo

Sitat fra: arthur på lør 03. sep 2022, kl. 08:56
Det VAR kun fire prosent av kundene som hadde avtale om fast pris, andelen er vel snart nede i null.

Til sammenligning var andelen i Sverige 25%, Finland 52% og Danmark 57%.

Til info så har vi tilsvarende situasjon når det gjelder boliglån. I slutten av 2021 var det kun fem prosent som hade avtale om fastrente og kun en prosent hadde avtale for mer enn fem år. Og nå skriker de alle sammen på onkel stat og skylder på udugelige politikere!

Var det såpass få? Da har man ikke fulgt med i timen. Jeg bandt renta på 1,39% i 3 år for 1,5 år siden, det florerte av gode tilbud da (bedre fastrente enn flytende).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Kjekt å lese om folk som deler på godene.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tjener-tusenvis-pa-a-bruke-strom/77048787

Samtidig viser det hvor feil det er med ulik pris på en basisvare.

Ingen burde måtte forholde seg til ulike strømselgere og ulike strømpriser. Burde vært en pris basert på produksjonskostnader inkludert et sunt påslag for drift og utbygging.

Overskuddsstrøm kan gjerne tilbys EU til deres priser
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på søn 04. sep 2022, kl. 10:39
Kjekt å lese om folk som deler på godene.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tjener-tusenvis-pa-a-bruke-strom/77048787

Samtidig viser det hvor feil det er med ulik pris på en basisvare.

Ingen burde måtte forholde seg til ulike strømselgere og ulike strømpriser. Burde vært en pris basert på produksjonskostnader inkludert et sunt påslag for drift og utbygging.

Overskuddsstrøm kan gjerne tilbys EU til deres priser

Hele strømstøtteordningen har jo gradivs vist seg å være en gedigen vits - skulle tro den var designet en mørk kveld med for mye dårlig brennvin.
Ved første øyekast virket den fornuftig - men når man så begynner å studere den så forstår man at denne ordningen
har mange svakheter som man burde rydde opp i uten at dette trenger å gjøre ordningen mer byråkratisk eller komplisert.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 26.000 kWh på lør 03. sep 2022, kl. 10:47
Sitat fra: Egil S på fre 02. sep 2022, kl. 20:43
Nå er det vel få om noen som har noe problemer med fastpris kundene.
Det folk reagerer på er at størreordningen, når det er kraftkrise og man oppfordres til å spare, så premieres høyt forbruk. Det er ikke fastprisen det er noe galt med eller de som har fått seg det
Jeg er 100% enig i at man ikke bør bruke mer strøm enn man trenger. Setter man på varmekablene i oppkjørselen i august er man en tulling. Noen få har sikret seg en fastprisavtale i 12 mnd og snart går den ut på dato. Om noen måneder er det veldig få som har gode fastprisavtaler.

Min filosofi er at dersom en (under normale omstendigheter) skal tjene på en fastprisavtale, så bør en ha minimum 5 års varighet på boliglån, og 3 år på strøm. Velger en noe kortere så vil selskapene normalt kunne beregne fremtidig rente/pris ganske greit, og legge et påslag på dette. Når tiden er opp mot hhv 5/3 år så er det så mange usikre faktorer at selskapene  har stor sjanse for å bomme på veddemålet/prognosen.

Så jeg valgte 5 år på renten og 3 år på strøm denne gang og. Så for min del har jeg ganske lenge igjen av mine avtaler.
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal få tilbake mer i strømstøtte enn hva strømmen koster.
Kan ikke de med fastpris - meg inkludert - få en strømstøtte som max er begrenset til strømkostnadene, og ikke mer?

Dette må da være super-enkelt for nettselskapene å implementere, og jeg kan ikke se at det har noen negative konsekvenser i det hele tett.

Da vil vi som var forutseende nok til å binde renta strømprisen likevel bli rikelig belønnet for dette, og så blir det ikke så mange hissige folk der ute...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Sitat fra: goggo på søn 04. sep 2022, kl. 14:01

Dette må da være super-enkelt for nettselskapene å implementere, og jeg kan ikke se at det har noen negative konsekvenser i det hele tett.

Grunnen er at regjeringen har valgt nettselskapene til å betale ut støtte, ikke strømselskapene. Nettselskapene vet ikke hva vi betaler for strømmen.

Hvorfor strømselskapene ikke kan betale ut støtten er egentlig det riktig spørsmålet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Sitat fra: turfsurf på søn 04. sep 2022, kl. 14:42

Grunnen er at regjeringen har valgt nettselskapene til å betale ut støtte, ikke strømselskapene. Nettselskapene vet ikke hva vi betaler for strømmen.

Hvorfor strømselskapene ikke kan betale ut støtten er egentlig det riktig spørsmålet.
Fordi strømselskapene er blitt en jungel av private selskaper med varierende likviditet og seriøsitet.
Det viser egentlig bare hvor tøvete dette har blitt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Merce

Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal få tilbake mer i strømstøtte enn hva strømmen koster.
Kan ikke de med fastpris - meg inkludert - få en strømstøtte som max er begrenset til strømkostnadene, og ikke mer?

Da vil vi som var forutseende nok til å binde renta strømprisen likevel bli rikelig belønnet for dette, og så blir det ikke så mange hissige folk der ute...

mvh
Hugo

Da kan du like gjerne tenke hvorfor skal en som har skaffet seg en god strømavtale få mindre av staten? Det blir jo akkurat like feil og urettferdig det..

goggo

Jammen nettselskapet (eller i alle fall fakturasystemet deres) ser jo om summen blir negativ (= utbetaling).
De behøver ikke vite hva vi betaler for strømmen pr kWh, de kan bare sjekke om sluttsummen blir positiv eller negativ.

Hvis den er negativ (penger til utbetaling) så settes den til null.
Kan det være så vanskelig?

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Sitat fra: goggo på søn 04. sep 2022, kl. 16:54

Jammen nettselskapet (eller i alle fall fakturasystemet deres) ser jo om summen blir negativ (= utbetaling).
De behøver ikke vite hva vi betaler for strømmen pr kWh, de kan bare sjekke om sluttsummen blir positiv eller negativ.

mvh
Hugo

Hvordan i alle dager skal de kunne se om netto summen er negativ eller positiv - det er jo egne faktura på strøm og nettleie (de færreste har gjennomfakturering)

Jeg får f.eks en regning fra Tibber - en annen fra nettselskap. De motregnes jo ikke.

Merce

Sitat fra: goggo på søn 04. sep 2022, kl. 16:54

mvh
Hugo

Hvorfor skal den settes til akkurat 0? Det er jo bare et tall, kan jo være et annet tall.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA