Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: stefse på tirsdag 11. januar 2022, klokken 16:33
Spørsmålet er hvor lojaliteten ligger. Til nabolandenes grønne skifte og EU's markedsliberalisme, eller egne velgere. Det koker ned til akkurat dette punktet. Resten er bare konsekvenser som springer ut fra dette valget.
Vi har drevet EØS tilpasning i hue og ræv i over 20 år, men nå har det faktisk kommet til en grense av hva som kan tolereres av innbyggerne.
Regner med at du stemmer det eneste partiet som var mot ACER siste stortinget stemte om dette.
Det var nemlig Rødt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Counterpointer

Leste et innlegg om strømkrisa som samlet en del tall ift prosessindustrien.

«Prosessindustrien har samla 200 milliardar kr i eksportinntekter og 50.000 direkte ansatte, basert på 35 TWh kraftforbruk. Dette er batterimaterialer, silisium til solceller og elektronikk og aluminium til elbilar. Kritiske produkt i den moderne verda. Selger ein i staden 35 TWh ekstra til utlandet for 2kr / kwh så sitter ein igjen med bare 70 milliardar og mister alle arbeidsplassane. Dagens kraftpolitikk med å importere europeiske straumprisar vil føre til massiv utflagging og er eit gigantisk tapsprosjekt.»

Slår meg at han ikke har tatt med at prosessindustrien også betaler litt for strømmen, men synes tallene illustrerer godt et poeng nevnt mange ganger i tråden.

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 11. januar 2022, klokken 16:51
Regner med at du stemmer det eneste partiet som var mot ACER siste stortinget stemte om dette.
Det var nemlig Rødt.
Tror ikke Bjørnar Moxnes hadde vært noe dårlig mann til å ordne opp i strømkrisa. Hverken Tina Bru og hennes forgjengere, eller nåværende Mjøs Persen har gjort noe som tyder på at de vil ha et annet system.

Fortsetter den til neste valg kan det vel hende Rødt får flertall. Norges største parti er «sofasitterne» så grunnlaget er potensielt der.

Electric cars in Norway

Sitat
Fortsetter den til neste valg kan det vel hende Rødt får flertall.

Counterpointer :+1: he he nei! Der tror jeg du tar heeeelt feil... det skjer ikke... men jeg bare gjetter jeg også....

Men noe er på gang....

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/rekordmange-meldte-seg-inn-i-r%C3%B8dt-i-fjor/ar-AASEjs7?li=BBr5PkQ

Counterpointer

Det er jo en viktig forutsetning da at krisa fortsetter i tre år til

Radial

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. januar 2022, klokken 19:19

«Prosessindustrien har samla 200 milliardar kr i eksportinntekter og 50.000 direkte ansatte, basert på 35 TWh kraftforbruk. Dette er batterimaterialer, silisium til solceller og elektronikk og aluminium til elbilar. Kritiske produkt i den moderne verda. Selger ein i staden 35 TWh ekstra til utlandet for 2kr / kwh så sitter ein igjen med bare 70 milliardar og mister alle arbeidsplassane. Dagens kraftpolitikk med å importere europeiske straumprisar vil føre til massiv utflagging og er eit gigantisk tapsprosjekt.»

Slår meg at han ikke har tatt med at prosessindustrien også betaler litt for strømmen, men synes tallene illustrerer godt et poeng nevnt mange ganger i tråden.

Værste er at dette prinsippet skjønner de smarte kidsa via gaming-stolen sin....foredling av råvarer lokalt/nasjonalt, gir oftest mye høyere verdiskapning enn å selge/eksportere råvarer direkte.

Hadde Moxnes representert noe annet enn Rødt, hadde han kuppet valg. Potent politiker, men for feil parti 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

automat

Sitat fra: Radial på tirsdag 11. januar 2022, klokken 20:15

Hadde Moxnes representert noe annet enn Rødt, hadde han kuppet valg. Potent politiker, men for feil parti

Det er lett å sitte i opposisjon å lansere den ene mer fantastiske løsningen enn den andre, uten å behøve å ta ansvar for kostnader og konsekvenser.

Noe annet er det å sitte i regjering og måtte ta upopulære valg og holde budsjetter. Det har både FrP og SV fått erfare. Og Vedum gliser ikke like mye nå, som før valget.

Jeg tror ikke man skal genierklære Moxnes før han har sittet i posisjon, og faktisk hatt ansvar.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på tirsdag 11. januar 2022, klokken 21:15
Jeg tror ikke man skal genierklære Moxnes før han har sittet i posisjon, og faktisk hatt ansvar.
Moxnes satt i bystyret i Oslo som felte byrådet, så ansvar vet han nok hva er.
De var jo nær å komme i posisjon nå i siste valg, men det er jo det nærmeste.

Uansett er det et godt poeng å ha litt bredere perspektiv. Det er annerledes å være regjering enn opposisjon.

arthur

"Ekspertuttalelse":

– Nå bestemte regjeringen for kort tid siden å øke strømstøtten fra 50 prosent til 80 prosent over 70 øre per kW. Hva er da best å gjøre for vanlige folk: å binde prisen til en fastpris eller til å følge den stadig svingete spotprisen?

– Det er jo et veldig vanskelig spørsmål. Folk har jo så forskjellige bakgrunner for om de bør velge det ene elle det andre, men med de skyhøye prisene som er nå om dagen, er det veldig dyre fastpriskontrakter akkurat nå. Disse har nemlig ikke blitt senket så veldig mye, men er fortsatt veldig dyre. Det jeg kan si generelt er derfor at hvis man ikke kan håndtere så høye priser, og høyere, enn det vi har nå for tiden, kan det være greit med en forsikring mot det. Da er fastpris en god ting. Mitt råd er likevel at så langt man kan klare å overleve prisene nå i januar, februar og mars, bør man ha flytende pris nå og heller tenke på en fastprisavtale til neste år. Det vil nemlig komme veldig mye lavere priser i markedet allerede fra sommeren av og videre fremover. Da kan man heller tenke på det da og inngå en kontrakt med fastpris for de kommende årene fremover, sier han til Adressa.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 11. januar 2022, klokken 16:51
Sitat fra: stefse på tirsdag 11. januar 2022, klokken 16:33
Spørsmålet er hvor lojaliteten ligger. Til nabolandenes grønne skifte og EU's markedsliberalisme, eller egne velgere. Det koker ned til akkurat dette punktet. Resten er bare konsekvenser som springer ut fra dette valget.
Vi har drevet EØS tilpasning i hue og ræv i over 20 år, men nå har det faktisk kommet til en grense av hva som kan tolereres av innbyggerne.
Det var nemlig Rødt.
Nei stemte ikke rødt.
Men dette er et godt poeng, som belyser et demokratisk problem, som har fått vokse seg større og større med årene. Avgjørelsene tas av en nokså konform gjeng som ikke lytter til så mye til de lokale omgivelsene, men til informasjonen de blir matet med av mer overnasjonal karakter. Som de igjen ser som sitt jobb å "oppdra" befolkningen til å godta.  I strømsaken har oppdragelsen sviktet, selv om de prøvde med grønt skifte og bla bla, pluss de uheldige omstendighetene som gjorde at prisbevegelsene ble større enn folk rekker å svelge unna.

Dette er såpass innlysende at alle skjønner det, som du nevner. Jeg har valgt å kalle det innenlands suboptimalisering. Laget taper alle kampene, fordi oppmannen har alle mann i sving med kakesalget. Det kan bli gode penger i kakeboksen en stund, men det varer bare så lenge før folk slutter å komme på kampene.
Hvis en er en av de andre lagene i ligaen, er jo dette en stor fordel. Så de har sendt sine folk til å heie på kakeboksen. De har tilrettelagt med fine systemer for kakesalg, og kjøper tilogmed kaken for å støtte salget.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Se vedlegg. Ja, hvordan går det med dere med fastpris? Ser ut som Lyse mener det omtrent kun er teoretisk at noen har så lav fastpris.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 11. januar 2022, klokken 23:16
Se vedlegg. Ja, hvordan går det med dere med fastpris? Ser ut som Lyse mener det omtrent kun er teoretisk at noen har så lav fastpris.

Det er tydelig at han ikke har regnet på dette. "Kunden må uansett betale strømprisen opp til 70 øre". Det blir jo litt misvisende, da min 43,5 øre avtale kun koster....43,5 øre. Elavgiften har også gått ned, men nettleien har en jo....så er det bare å starte å regne....og beregne.   (1,50 - 0,70)*0,8 = 0,64....så, ja, må litt høyere enn 1,50...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Beløpet på 200 milliarder i eksportinntekter er vel salgssummen for alle varene som selges, ikke et overskudd vil jeg tro? Hvis man solgte strømmen istedet så slapp man vel utgifter til lønn og sosiale utgifter til de 50.000 direkte ansatte, ansatte som da kunne brukes til annet arbeid i landet og erstatte alle arbeidsinnvandrerne vi har her nå? Denne gruppen utgjør i dag rundt 10%. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/flere-innvandrere-jobber-i-en-midlertidig-stilling

I mine øyne er det an liten utfordring at for de produkter som nevnes her så har vi ikke råvaren som skal til og heller ikke markedet for det ferdige produkt, alt må først importeres og deretter eksporteres. Arbediskraften i Norge er jo alt for dyr i konkurranse med utlandet så det eneste bidraget vårt er at vi gir bort strømmen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

geear

6000,- som en fast sum om man bikker 2000 kWh er galskap. Håper det mangler noe info der, ellers vil det lønne seg for folk som normalt bruker 1000 kWh å bruke 1000 kWh til. En varmeovn på terassen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA