Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. mars 2025, klokken 18:43Korriger meg gjerne om det ikke stemmer, men meg bekjent finansieres Enova av forbrukerne selv fra en avgift på nettleie til Energifondet.

Så igjen villt misvisende og helt skrudd å si staten finansierer Enøk
Stemmer det, men det passer jo ikke med narrativet som skal skapes.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på fredag 21. mars 2025, klokken 12:13
Sitat fra: RJK på fredag 21. mars 2025, klokken 11:50Ja, men det er nettopp det. Synes du det er greit at man tvinges til å selge, fordi noen av dere synes at det er greit at Staten sørger for å øke kostnadene så drastisk?
Om det gjeld "luksus" som eg meiner ein fritidsbustad er, så ja.

Staten har ikkje auka noko som helst. Det er eit system på prissetting og linken til andre land som har laga problemet. At høgaste bod set prisen er jo heilt tullete.
Vi kunne sikkert hatt nær gratis straum om stat og kommune betalte tilbake heile utbyttet i støtte.

Om ein har teke lån og ikkje klarar betale pga auka renter så kjem vel ikkje staten og hjelper oss?

Hvem definerer hva som er luksus? Hva med å kjøre rundt i stor bil, eller bo i stort hus? Personlig mener jeg strømstøtte og norgespris skulle vært opp til ett gitt antall kWh pr person i en familie. Så kan man velge om man vil bruke det på hytte, hus eller elbil.

Eller man kan gjøre det mere sosialdemokratisk og gi ett beløp som er uavhengig av forbruk men som følger strømprisen. Da kan man f.eks investere i strømsparende tiltak og bruke beløpet på å betale ned investeringen. Ulempen er selvfølgelig at rik rikesen som har nytt nullhus med solceller bare putter pengene i lomma.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. mars 2025, klokken 08:03Hvem definerer hva som er luksus? Hva med å kjøre rundt i stor bil, eller bo i stort hus? Personlig mener jeg strømstøtte og norgespris skulle vært opp til ett gitt antall kWh pr person i en familie. Så kan man velge om man vil bruke det på hytte, hus eller elbil.
Helt enig i dette.

Til statens forsvar så har de vært inne på dette, men kun som en toppbegrensning pr husstand som mottar strømstøtte og nå mer spesifisert i forhold til Norgespris.

«Problemet» er at en person i en leilighet bruker langt mindre strøm en en person i et hus. En person på sørvestlandet bruker langt mindre enn en i Nord-Norge. Osv
Men den problemstillingen ligger under uansett system og full likhet samt pinlig nøyaktig rettferdighet er ikke mulig.

arthur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. mars 2025, klokken 08:03
Sitat fra: Gazer75 på fredag 21. mars 2025, klokken 12:13
Sitat fra: RJK på fredag 21. mars 2025, klokken 11:50Ja, men det er nettopp det. Synes du det er greit at man tvinges til å selge, fordi noen av dere synes at det er greit at Staten sørger for å øke kostnadene så drastisk?
Om det gjeld "luksus" som eg meiner ein fritidsbustad er, så ja.

Staten har ikkje auka noko som helst. Det er eit system på prissetting og linken til andre land som har laga problemet. At høgaste bod set prisen er jo heilt tullete.
Vi kunne sikkert hatt nær gratis straum om stat og kommune betalte tilbake heile utbyttet i støtte.

Om ein har teke lån og ikkje klarar betale pga auka renter så kjem vel ikkje staten og hjelper oss?

Hvem definerer hva som er luksus? Hva med å kjøre rundt i stor bil, eller bo i stort hus? Personlig mener jeg strømstøtte og norgespris skulle vært opp til ett gitt antall kWh pr person i en familie. Så kan man velge om man vil bruke det på hytte, hus eller elbil.

Eller man kan gjøre det mere sosialdemokratisk og gi ett beløp som er uavhengig av forbruk men som følger strømprisen. Da kan man f.eks investere i strømsparende tiltak og bruke beløpet på å betale ned investeringen. Ulempen er selvfølgelig at rik rikesen som har nytt nullhus med solceller bare putter pengene i lomma.

Støtter denne, men mener selv at et beste er om man får utbetalt et beløp og som man derved selv kan vurdere hva som er best for den enkelte. Om "rikesen" putter noe tusenlapper i lomma etter å ha brukt mange titusener på nullhus og solceller er da virkelig ikke noe problem?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Kjekt når skiløypene blir pepret av vindmøller, og så er vindmøllene solgt til utenlandske fond, som så gir dyre lån til vindmølleselskapet i Norge, som reduserer skattbart overskudd...og så bruker en strømmen på Google datasenter.... juhu....
https://www.facebook.com/share/p/194vwoRPjs/
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Går det ikke an å kutte ut de Facebook linkene?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. mars 2025, klokken 07:38
Sitat fra: turfsurf på fredag 28. mars 2025, klokken 00:48Går det ikke an å kutte ut de Facebook linkene?

Beklager det. Her er rett i NRK, sport frem til der den skal:
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/sesong/202503/episode/NNFA19031825#t=1238s
Takk. Helt horribelt egentlig. Milliarder går rett ut av landet og det norske samfunnet sitter igjen kun med ødelagt natur.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#11648
Bra at kommunene får muligheter for økt kompense på dette  :+1:

For det er ikke enkle saker

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/regjeringen-lyser-ut-midler-til-uavhengig-kompetansetjeneste-for-vindkraftutbygging-1.17358717

Wibla

Starter lørdagen med en rant om strøm... før første kaffekopp er inntatt.

Jeg lurer på når vi skal slutte å plastre et infisert, væskende sår og faktisk få bukt med betennelsen, aka det totalt dysfunksjonelle energimarkedet Norge er en del av?

Det er ikke måte på hvor mange krumspring politikerne er villige til å ta i tafatte forsøk på å roe ned Kari og Ola Pottit, mens man samtidig ignorerer rotårsaken.

Denne ekstraskatten på alt som ca. skjer her på berget merker vi i form av økte priser (aka inflasjon), men det er det tydeligvis ingen som har lyst til å ta på alvor.

Man har i praksis tre veier som faktisk kan gjøre noe forskjell:
1. Tvinge frem endring i energimarkedet i EU slik at det ikke lenger er sist solgte MWh som setter prisen på alt
2. Strupe eksporten av strøm til et nivå der intern overføringskapasitet kan holde tritt
3. Opprette egne prisområder for eksportkablene og kjøre hard styring på kraftflyt basert på energibalansen i Norge

Ingen av disse er trivielle å få til, og det er vel bortimot håpløst når staten er uvillig til å bruke kortene AS Norge faktisk har på hånden.

Det er også ekstremt frustrerende å se på at land som Tyskland skrur av fullt fungerende kjernekraftverk når de samtidig står i en selvpåført energikrise. Hadde de beholdt kapasiteten disse kjernekraftverkene utgjorde ville prisene vært stabilt lavere enn de er nå.
2018 Tesla Model S 75D

ToWalkOrDrive

Det mest spesielle er jo at strømprisene, som ikke bestemmes av folks forbruk, men vær og utlandet, blir en av hovedgrunnene til at renten ikke kan settes ned...

I tillegg har vi matbutikker som må kompensere dyre strømregninger med dyre matpriser, i tillegg til dyrere kakaopulver i verden, i tillegg til dårlig skjult prissamarbeid og dårlig konkurranse mellom kjedene. Hvor er LIDL?? Men igjen, kakaoprisene er ikke høye fordi det går så godt i Norge, eller at norske kunder presser verdens kakaopriser opp.

Tipper den gamle Sentralbanksjefen hadde sett dette, og justert ned renten 0,25%, som ville spart 2500 i året per million i lån, før skattefradrag.

Så høy strømpris i februar, eller lav februar i fjor, straffer oss dobbelt.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

"Er strøm med i KPI?

De norske varene utgjør om lag 17 prosent av KPI, og inkluderer strøm- og andre energivarer, ulike matvarer og diverse andre forbruksvarer som blir produsert i Norge. I denne gruppen er det i hovedsak prisene på energivarer som har bidratt mest til oppgangen, som fra 2020 til 2021 steg med 74,0 prosent."

Kilde: SSB
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

#11652
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. mars 2025, klokken 10:04Det mest spesielle er jo at strømprisene, som ikke bestemmes av folks forbruk, men vær og utlandet, blir en av hovedgrunnene til at renten ikke kan settes ned...

Det er jo nettopp dette politikerne ikke innser. Energiprisene er inflasjonsdrivende i alle ledd. Jeg vil påstå at de importerte energiprisene er hovedårsaken til den høye inflasjonen vi har.

Håper politikerne tør å stå i det, og ikke fornyer kablene til Danmark. I tillegg kan avtalen for kablene til England reforhandles med krav om balansert kraftutveksling. Altså at man gjennom ett år ikke skal ha 98% eksport, men krav om f.eks maks 70/30. Man bør også ha baller nok til å si at hvis ikke Tyskland følger reglene og deler opp landet i flere pris-soner, så stopper vi eksport på kablene til Tyskland.

Men viktigst av alt så bør man endre mandatet til Statkraft fra å være å tjene mest mulig penger til eierne, til å være å skaffe billigst mulig strøm for innbyggerne. Det vil dessverre ikke skje, for da mister jo politikerne muligheten for å skryte på seg strømstøtte og drive med omfordeling.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. mars 2025, klokken 10:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. mars 2025, klokken 10:04Det mest spesielle er jo at strømprisene, som ikke bestemmes av folks forbruk, men vær og utlandet, blir en av hovedgrunnene til at renten ikke kan settes ned...

Det er jo nettopp dette politikerne ikke innser. Energiprisene er inflasjonsdrivende i alle ledd. Jeg vil påstå at de importerte energiprisene er hovedårsaken til den høye inflasjonen vi har.

Håper politikerne tør å stå i det, og ikke fornyer kablene til Danmark. I tillegg kan avtalen for kablene til England reforhandles med krav om balansert kraftutveksling. Altså at man gjennom ett år ikke skal ha 98% eksport, men krav om f.eks maks 70/30. Man bør også ha baller nok til å si at hvis ikke Tyskland følger reglene og deler opp landet i flere pris-soner, så stopper vi eksport på kablene til Tyskland.

Men viktigst av alt så bør man endre mandatet til Statkraft fra å være å tjene mest mulig penger til eierne, til å være å skaffe billigst mulig strøm for innbyggerne. Det vil dessverre ikke skje, for da mister jo politikerne muligheten for å skryte på seg strømstøtte og drive med omfordeling.
Er så enig og det burde jo egentlig alle være👍🏼

Electric cars in Norway

#11654
Eviny ler hele veien til banken

Så fint at noen tjener mye penger på de høye strømprisene da :-1:

Kopi:


27. februar kl. 11:01

Eviny med 1,5 milliardar i pluss

Kraftselskapet gjekk fjerde kvartal i fjor med 594 millionar kroner i pluss. Det er 151 millionar kroner mindre enn same periode i 2023. Årsaka er lågare kraftprisar.

Eit førebels årsresultat viser 1,494 milliardar kroner etter skatt.

Selskapet opplyser at dei i fjor hadde betydeleg vinst frå nye kraftmarknader i tillegg til meirinntekter knytt til kraftsal.

– I 2024 har vi hatt både meirinntekter knytt til kraftsal, og meir enn 100 millionar kroner i vinst frå nye kraftmarknader, seier konsernsjef Janbu Fresvik

https://www.nrk.no/nyheter/fornybar-energi-1.14530755

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA