Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Tja, nå blir nettleien satt ned (igjen) fra 1.april og ut året da Statnett har tjent mer enn de skal, og dettte kommer forbrukerne til gode på en enkel, direkte måte og svært målbar måte. Viser, nok en gang, at systemet fuungerer til tross for de mange udokumenterte påstandene om det motsatte her!i :+1:

THE

Sitat fra: arthur på man 21. feb 2022, kl. 12:10
Tja, nå blir nettleien satt ned (igjen) fra 1.april og ut året da Statnett har tjent mer enn de skal, og dettte kommer forbrukerne til gode på en enkel, direkte måte og svært målbar måte. Viser, nok en gang, at systemet fuungerer til tross for de mange udokumenterte påstandene om det motsatte her!i :+1:
Reduksjonen i nettleien som Statnett varsler medfører vel ca. 4 øre/kWt lavere nettleie, så dette er jo kjempegode nyheter for de som har betalt ca. 100 øre/kWt ekstra i strømpris i vinter sammenlignet med normalpriser de siste årene. Tror heller jeg ville betalt 4 øre/kWt ekstra i nettleie for å få 80-100 øre/kWt lavere strømpris.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: arthur på man 21. feb 2022, kl. 09:22
Sitat fra: hELgenen på man 21. feb 2022, kl. 08:43
Det er tvilsomt at stortingspolitikere med viten og vilje har gått inn for nedlegging av industri og næring i Sør Norge.

Jeg ser dine gjentatte påstander, men til gode å se noen form for dokumentasjon på slike?
Når noen skriver en mening eller hva de tror, forventer du at de skal finne noen dokumentasjon på disse meningene sine, eller hva de tror skjer? Det er joi håpløst å komme med slike krav.

Jeg tror f.eks. at endel politikere har mindre kvaler for å mele sin egen kake, enn å alltid tenke samfunnets beste. Når en politiker som f.eks. Robstad nå har gått ut og fortalt at han ville utnytter systemet sitt, så tror jeg ikke han er eller var alene om dette. Jeg tror det er mange som skulle vært tiltalt for å ha kommet med feil opplysninger i den hensikt å skaffe seg goder de egentlig ikke hadde krav på.

Jeg tror, med eksempel idet ovenfor, at endel er smartere enn å gå for "småpengene", men utforme krav som de kan utnytte ved å f.eks. posisjonere seg riktig i forkant eller umiddelbar ettertid.

F.eks. finner jeg det svært sannsynlig at "noen" har rørt litt for mye i grøten, når det er bestemt at et prosjekt skal delfinansieres med bompengeinnkrevinger, og så settes dette bort til "snille" politikere som starter, er deleier i eller har styreverv i bompengeselskapet som får oppdraget. Eller en nær slektning/familiemedlem. Eller de har brukt informasjonen de får under bearbeidelsene, til å starte slike selskaper i rett tid før oppdraget deles ut.

Historien er full av eksempler på hvordan enkelte har snudd seg rundt, eller i samarbeid med næringsfolk, for at de skal få oppdrag foran andre, og politikeren får enten penger under bordet eller tjenester tilbake, som de tjener meget godt på.

Nei, jeg tror ikke det er alle. Jeg tror ikke at det er de fleste engang. Men jeg tror det finnes endel slike "sorte får" i alle partier som i visse henseender eller i svake øyeblikk lar seg lokke inn i handlinger de egentlig ikke burde gjort. Og noen gjør/gjorde det med viten og vilje.

Nei, jeg kommer ikke til å vise til noen dokumentasjon for alt det jeg har skrevet om her. Mye er min tro og min mening, og kan derfor ikke "bevises" med å lenke til dokumentasjon. Mens endel andre ting er så velkjent at det ikke trenger å bevises, med mindre det er en kverulant som absolutt skal be om bevis for ting man egentlig vet om allerede. Et googlesøk vil fort komme opp med nok eksempler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Dette har, som påpekt av andre her oppe, liten betydning for lommeboken til husholdninger - det er snakk om en liten justering av nettleien for husholdningene, 2-5 øre, - dvs. om da nettselskapene justerer ned - det har man ingen garanti for.

Det har derimot større betydning for tung industri som har direkte tilknytning til regional og sentralnett.

En skal være temmelig fjern dersom en skal juble høyt for 2-5 øre når strømregningen for er på 100++ øre og varierer ekstremt - bare se på morgendagen. Da er vi der igjen av prisen bikker 200 øre og mer til med alle avgifter en enkeltime.

Nei - jeg er mer og mer overbevist om at disse nye kablene vi fikk i 2021 vil gi lange perioder med høyere pris i Sør Norge enn f.eks Sør Sverige - og da er det utflagging av arbeidsplasser vi snakker om.

hELgenen

Her er en annen sak om vindmøller
https://www.nrk.no/rogaland/vindpark-naboer-far-helseplager-pa-grunn-av-stoy-fra-vindturbinene-1.15862936

Dagens regjering har jo vært temmelig klare på at mer vindkraft på land er en del av løsningen.

Det ser ut til å kunne bli veldig mye konflikter . Blir møllene plassert nær folk - blir det helseplager - plasseres de langt unna er det naturmangfold eller beiteområder som blir berørt..

Håvar

Sitat fra: Counterpointer på man 21. feb 2022, kl. 11:12
Sitat fra: turfsurf på man 21. feb 2022, kl. 10:51

Politikerne har vel stolt alt for blindt på råd fra en bransje hvor ledere har mye personlig å vinne på høye kraftpriser.

Å stole på råd kun fra bransjen som skal reguleres er aldri en god ide, jeg vil gå så langt som å si at det er naivt. Dette gjelder flere bransjer en kraftbransjen.
Dette er jo grunnen til at det eksisterer en stor lobbybransje (First House ol) som tar seg veldig godt betalt.

Det er jo ikke få ekspolitikere som går inn i den bransjen.

Det er jo også overtydelig at koblingen mellom Statnett, NVE m.fl og departementet er tett. De er ikke mye energiministeren har kommet med som ikke stammer fra argumentasjon som Statnett og NVE bruker.

NVE er tross alt et direktorat som blant annet har som oppgave å være statens fagansvarlige innen bestemte områder, hvilket nettopp er grunnen til at olje- og energiministeren bruker argumentasjon derfra. Hvor skal hun ellers hente fagkompetanse fra? Statnett er det verre med, siden de tross alt reguleres av RME (som  er fullstendig adskilt fra NVE) og bør holdes langt unna myndighetsbeslutninger.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: Håvar på man 21. feb 2022, kl. 15:03
Sitat fra: Counterpointer på man 21. feb 2022, kl. 11:12
Sitat fra: turfsurf på man 21. feb 2022, kl. 10:51

Politikerne har vel stolt alt for blindt på råd fra en bransje hvor ledere har mye personlig å vinne på høye kraftpriser.

Å stole på råd kun fra bransjen som skal reguleres er aldri en god ide, jeg vil gå så langt som å si at det er naivt. Dette gjelder flere bransjer en kraftbransjen.
Dette er jo grunnen til at det eksisterer en stor lobbybransje (First House ol) som tar seg veldig godt betalt.

Det er jo ikke få ekspolitikere som går inn i den bransjen.

Det er jo også overtydelig at koblingen mellom Statnett, NVE m.fl og departementet er tett. De er ikke mye energiministeren har kommet med som ikke stammer fra argumentasjon som Statnett og NVE bruker.

NVE er tross alt et direktorat som blant annet har som oppgave å være statens fagansvarlige innen bestemte områder, hvilket nettopp er grunnen til at olje- og energiministeren bruker argumentasjon derfra. Hvor skal hun ellers hente fagkompetanse fra? Statnett er det verre med, siden de tross alt reguleres av RME (som  er fullstendig adskilt fra NVE) og bør holdes langt unna myndighetsbeslutninger.
Nå snakker jeg blant annet om argumentet om at vi kommer til å «gå tomme for strøm» hvis det settes makspris på strøm.

Dette i et marked som rent faktisk viser seg å være lite priselastisk. Og makspris som er antydet har vært over dobbelt av snittpris for siste ti år.

Jeg forventer mer av både Statsråden og faginstansene.

Det er jo ikke tvil om at politikerne benytter situasjonen til å skaffe inntekter til omfordeling.
Det er også høyst sannsynlig at de som har gitt råd om utenlandskabler til ren eksport, sitter i posisjoner som drar nytte av at de får enorme inntekter i sektoren.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på man 21. feb 2022, kl. 14:58
https://www.nrk.no/rogaland/vindpark-naboer-far-helseplager-pa-grunn-av-stoy-fra-vindturbinene-1.15862936

Dagens regjering har jo vært temmelig klare på at mer vindkraft på land er en del av løsningen.

Det ser ut til å kunne bli veldig mye konflikter . Blir møllene plassert nær folk - blir det helseplager - plasseres de langt unna er det naturmangfold eller beiteområder som blir berørt..
Det som er rart er at de aldri spiller av denne lyden som er så helseskadelig.

Jeg vet at vindmøller lager lyd, men er det virkelig mer enn veier ol. ?

Har flere ganger stoppet i nærheten av kommersielle vindmøller (både i Tyskland og på Lindesnes) men har ikke klart å oppfatte noen lyd. Det klages jo på at den er kontinuerlig.

Dette er off topik, men lurer på det.

At de ruger visuelt og at det må bygges veier mm. er lettere å forstå.

arthur

Sitat fra: hELgenen på man 21. feb 2022, kl. 13:21

Dette har, som påpekt av andre her oppe, liten betydning for lommeboken til husholdninger - det er snakk om en liten justering av nettleien for husholdningene, 2-5 øre, - dvs. om da nettselskapene justerer ned - det har man ingen garanti for.

Det er snakk om en kombinasjon av at de nå IKKE setter opp nettleien med 15% som varslet OG setter den i stedet ned til null som for oss betyr fem (!) øre per kWt. I kombinasjon utgjør det for de fleste en del kroner! Jo, man har garanti for at det skjer, bare å se på neste strømregning det hvilket ikke burde være for vanskelig for de fleste av oss, eller?

Som det nå ligger an så vil strømregningen for vanlige folk inklusive nettleie og hensyntatt inflasjonen (hvilket selvfølgelig er relevant!) ikke reelt sett bli høyere enn den var i 2006. Jeg tar da med den støtten som staten yter i form av 80% over 70 øre.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på man 21. feb 2022, kl. 15:21
Sitat fra: hELgenen på man 21. feb 2022, kl. 14:58

Det som er rart er at de aldri spiller av denne lyden som er så helseskadelig.

Jeg vet at vindmøller lager lyd, men er det virkelig mer enn veier ol. ?

Har flere ganger stoppet i nærheten av kommersielle vindmøller (både i Tyskland og på Lindesnes) men har ikke klart å oppfatte noen lyd. Det klages jo på at den er kontinuerlig.

Dette er off topik, men lurer på det.

At de ruger visuelt og at det må bygges veier mm. er lettere å forstå.

Vel - jo mer konflikter vi får jo vanskeligere blir det å snu prisbildet på sikt..
Og at disse møllene bråker - vel det kan jeg skrive under på.

Jeg har vært innom ganske mange opp gjennom årene - vært oppe i flere av dem også - og når det kommer til lydbildet vil jeg si  mange opplever det svært plagsomt. Det er en jevn piskende lyd som over tid blir veldig utmattende å høre på og som jeg nok tror kan ødelegge nattesøvnen for flere.

Dette er altså nok en side av ulempene som nå i større omfang må dyttes på en befolkning som følge av at man har bygget ut "for mye" nettkapasitet mot kontinentet. 

Og her har vi nok en godbit for den sittende regjeringen:

https://www.mtlogistikk.no/are-kjensli-distribusjon-godstransport/inviterer-til-hastemote-om-stromkrise-for-godstogene/640875

hELgenen

Sitat fra: arthur på man 21. feb 2022, kl. 16:26
Som det nå ligger an så vil strømregningen for vanlige folk inklusive nettleie og hensyntatt inflasjonen (hvilket selvfølgelig er relevant!) ikke reelt sett bli høyere enn den var i 2006. Jeg tar da med den støtten som staten yter i form av 80% over 70 øre.

Støtten på 80% over 70 øre forsvinner 1 April

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på man 21. feb 2022, kl. 16:28
Og her har vi nok en godbit for den sittende regjeringen:

https://www.mtlogistikk.no/are-kjensli-distribusjon-godstransport/inviterer-til-hastemote-om-stromkrise-for-godstogene/640875
Disse «godbitene» vil komme med jevne mellomrom . Så lenge de har en strategi med å komme med litt eller veldig knappe kompensasjonsordninger og ikke vil gjøre noe med systemene som produserer «godbiter».

Skulle tro at katolisismen var på vei inn igjen. Nå er avlat metoden som brukes, siden det er synd på folk flest (pun intended)

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på man 21. feb 2022, kl. 16:29
..........1 April
Bare for å understreke at hele greia er en spøk

arthur

Sitat fra: hELgenen på man 21. feb 2022, kl. 16:29
Sitat fra: arthur på man 21. feb 2022, kl. 16:26

Støtten på 80% over 70 øre forsvinner 1 April

Mulig du vet det ( i så fall hvordan?), men få andre, om noen vet det. Hva vi vet er at dagens ordning gjelder ut mars, men signalene er ganske så tydelige på at "noe" vil skje før det hvis prisene holder seg på dagens nivå eller på et nivå vesentlig høyere enn "normalt".

Hva andre mener om "knappe kompensasjonsordninger" vet ikke jeg, men for egen del synes jeg at et par tusen kroner i redusert strømregning per måned monner ganske godt, men kan skyldes at jeg ikke er så godt vant rent økonomisk i forhold til andre.

THE

Sitat fra: arthur på man 21. feb 2022, kl. 19:47
Hva andre mener om "knappe kompensasjonsordninger" vet ikke jeg, men for egen del synes jeg at et par tusen kroner i redusert strømregning per måned monner ganske godt, men kan skyldes at jeg ikke er så godt vant rent økonomisk i forhold til andre.

Problemet for folk flest er jo at det er ikke et par tusen i redusert strømregning pr. måned det er snakk om, men et par tusenlapper i økt strømregning selv etter kompensasjonen. For meg går det greitt siden vi har oppsparte midler, relativt gode lønninger, begge har vært i full jobb i hele covid-perioden og vi har klart å redusere strømforbruk samt annet forbruk. Mange er ikke så priviligerte etter to år med permitteringer, lave lønninger og at de lever mer måned til måned. Da blir kompensasjonen fra den "gavemilde" regjeringa noe som gjør det litt mindre vanskelig å klare seg gjennom en vinter med svindyr strøm, men ingen i Sør-Norge har fått lavere strømregning enn de normalt har om vinteren av den grunn, bortsett fra de som sikret seg gunstig fastprisavtale på sommeren i fjor.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA