Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Radial på ons 27. apr 2022, kl. 18:29

Litt som Nammo, som lager ammunisjon i en verden i krig... God butikk.
Selger godt med M72 om dagen ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 27. apr 2022, kl. 09:40
Ja, den ene manns brød er den andre manns død.
Det er for sterkt å si død når en snakker om forskjellige typer produsenter.

Men du er inne på noe viktig

Men det er jo helt tydelig at den enes fortjeneste er den andres utgift.

Stor forskjell på å selge kunstgjødsel som noen er totalt avhengige av eller å drive et gartneri hvor det finnes alternativer som er rimelige.

Yara kan mangedoble prisen på sitt produkt det går ikke med grønnsaker som kan dyrkes i varmere land. Priselastitet er vesensforskjellig.

Mor Nille resonementer som at ; det går bra med Yara, de er en industribedrift, da går det bra med alle industribedrifter, burde falle til jorden som en sten (pun intended).

Det er ingen tvil om at firmaer som er i posisjon til å øke prisen på sine varer gjør det, og det er mange eksempler på at de tjener mer med økte utgifter. Det gjør ingen forskjell for en vanlig forbruker som ikke kan øke inntjeningen sin på samme måte.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på ons 27. apr 2022, kl. 20:11

Yara kan mangedoble prisen på sitt produkt det går ikke med grønnsaker som kan dyrkes i varmere land. Priselastitet er vesensforskjellig.

Yara er blitt et veldig viktig selskap i verdens sammenheng og det er bra men også sårbart.. Apropo sårbart så ble jo Yara kontoret i Ukraina bombet tidlig i krigen...

Jeg tenker at når jeg leser at det kan bli enda mer sult i den tredje verden fordi Yara ikke kan levere produktene sine og dermed produseres det mindre mat i de landene... da er det kansje på sin plass å ta Yara av børs og kjøpe opp alle aksjene og statliggjøre det 100% og ikke bare de 36% staten eier nå. O så må det produseres masse mer av alle Yara sine produkter å få det ut i verden - selv om vi går litt med tap på dette. Norge kan jo redde liv på denne måten fra hungersnød.

https://www.tv2.no/a/14510729/

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/5G4loz/yara-sjefen-effekten-av-krigen-er-en-global-matmangel

Yara International ASA, oftest bare omtalt som Yara, er et norsk gjødsel- og kjemikalieselskap som i slutten av 2016 hadde omtrent 14 736 ansatte. Selskapet består av tre segmenter: salg og markedsføring av gjødselprodukter og løsninger til landbruket, industri- og miljøløsninger og produksjon. Wikipedia

arthur

Enda godt vi har gode inntekter på sjømat, men der er kanskje ikke strøm,prisendet store problemet?

Eksportprisen for fersk laks gjekk opp med 4,30 kroner frå veke 15 til veke 16.

https://fisk.no/emne/laksepriser

Jeg blir stadig mer bekymret for levestandarden blant nordmenn siden det går så dårlig med alt her grunnet strømprisene.

ToWalkOrDrive

...og nå begynner inkassosakene å rulle pga strømprisene, som forutsett....den personlige økonomiens død for mange...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ord3LE/inkassokrav-paa-stroem-oeker-kraftig-det-er-helt-enormt
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 27. apr 2022, kl. 23:02
...og nå begynner inkassosakene å rulle pga strømprisene, som forutsett....den personlige økonomiens død for mange...

ToWalkOrDrive .... ja det er bare så trist for de det gjelder. Men men men, vi får jo bare håpe det går bra med alle sammen.

Electric cars in Norway

Kan vi få strømrasjonering eller er det bare tull det Rødt skriver i gårsdagens nyhet?

https://www.tv2.no/nyheter/14738060/

Kopi:

Vannmagasinene er så godt som tomme:

Nesten all vannkraft solgt ut av Norge

Norske vannkraftverk har gått for full maskin for å produsere inntektsbringende kraft til Europa. Vannmagasinene i Sør-Norge er så godt som tomme.
Nå frykter Rødt for rasjonering av strøm i Norge, om ikke regnet snart pøser ned.

Ronnie Baraldsnes 
Selma Joner

Publisert 10 timer siden

filtvet

Jeg har løsningen: Vi begynner å eksportere  drikkevann også. + installerer vannmålere hos alle med sekundforbruk. Vi kan jo bare importere vann senere hvis vi får behov for det /s

Counterpointer

Her i Norge har vi så god råd og høy levestandard at vi kan bare drikke flaskevann og vaske oss med våtservietter

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 28. apr 2022, kl. 05:05
Kan vi få strømrasjonering eller er det bare tull det Rødt skriver i gårsdagens nyhet?
I artikkelen står regjeringen sin holdning.

« Jeg tror det er en fordel at vi har den fleksibiliteten i energisystemet og den kraftutvekslingen vi har med andre land slik situasjonen er nå, sier Aasland til TV 2.

Men lite vann i magasinene kan føre til mer kraftimport.

– Det kan hende at vi gjennom hele sommeren kommer til å importere mye strøm fra Sverige, Danmark og Tyskland - nettopp for å underbygge og støtte oppunder energisikkerheten vi har her i Norge. Det er et system som har fungert godt i mye over 30 år, sier han.»

Så resultatet er import (slik at antagelig prisen blir høy) ikke rasjonering.

Dette er et håp basert på å se seg tilbake på fortiden og krysse fingrene.
Vi får se hvordan det går. Russland har skrudd av gassen til Polen og Bulgaria. Bulgaria har 90% av behovet dekket av gass. Blir jo fint for Bulgarske kraftselskap å by mot Norske for å få det «teoretiske kraftoverskuddet» i Europa.

Det er en ny situasjon i Europa og vi er koblet tett på.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tor 28. apr 2022, kl. 06:52
Vi får se hvordan det går. Russland har skrudd av gassen til Polen og Bulgaria. Bulgaria har 90% av behovet dekket av gass. Blir jo fint for Bulgarske kraftselskap å by mot Norske for å få det «teoretiske kraftoverskuddet» i Europa.

Det er en ny situasjon i Europa og vi er koblet tett på.

Bare så det er nevnt en gang til - mange land i Europa - tross gasskrise - kan gå vinteren i møte vel vitende om at de har mulighet til å inngå en årsavtale på oppvarming av sin bolig billigere pr kwh enn man kan i Sør Norge.
De har kanskje behov for 1/5 av energien vi trenger til samme formål (f.eks 16000 vs 3200 kWh) - og enhetsprisen er også billigere.

Det siste faktum - at enhetsprisen på oppvarming er mulig avtale billigere enn man kan i Norge - det synes jeg personlig er helt ekstremt og vitner om en feilslått politikk. Vi i Norge er nemlig "bortskjemt" med å bruke elektrisitet til oppvarming - en vare som har vært så billig at den har utkonkurrert f.eks gass,kull osv her i Norge.
Europa bruker ikke elektrisitet til oppvarming i det omfang vi gjør her (60-70%) - og dermed treffer elektrisitetsprisene oss hardere enn resten av Europa.  Andelen elektrisitet brukt til oppvarming er helt ekstremt i Norge sammenlignet med alle land i Europa :

Du kan ikke vise dette vedlegget.

kilde :

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Energy_consumption_in_households#Energy_consumption_in_households_by_type_of_end-use

Elektrisitet prises høyere enn gass pr. kwh - det er naturlig da gass brukes som innsatsfaktor - mens vi i Norge altså må forholde oss til Europeiske elektrisitetspriser, kan en Europeer bruke gass direkte - en vare som prises lavere pr. kwh enn elektrisitet.

arthur

Jeg må innrømme at jeg undres litt over at så mange får store personlige økonomiske problemer grunnet de høye strømprisene når man tar med i bildet hva fellesskapet stiller opp med av støtteordninger.

Jeg har over tid/år regnet med at prisen på strøm i snitt er rundt en krone alt inkludert, per kWt. Jeg tar da med kraft, nettleie og alle avgifter. En gjennomsnittlig husholdning i Norge bruker, i følge offisielle tall, rundt 16.000 kWt i løpet av et år.

Prisen nå når man tar med støtteordningen (80% av pris over 70 øre) ender vel opp på godt under to kroner, men la oss ta to kroner som tallet. Dette betyr da en merutgift i forhold til et "normalår", eller gjennomsnittsår på 16.000 for året eller 1.333 kroner per måned.

Bostøtte gis; "I mars, april, mai og oktober er støtten på 1 000 kroner per måned, og i november og desember er støtten på 1 500 kroner. Du får i tillegg 150 kroner for hver ekstra person du bor sammen med. Beløpet er uavhengig av dine faktiske utgifter til strøm." I følge Husbanken. https://www.husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/

For perioden vi har bak oss; "Bostøtte: 1500 kroner i måneden per husstand i desember til mars. Husstander som består av flere personer får 150 kroner i tillegg per person ut over den første." I følge regjeringen. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-med-milliardpakke-i-stromstotte/id2891839/

Mulig jeg både regner, og tenker, helt feil, eller?

Joda, vi kan sikkert nevne en minstepensjonist som bor i det kaldeste strøket i Norge i et gammelt og trekkfullt hus på fire hundre kvadratmeter, men det er kanskje ikke helt gjennomsnittet?

Forøvrig tror jeg en del her grovt undervurderer hvor kaldt, og rått, det er i mange av de land som de samme forbinder med sol, sommer og badeliv samt lønnsnivå!

filtvet

Russland har ikke "skrudd av" noe som helst. De forlanger kun at de betaler i rubler, men det vil ikke polen. Men tyskland vil det, og dermed skal Russland selge gass til tyskland som igjen skal eksportere tilbake til polen. Genial politikk i eu!

Vi som sitter her og skriver på elbilforum er nok ikke helt representative ift norsk økonomi (eller usa). De som har råd/mulighet til å kjøpe en ny tesla har nok penger. De færreste i norge eller usa har det. Eller de må ta det dyrt lån over 72 mndr.... enorme rentekostnader.

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på tor 28. apr 2022, kl. 09:45
Russland har ikke "skrudd av" noe som helst. De forlanger kun at de betaler i rubler, men det vil ikke polen. Men tyskland vil det, og dermed skal Russland selge gass til tyskland som igjen skal eksportere tilbake til polen. Genial politikk i eu!
Du er veldig ivrig på å kritisere politikk. Spent på å høre om du har en løsning?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

DagfinnN

Sitat fra: arthur på tor 28. apr 2022, kl. 09:29
Joda, vi kan sikkert nevne en minstepensjonist som bor i det kaldeste strøket i Norge i et gammelt og trekkfullt hus på fire hundre kvadratmeter, men det er kanskje ikke helt gjennomsnittet?
Vel - jeg synes det er lite hyggelig å få strømregning på 7000 kroner på hytta i mars. Det gjør at vi faktisk kanskje må selge den nye flotte hytta vi har brukt alle våre penger på for å nyte pensjonisttilværelsen i.
Det er surt å tenke på.
Overhodet ingen strømstøtte til hytte selvsagt. Hytte er tydeligvis en luksus som bare for klare seg selv.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA