Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på tor 31. mar 2022, kl. 08:52
Staten dro inn 77,7 milliarder kroner på strøm i fjor, opp fra 50 milliarder i normalåret 2019, ifølge Energi Norge. De foreslår å etablere et eget strømfond for å sikre levelig strømpris utover 2020-tallet.

Hvis tallene er korrekte, så tjente staten i fjor om lag 28 milliarder kroner mer på strøm enn i normalåret 2019, og mer enn dobbelt så mye som i det uvanlig billige strømåret 2020.

Regner man også med kommuner og fylker, så tjente det offentlige nesten 94 milliarder kroner på strøm i fjor, ifølge Energi Norge. I 2019 var dette tallet på nær 63 milliarder, mens tallet i 2020 var på om lag 46 milliarder kroner.

https://e24.no/olje-og-energi/i/z7j5MO/staten-fikk-inn-78-mrd-paa-stroem-i-fjor-energi-norge-foreslaar-stroemfond?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Ja - dette var jo KUN iberegnet en ekstrem måned som desember - så hva får de ikke inn i kassen i 2022?

Så er det jo dette at alt de drar inn - det vil de ikke sende tilbake til oss forbrukere.
For det første skal pengene administreres før de brukes - bare der renner noen penger ut.
Deretter skal noen grupper tilgodesees før andre - altså fordelingspolitikk
Og så legges det begrensninger på bruken fordi man er redd for at pengene som dras inn vil medføre
inflasjon og rentestigninger om de dyttes tilbake til samfunnet - så da settes en del på bok isteden.

Det siste her er jo litt merkelig fordi man sidestiller oljeinntekter med kraftinntekter selv om oljeinntekter kommer inn fra utlandet, mens omtrent alle pengene fra kraftinntekter hentes fra den norske forbruker.

Jeg er faktisk for et godt drevet velferdssystem der vi skatter inn etter evne og bruker pengene til å løfte velferden for hele samfunnet. Derimot har jeg null tro på at det vil fungere i denne situasjonen - dette er en flat skatt som er såpass stor at den bare vil ende med at de som ikke får kompensert - vil sette opp sine priser - og dermed bidrar kraftprisene til økt inflasjon. Tenkt deg en rekke der første ledd skrur opp prisen sin med 2%
La oss si prisen er 100 kr - så skrur første ledd opp med 2% , 102 kroner ut - neste ledd selger varen til 200 - skrur opp sine priser med 2% som følge av leddet foran - men må også skru opp sine egne kostnader med 2% som følge av økt kraftpris - altså 4% opp der og slik går det ledd for ledd....Så hva som startet med 2% kan fort ende opp med 8-10% prisøkning i sluttenden. Så at kraftprisen ikke nødvendigvis gjør ekstremt mye for kostnaden i ledd nr. 1 - betyr ikke at det ikke vil slå ut hardt i ledd nr. 5-6 osv...Kraftpriser påvirker omtrent alt i samfunnet  i mye større grad enn f.eks oljepriser - og således vil effekten kunne bli mye større her enn f.eks økt oljepris.
Og jeg tror oppriktig at å dra pengene direkte ut fra alle landets innbyggere i sør Norge og så dele kun noe tilbake til enkelte grupper og aldri helt kompensere 100% - vil gi økt prisstigning som i sluttenden vil gjøre oss alle litt fattigere i den forstand at vi ikke vil få like mye igjen for de pengene vi har imorgen - som de vi har i dag.....

filtvet

Spørsmålet er ikke om - men NÅR vi får en krise der det er tomt for vann. Når fyllingsgraden allerede er 15% er det kun et tidsspørsmål.

Og tåpelige eu kommer ikke til å få mer billig energi av russland lenger, de selger heller til asia der det bor ca 2,5 millarder mennesker. Kjenner folk i baltikum som sliter med samme priser som oss - med lønninger på 20% av våre.

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på tor 31. mar 2022, kl. 15:32
Spørsmålet er ikke om - men NÅR vi får en krise der det er tomt for vann. Når fyllingsgraden allerede er 15% er det kun et tidsspørsmål.

filtvet :+1: jeg tenker likt med deg...

ToWalkOrDrive

Angående inflasjon, hELgenen...
På den annen side hadde det jo passet fint om det ble en ekstrem inflasjon de neste 3-4 årene dersom lønnsøkningene følger med, men da er en nesten avhengig av at andre land får samme situasjon...sånn at gjelden etterpå føles mindre...så får en bare ha høyere rente noen få år.
Får satse på at vi får en reallønnsutvikling som i 2006-2012 fremover, og ikke som i 2014-2021.....
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Det ser, slik jeg vurderer det, mørkt ut for reallønnsutvikling de første par årene. Dersom det blir fred i Europa og Ukraina skal bygges opp igjen så vil det trolig også trigge en økt etterspørsel - som igjen kan trigge inflasjon.
Så selv positive nyheter for verden kan fort slå negativt ut nå.

Det eneste jeg ser som er litt positivt nå er jo at kabelen til England går på halv maskin og vil fortsette med det frem til omtrent sommeren er her......Så da er jo en liten propp i eksporten i alle fall.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tor 31. mar 2022, kl. 16:18
Det eneste jeg ser som er litt positivt nå er jo at kabelen til England går på halv maskin og vil fortsette med det frem til omtrent sommeren er her......Så da er jo en liten propp i eksporten i alle fall.
Trodde det bare var en liten pause for noe vedlikehold/rep?

Til tross for redusert kapasitet så har vi fått tidenes dyreste mars måned, det var jo lovende for fremtiden

Det begynner å bli en god del land i EU som nå jobber kraftig for å koble gassprisen bort fra elektrisitetsprisen. Er det noe anslag på hva det vil si for vår import av EU sine strømpriser?

arthur

Det ser, slik jeg vurderer det, mørkt ut for reallønnsutvikling de første par årene. Dersom det blir fred i Europa og Ukraina skal bygges opp igjen så vil det trolig også trigge en økt etterspørsel - som igjen kan trigge inflasjon.

Etterspørsel er vel bra for arbeidsmarkedet som igjen betyr press på lønninger, kamp om arbeidskraften? Du mener (trolig) ikke at redusert aktivitet vil være bedre mht å få økt reallønn?

Electric cars in Norway

Sitat

Etterspørsel er vel bra for arbeidsmarkedet som igjen betyr press på lønninger, kamp om arbeidskraften? Du mener (trolig) ikke at redusert aktivitet vil være bedre mht å få økt reallønn?

Arthur :+1: Etterspørsel er vel og bra det...men konkret ift dette denne tråden handler om basic sett er rett og slett at "jeg vil ha høyere lønn for å dekke rådyr strøm.... "

Jeg tenker generelt sett slik at den overraskende høye prisveksten vil selvsagt påvirke folks privatøkonomi og lønnsoppgjøret for 2022.

arthur

Den rådyre strømmen gjøres jo langt billigere for oss vanlige forbrukere med de støtteordninger som allerede fungerer i dag, og som vil bli forlenget, trolig ytterligere forbedret ved press fra SV vil jeg tro. Det som da skjer er jo at fylkeskommuner og kommuner som har eierinteresser i kraftprduksjon øker sine inntekter betydelig (overskudd = utbytte), staten betaler, men kanskje litt uklart i hvilken grad det medfører reduserte overføringer fra staten?
Ser kommentar her som kan indikere at det er dyrere åp forvalte/administrere større beløp (For det første skal pengene administreres før de brukes - bare der renner noen penger ut.), enn mindre beløp, med det er vel ikke tilfelle vil jeg tro.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tor 31. mar 2022, kl. 16:57

Ja - er jo akkurat det jeg påpeker - halv maskin frem til sommeren.
Og det kom en ny en på en annen forbindelse i dag - dog svært kortvarig.

Her er meldingene av interesse : - den første gjelder nå i helgen :
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/a26e54f3-297a-4845-a78c-d2a616de879e/2

Den andre er litt lengre - :
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/9ffccc39-a30f-4d24-b8cb-5ee3e84c98f7/4

Radial

Sitat fra: hELgenen på tor 31. mar 2022, kl. 23:04

Står at det er en failure på "pole 1", så dette var neppe planlagt ihvertfall. Sikkert Ukraina som lager delene de trenger eller lignende 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Si hvis det blir fredsavtale i Ukraina, noe krigseksperter ikke tror vil skje før om lenge, så vil det jo og spørs om verden stopper sanksjonene mot Russland / hvor lenge de lar være å kjøpe russisk olje og gass. Ser at USA begynner å bruke av oljereservene sine. De må og fylles opp igjen når tilgangen på olje blir bedre, så etterspørselen etter olje og gass kan fort være veldig høy i forhold til tilbudet i lang tid, resulterende i høye priser. Men for Norges del vil jo det føre til at mange bedrifter i Norge går bra (særlig oljerelaterte), og etterspørre arbeidskraft, som øker lønningene. Ser det er veldig mange ledige jobber for tiden, så er lov å håpe på god lønnsvekst fremover.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tor 31. mar 2022, kl. 23:04

Det viktigste aspektet er vel om det er stor nok reduksjon i kapasitet til at det påvirke prisen i vesentlig grad?

cra

Sitat fra: arthur på tor 31. mar 2022, kl. 18:15
Den rådyre strømmen gjøres jo langt billigere for oss vanlige forbrukere med de støtteordninger som allerede fungerer i dag, og som vil bli forlenget, trolig ytterligere forbedret ved press fra SV vil jeg tro.

Mulig støtteordningene fungerer for noen (SV?), men jeg har ikke fått ei krone i støtte selv om strømmen er mange ganger dyrere enn før. Så at SV vil si at det fungerer etter hensikten kan jeg nok tenke meg. Jeg er en god del fattigere enn før, mens noen som hadde mindre å rutte med enn meg får kompensasjon og de og jeg er nå litt mer like. Helt i SVs ånd; knytte skolissene på Varholm så de som ikek springer like fort føler at de er like raske som ham, heller enn å hjelpe dem med trenere, utstyr og fasiliteter så de faktifk kan springe raskere.

Nå er jeg ikke fattig, men jeg er langt ifra rik heller; vi si vi har en nokså normal husholdning. Og det er nok også mange som har mindre å rutte med enn meg som heller ikke får støtte. Men funker støtten i mange tilfeller? Joda, akkurat som sommerdekk om vinteren.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: cra på fre 01. apr 2022, kl. 08:52
Sitat fra: arthur på tor 31. mar 2022, kl. 18:15
Den rådyre strømmen gjøres jo langt billigere for oss vanlige forbrukere med de støtteordninger som allerede fungerer i dag, og som vil bli forlenget, trolig ytterligere forbedret ved press fra SV vil jeg tro.

Mulig støtteordningene fungerer for noen (SV?), men jeg har ikke fått ei krone i støtte selv om strømmen er mange ganger dyrere enn før. Så at SV vil si at det fungerer etter hensikten kan jeg nok tenke meg. Jeg er en god del fattigere enn før, mens noen som hadde mindre å rutte med enn meg får kompensasjon og de og jeg er nå litt mer like. Helt i SVs ånd; knytte skolissene på Varholm så de som ikek springer like fort føler at de er like raske som ham, heller enn å hjelpe dem med trenere, utstyr og fasiliteter så de faktifk kan springe raskere.

Nå er jeg ikke fattig, men jeg er langt ifra rik heller; vi si vi har en nokså normal husholdning. Og det er nok også mange som har mindre å rutte med enn meg som heller ikke får støtte. Men funker støtten i mange tilfeller? Joda, akkurat som sommerdekk om vinteren.

Helt enig i det  :+1:

Blir spennende å se hva mer av fordelingspolitikk de gjennomfører før de blir enige om den nye ordningene som ikke var fastspikret likevel. Kanskje at de med over 650.000 i lønn må betale maks pris på strøm, og de med hytter må låne ut hyttene gratis til de med mindre enn 460.000 kroner i lønn...? Ingen ting vil overraske meg fra den kanten.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA