Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: stefse på mandag 03. januar 2022, klokken 12:20
Stat og kommune er vel styrt og eid av folket selv?
Eller har vi fått diktatur i Norge? Er det mer politikergjøkene har signert på som ikke har kommet frem enda?
Ja, men ikke direkte (noe som på mange vis nok er bra). Er helt sikkert mye som blir avtalt og signert som ikke kommer frem i lyset.

Ett av de store problemene med ett representativt demokrati som vi har, hvor representantene har lønninger og goder som plasserer de blant de mest velbeskodde i landet er at de mister innsikt i hvordan "folk flest" har det, og bare lytter til såkalte fagfolk med egne agendaer.

Vi har heller ingen mekanismer for å tvinge viktige saker på linje med flertallet, selv om det åpenbart er på kollisjonskurs med politikernes avgjørelse. Valg hvert fjerde år har ingen særlig nytte til slikt. Så den eneste mekanismen vi ser ut til å ha er å gå ut i media mest mulig, og evt sivil ulydighet som det dessverre ikke er noe særlig tradisjon for her i landet.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Nå er det vel ikke slik at staten og den enkelte kommune har akkurat samme interesse her? Noen kommuner har garantert alle sine innbyggere en pris på 35 øre, eller noe sånn, hvilket e kan gjøre siden de eier kraftproduksjonen (helt eller delvis), men betyr vel ikke at staten mener at fem millioner skal få samme pris som disse femtusen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Det interessante er jo at fjernvarme i noen byer er regulert, dvs. jeg har forstått at fjernvarmen følger strømprisen - ikke fordi det er det reelle kostnadsnivået, det er besluttet slik.

Jeg tror helt klart man kan regulere strømprisen til husstander i Norge -  hvis det er politisk vilje til at kommuner og stat mister inntekter.

Jeg tror også prisen MÅ reguleres - grådigheten ligger i vår natur, og kraftprodusentene vil tappe ned til bassenget er tomt - slik fiskerne i et uregulert marked fisker havet tomt.

Eksempel er industriens langsiktige kontrakter med fastpriser. En løsning kunne jo vært en plikt for strømprodusentene til å tilby fastpriskontrakter, basert på kostpris, til alle husstander.

Man kunne fått skattefradrag for strømregningen, pr husstand. Trekk f.eks. 66% av strømutgiftene fra skatten, ikke inntekten. osv. Raskt å implementere.

Hva betaler oljeplatformene for strømmen egentlig?

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geear

Vil vel anta at de har samme avtaler som den strømkrevende industrien ellers? Lav nettleie og forhandler strømpris/avtale etter eget velbefinnende...

Når vi har rigger til kai betaler og kobler de på landstrøm så betaler vi iallfall spotpris, men flyterigger til kai er et litt annet scenarie enn faste installasjoner. Det er ikke så mange som er på landstrøm enda.. Johan Sverdrup, Goliat, Gjøa, Martin Linge, Valhall, Troll A, Ormen Lange?

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på mandag 03. januar 2022, klokken 12:19
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:33
Påstand: Det er ACER som har skylden for den høye strømprisen.

Dette benekter Faktisk.no, selv om ACER (EUs energibyrå) har som oppgave å sørge for at europeiske land overholder reglene for kraftutveksling i Europa. Et regelverk som ble innlemmet i norsk lov gjennom et stortingsflertall i 2018 bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og MDG.
Høy strømpris kommer av at prisdannelsen er overlatt til det frie markedet, innenfor de begrensninger som er satt politisk (f.eks ut- og nedbygging av produksjonskapasitet) og gjennom kraftutvekslingsavtaler. Så kan en være enig eller uenig i at de avtalene skulle vært inngått.

ACER sin rolle er kun å sørge for at de avtalene som er inngått blir etterfulgt. Har en inngått en dårlig avtale med kraftutveksling, er problemet avtalen i seg selv - ikke at ACER passer på at en en overholder hva som er lovet.
Dette har vi nå vært igjennom til kjedsomhet. ACER er ikke grunnen til at det blir høye priser, de bare sørger for at det irrasjonelle markedet som ikke fungerer opprettholdes og kan gi sanksjoner hvis pålegg ikke følges. Så de er ikke grunnen men en opprettholdende faktor og derfor er med å holde prisen høy.

ladov

Noen som vet hva som skjer med nettleia? Blir den bare utsatt eller blir den endret? Foregår det noe i kulissene nå?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ingeniøren

Sitat fra: ladov på mandag 03. januar 2022, klokken 22:18
Noen som vet hva som skjer med nettleia? Blir den bare utsatt eller blir den endret? Foregår det noe i kulissene nå?

Det har du vel fått beskjed om hva som skjer fra din leverandør ? Hos meg, Glitre energi, så er den stoppet/utsatt.

Regjeringa er vel mest opptatt av å dele opp fylker ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

filtvet

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. januar 2022, klokken 06:34

Det har du vel fått beskjed om hva som skjer fra din leverandør ? Hos meg, Glitre energi, så er den stoppet/utsatt.

Ja, det er vel fornuftig å slå sammen igjen nå. Sannerlig på tide. /s

hELgenen

Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 08:27
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. januar 2022, klokken 06:34

Ja, det er vel fornuftig å slå sammen igjen nå. Sannerlig på tide. /s

Jeg tror faktisk regjeringen ikke bruke en kalori på å slå sammen eller dele opp fylker - det er vel fylkene som må bestemme dette selv så vidt jeg har lest - og uansett hva de vil gjøre vil regjeringen støtte dette

Ellers synes jeg diskusjonene om nettleie er litt snodig all den tid de foreslåtte nettleie endringene i bunn og grunn i nåværende situasjon kun vil gi krusninger på strømregningen.  Det er småpoteter sammenlignet med strømregningen for øyeblikket.  Vet at nettleien de siste årene har utgjort en vesentlig andel av strømregningen, men dette er jo ikke lenger tilfelle. Om jeg må betale noen få ekstra hundrelapper for ny nettleieordning pr måned er å leve med, men dagens strømregning kan fort bikke 10.000 NOK pr mnd eller mer og kan gjerne bli både 2, 3 og 4 gangen av normalen avhengig av hva som skjer i markedet.  Nettleien er i det minste godt regulert - spotprisen reguleres vel mer eller mindre av frykt og uro om dagen.

arthur

Mange klager, naturlig nok, på prisen på kraft for tiden, men til tider lurer jeg på hvilke tiltak folk iverksetter for å redusere denne utgiften, ikke minst mht å sikre seg med å inngå avtale om fast pris, eller benytte noen av de mange (lokke)tilbudene som har vært, eller benytte mulighetene for prismatch fra de som gir, eller har gitt, denne muligheten? I denne måneden betaler jeg 99 ære på et abonnement inngåt i romjulen, en pris som i tilleggmed dagens spotpris vil gi en god rabatt med tanke på den ordning som regjeringen har gitt (55% av pris over 70 øre) så kanskje jeg på denne avtalen ender opp med en pris på rundt 50 ære eller noe sånn? Rabatt er det også denne måneden på nettleien så i sum kan skje totalt 90 øre med absolutt alt, en pris jeg for egen del er fornøyd med og som ALLE her kunne ha oppnådd vedlitt innsats utover klaging på diverse fora!

Beklager om jeg har tråkket på noen ømme tær! :police:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

stefse

Fastpriser til nesten krona blir vel "overgangen" til det nye strømprisregimet. Oppslag i VG incoming. Slik sikrer du deg til vinteren, bla bla.
Det er dette myndighetene håper på nå.
Og vipps er Europeiske strømpriser implementert, HELE ÅRET.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Sitat fra: arthur på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:28
Mange klager, naturlig nok, på prisen på kraft for tiden, men til tider lurer jeg på hvilke tiltak folk iverksetter for å redusere denne utgiften, ikke minst mht å sikre seg med å inngå avtale om fast pris, eller benytte noen av de mange (lokke)tilbudene som har vært, eller benytte mulighetene for prismatch fra de som gir, eller har gitt, denne muligheten? I denne måneden betaler jeg 99 ære på et abonnement inngåt i romjulen, en pris som i tilleggmed dagens spotpris vil gi en god rabatt med tanke på den ordning som regjeringen har gitt (55% av pris over 70 øre) så kanskje jeg på denne avtalen ender opp med en pris på rundt 50 ære eller noe sånn? Rabatt er det også denne måneden på nettleien så i sum kan skje totalt 90 øre med absolutt alt, en pris jeg for egen del er fornøyd med og som ALLE her kunne ha oppnådd vedlitt innsats utover klaging på diverse fora!

Beklager om jeg har tråkket på noen ømme tær! :police:

Tiltak vi har gjort:

- bundet til 1,2 kr 1 år. Å ja det - blir sikkert billigere til sommeren men da er forbruket minimalt
- kjøpt inn 10 paller ved. Neste år skal vi kjøpe min det samme.
- lader på gratis ladeplasser (litt heldig der inntil videre). Tar 4-8 timer.

stefse

Sitat fra: arthur på tirsdag 04. januar 2022, klokken 10:15
Sitat fra: stefse på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:44

Hva slags tullete påstand er det?
En eller annen plass i dette forumet linket jeg til at Statsministeren før valget mente at vi måtte forberede oss på høyere strømpriser, så desverre.  :(
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: stefse på tirsdag 04. januar 2022, klokken 11:12
Sitat fra: arthur på tirsdag 04. januar 2022, klokken 10:15
Sitat fra: stefse på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:44

Hva slags tullete påstand er det?
En eller annen plass i dette forumet linket jeg til at Statsministeren før valget mente at vi måtte forberede oss på høyere strømpriser, så desverre.  :(

Og det er din "dokumentasjon" på at det var en villet/ønsket situasjon? 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA