Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

geear

Det er åpenbart mange faktorer som har spilt inn her, men at verden går inn i en energikrise etterhvert som alt fases over på fornybart, er ikke tvil om. Med mindre det erstattes av atomkraft.

Tror verken man kan skylde på verken høyre eller venstresiden i politikken her, har ikke alle dratt i denne retningen, om enn av forskjellige årsaker?

filtvet

"fornybart" - hva betyr det? Så akkurat et prosjekt i Havøysund der vindmøllene ble revet etter noen år og erstattet med nyte. Et enormt prosjekt som krevde masse energi. Samme er med solceller. De må også kastes etter noen år. Og hvor er sola nå :)

Counterpointer

Sitat fra: geear på onsdag 22. desember 2021, klokken 20:00
Noen som vet om man får fastprisavtale når man er plusskunde (solceller), og hvordan det i så fall arter seg? Samme pris i begge retninger?
Slik jeg forstår det på flere alternativ energigrupper, så er det ikke mulig å få fastpris og være pluskunde.

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på torsdag 23. desember 2021, klokken 09:53
"fornybart" - hva betyr det? Så akkurat et prosjekt i Havøysund der vindmøllene ble revet etter noen år og erstattet med nyte. Et enormt prosjekt som krevde masse energi. Samme er med solceller. De må også kastes etter noen år. Og hvor er sola nå :)
Solceller har 25 til 30 års levetid på tilnærmet full effekt så skjønner ikkehelt hvor du får dette fra?

filtvet

Uansett, hvor er sola? Hadde solceller på hytta (ca 400w). Det holdt til 1 helgs forbruk i mnd. Og det var i sør-norge.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 23. desember 2021, klokken 11:02
Sitat fra: filtvet på torsdag 23. desember 2021, klokken 09:53
"fornybart" - hva betyr det? Så akkurat et prosjekt i Havøysund der vindmøllene ble revet etter noen år og erstattet med nyte. Et enormt prosjekt som krevde masse energi. Samme er med solceller. De må også kastes etter noen år. Og hvor er sola nå :)
Solceller har 25 til 30 års levetid på tilnærmet full effekt så skjønner ikkehelt hvor du får dette fra?

Vindmøller må ofte skifte blader etter f.eks 10 år.
Forøvrig tviler jeg på at solceller har 25 års levetid - selv takstein må ofte byttes før den tid.
Og solceller av avhengig av at det ikke legger seg noe på dem - mao. blader og slikt.
Har man plassert huset i havgapet eller i åpent lende helt fritt for skog og trær - så kanskje det holder lenge, men 25 år - det tviler jeg på.

Jeg har sett et hus med slike solcelle takstein - og allerede etter 3 år måtte de gå over dette og vaske all takstein. Det er jo en prosess i seg selv - det tar noen dager - man må skaffe lift osv...Og da snakker vi fort noen tusenlapper hvert 3 år eller noe slik i dette tilfelle.
Så akkurat den installasjonen så ikke ut til å gi noen særlig gevinst. Og det produseres jo lite når prisen er høy og tilsvarende mye når prisen er lav...

filtvet

Akkurat. Solceller gir deg mye(litt i Norge) energi når du trenger den minst.

Omtrent som "ekspertene" advarer om å binde strømprisen da det blir billigere strøm til sommeren :) Sist juli hadde vi et forbruk på ca 200 kw.....

arthur

Siden prisen man kan oppnå på en avtale om fast pris som hovedregel (husker ikke noe unntak til det i farten) er lavest om sommeren så er det det riktige tidspunkt å inngå en slik avtale selv om prisen kan være høyere enn hva man betaler spot på samme tidspunkt! Og rekk opp hånden den som IKKE har sett oppslag i aviser i sommer om at prisen til høsten/vinteren ville kunne bli høy selv om vel ingen spådde riktig mht hvor høy?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Rart, forbrukerrådet har tidligere advart om å binde strømprisen.

Med fastpris har du nesten ikke nedside, men super oppside.

Gud vet om prisen kan bli 10-15,00 - i januar med -20 grader ute.

Mange sa tidligere at 5,- var "utenkelig".

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. desember 2021, klokken 11:30
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 23. desember 2021, klokken 11:02
Sitat fra: filtvet på torsdag 23. desember 2021, klokken 09:53
"fornybart" - hva betyr det? Så akkurat et prosjekt i Havøysund der vindmøllene ble revet etter noen år og erstattet med nyte. Et enormt prosjekt som krevde masse energi. Samme er med solceller. De må også kastes etter noen år. Og hvor er sola nå :)
Solceller har 25 til 30 års levetid på tilnærmet full effekt så skjønner ikkehelt hvor du får dette fra?

Vindmøller må ofte skifte blader etter f.eks 10 år.
Forøvrig tviler jeg på at solceller har 25 års levetid - selv takstein må ofte byttes før den tid.
Og solceller av avhengig av at det ikke legger seg noe på dem - mao. blader og slikt.
Har man plassert huset i havgapet eller i åpent lende helt fritt for skog og trær - så kanskje det holder lenge, men 25 år - det tviler jeg på.

Jeg har sett et hus med slike solcelle takstein - og allerede etter 3 år måtte de gå over dette og vaske all takstein. Det er jo en prosess i seg selv - det tar noen dager - man må skaffe lift osv...Og da snakker vi fort noen tusenlapper hvert 3 år eller noe slik i dette tilfelle.
Så akkurat den installasjonen så ikke ut til å gi noen særlig gevinst. Og det produseres jo lite når prisen er høy og tilsvarende mye når prisen er lav...
Nå blander du solcelletakstein og solceller som oftest er paneler. Finnes produsenter som gir garanti for 25 år.

«Alle seriøse produsenter av solcellemoduler gir garantier på at modulen produserer minst 80% av oppgitt effekt selv etter 25 år ute i vær og vind. Med en slik garanti er det naturlig å forvente at det i praksis er nærmere 100% enn 80%, særlig med moderne solcellemoduler med velutestet teknologi. Nyere solceller har en garanti på over 84%.»

https://blogg.fusen.no/forventet-levetid-solcellepaneler

Det er helt riktig at en sier at takstein må byttes etter 25 år. Personlig så har vi garasje med helt fine betongstein som har stått der siden 1958 . Garasjen er omgitt av trær så det er langt fra optimale forhold. Så det er viktig å korrigere for hva som garanteres og hva som er mulig.

Vindmøller har jeg ikke uttalt meg om, der er utviklingen stadig stor og mekanisk påvirkning er en helt annen. Gjenvinning av  vingene har også vært krevende, men det finnes nå løsninger på dette. Men det er en annen diskusjon.

Poenget var at at solceller må kastes etter noen år er håreisende feil. De er også 100% gjenvinnbare.

Renhold og vedlikehold av solcellepaneler er også stort sett minimalt, de fleste lar regnet ta seg av dette. Pollen ol påvirker vistnok ikke produksjon nevneverdig.

26.000 kWh

Kilde: Belgia vil stenge atomkraftverk
Partiene skal ha blitt enige torsdag etter forhandlinger som pågikk gjennom natten.

Belgia har to atomkraftverk med til sammen sju reaktorer. Partiet De grønne har insistert på at kraftverkene må stenges i tråd med en lov som ble vedtatt i 2003.

Som et kompromiss skal det investeres 100 millioner euro i forskning på nye former for atomkraft, med et fokus på mindre reaktorer.


https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/kilde-belgia-vil-stenge-atomkraftverk/ar-AAS54R4?ocid=msedgntp

stefse

Ja, endel av løsningen på dette er å avfolke den nordre delen av EU med ekstreme strømpriser, slik at Norge reduseres til et energiproduksjonsland, uten mer folk enn det som trengs til å vedlikeholde kraftverk og kraftlinjer.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på torsdag 23. desember 2021, klokken 09:53
"fornybart" - hva betyr det? Så akkurat et prosjekt i Havøysund der vindmøllene ble revet etter noen år og erstattet med nyte. Et enormt prosjekt som krevde masse energi. Samme er med solceller. De må også kastes etter noen år. Og hvor er sola nå :)

Noen år? Vindturbinene som ble revet var 19 år gamle. Teknologien har gått MYE fremover de siste 19 årene, de 15 gamle vindturbinene ble erstattet med 9 nye som var vesentlig større men med samme totaleffekt (antageligvis for å unngå å søke ny konsesjon?).

Solceller forventes å vare i minimum 25 år (garantitiden fra de fleste produsenter) men kan fort vare 40-50 år under gode forhold. Også her kan det være lønnsomt å bytte før tiden, f.eks oppgradere gamle 200W paneler med nye 350W paneler på samme størrelse. Selv har jeg 15,2kWp på taket, installert i 2013. Hadde jeg installert i dag ville jeg fått godt over 20kWp fra samme arealet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på torsdag 23. desember 2021, klokken 11:25
Uansett, hvor er sola? Hadde solceller på hytta (ca 400w). Det holdt til 1 helgs forbruk i mnd. Og det var i sør-norge.

Det er ikke sol av betydning på denne tiden av året. Jeg får 5kWh på en god dag nå i desember, mens jeg i juni kn hanke inn over 100kWh på en dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. desember 2021, klokken 11:30
Forøvrig tviler jeg på at solceller har 25 års levetid - selv takstein må ofte byttes før den tid.
Og solceller av avhengig av at det ikke legger seg noe på dem - mao. blader og slikt.
Har man plassert huset i havgapet eller i åpent lende helt fritt for skog og trær - så kanskje det holder lenge, men 25 år - det tviler jeg på.

Solceller kom til Norge på 70-tallet, og ble mer og mer populært utover 80-tallet på hyttene. Det er svært mange av disse originale panelene fra 70- og 80-tallet i drift ennå. Jeg ser flere av de i området der jeg har hytte. De eldste har nok passert 40 år med god margin.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA