Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på man 10. mar 2025, kl. 15:36Hvordan vises i et eksempel i videoen jeg linket til. Lurer bare på hvordan effektiviteten kan være så stor. Det høres ut som mer energi enn det som vinden som treffer en slik stolpe har .........
Stolper må også forholde seg til fysiske lover som «sweept aerea» og «Bets limit» og ikke minst vindstyrke.
Nå mener jeg ikke prinsippet med å omsette bevegelsesenergi til elektrisistet med induksjon, mere hvordan det var løst detaljert, hva som gjør det verdt en patent. Oscillering kan være med på å forsterke bevegelser og kan være en forklaring på effekten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Jeg kan fint leve med noen 30 meter stolper om de produserer 200 kW pr stk.

Det blir 4800 kWh i døgnet og 1,75 MWh i året om jeg regner riktig.

Det er disse tallene som gjør meg skeptisk til om dette er mulig! Det holder jo med en stolpe pr hus ........

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på man 10. mar 2025, kl. 20:04Jeg kan fint leve med noen 30 meter stolper om de produserer 200 kW pr stk.

Det er disse tallene som gjør meg skeptisk til om dette er mulig! Det holder jo med en stolpe pr hus ........
En vanlig husholdning bruker i snitt ca 15 MWh. En stolpe på 30 meter er ca høy som et ti etasjer hus og det skal man altså ha en av per hus!
200 kW kontinuerlig dekker behovet til hundre husholdninger og en stolpe vil produsere 1.750 MWh per år (eller 1,75 GWh). Men 200 kW er trolig makseffekt og intet er opplyst om hva som er teknologien bak. For skip har en Flettner sylindre som virker som seil. Når vinden kommer fra siden får en en kraft fremover når sylinderen roteres med en liten elmotor på optimalt turtall. Men disse " stolpene" har nok intet med Flettner å gjøre!

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på man 10. mar 2025, kl. 20:04Jeg kan fint leve med noen 30 meter stolper om de produserer 200 kW pr stk.

Bommet med en faktor på tusen bare :) Uansett, landbasert vindkraft regner man vel en 40% effektivitetsfaktor på, det samme vil vel gjelde her. De snakket om at den kan operere innenfor 3-15m/s, vet ikke hvordan det er på vanlig vindkraft.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på man 10. mar 2025, kl. 23:17Men 200 kW er trolig makseffekt og intet er opplyst om hva som er teknologien bak. For skip har en Flettner sylindre som virker som seil. Når vinden kommer fra siden får en en kraft fremover når sylinderen roteres med en liten elmotor på optimalt turtall. Men disse " stolpene" har nok intet med Flettner å gjøre!
Det er beskrevet at det er oscillasjon perpendikulært på vindretningen som skaper kraften.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på tir 11. mar 2025, kl. 06:17
Sitat fra: Ketill Jacobsen på man 10. mar 2025, kl. 23:17Men 200 kW er trolig makseffekt og intet er opplyst om hva som er teknologien bak. For skip har en Flettner sylindre som virker som seil. Når vinden kommer fra siden får en en kraft fremover når sylinderen roteres med en liten elmotor på optimalt turtall. Men disse " stolpene" har nok intet med Flettner å gjøre!
Det er beskrevet at det er oscillasjon perpendikulært på vindretningen som skaper kraften.
For meg blir dette kun mer eller mindre uforståelige ord. Kunne du beskrive konstruksjonen i praksis og hvordan bevegelse omsettes til strøm? Hva er inne i sylinderen og hva er sylinderen laget av osv.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 11. mar 2025, kl. 09:54
For meg blir dette kun mer eller mindre uforståelige ord. Kunne du beskrive konstruksjonen i praksis og hvordan bevegelse omsettes til strøm? Hva er inne i sylinderen og hva er sylinderen laget av osv.

De har en hjemmeside som løselig forklarer med vortex induced vibration... er vel samme greiene som får broer til å gjøre break dance...  https://www.sine-delta.com/about-technology-collectricity/

Men er jo et knøttlite 2021-start up selskap fra Stavanger som ikke har satt opp test en gang.

Men er gjerne de som ikke presses gjennom byråkrati som finner opp kule ting. Så hvem vet.

Jeg ville maks satset 16 kroner på det selskapet.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 11. mar 2025, kl. 10:18
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 11. mar 2025, kl. 09:54

De har en hjemmeside som løselig forklarer med vortex induced vibration... er vel samme greiene som får broer til å gjøre break dance...  https://www.sine-delta.com/about-technology-collectricity/

Men er jo et knøttlite 2021-start up selskap fra Stavanger som ikke har satt opp test en gang.

Men er gjerne de som ikke presses gjennom byråkrati som finner opp kule ting. Så hvem vet.

Jeg ville maks satset 16 kroner på det selskapet.
De 16 kronene ville vært en god investering om dette dominerer fremtidig strømproduksjon 😏

Men ikke den sikreste investeringen 💸

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 11. mar 2025, kl. 06:15Bommet med en faktor på tusen bare :)
Hva er vel noen få nuller 😜
Det ble en M i stedet for G.

Beklager det altså 👍🏼

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tir 11. mar 2025, kl. 14:14
Sitat fra: turfsurf på tir 11. mar 2025, kl. 06:15Bommet med en faktor på tusen bare :)
Hva er vel noen få nuller 😜
Det ble en M i stedet for G.

Beklager det altså 👍🏼
Det var to andre ting du skrev også som var oppsiktsvekkende slik at at G ble M ikke var så overraskende!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på man 10. mar 2025, kl. 19:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 10. mar 2025, kl. 18:34
Sitat fra: Counterpointer på man 10. mar 2025, kl. 15:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 10. mar 2025, kl. 14:42Wow. Den råtne regjeringen slutter ikke å overraske. En liten stund fikk de meg til å tro at de i hvert fall ville vente til valget med å gå fra lovnadene sine om Norgespris, ved å skylde på MDG og SV osv, som forøvrig kritiserer Norgespris.

Men allerede til høringsrunden hiver de inn begrensninger, sånn at kun de rikeste med passivhus-forbruk på hyttene skal få full pott. Oss med gamle hytter, og forbrenningsdass på fjellet med ca 1700 kWh forbruk skal tydeligvis ikke få full pott. De undersøker 500, 1000 og 1500 kWh som mulige alternativer.

Så dermed var ikke Norgespris på 40 øre det de går for.
Vi kan jo ta en runde på oss som har både hus og hytte.

Vi bruker ca 14000 kWh årlig i huset vårt, og ca 4000 kWh årlig på hytta vår.

Det gir 1200 kWh i snitt på huset og 350 kWh i snitt på hytta.
Men gjennomsnittlig forbruk er som vi vet temmelig ubrukelig. Det er desember og januar som topper og da går vi fort over grensene, selv med vårt relativt lave forbruk.

Ja, jeg mente jeg har ca 1700 kWh i desember og 1700 kWh i januar på hytta, så hvis jeg kun får Norgespris de første 500 er det jo håpløst. Om sommeren bruker jeg lite strøm.

Poenget mitt er at AP først kommer med et forslag - Norgespris. Og så kommer de med dritt som annulerer deres eget forslag. Som vanlig totalt uforutsigbart.

Og de som er pensjonister, og har blokkleiligheter, og endelig har tid til å være på hardt kjøpte hytta, nei de skal bli tvunget tilbake til blokkleiligheten etter 500 kWh på hytta.
Hvordan kan dette være "totalt uforutsigbart"? For min del var dette temmelig lett å se at smakte mer enn den flaue smaken man blir sittende igjen med, når tallene kommer på bordet!  8)

Her må nok mange vurdere om strømstøtte er best begge steder, eller bare hjemme. Og så må man selvsagt bli fornøyd med at strømregninga blir noe bedre for hytta, selv om grensen skulle bli så lavt som 500 kWh i måneden. For nå, får du uansett ingen hjelp overhode med strømregninga til hytta.

Håper de ihvertfall setter grensa på strøm til hytta til 1 000 eller 1 500 kWh/måned, så får man ihvertfall endel hjelp når det er som kaldest.

Om det likevel blir verdt det når man uansett må betale 40 øre/kWh + avgifter og mva, og derfor gå glipp av rimelig strøm de varme månedene.

Blir mange som må finlese strømregningene, og få plottet dette inn i et excel-ark for å få studert hvordan de faktisk blir påvirket året under ett og måned for måned...

Uansett, høring eller ikke, så blir det vel ny konstellasjon av Stortinget og regjering som får justere på strømordninger. Hvis MDG får vippeposisjon for AP, så blir det sikkert MDG som bestemmer at hytter kun får 20 kWh strøm til lav pris i året. Etter det må en betale 80.000 i miljøskatt per dag.

APs artikulering er totalt uforutsigbart på samme måte som at Burger King sier: Spis så mye du vil for 40 kroner...før de to måneder etterpå, når kundene strømmer til sier: men du kan bare ta en pommes frites, og ingen burger. "Men 40 kroner er lite for pommes frites" kunne noen si, men det er uvsentlig. Poenget er at de først kommer med ett utsagn, og så kommer en begrensning etterpå som skyter hull i hele ordningen.

Ok, nok av mitt sludder og vas. Men litt mer realistisk:
Hva om de lander på f.eks. 1500 kWh for hus. Hva skjer med de siste 1500 kWh i huset? En måtte jo velge mellom "Norgespris" og strømstøtte. Skal en da betale 13 kroner per kWh for de resterende kW-timene, om prisen er så høy? Må med i regnestykket i hvert fall.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 12. mar 2025, kl. 13:02Sitat fra: ToWalkOrDrive på 12.3.2025, 13:02:46APs artikulering er totalt uforutsigbart på samme måte som at Burger King sier: Spis så mye du vil for 40 kroner...før de to måneder etterpå, når kundene strømmer til sier: men du kan bare ta en pommes frites, og ingen burger. "Men 40 kroner er lite for pommes frites" kunne noen si, men det er uvsentlig. Poenget er at de først kommer med ett utsagn, og så kommer en begrensning etterpå som skyter hull i hele ordningen.
Er fulltendig enig med deg at dette blir uforutsigbart for oss brukere, men tror ikke du forstod hva jeg mente! Nemllig at det blir slikt rot fra denne regjeringen/dette partiet, er alt annet enn uforutsigbart.  ;) 8)

Det forventet jeg fra den fronten, det er jo stort sett slik med alt de foretar seg. Lover i ene øyeblikket, men er akkurat uklar nok til at de kan ta igjen med den andre hånda, uten at man kan ta de på direkte løgn. Men alle skjønner, eller burde skjønne, at var helt i tråd med planen, å la oss forbrukere tro det var bedre enn det som til slutt foreslås.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 12. mar 2025, kl. 13:02Hva om de lander på f.eks. 1500 kWh for hus. Hva skjer med de siste 1500 kWh i huset? En måtte jo velge mellom "Norgespris" og strømstøtte. Skal en da betale 13 kroner per kWh for de resterende kW-timene, om prisen er så høy? Må med i regnestykket i hvert fall.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Lages Norgespris med de antydede begrensninger så blir strømstøtte mer attraktivt.

Da setter jeg en tomflaske og et par brukte sokker på at de gjør strømstøtte mindre attraktivt.

Forbrukerne kommer aldri til å vinne!

RJK

Selvsagt, ellers ville ordningene ikke hatt utløpsdato. De skal hele tiden bli dårligere med tiden, og gjerne med noen krumspring så oppslutningen blir så dårlig at de bruker det som unnskyldning at nesten ingen benytter de.

Spørsmålet er vel mer hvordan de kan fases ut uten at AP mister makta! Eller hvem som fremover vil sitte med makta de neste 2(!?!) periodene, eller hvor mange perioder de trenger for å ødelegge disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA