Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Kult å se i Skottland hvor de nå har åpnet et enormt batterianlegg, som kan lagre strøm for halvparten av husene i en time. Brukes for å lagre vindkraft. Gjør at kundene betaler mye mindre for strømmen. Håper tyskerne og engelskmennene føler seg inspirert.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Jaha....40 øre Norgespris ble...
....50 øre Norges Norgespris, ble...
....men maks så og så mange kWh. Ble...
....ja men så blir det noe mer fordi strømselskapene skal få betalt...

RJK

Begynner virkelig å lukte av å holde på strømstøtten for egen del, om de ikke begynner å tukle med den og da! Men dette viser tydelig den APe-holdningen det partiet har.

Med snittpris i 2024 på 57,84 og forhåpninger om at dette går ned i -25 totalt sett, blir det vanskelig å tro på at det blir lønnsomt med Norgespris.

Med total på 2153,26 uten nettleie, 120 i Fastledd og 1 208,44 i energiledd, totalt 3 481,70 (snitt per måned på 290) for 2 810,07 kWh, har jeg ikke problem med å gamble på å komme bedre ut uten Norgespris men med strømstøtte!

Ligger dog noe i felleskostnadene på fyring og varmtvann,  og til fellesarealer i borettslaget, men det forandrer seg ikke stort når man leier, så lenge eier ikke indeksregulerer eller skrur opp leieprisen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Det er jo påslag på strøm med strømstøtte på lik linje med norgespris. Sånn sett er det ikke noen forskjell. Vi kommer garantert lavere med Norgespris.

I tillegg slipper man å tenke på når man bruker strøm og kan spre det ut over døgnet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Dette er Fortum sin gjennomgang. Synes de lager en oversiktlig gjennomgang.

Norgespris – Regjeringens forslag til ny fastpris på strøm

Norgespris er regjeringens forslag til en fast pris på 50 øre/kWh som alternativ til strømstøtte. Flere detaljer er uklare, og forslaget må vedtas i Stortinget før det kan tre i kraft fra 1. oktober 2025.
Hva er Norgespris?

Norgespris er en ny støtteordning for strøm foreslått av regjeringen. Med denne avtalen kan du binde strømprisen til 50 øre/kWh (inkl. mva) for ett kalenderår av gangen.

På lik linje som med dagens strømstøtte, vil kundene også med Norgespris fortsette å ha en vanlig strømavtale hos strømleverandøren sin i bunn. Du trenger dermed ikke bestille ny strømavtale for å få Norgespris.

Hva innebærer Norgespris?

Fast pris: Med Norgespris kan du sikre deg en fast strømpris på 50 øre/kWh (inkl. mva) for ett kalenderår, uavhengig av svingninger i markedet.
Valgfritt alternativ: Ordningen er frivillig og gir deg muligheten til å velge mellom Norgespris og dagens strømstøtteordning. Dette betyr at du kan vurdere hvilken løsning som passer best for ditt strømforbruk og økonomi.
Gjelder både boliger og fritidsboliger: Norgespris kan bli tilgjengelig for både primærboliger og hytter, noe som gir forutsigbarhet i strømprisen uansett hvor du befinner deg.

Hva skal man velge? Norgespris eller strømstøtte

Norgespris: En støtteordning hvor du betaler 50 øre/kWh uansett markedspris. Dette gir forutsigbarhet, men kan være dyrere om strømprisen er lav.

Strømstøtte: Dekker 90 % av prisen over 93,75 øre/kWh, men du betaler full pris under denne grensen. Du drar nytte av lave markedspriser, men har risiko for høyere kostnader ved pristopper.

Kort sagt: Norgespris gir trygghet med fastpris, mens strømstøtte gir lavere pris når strømmen er billig, men høyere utgifter når prisene stiger.

Se hvordan strømpriser har utviklet seg over tid.

Slik ville Norgespris slått ut i februar

Dersom Norgespris allerede hadde vært innført avhenger det av hvor du bor om ordningen hadde lønnet seg for deg, sammenliknet med dagens strømstøtteordning.

Vi har tatt utgangspunkt i strømprisene for februar 2025 og sett på hvordan Norgespris ville slått ut denne måneden. Eksemplene viser differansen mellom Norgespris og strømstøtte. I februar ville Norgespris ha lønnet seg i sør-Norge, men ikke i Nord-Norge.

Eksemplene er basert på et årsforbruk for leilighet og enebolig med henholdsvis 5000 og 20.000 kWh i tre strømprisområder. (Se bildet)

Vi understreker at dette eksemplet kun er basert på en måned. Husk at Norgespris blir gjeldende for hele kalenderåret.

Uklarheter rundt Norgespris

Regjeringen har foreslått Norgespris, men flere detaljer er fortsatt uklare:

Hvordan velge mellom Norgespris og strømstøtte?

Det er ennå ikke bestemt hvordan kundene skal velge mellom vanlig strømstøtte og Norgespris, men regjeringen foreslår at de som ønsker Norgespris skal inngå avtale om dette gjennom sin netteier.
Hvordan utbetales støtten?

Regjeringen ser for seg å utbetale kompensasjonen via nettleiefaktura, slik som dagens strømstøtte. Dette er foreløpig ikke vedtatt, og andre løsninger kan bli aktuelle.
Hva skjer om spotprisen er lavere enn 50 øre/kWh?

Norgesprisen avregnes mot spotpris time for time og multipliseres med forbruket i den enkelte time. Summen av dette vil innebære en ut- eller innbetaling, slik at kunden alltid betaler Norgespris for strømmen. Eksempel: I NO1 (Østlandet) var gjennomsnittlig spotpris under 50 øre/kWh i seks måneder i 2024. I NO3 har gjennomsnittlig spotpris vært under 50 øre/kwh hittil i 2025.
Kan man angre seg?

Det er foreslått at kunder skal ha 14 dagers angrerett ved tegning av Norgespris. Norgespris skal gjelde for ett kalenderår av gangen, og det vil ikke være mulig å bytte til vanlig strømstøtteordning før året er omme.
Når kan Norgespris bli tilgjengelig?

Forslaget sendes ut på høring 10. mars 2025. Deretter må det behandles i Stortinget, sannsynligvis i midten av juni 2025.
Hvis regjeringen får støtte for forslaget, kan kundene velge Norgespris fra 1. oktober 2025.
Blir det et forbrukstak på Norgespris?

Det er foreslått at det skal innføres et forbrukstak på Norgespris. Regjeringen ber om innspill på om taket per måned skal settes til 3000, 4000 eller 5000 kWh for husholdninger og 500, 1000 eller 1500 kWh for fritidsboliger.
Samtidig ber de om innspill på om taket skal endres på den eksisterende strømstøtteordningen. Den er i dag på 5000 kWh.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 18. mars 2025, klokken 18:56Slik ville Norgespris slått ut i februar

Dersom Norgespris allerede hadde vært innført avhenger det av hvor du bor om ordningen hadde lønnet seg for deg, sammenliknet med dagens strømstøtteordning.

Vi har tatt utgangspunkt i strømprisene for februar 2025 og sett på hvordan Norgespris ville slått ut denne måneden. Eksemplene viser differansen mellom Norgespris og strømstøtte. I februar ville Norgespris ha lønnet seg i sør-Norge, men ikke i Nord-Norge.

Eksemplene er basert på et årsforbruk for leilighet og enebolig med henholdsvis 5000 og 20.000 kWh i tre strømprisområder. (Se bildet)

Vi understreker at dette eksemplet kun er basert på en måned. Husk at Norgespris blir gjeldende for hele kalenderåret.

Ja ikke lett det der å basere seg på fjorårets priser når man skal spå fremtiden. Men i din beskrivelse så tar de bare utg pkt i febr 2024.

Interessant at jeg ser at WATTN på lenken under har vurdert hele 2024 og kommet frem til at det lønnte seg for de i  NO1 og NO2.

https://wattn.no/privat/aktuelt/regjeringens-forslag-til-norgespris-pa-strom?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw1um-BhDtARIsABjU5x5U1deOmVkFcv43K0gzSMQ6KgfqaxlkYzZ7SrXbcNxlMmhATkDwj1EaAk4qEALw_wcB

Kopi fra WATTN:

Prisområdene vil avgjøre om og eventuelt hvor mye du kan spare med Norgespris.  Vi har fem prisområder i Norge: Øst-Norge (NO1), Sør-Norge (NO2), Midt-Norge (NO3), Nord-Norge (NO4) og Vest-Norge (NO5).

Basert på strømprisene fra 2024 kan vi se at Norgespris i fjor ville vært fordelaktig for forbrukerne i NO1 og NO2.

Counterpointer

Alle uttalelser om fastpris bør inneholde et stort ANTAGELIG siden det ikke er fastsatt endelig hva den blir og heller ikke hvordan strømstøtte blir🤷🏻

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 20. mars 2025, klokken 08:29Alle uttalelser om fastpris bør inneholde et stort ANTAGELIG siden det ikke er fastsatt endelig hva den blir og heller ikke hvordan strømstøtte blir🤷🏻

Det er helt riktig. Man vet ikke engang hvem som skal bestemme. 8. september er det Stortingsvalg, men AP har så kledelig sagt at 1. oktober er datoen for når Norgespris skal gjelde. Så 23 dager ETTER valget. Nå ser det ut som at AP-lureriet har endret folks oppfatning av AP, siden AP er mye flinkere til å drive valgkamp enn politikk, kan det virke som. Samtidig som de andre partiene ikke akkurat skinner...

Så da må jo AP's Norgespris bare anses som et partiprogram-innspill, som skal behandles som alle andre Partiprogram.

Electric cars in Norway

Ja her i 2017 var FRP på sitt aller beste :D de rødgrønne også. 

Og nå kan har vi jo fasit. Katastrofe for norske strømkunder :(

https://www.tu.no/artikler/hvem-har-skylden-for-at-stromnettet-er-fullt/557023

daktari

Hvis Frp vinner valget så får vi kanskje makspris, dvs strømstøtte over 40 øre, men alt under blir spot.
Hvis Ap vinner så blir kanskjedet fastpris 50 øre.

Det der blir en vesentlig forskjell.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. mars 2025, klokken 18:23Ja her i 2017 var FRP på sitt aller beste :D de rødgrønne også.

Og nå kan har vi jo fasit. Katastrofe for norske strømkunder :(
Ja, det var jo i den tiden man (folk flest da...) hadde en viss tiltro til at tallene analytikerne kom med, var reelle.

I ettertid har man altså innsett at de var malt med rosa og grønn pastellmaling, og Siv Jensen har jo og svart med at de trodde på tallene de ble fremlagt. Som en av de få, har de altså innsett OG innrømmet at de ble lurt.

PS! Jeg har aldri stemt på FrP, men jammen er jeg usikker på om de ikke burde få min stemme denne gangen. Spørs dog om jeg klarer det, eller om jeg fremdeles styres av fibrene i kroppen min, som vrir og vender på seg nå som jeg antyder dette som en mulighet! ;)
Bosted Oslo

daktari

Da vet jeg hvorfor strømmen er så dyr.
Gleder meg til å se hva de statlige direktørene i NVE raker inn, og i de kommunalt eide strømselskapene.

Grådige rett og slett.

"Var sjef for Statnett i fem måneder – fikk 6,5 mill. i lønn
Hilde Tonne tjente 6,5 millioner kroner som konsernsjef og «spesialrådgiver» i fjor. Ti ledere tjente 38 millioner kroner til sammen."

https://www.dn.no/energi/statnett/hilde-tonne/var-sjef-for-statnett-i-fem-maneder-fikk-65-mill-i-lonn/2-1-1795514
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på torsdag 20. mars 2025, klokken 18:47Da vet jeg hvorfor strømmen er så dyr.
Gleder meg til å se hva de statlige direktørene i NVE raker inn, og i de kommunalt eide strømselskapene.

Grådige rett og slett.

"Var sjef for Statnett i fem måneder – fikk 6,5 mill. i lønn
Hilde Tonne tjente 6,5 millioner kroner som konsernsjef og «spesialrådgiver» i fjor. Ti ledere tjente 38 millioner kroner til sammen."

https://www.dn.no/energi/statnett/hilde-tonne/var-sjef-for-statnett-i-fem-maneder-fikk-65-mill-i-lonn/2-1-1795514
Må snu litt på det. Det er ikke derfor strømmen er dyr, men et resultat av at strømmen er blitt svindyr.

Men enig, dette er blitt bukken og havresekken, og bukken har lurt oss til å tro de hadde edle motiver... ;)
Bosted Oslo

Counterpointer

Det er jo interessant når det nettop var «ramaskrik» om at topplederlønn i staten skulle heves med 100 tusen til maks 2,1 millioner.

PS det er seks personer totalt som har denne topplønnen.

Sammenligner en med andre sektorer så har vi jo dagligvaregrosistene som skilter med 7% prisstigning og Norgesgruppen øket profitt til 5 milliarder. Sånn blir det i marked uten reell konkurranse (Ikke ulikt strøm bransjen der).

Gazer75

Denne sutringa over dyr hyttestraum er så smaklaust. Har ein råd til ein sekundær bustad med innlagd straum og vatn så får ein betale for det. Er ikkje staten si oppgåve å sponse rikfolka sine hytter i svære hyttefelt.
Og ikkje kom med arvegreiene/familiehytte for det er tull. Dei tradisjonelle hyttene hadde verken straum eller vatn. Vi hadde ei hytte/sel på fjellet før vi selde garden der fattern kom frå. Var verken straum eller vatn. Toalettet var ein utedo.

Ein kamerat av meg hadde same sutringa over mangel på støtte. Dei fekk straum opp der hytta ligg for mange år sidan. Samtidig så bryr han seg ikkje om kva straumen kostar heime, men slik blir det for ein som tenar godt på jobb i Nordsjøen.
Foreldra hans hadde godt over middels inntekt så det er ei flott hytte som hadde solcellepanel og batteri for å drive litt lys og ei vifte til ein snurredass. Hytta var vel dobbelt så stor som den opphavlege tømra hytta bestefaren bygde. Var opp der mange gonger både vinter og sommar.
2020 e-Golf (2023-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA