Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 17. mar 2022, kl. 14:28
Hovedfeilen, slik jeg ser det, er ikke at sekundærboliger ikke blir behandlet likt som fritidsboliger. Hovedfeilen er at sosialistene prøver å utøve fordelingspolitikk i støtten. Ta fra de rike og gi til de fattige. La de fattige bli rike, og de rike bli fattige. La hytte-eiere og bedriftseiere brenne....for de er onde, til evigheten...virker det at de mener...

Fritidsboliger har en annen tariff enn primær- og sekundærboliger, dermed er det enkelt å skille de ut og behandle de annerledes. Å skille primær- og sekundærboliger er er svært mye større jobb som krever en god del byråkrati.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Å drive nasjonal omfordeling vha almisser fra staten for å kompensere for høye kraftpriser til ulike verdige brukergrupper kan sammenlignes med å omfordele luften i en lukket ballong. Dytter man hardt på ene siden vil det sprette ut på andre siden. Tiden det tar fra man dytter til effekten synes vil variere,men de verdige vil også merke høye kraftpriser,men kanskje ikke like raskt som de som ikke får. Men de som ikke får vil jo tilpasse seg og dermed er prosessen startet. Priser vil uungåelig stige,avgifter økes,skatter økes,arbeidsplasser settes under press,renter stige osv.osv. Ingen slipper unna. Økte kraftpriser er ikke annet enn økt skatt. Det tragiske her er at Staten selv ikke kan bruke like mye som de får inn i økte inntekter fordi en da frykter press i økonomien. Denne regelen er utformet med utgangspunkt i økte eksportinntekter,f.eks salg av olje til utlandet. Den er ikke utprøvd og syretestet i en situasjon der statens økte inntekter hentes fra egne innbyggere slik tilfellet er nå. Likefullt brukes den fordi man ikke har noe bedre verktøy. Dermed blir det ikke en effektiv omfordeling,men en rask avkjøling av hele den private økonomien med fare for langsiktige uheldige effekter. Eier ikke noen hytte eller sekundærbolig selv,men frykter regjeringen er i ferd med å bygge ned velferdsstaten ved å trykke på feil brytere. Det føles sikkert bra med en gang å kunne hjelpe et utvalg man selv mener fortjener det mest,men effekten på lang sikt er heller tvilsom fordi man risikere å gjøre kaken mindre...og da vil det i neste runde være mindre til alle

Electric cars in Norway

På NRKs nyheter nå.. Politikerne i Norge ønsker at vi gjør som Sverige og setter ned strømprisene. Det er bare tull at strømmen dobles og at staten tjener de pengene ;D

Electric cars in Norway

SitatEier ikke noen hytte eller sekundærbolig selv,men frykter regjeringen er i ferd med å bygge ned velferdsstaten ved å trykke på feil brytere.

Flott innlegg :+1: hELgenen

Ja ja tenker jeg. Sittende regjering er jo ut fra et rent politisk analyse ift høyre venstre aksen i det norsk partisystemet selve garantistene for dem norske velferdsstaten... ikke redd for at den skal bli bygget ned...nei :D men blir nok litt tilpasset den europeiske modellen over tid.

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 18. mar 2022, kl. 06:59
SitatEier ikke noen hytte eller sekundærbolig selv,men frykter regjeringen er i ferd med å bygge ned velferdsstaten ved å trykke på feil brytere.

Flott innlegg :+1: hELgenen

Ja ja tenker jeg. Sittende regjering er jo ut fra et rent politisk analyse ift høyre venstre aksen i det norsk partisystemet selve garantistene for dem norske velferdsstaten... ikke redd for at den skal bli bygget ned...nei :D men blir nok litt tilpasset den europeiske modellen over tid.
Når jeg ser hvor handlingslammet og bakpå regjeringen med AP i spissen er i alle situasjonene de har fått i fanget etter valget, så må jeg innrømme at jeg er veldig flau over å innrømme at jeg var medlem i AP for maaange år siden. Jeg er litt usikker på om jeg synes Støre eller Vedum er den største klovnen, men tenker vel for meg selv at Støre er en skikkelig klovn, stakkars Vedum er bare litt mindre smart.... Det eneste jeg er sikker på er at de ikke klarer å finne en god løsning verken på strømprisutfordringen, energikrise eller generelt samarbeid innad i regjeringen. Strømpriser er vel faktisk en sak der regjeringen har alle muligheter til å finne en god løsning for Norge, norske forbrukere OG eksport til Europa, men jeg tror de mangler evne dessverre, og i tillegg ser de ut til å  være rammet av beslutningsvegring. De vil finne halvdårlige midlertidige løsninger i stedet for å ta tak i årsaken til problemet.

Uansett er det små problemer innbyggerne i Norge har sammenlignet med ukrainerne. Krigen i Ukraina er vel også en (god?) forklaring på at regjeringen halter litt på de innenrikspolitiske løsningene kanskje.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: jkirkebo på fre 18. mar 2022, kl. 06:08
Hovedfeilen, slik jeg ser det, er ikke at sekundærboliger ikke blir behandlet likt som fritidsboliger. Hovedfeilen er at sosialistene prøver å utøve fordelingspolitikk i støtten. Ta fra de rike og gi til de fattige. La de fattige bli rike, og de rike bli fattige. La hytte-eiere og bedriftseiere brenne....for de er onde, til evigheten...virker det at de mener...
Å skille primær- og sekundærboliger er er svært mye større jobb som krever en god del byråkrati.

I disse dager får vi jo alle tilsendt en sjølmelding eller hva det heter for tiden, og der vil du se om en eiendom er en primærbolig, sekundærbolig eller fritidseiendom da disse er skattlagt mht forsmuesskatten på forskjellig vis så alle data ligger tilgjengelig og da skjønner jeg ikke hvorfor dette skulle medøfre noe problem?

Forøvrig mener jeg det er helt naturlig at strømstøtten primært gis til den enkeltes faste bolig på samme vis som bostøtte heller ikke gis for sekundærboliger eller fritidseiendom. Etter mitt syn bør det være en form for "verdig trengende" og ikke ordninger som skal bedre den enkeltes private økonomi da forbruket fortsatt øker (rapportert senest i går!), og det på en ikke bærekraftig måte!

filtvet

Økte priser på stort sett alt har ihvertfall konsekvenser for andre. Har vært innom flere butikksentre siste tiden og de eneste butikkene som synes å ha kunder er matbutikkene.

Mange kommer til å miste jobben er min spådom. 1988/2001/2008 om igjen. Heldigvis er boliglån snart nedbetalt.

arthur

Sitat fra: filtvet på fre 18. mar 2022, kl. 08:49
Økte priser på stort sett alt har ihvertfall konsekvenser for andre. Har vært innom flere butikksentre siste tiden og de eneste butikkene som synes å ha kunder er matbutikkene.

Mange kommer til å miste jobben er min spådom. 1988/2001/2008 om igjen. Heldigvis er boliglån snart nedbetalt.

Er det derfor SSB spår økte boligpriser og økt rentenivå, fire rentehevinger i inneværende år?

– I sum anslår vi at norsk økonomi vil være nær konjunkturnøytral i årene fremover. Det betyr stabil og moderat vekst, og et normalt nivå på arbeidsledigheten, sier SSB-forsker Thomas von Brasch i en pressemelding.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på fre 18. mar 2022, kl. 06:08

Fritidsboliger har en annen tariff enn primær- og sekundærboliger, dermed er det enkelt å skille de ut og behandle de annerledes. Å skille primær- og sekundærboliger er er svært mye større jobb som krever en god del byråkrati.

Ser at hovedpoenget mitt ikke kom frem i mitt innlegg. Poenget mitt som hytte-eier var at det ikke føles rettferdig at staten skal gjøre seg så rik på strøm verken for hytte-eiere eller sekundærboligeiere, og forskjellsbehandle disse fra andre strøm-konsumenter.

Dersom Rolf og Ronny har leid en 2-roms i Oslo for 14.000 eks. strøm i måneden fra Preben, så hjelper det svært lite for Rolf og Ronny om "rike Preben" må betale høyeste strømpris uten reduksjon....den blir automatisk viderefakturert til småbarnsforeldrene Rolf og Ronny. Dessuten bør fordelingspolitikk utøves over skatteseddelen og ikke prislappen på et ensartet produkt: strøm.

Når kommunene fakturerer for vann og avløp så ville det vært veldig rart om de fakturerte forskjellig basert på eierstruktur.

Det hjelper og fint lite eierne av Norges 450.000 hytter hva sekundærbolig-eiere betaler i strøm. Kjøpte en hytte til rett over en million, og nå betalte jeg 16566 for tre måneder med strøm, hvor det stort sett var vedlikeholdsvarme (ca 5 grader) i ukedagene. Har altså brukt 1,5% av kjøpssummen på strøm på tre måneder, og staten håver inn 5 milliarder til dagen ekstra på høye priser.

Føler og at Støre tenker litt rart når han tror at unnlatelse av å sope inn masse penger til staten fører til for høy rente og inflasjon. En del av inflasjonen er jo nettopp høye strømpriser, og folk vil kreve mer lønn pga inflasjonen.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Hva hindret deg i å f.eks tegne en avtale med AGVA om fast pris på 97 øre i tre måneder i februar? Eller prismatch for desember, januar og februar? Jeg shoppet selv rundt og benyttet meg aktivt, proaktivt, av de muligheter som var tilgjengelig for alle og endte nå opp med gratis strøm for både januar, februar og mars på sekundærbolig og ville trolig ha endt på en tredjedel av hva du betaler hvis det var en fritidsbolig. Ser at mange ikke finner det bryet verdt, tar for mye tid osv, men tid til å skrive mange innlegg her tar vel også litt tid?

Skal jeg nok en gang minne om hva jeg skrev i denne tråden i midten av juli fjor nht fremtidige priser og muligheter for dekning?

filtvet

Sitat fra: arthur på fre 18. mar 2022, kl. 08:54
Sitat fra: filtvet på fre 18. mar 2022, kl. 08:49

Tja, spør uteliggere i Los angeles og San fransco om de usa´s økonomi er like fantastisk som det fremstilles i media. Og hjemløse øker stadig. Hjelper ikke med renteoppganger når du ikke har penger.

Er det derfor SSB spår økte boligpriser og økt rentenivå, fire rentehevinger i inneværende år?

– I sum anslår vi at norsk økonomi vil være nær konjunkturnøytral i årene fremover. Det betyr stabil og moderat vekst, og et normalt nivå på arbeidsledigheten, sier SSB-forsker Thomas von Brasch i en pressemelding.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 18. mar 2022, kl. 09:19
Hva hindret deg i å f.eks tegne en avtale med AGVA om fast pris på 97 øre i tre måneder i februar? Eller prismatch for desember, januar og februar? Jeg shoppet selv rundt og benyttet meg aktivt, proaktivt, av de muligheter som var tilgjengelig for alle og endte nå opp med gratis strøm for både januar, februar og mars på sekundærbolig og ville trolig ha endt på en tredjedel av hva du betaler hvis det var en fritidsbolig. Ser at mange ikke finner det bryet verdt, tar for mye tid osv, men tid til å skrive mange innlegg her tar vel også litt tid?

Skal jeg nok en gang minne om hva jeg skrev i denne tråden i midten av juli fjor nht fremtidige priser og muligheter for dekning?
Grunnene er:
- ønsker ikke å støtte jalla-strømselskap, med masse skjulte klausuler og tidsbegrensede lokketilbud
- trodde regjeringen ville moderere prisen de tar (hovedsakelig offentlig eide strømselskap), siden de skulle være for "folk flest", og har kommet med mange lovnader.
- har forøvrig bundet strøm-prisen på huset til 43,5 øre.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

irsdag 19. oktober, etter at VG begynte å jobbe med saken, fikk Thomas Horn tilbud om å gå tilbake til sin gamle avtale med Agva Kraft, forteller han til VG torsdag 21. oktober.

Med andre ord ga AGVA seg. Har hatt avtale med Agva flere ganger, aldri hatt noe problem med dem, og de har gått tapende ut av alle de avtaler jeg har hatt. Avsluttet i dag en avtale til spot minus åtte (!) øre og har gående på vegne av nær relasjon en avtale på fast pris 97 øre.

Har man ikke tid til å sjekke hva som er tilgjengelig, sjekke at man blir fakturert riktig, klage på åpenbare feil osv så undrer jeg meg fortsatt over hvor god tid folk har til å skrive negative innlegg på et forum , innlegg som ikke når rette "adressesat" elelr bedrer den enkeltes økonomiske situasjon.

1000kwh

Tror mange bruker Tibber og lignende selskaper fordi man ikke gidder å kødde med møkkaavtalene til Agva og andre slike selskaper. De har lokkeavtaler og så er de konsekvent dyrere kort tid etter.

Strømsalget i Norge i dag er en stor vits og det er forbrukerne som blir lurt her.

hELgenen

Jeg holder meg også borte fra Agva kraft da jeg ikke orker å "stå på krava" og krangle med dem.

Hørt med flere som har vært innom dem og alle sier det samme - mye rot og feil som krever mye ressurser å følge opp. Jeg orker ikke forholde meg til slike selskap.

Når det kommer til AP så er også jeg enig i mye av det de historisk har stått for - men jeg føler de rett og slett har mistet kontrollen,evnen og viljen. Jeg hører de sier at de vil ditt og datt og så kommer de med forslag som jeg anser har stikk motsatt effekt. Mao. målene er helt ok de - men måten de skal komme seg til målet på har jeg faktisk mistet helt troen på.  Så om målet er ok så leser jeg kartet og terrenget helt annerledes og følgelig blir virkemidlene jeg tror på helt annerledes. På meg virker det som de er gravlagt under et teppe av ideologi der de bare føler de må gjøre ditt og datt for å vise at de bryr seg om egne velgere - men de evner ikke å se den hele og fulle konsekvensen av egne tiltak. Og det er når de driver på slik jeg mister helt troen på prosjektet de er i gang med. 

Mhp. kraftmarkedet så er det i alle fall gjengs oppfatning at dette fungerer bra innenfor normale rammebetingelser - men det har noen åpenbare svakheter når tilbudet blir for stort - eller når viljen til å betale, etterspørslen, er skyhøyt på stort nok volum - da fungerer ikke markedet lenger. Jeg har gjennom mange år sett hvordan markedet i enkelte tilfeller rett og slett vipper over fra et velfungerende marked der en har god balanse mellom tilbud og etterspørsel og alle har gode fundamentale vurderinger av situasjonen - til å gå helt av skaftene når grensene presses - da kommer panikken løpende - spesielt fra kontinentet hvor det, etter min mening, i årevis har vært en noe usunn tilnærming til kraftmarkedet der noen utskudd av cowboy tendenser kanskje har dukket opp. I Norden har man alltid hatt en mer balansert tilnærming basert på fundamentale vurderinger - stikk i strid med hva man ofte har sett på kontinentet - hvor man har utnyttet muligheter til rask gevinst når de har dukket opp.  Jeg vet fra egen erfaring at man i større grad har blitt drevet frem av egen vinning mentalitet på kontinentet enn den noe trauste felleskapsfølelsen og fundamentale tilnærmingen man finner i Norden. EU som organ har jo forsåvidt selv sett dette og derfor har de jo også kommet med masse forordninger for å prøve å rydde opp i dette og skape et marked med god transparent der man skal slå hardt ned på ukultur og heller konkurrere på like vilkår til beste for alle innbyggere - mao har de tatt malen fra Norden og forsøkt å implementere den gjennom lover og forordninger i EU. Min personlige mening er at dette ikke er gjort over noen få tiår å endre. Og jo sterkere vi i Norden knytter oss til et slikt marked jo mer blir vi jo påvirket - så når tyskere får panikk mhp kjernekraft,kull og nå gass  - vel da går det jo over alle støvleskaft en periode.

Jeg mener Norge har en stor forpliktelse overfor kommende generasjoner å ta vare på egen natur og miljø - da kan man ikke bare koble seg sterkere og sterkere mot et marked som bare vil ha mer og mer uten tanke på hvor mye de raserer naturen her oppe. Ikke bare det - et felles marked med EU der klimatiske forskjeller ikke vektlegges kan umulig være bærekraftig for et lite land langt mot nord. Og det bidraget som Norge måtte kunne gi til kontinentet på klimafronten ved å eksportere kraft er i realiteten lite - mens konsekvensen for Norge kan være stort ved at vi raserer naturverdier for generasjoner fremover. Og vi er nå kanskje kommet dit at vi må begynne å ofre egen natur fordi overføringskapasiteten til kontinentet har spist opp det lille overskuddet vi tross alt hadde her oppe.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA