Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på tor 15. mai 2025, kl. 12:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 15. mai 2025, kl. 08:31På den annen side er jo strømmen om sommeren også blitt dyr i NO2 (ganske mye dyrere enn NO1 faktisk).

Har den blitt det? Det har jeg ikke fått med meg. Jeg har fulgt strømprisen rimelig nøye hittil i år, legger inn Nordpool-tallene for hver eneste dag i et Excel-ark. Riktignok NO1, men jeg titter på tallene for NO2 også. Forskjellen er der, men av det jeg har sett i år er den veldig liten. I dag er f.eks NO2 3,6% dyrere enn NO1 og det virker å være en ganske typisk forskjell. Noen dager er den høyere, men den høyeste jeg fant i mai i år var på 7,8% i forskjell. Og på 3 dager hittil i mai er NO1 dyrere enn NO2. Så gjennomsnittsforskjellen ligger nok rundt 3-4%.

Som nevnt er det om sommeren jeg skriver om. Se skjermbilde for forrige sommer, altså 2024. Da var det ganske store forskjeller mellom NO1 og NO2 som du ser. Hvis du ser på august er f.eks. forskjellen i prosent tresifret.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 15. mai 2025, kl. 13:19Som nevnt er det om sommeren jeg skriver om. Se skjermbilde for forrige sommer, altså 2024. Da var det ganske store forskjeller mellom NO1 og NO2 som du ser. Hvis du ser på august er f.eks. forskjellen i prosent tresifret.

Ok, du tenkte på i fjor ja. Slik som prisene varierer fra år til år nå blir det vanskelig å bruke det som en fasit for neste år er jeg redd. Om du ser på mai i fjor så var prisene i NO2 nesten 30% høyere enn i NO1. I år drøye 3%, altså er forskjellen nesten helt borte. Jeg tror det er mer trolig at den trenden fortsetter enn at vi går tilbake til de høye forskjellene fra i fjor. Men vi får se ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på tor 15. mai 2025, kl. 12:39
Sitat fra: hELgenen på tor 15. mai 2025, kl. 09:23Prisene fremover vil være volatile. 4000 kwh en vintermnd er ikke så mye for hus i kalde områder. Har selv bikket det enkelte mnd siste 10 år. Og vi snakker da TEK07 hus med varmepumpe som oppvarming og balansert ventilasjon..total 185m2.

Enkelte år har jeg makset ut på 2500 kwh pr mnd som årsmaks pr mnd.mens andre år rett over 4000 kwh..Huset er jo likt,våre vaner er like og således er det ute temp som har påvirket variasjonen her.. Ikke noe annet.

Å redusere forbruket ytterligere vil kreve en del investeringer,men når kulden er 30 minus så er det ikke enkelt å spare uten å bytte vinduer og isolere mer..men det er jo veldig kapitalkrevende å gå fra f.eks dagens 25 cm i vegg til f.eks 40 cm og 40 cm i tak til 60 cm..

Om du har 25cm i tak og 40cm i vegg og likevel kan bruke 4000kWh per måned er det nok oppvarmingsmetoden som man evt. bør bruke penger på og ikke mer isolering. Vinduene er vel allerede 3-lags i et TEK07 hus i et såpass kaldt område.

Skal installere ny varmepumpe før neste vinter..så får vi se hva det gjør for utslag.

Men 30 kalde er 30 kalde..Det som overrasker meg er hvor stor forskjell en mild vinter med maks minus 10 vs minus 30 gjør med forbruket. Det er her man også kan angripe modellen som regjeringen kommer med. Blir det ikke kaldere enn minus 10 så viser jo min statistikk at jeg klarer meg med 2500 kwh..men blir det ned mot 30 minus..vel da viser statistikken min at det blir over 4000 kwh på en mnd..Så bare fordi man bor på et kaldt sted..så må man betale et ekstra gebyr..Fair? Jeg vet i alle fall at hadde jeg hatt min bolig i Oslo så hadde jeg aldri kommet over 2500 kwh/mnd..Men fordi jeg holder til i et kuldehøl om vinteren så må jeg betale ekstra for det. Enten det..eller så må jeg investere stort i annen måte å varme opp på. Ved skal man jo ifølge EU ikke få lov å fyre opp med...Personlig synes jeg regjeringens forslag er slik at de ikke hensyntar ulike klima i landet. Men det er jo ikke noe nytt dette. Man ser gjerne på sine egne tall og lager en virkelighet ut fra det. Og legger man grensen på 4000 kwh så treffer man kanskje storforbrukere med spa i holmenkollåsen..men også relativt enkle godt isolerte boliger på bygda i ymse kuldehøl...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på tor 15. mai 2025, kl. 13:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 15. mai 2025, kl. 13:19Som nevnt er det om sommeren jeg skriver om. Se skjermbilde for forrige sommer, altså 2024. Da var det ganske store forskjeller mellom NO1 og NO2 som du ser. Hvis du ser på august er f.eks. forskjellen i prosent tresifret.

Ok, du tenkte på i fjor ja. Slik som prisene varierer fra år til år nå blir det vanskelig å bruke det som en fasit for neste år er jeg redd. Om du ser på mai i fjor så var prisene i NO2 nesten 30% høyere enn i NO1. I år drøye 3%, altså er forskjellen nesten helt borte. Jeg tror det er mer trolig at den trenden fortsetter enn at vi går tilbake til de høye forskjellene fra i fjor. Men vi får se ;)

Som nevnt er det sommeren jeg skriver om. Mai har ikke hatt så store forskjeller.
Her er samme historiske forskjellene for 2023 - når air condition går på i Spania, Tyskland og Frank Rike.

Counterpointer

Det burde bli et folkekrav at en kunne tegne Norgespris for halve året ✊🏼

Oktober til mars hadde fungert bra!

arthur

Prisen i april og så langt i mai ligger over prisen for mars i år. Prisen i mai så langt ligger over prisen for januar i år.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 16. mai 2025, kl. 08:23Prisen i april og så langt i mai ligger over prisen for mars i år. Prisen i mai så langt ligger over prisen for januar i år.

Ja, så Norgespris vil nok lønne seg uansett.

ToWalkOrDrive

Kult å se hvor mye ekstra solkraft Spania har fått de siste årene. Får jo håpe de og kan lage mye mer enn de trenger...og presse ned prisene...Ganske sykt å se hvor høy prisen er i NO2 og NO1 i Norge samtidig som vi eksporterer mer enn vi importerer, og det vi importerer mest fra Sverige, som har 1/3-del av prisen vår.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 16. mai 2025, kl. 08:49
Sitat fra: arthur på fre 16. mai 2025, kl. 08:23Prisen i april og så langt i mai ligger over prisen for mars i år. Prisen i mai så langt ligger over prisen for januar i år.

Det eneste jeg vet er at å spå, spesielt om fremtiden (!), er en risikosport, og utviklingen i strømprisene er vanskelige å forutse hvilket var mitt poeng. Gårsdagen er så absolutt ingen fasit for morgendagen etter mitt syn!

Jeg vurderte sterkt å inngå en avtale om fast pris på 47 øre for perioden mars/september i år hvilket jeg mener å huske at jeg har nevnt her (?), en avtale som hadde vært svært gunstig i dag, men avtalen medførte ingen trampeklapp fra forumets medlemmer?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 16. mai 2025, kl. 09:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 16. mai 2025, kl. 08:49

Det eneste jeg vet er at å spå, spesielt om fremtiden (!), er en risikosport, og utviklingen i strømprisene er vanskelige å forutse hvilket var mitt poeng. Gårsdagen er så absolutt ingen fasit for morgendagen etter mitt syn!

Jeg vurderte sterkt å inngå en avtale om fast pris på 47 øre for perioden mars/september i år hvilket jeg mener å huske at jeg har nevnt her (?), en avtale som hadde vært svært gunstig i dag, men avtalen medførte ingen trampeklapp fra forumets medlemmer?

Ja, jeg var ikke blant dem som kommenterte. Men husker du nevnte 54 øre og kan ikke huske 47 øre. Uansett.. Dersom en ser de to siste år eksklusiv mva for NO1 så har i grunn de vært lavere om sommeren (ref skjermbilder over). På den annen side så bruker de fleste mest strøm når den er dyr i løpet av dagen, som er grunnen til at den er dyrest da, så det kan uansett lønne seg med fastpris, i tillegg til tryggheten. Men så er det jo mange svindel-strømselskap som har en del mer eller mindre skjulte betingelser som ikke kommer frem før du nærmest har signert avtalen, med krav om forskuddsbetaling av 2 måneder og div.

arthur

Denne "tryggheten" di viser til blir jo regelmessig her omtalt som gambling, spesielt hvis man snakker om å binde renten på et boliglån så hvorfor plutselig denne tryggheten? Trygghet har jo en pris etter hva jeg har fått med meg?

Alle disse strømselskapene som du omtaler som svindel-strømselskap har jeg ikke sett noe særlig til, har du? Og hvis folk frivillig inngår en avtale med betaling på forskudd så er vel det greit, eller så sover de i timen, dem om det! Egentlig litt lei av stadig henvisning til at folk blir, eller føler seg, lurt når de ikke engang gidder å lese betingelsene på avtaler de inngår!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 16. mai 2025, kl. 13:13Denne "tryggheten" di viser til blir jo regelmessig her omtalt som gambling, spesielt hvis man snakker om å binde renten på et boliglån så hvorfor plutselig denne tryggheten? Trygghet har jo en pris etter hva jeg har fått med meg?

Alle disse strømselskapene som du omtaler som svindel-strømselskap har jeg ikke sett noe særlig til, har du? Og hvis folk frivillig inngår en avtale med betaling på forskudd så er vel det greit, eller så sover de i timen, dem om det! Egentlig litt lei av stadig henvisning til at folk blir, eller føler seg, lurt når de ikke engang gidder å lese betingelsene på avtaler de inngår!

Ja, det har jeg. Oslo Energi. Endte opp med å betale forskudd uten at de hadde nevnt det. Ble oppsigelse så fort som mulig. De som ringer er ikke egentlig ansatt i Oslo Energi, men jobber i et annet selskap, som har avtale med Oslo Energi...da de fantes.

Nei, de fleste kundene legger ofte bare på røret når de ringer etter en del avisoppslag.
F.eks. sa over 60& av kundene til Oslo Kraft at de følte seg lurt. De ringte rundt og tilbød "lav pris", og oppga ikke alle vilkårene over telefon. De oppga heller ikke at telefon-prisen var høyere enn hvis du selv hadde gått inn på nettet, men oppga referanser til nettprisene, som var så gode....som telefonkunden da ikke fikk. Når så første regning kom så måtte kunden betale mye på forskudd. I telefonen tenker man ikke på hvor mange ulike vilkår man kan ha på strøm...i hvert fall ikke for 8 år siden... er jo en ganske uniform vare.

https://www.facebook.com/vitel.svindel/posts/slik-driver-de-p%C3%A5-med-nytt-selskap-oslo-krafthttpwwwtv2noa6505787/1337515762967413/

Men i dagens samfunn er en jo mer vant med at en må passe seg litt.

arthur

Så problemet i dag er et selskap som ikke finnes? Javel. Når eksisterte Oslo Kraft? Syv år siden?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 16. mai 2025, kl. 16:12Så problemet i dag er et selskap som ikke finnes? Javel. Når eksisterte Oslo Kraft? Syv år siden?

Du spurte om jeg hadde opplevd disse svindel-selskapa, så da følte jeg det var på sin plass å vise til det eksempelet. Mener for øvrig det var Oslo Energi og ikke Oslo Kraft, så det var nok enda lengre siden.

Og så tok jeg med et eksempel for hvordan noen kan operere, ved å" ikke si alt i kontrakten" over telefonen, slik at andre lærende mennesker slipper å gå i fellen også.

Kan ta med et par nyere eksempler og, fra 2022.

arthur

Som sagt; Når4 folk ikke gidder å sjekke/lese de avtaler de frivillig inngår så har jeg ingen sympati med dem. Og så får heller du, eller andre, beskylde meg for å ikke vise empati.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA