Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 25. januar 2025, klokken 14:02
Sitat fra: RJK på fredag 24. januar 2025, klokken 20:00
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 24. januar 2025, klokken 18:52
Sitat fra: RJK på fredag 24. januar 2025, klokken 14:52[
For det første, når man setter opp et anlegg, så vil man alltids seriell og parallellkoble paneler for å komme f.eks. til 230V eller 400V alt etter hva som er i nettet der det kobles opp.

Det er liten relasjon mellom spenningsnivå på likestrømsiden og nettspenning. En kan godt begrense maks spenning til for eksempel 48 Volt (panelets spenning) og ha en inverter for hvert panel.
Om en ser på et hytteanlegg så har en 12 V nett og batteri og inverter der en tar ut 230 V AC.
Jeg er fullstendig klar over at man kan knytte panel opp mot f.eks. 12V batteri, om det er ønskelig. Det gjør man f.eks. når man setter opp anlegg til bobil.

Men nå svarte jeg spesifikt på din påstand om:

SitatEt panel gir som oftest under 50 V og du kan ikke kople dem i serie.

Dette er jo helt feil som jeg skrev, ved å vise til at man nettopp kobler i serier og i paralell ved installasjon til tak/vegg, for å få de opp til de spenningene man ønsker å oppnå.

Det jeg skrev om å ta til 230V eller 400V kommer jo av at man ønsker å gjøre ting kostnadsmessig så billig som mulig, og samtidig unngå å overkomplisere.

Det var altså eksempel, som jeg antydet ved å ta inn "f.eks.". Altså var det ikke ment å forståes som at man måtte gjøre det, men at det gjerne var ønskelig å gjøre det.

Det var dårlig uttrykt av meg. Det jeg mente var at om en setter opp anlegg selv, må en holde seg under 50 V g kan derfor ikke seriekople batterier. Når man ikke har denne begrensningen kopler man jo paneler i serie for å få høyere spenninger og lavere strømstyrke (tynnere kabler).
OK., takk for oppklaringen der. Den endrer jo selvsagt mye! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 25. januar 2025, klokken 14:02Det var dårlig uttrykt av meg. Det jeg mente var at om en setter opp anlegg selv, må en holde seg under 50 V g kan derfor ikke seriekople batterier. Når man ikke har denne begrensningen kopler man jo paneler i serie for å få høyere spenninger og lavere strømstyrke (tynnere kabler).

Det hjelper ikke uansett da 50V ikke er eneste begrensning. 200VA er også nevnt i samme forskrift. Dvs. at man ikke kan koble opp kurser med sikring på 16A eller mer selv, samt paneler på 200W eller mer. Om du skal følge alt til punkt og prikke. Noe omtrent ingen gjør i off-grid anlegg ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2025, klokken 15:42Om du skal følge alt til punkt og prikke. Noe omtrent ingen gjør i off-grid anlegg ;)
Det høres ut som ett sjansespill i forhold til forsikring!

hELgenen

Denne synes jeg passer inn her:

https://www.nettavisen.no/okonomi/du-trenger-ikke-strom-hjemme-hele-tiden-mener-strombransjen/s/5-95-2247653

Fornybar Norge vil ha aksept for flere strømbrudd.

Det som ikke kommer frem et at fornybar Norge sine medlemmer bidrar til mer ustabil drift av nettet. Sånn sett taler de bare for å få aksept for at man kan fortsette å bygge ut mer av denne ikke regulerbare kraften med de konsekvenser det kan gi.

turfsurf

En ekstremt dårlig ide å gjøre nettet mere ustabilt. Strømbrudd kan og føre til at ting ryker. Om vinteren blir det og fort kaldt i løpet av en time.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:12Denne synes jeg passer inn her:

https://www.nettavisen.no/okonomi/du-trenger-ikke-strom-hjemme-hele-tiden-mener-strombransjen/s/5-95-2247653

Det som ikke kommer frem et at fornybar Norge sine medlemmer bidrar til mer ustabil drift av nettet. Sånn sett taler de bare for å få aksept for at man kan fortsette å bygge ut mer av denne ikke regulerbare kraften med de konsekvenser det kan gi.
Så Motvind er og mot fornuft.

Som at @Turfsurf skriver, det blir fort kaldt på en time, og vi har mer utstyr i heimene rundt omkring i landet, som er ømfindtlig for slike hendelser, og det er utstyr som fort kan koste litt.

De kan ikke mene folk flest skal måtte begynne å legge opp til å fylle huset med privat batteribackup eller "lynvern" for at nettet skal tillates å bli mer ustabilt.

Om noe, burde de i større grad pålegges å selv står for batterifarmer som kan fungere som en løsning om strømmen faller ut, så folk ikke merker utfallet, men er balansert av slike batterivern for nettet før det når forbrukerne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:50
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:12Som at @Turfsurf skriver, det blir fort kaldt på en time, og vi har mer utstyr i heimene rundt omkring i landet, som er ømfindtlig for slike hendelser, og det er utstyr som fort kan koste litt.

De kan ikke mene folk flest skal måtte begynne å legge opp til å fylle huset med privat batteribackup eller "lynvern" for at nettet skal tillates å bli mer ustabilt.

Enig. Nå har jeg UPS selv på kritisk utstyr, men foreløpig er det for dyrt med UPS på hele huset. Ganske kjipt om strømmen går under matlagingen og all maten blir ødelagt også. Får vurdere å gå over til gass.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Australia balanserte vel nettet i hele den sørvestlige delen av landet med en batterpark.
At ikke de variable produsentene kunne gått sammen om løsninger for stabilitet i nettet er litt rart. Evt kunne det jo vært noe statstøtte til noen slike parker. Virker helt galematias å legge opp til strømbrudd.
Har det jevnlig på hytta og smart system er ikke så glad i dette. Samt IKEA bryterne skrur på lyset som da står på til neste gang vi kommer opp. Så vi tar ut kontakten på lys styrt av disse smart bryterne.

Selvfølgelig er varme poenget det viktigste + mulig ødeleggelse av utstyr.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:12Denne synes jeg passer inn her:

sakser et bilde fra en åpen Facebook gruppe

Ketill Jacobsen

Å snakke om ustabil drift i Norge er etter min mening helt meningsløst, selv med for eksempel tredobling av vind. Dessuten må mange i Norge være forberedt på at strømmen kan være bort i dagesvis på grunn av linjebrudd. Det siste har vi levd med i alle år og det skjer også stadig nå.
Intet tyder på at linjebrudd er noe som vi unngår i fremtiden. En blir kanskje flinkere til å unngå det etter hvert. Har ikke statistikken foran meg.

stefse

Kraftlagene er ute etter å slippe å betale bøter (til staten) når strømmen går hjemme hos folk. Derfor er de hissige på dette. Det kan kanskje være noe i det, hvis kompensasjonen heller går til den som har mistet strømmen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på torsdag 30. januar 2025, klokken 23:27Kraftlagene er ute etter å slippe å betale bøter (til staten) når strømmen går hjemme hos folk. Derfor er de hissige på dette. Det kan kanskje være noe i det, hvis kompensasjonen heller går til den som har mistet strømmen.

Hva er de hissige på. Uansett det ser ikke ut til at denne hissigheten har noen virkning. Stadig nye strømbrudd.

stefse

Å redusere KILE kostnadene. Eller størrelsen på boten om du vil.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 31. januar 2025, klokken 01:00
Sitat fra: stefse på torsdag 30. januar 2025, klokken 23:27Kraftlagene er ute etter å slippe å betale bøter (til staten) når strømmen går hjemme hos folk. Derfor er de hissige på dette. Det kan kanskje være noe i det, hvis kompensasjonen heller går til den som har mistet strømmen.

Hva er de hissige på. Uansett det ser ikke ut til at denne hissigheten har noen virkning. Stadig nye strømbrudd.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

https://www.nrk.no/norge/avviser-at-han-er-svekket-som-statsminister_-_-her-star-jeg_-jeg-er-ikke-vekk_-1.17239250

SP posisjonerer seg før valget. De tenker vel å samarbeide med høyresiden etter valget, siden de røde ser ut til å tape.
Resultatet er uansett at alt EU-stuffet blir innført, og at SP bare vil sitte ved roret for å sørge for at pengestrømmen til bøndene ikke stopper opp. Både de og FRP får en retorisk oppgave før valget i 2029 når de skal forklare hvorfor de likevel måtte stemme for direktivene, men det er jo jobben deres, tross alt. Lure folk til å stemme på dem altså.
Samt få folk til å tro at de gjør en viktig jobb som fortjener millionlønn, altså den krevende jobben å be et byråkratiapparat om å innføre alt som kommer fra Brussel, og be taleskrivere og kommunikasjonseksperter lage noe vissvass de kan servere de dumme velgerne. Rett og slett uproduktivt og samfunnsnyttig unødig arbeid.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Radial

Blir visst store strøm-nyheter fra Støre i dag, da får vi se...🤣

Interessante direktiver de innfører...vil jo koste betydelig mer å energieffektivisere husholdninger i Norden vs feks i Spania
Men dette driter jo direktivene i, alle skal spare.

Og uten å ha satt meg nevneverdig mye inn i sakene, tror jeg slikt også vil treffe næringslivet ganske hardt på sikt.
Når feks store skipsverft eller store lagerhaller må ha planer om 20-30cm isolasjon i veggene sine innenfor visse tidsbegrensninger, bare fordi de har lav energiklassifisering....men de trenger ikke mer isolasjon, da de sjeldent er oppvarmet, men det tipper jeg direktivene ikke bryr seg om heller.

Hvis det er økonomisk lønnsomt og fornuftig så blir ting effektivisert av seg selv og trenger sjeldent detaljstyring. Folk bygger feks ikke hus i dag med 5cm isolasjon, man bruker minst 15-20, fordi det ikke koster noe særlig mye mer, og man får lavere driftskostnader på huset.
Trenger ikke direktetiver for å få til dette.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA