Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Merce på mandag 06. oktober 2025, klokken 20:44
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. oktober 2025, klokken 15:44Ap har gjort hva de kan for å stoppe utbygging av solceller på tak, og har klart det, i alle fall på private boliger.
Selvsagt har de det, sosialistenes største frykt, er jo at folket skal bli mindre avhengige av staten..

Valgkampen er for lengst over og slik drittslenging uten hold i virkeligheten skulle i det minste være slutt nå. Det var overveldene mye under valgkampen på sosiale media og mange skriver hva det skal være uten tanke på at det er løgnaktig, trakkasserende og kunnskapsløst. Det virker som at mange skriver hva som helst for å uttrykke sitt sinne og frustrasjon.

Det er også mange gode innlegg, men det hjelper lite når det er så mye galskap og negativitet. Dette forum er heldigvis for det meste bra.

Man bør nok moderere mere også på nettet slik at det blir mer likt redaktørstyrte medier.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. oktober 2025, klokken 00:15
Sitat fra: Merce på mandag 06. oktober 2025, klokken 20:44
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. oktober 2025, klokken 15:44Ap har gjort hva de kan for å stoppe utbygging av solceller på tak, og har klart det, i alle fall på private boliger.
Selvsagt har de det, sosialistenes største frykt, er jo at folket skal bli mindre avhengige av staten..

Valgkampen er for lengst over og slik drittslenging uten hold i virkeligheten skulle i det minste være slutt nå. Det var overveldene mye under valgkampen på sosiale media og mange skriver hva det skal være uten tanke på at det er løgnaktig, trakkasserende og kunnskapsløst. Det virker som at mange skriver hva som helst for å uttrykke sitt sinne og frustrasjon.

Det er også mange gode innlegg, men det hjelper lite når det er så mye galskap og negativitet. Dette forum er heldigvis for det meste bra.

Man bør nok moderere mere også på nettet slik at det blir mer likt redaktørstyrte medier.

Jeg synes for øvrig AP trådde godt over streken flere ganger under valgkampen. Aldri sett det så gale i norsk politikk. Til og med Erna Solberg fikk nok og skjelte dem ut. Nevnt tidligere, men to verste eksemplene var når AP hentet en ting fra statsbudsjettet, men ikke motparten, så de lurte folk til å tro at barnefamilier mistet 30-40.000 med Høyre, og Stavanger Kommune ville miste 590 millioner med Høyre. Begge deler var løgn. Var garantert konsulentselskap / rådgivere som kom opp med sånn galle for AP. Vil ikke tro Støre ville kommet på det selv.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Nytt produkt, er vel spesielt utviklet for de med både fastpris og Norgespris vil jeg tro 😇

ToWalkOrDrive

sk0yern

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 06. oktober 2025, klokken 18:17Foreløpig har Tyskland en nettoimport på 4,2% av årsforbruket (437 TWh i 2024). I hvertfall siden 2000 har Tyskland i de fleste årene vært blant de største nettoeksportørene i EU. Om de kan importere fossilfri og billig kraft gjør de det, i stedet for bruke sine kull og gasskraftverk som har rikelig kapasitet. I fjor stod fornybar kraft for 60% av produksjonen (vind, sol og hydro).
Siden 2000 ja.
Men hvordan har utviklingen vært de siste årene, etter at de la ned kjernekraften?

daktari

Dramatisk økning siste årene, og spesielt fra Norge.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. oktober 2025, klokken 15:13Nytt produkt, er vel spesielt utviklet for de med både fastpris og Norgespris vil jeg tro
Hm, slo meg faktisk her om dagen at norgespris kan være med på finansiere batteri. Man kjøper jo strøm til rundt en krone, men selger til spotpris. Kan fint tjene noen tusen i året på det. Hvor mange timer i året er strømmen over 1,10 eks mva?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. oktober 2025, klokken 14:33
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. oktober 2025, klokken 15:13Nytt produkt, er vel spesielt utviklet for de med både fastpris og Norgespris vil jeg tro
Hm, slo meg faktisk her om dagen at norgespris kan være med på finansiere batteri. Man kjøper jo strøm til rundt en krone, men selger til spotpris. Kan fint tjene noen tusen i året på det. Hvor mange timer i året er strømmen over 1,10 eks mva?
Dette er helt klart en mulighet. Tviler på at det er lønnsomt i seg selv men kan hjelpe på regnestykket for batteri.

Har du Norgespris vil det jo koste deg å lade når prisen er lav, så det svekker muligheten.
Så dog på Face at en hadde to sikringsskap i samme bolig og hadde tenkt å ha Norgespris på det ene strømstøtte på det andre. For han blir det jo columbi egg.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. oktober 2025, klokken 18:51Har du Norgespris vil det jo koste deg å lade når prisen er lav, så det svekker muligheten.
Så dog på Face at en hadde to sikringsskap i samme bolig og hadde tenkt å ha Norgespris på det ene strømstøtte på det andre. For han blir det jo columbi egg.
Nei, det er jo hele poenget med Norgespris, det koster det samme døgnet rundt (spot +- refusjon er konstant), gitt at man ikke har variabel nettleie. Man ønsker faktisk å lade når prisen er lav, så man kan eksportere når prisen er høy. Heldigvis er det ikke noe effektledd på produksjon, så man kan mate på det hovedsikringen tåler de timene det er en strømtopp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Jeg har ikke peiling, men er du sikker på at ikke Norgespris fakturerer deg Norgespris-diff på nettleien når du leverer tilbake strøm når prisen er over 40 øre ekskl mva?

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:12

Jeg har ikke peiling, men er du sikker på at ikke Norgespris fakturerer deg Norgespris-diff på nettleien når du leverer tilbake strøm når prisen er over 40 øre ekskl mva?
Er vel skrevet ganske klart at salg av strøm ikke påvirkes av Norgespris, det er kun kjøp av strøm den går på. Salg betales etter spotpris jamfør den strømavtalen man har.

Dog, har ingen kilder annet enn det som allerede er fremkommet i denne tråden!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:22

Er vel skrevet ganske klart at salg av strøm ikke påvirkes av Norgespris, det er kun kjøp av strøm den går på. Salg betales etter spotpris jamfør den strømavtalen man har.

En får vel i hvert fall 100%-svaret etter at faktura/kreditnota kommer for oktober  :D

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:45

En får vel i hvert fall 100%-svaret etter at faktura/kreditnota kommer for oktober  :D
Sant nok, da vil nok dere som har solcellepaneler og Norgespris få svaret svart på hvitt! 8)

Jeg "gambler" på med spotpris og ordinær strømstøtte, og ser hvordan det slår ut. Sammenlignet med 2024-prisene, ville jeg tapt ca 200,- totalt for året, så den store forskjellen blir det nok ikke uansett.

Solcellepaneler blir det ikke på meg her jeg bor i liten leilighet uten veranda, så det hadde jeg ikke fått montert uansett, selv ikke disse som erstatter "gelender-gardinene" mange bruker på verandaer i glass eller gitter.

Hadde jeg eid selv, ville kanskje det vært en vurdering på å sette opp husbatteri for å balansere ut toppene, eller utnyttet pristoppene slik det er nevnt her. Men vi vet jo ikke hvor lenge de vil holde på med Norgespris og strømstøtte, så det blir jo et usikkerhetsmoment i vurderingen.

Men blir spennende og se... ;)
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:12Jeg har ikke peiling, men er du sikker på at ikke Norgespris fakturerer deg Norgespris-diff på nettleien når du leverer tilbake strøm når prisen er over 40 øre ekskl mva?

Om man vil ha kilde:  https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/strom/sporsmal-og-svar-om-norgespris/id3089310/?expand=factbox3118310

SitatNorgespris gjelder kun strømmen du bruker, og ikke strømmen du selger. Du vil fortsatt få betalt for den strømmen du selger, i tråd med avtalen du har med din strømleverandør.

RJK

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 09. oktober 2025, klokken 13:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:12Jeg har ikke peiling, men er du sikker på at ikke Norgespris fakturerer deg Norgespris-diff på nettleien når du leverer tilbake strøm når prisen er over 40 øre ekskl mva?

Om man vil ha kilde:  https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/strom/sporsmal-og-svar-om-norgespris/id3089310/?expand=factbox3118310

SitatNorgespris gjelder kun strømmen du bruker, og ikke strømmen du selger. Du vil fortsatt få betalt for den strømmen du selger, i tråd med avtalen du har med din strømleverandør.

TnX! :)
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA