Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: arthur på søndag 08. mai 2022, klokken 10:54
Må du ha service på min varmepumpe?
Ja det bør du absolutt . Service på varmepumpen forebygger redusert varmeeffekt og levetid. Ved en vedlikeholdsservice vil også det elektriske anlegget bli kontrollert. Jevnlig service sørger for at du hele tiden får mest igjen for din investering.

Sitat fra: TheRealCoinman på mandag 09. mai 2022, klokken 11:07
Har Fujitsu levert av ac centeret. Service annenhver år på 2 stk med noe filter, rensing å noe greier kommer på 3200 i Sandnes.

Det er noe i argumentasjonen her som ikke stemmer... Med forbehold om at det er luft / luft-varmepumpe du har så høres kr 1600,- per år relativt dyrt ut. Med en "normal" pris på installasjon har man fort betalt totalkostnad på pumpe + installasjon i servicekostnader i løpet av 10-12 år om ikke før. Da vil jeg påstå at man ikke får mest mulig igjen for investeringen. Nå er det litt vanskelig å tyde hva det er servicetenikeren gjør for de 3200 kronene, men jeg håper "noe filter" + "noe greier" er mer enn å støvsuge filtrene + funksjonstest :)

Da jeg fikk min luft / luft-varmepumpe installert her for 3-4 år siden var melding fra installatør: "Rengjør filtre med jevne mellomrom. Så lenge varmepumpen fungerer er det ikke behov for ytterligere service".

TheRealCoinman

Ja det er mer enn det ,han holder på 2timer tilsammen, inne og utdeler, smører, sjekker gasstrykk, jeg har ikke hengt over han så vet ikke. Skal ha til neste år igjen, tenkte å få en "service rapport" så jeg kan vite mer hva de gjør. Men er ikke sikkert jeg fortsetter med dette etter garantiutløp.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TheRealCoinman på mandag 09. mai 2022, klokken 14:59
Ja det er mer enn det ,han holder på 2timer tilsammen, inne og utdeler, smører, sjekker gasstrykk, jeg har ikke hengt over han så vet ikke. Skal ha til neste år igjen, tenkte å få en "service rapport" så jeg kan vite mer hva de gjør. Men er ikke sikkert jeg fortsetter med dette etter garantiutløp.

Tror det er enormt stor forskjell på de som tar service på en varmepumpe. Dersom han har vært der i 2 timer så vil jeg tro han er av de grundige.

Noen sender bulgarere i strikkegenser og hvite umerkede biler registrert i Bulgaria, som sier at det ikke er vits i å fjerne varmepumpehuset rundt utedelen når de tar service...

En annen, som var norsk, målte noe og fant ut at det nok lakk gass, men at det burde kjøpes ny varmepumpe, uten at han gjorde noe forsøk på å finne ut hvor det lakk fra...

Virker som de fleste flinke folk i byene jobber i bedriftsmarkedet, mens de som går og gjør service hos privatpersoner er ganske ymse, selv om firmaene ser seriøse ut på nettet.
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Kontinuerlig service på varmepumpe er nesten poengløst til normale brukere. Klarer du å ta ut filterene, spraye rensevæske, skyller og lar det renne ut dreneringssluket har du gjort jobben.
Trykket kan man måle en stund etter installasjon, men hvis det ikke er endring i trykket første gang man måler, vil det sannsynligvis ikke være det senere  heller. Derimot vil unødvendige trykkmålinger føre til tap av gass hver gang noen åpner kranen for å sjekke trykket...

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Svein_H

Her ble det montert 2 Daikin varmepumper da huset ble kjøpt for 11 år siden, en for hver etasje. Vurderte en løsning med felles utedel, men hvis den først streiket ville begge innedelene også bli ubrukelige, så her ble det to separate pumper. Jeg lurte også på serviceintervall på disse, og fikk klar beskjed om at så lenge jeg jevnlig støvsugde filterne og holdt innedelen ren, samt sørget for at utedelen fra fri for løv og annet rusk, samt ikke ble en diger isklump om vinteren, var det overhodet ikke behov for jevnlig service så lenge pumpa hadde jevn og god effekt.

Og slik har det nå vært i over 10 år. Begge varmepumpene fungerer upåklagelig slik de alltid har gjort, og strømforbruket har heller ikke endret seg nevneverdig gjennom årene, men jeg har likevel bedt om en service denne våren bare for sikkerhets skyld. Det skal de ha 2000,- for.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

stefse

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Egil Fonn

Har selv brukt luft-luft varmepumpe til oppvarming av boligen siden 2003. Den første holdt 15 år til 2018. Er nå på 4 år med pumpe nr 2. Utenom innstalering av pumpe nr 2 som ble utført av forhandler har jeg ikke gjort annet en eget ettersyn som rengjøring/støvsuging av filter og varmebatteri. Har noen få ganger måket vekk snø når denne har bygget seg opp. Rengjøring av filtre på inne del og uhindret tilgang på luft for ute og innedel er viktig for høy virkningsgrad. Høy virkningsgrad = lavere effektforbruk og lengre levetid på pumpen.

Klippet dette fra: https://fujitsu-varmepumper.no/service-pa-varmepumpen-gir-mer-effektiv-drift-og-mindre-slitasje/?gclid=CjwKCAjw9-KTBhBcEiwAr19ig0DlQyeyM0MlFGCufpx4elawCvnxiYP5J7hvQ84aBI0dMGvtpAlRpBoC35AQAvD_BwE 
I likhet med bilen som må periodisk service, rengjøres og vaskes, krever også en varmepumpe vedlikehold og stell. En god varmepumpe bør ha en levetid på minst 15 år, og tar du ikke godt vare på den så vil levetiden raskt kunne reduseres.
Hva kreves av vedlikehold på din varmepumpe? Trenger duservice i det hele tatt, og hvor ofte? Vi får mange spørsmål om service, hva det innebærer og også hva du som kunde kan gjøre selv av vedlikehold.
Må du ha service på min varmepumpe?
Ja det bør du absolutt . Service på varmepumpen forebygger redusert varmeeffekt og levetid. Ved en vedlikeholdsservice vil også det elektriske anlegget bli kontrollert. Jevnlig service sørger for at du hele tiden får mest igjen for din investering.
Hvor ofte bør varmepumpen ha service?
Det varierer for ulike typer og modeller, men generelt trenger en varmepumpe lite vedlikehold. For Fujitsu varmepumper sine modeller anbefaler vi service annenhvert år, og følger du anbefalinger for vedlikehold og service er du sikret god og stabil drift i mange år.
Service på luft-luft varmepumper
Nedenfor er typiske punkter som inngår i en varmepumpeservice.
* Rengjøring av innedel, rensing av register (varmeveksler). Rensing av finfilter og evt. bytte av mikro/kullfilter.
* Rengjøring av utedel og rensing av register (varmeveksler).
* Teste ytelsen, måle avgitt effekt fra varmepumpen.
* Kontrollmåling av spenning, strøm og jord.
* Bytte batterier i fjernkontrollen og kontrollav alle funksjoner.
* Kontrollere festing av alle kabler mellom inne- og utedel samt tilførsel.
* Kontroller av kondensvannslangen for å hindre fuktskader
* Sjekk av isolering spesielt limskjøter og lignende.
* Lekkasjekontroll av anlegget og kontroll av at det er tilstrekkelig med kjølemedium på anlegget.
* Visuell sjekk av varmepumpeanlegget
Service på luft-luft varmepumper som du selv bør gjøre
* Rengjør jevnlig innedelen av varmepumpen med en fuktig klut
* Rengjør filtrene i innedelen. Når disse blir tette reduserer det varmeeffekten betraktelig, så det er viktig at du holder dem rene:
    * Rengjør filtrene inne i varmepumpen ca 1 gang pr. mnd.
    * røyker, eller det er dyr i huset, kan det være nødvendig å rengjøre filtrene oftereHvordan rengjøre filtrene:
Slå av varmepumpen. Når du åpner frontdekselet skal du lett kunne ta ut og sette på plass igjen de fremste støvfiltrene, som er forholdsvis store og blir fulle av støv og fin lo. Filtrene kan du skylle med vann under springen, du kan støvsuge dem, eller tørke over dem med en våt klut fuktet i såpevann. La dem tørke før du setter dem inn igjen.
* Fjern løv og greiner fra utedelen om høsten
Serviceavtale
FJ Klima Norge AS og Fujitsu varmepumper har et stort nettverk av autoriserte forhandlere over hele landet som utfører service på varmepumper.
Når du får deg en varmepumpe så anbefaler vi å inngå en serviceavtale med den autoriserte forhandleren  som installerte varmepumpen, dette vil gi deg den beste avtalen og pris.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mroek

Sitat fra: hELgenen på lørdag 07. mai 2022, klokken 19:32
Tomgangskjøring. Alle VP har et minimumsforbruk som går uansett.

På en av mine er det 300w. Går den på.tomgang i 24 timer er det 24x300W
=7.2 kwh.
Selv om det er en gammel pumpe, så vil jeg mene det er noe galt om den bruker 300W på tomgang. Jeg har også en gammel Panasonic-pumpe (fra 2006, ca), og den dropper ned til ca 40W på tomgang.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Wisd0m

6000 kroner for installasjon som varer i 15 år er dårlig busniess imot 3100 kroner hvert 2. år. Skjønner at de vil prøve å selge inn slike avtaler, men det er ikke nødvendig for forbrukeren.

Hadde alle fulgt anbefalingen ville man ha hatt 7 servicer ca. for hver installasjon. 7*3000 = 21 000 kroner. Altså en vesentlig viktigere og bedre pengestrøm enn installasjonen.

Som alle andre så er det kjørt kun litt enkel rengjøring som er gjort selv på vår pumpe. Pumpen er nå 13 år og gir ikke tegn på å gi seg. Kontrollpunktene har etter min mening liten verdi. Kjør heller etter prinsippet funker /funker ikke og utbedre når det er feil.

mroek

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 10. mai 2022, klokken 13:10
Som alle andre så er det kjørt kun litt enkel rengjøring som er gjort selv på vår pumpe. Pumpen er nå 13 år og gir ikke tegn på å gi seg. Kontrollpunktene har etter min mening liten verdi. Kjør heller etter prinsippet funker /funker ikke og utbedre når det er feil.
Enig. Glemte å nevne det, men vår pumpe har kun hatt en service (som jeg mener var inkludert), og i de resterende 15 årene har den kun fått vanlig rengjøring. Selv om den fremdeles fungerer, så regner jeg med at den snart bør byttes ut, er jo litt kjedelig med havari på vinterstid.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Tar jo 10-20år minst før disse møllene lansert i dag er klare, så det interessante er hva som skjer i mellomtiden.

Og ikke minst hjelper det lite at vestlandet nesten blåser bort, når overføringene ikke kommer seg over fjellene.

Virker å være full av skikkelig gjennomtenkte løsninger denne regjeringen...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#2952
Sitat fra: Radial på onsdag 11. mai 2022, klokken 22:44
Tar jo 10-20år minst før disse møllene lansert i dag er klare, så det interessante er hva som skjer i mellomtiden.

Og ikke minst hjelper det lite at vestlandet nesten blåser bort, når overføringene ikke kommer seg over fjellene.

Virker å være full av skikkelig gjennomtenkte løsninger denne regjeringen...

Men jeg har endel venner i den oljebransjen og mange av de er nå svært glade for hva regjeringen la frem i går på sin tredje pressemelding om saken. Pressekonferansen var god synes jeg. Men, ting tar tid. Men nå er retning staket ut. Og det er havvindprosjekter.

Norge vil bli svært store i havvindprosjekter.


Merce

Merkelig hvor fraværende debatten om Norge i det hele tatt skal være del av et internasjonalt strømmarked. Det var jo litt snakk om det i høst/tidlig vinter, men virker det nærmest som en opplest sannhet at det må være slik. Og det må det jo ikke, og jeg tipper 80-90 ville stemt mot systemet vi har i dag.
Et politikerskapt system som medfører at menigmann får statstøtte på strømregningen har spilt fallitt.

Fy f så glad jeg er at jeg har 4,5 år igjen av fastprisavtalen (57 øre), men selv og jeg kommer godt ut av det nå, klarer jeg likevel ikke å la være å irritere meg grønn at vi har latt oss havne i dette uføret.

Counterpointer

Sitat fra: Merce på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:15
Merkelig hvor fraværende debatten om Norge i det hele tatt skal være del av et internasjonalt strømmarked. Det var jo litt snakk om det i høst/tidlig vinter, men virker det nærmest som en opplest sannhet at det må være slik. Og det må det jo ikke, og jeg tipper 80-90 ville stemt mot systemet vi har i dag.
Et politikerskapt system som medfører at menigmann får statstøtte på strømregningen har spilt fallitt.
Systemet er skapt av bransjen selv, embetsverket OG politikerne. Det er ikke kun politikerne som har gjort dette selv om de sitter med det avgjørende ansvaret.
SitatFy f så glad jeg er at jeg har 4,5 år igjen av fastprisavtalen (57 øre), men selv og jeg kommer godt ut av det nå, klarer jeg likevel ikke å la være å irritere meg grønn at vi har latt oss havne i dette uføret.
Sympatisk holdning av deg. Ekstremt mye mer spiselig enn den belærende og dømmende holdningen andre har vist her i tråden.
Det er jo generelt vanskelig å forstå hvorfor en energinasjon med 100% grønn energi skulle lage dette uføret for egen befolkning og næringsliv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA