Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Gazer75 på søndag 29. desember 2024, klokken 10:45
Sitat fra: arthur på søndag 29. desember 2024, klokken 10:03Og som vanlig bruker man tilnærmet et "mikroskop" for å "bevise" sine meninger heller enn å se på ting over noe tid!

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

Igjen.. snitt løn... Klart den går opp når toppane får millionar i auka inntekt medan dei på botnen får nokre kroner ekstra.

Ser jo faktisk i tabellen for snitt vs median at forskjellen aukar kvart år.

Folk lar seg så lett lure av disse begrepene fordi de egentlig ikke forstår dem.
Matematikk kunnskapen er så elendig at folk ikke forstår forskjellen på median eller snitt - og skal man forklare noe så enkelt som derivasjon så faller majoriteten bort.

Jeg lurer forsåvidt også på HVEM som faktisk har fått lønnsøkning større enn inflasjonen.
Hvordan er oppgjørene faktisk fordelt? Jeg tror det er store forskjeller ute å går.
Jeg vet at de yngste har fått en rask og raus lønnsutvikling hos egen arbeidsgiver - men jeg vet lite om
hvordan potten faktisk er fordelt i kroner.

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. desember 2024, klokken 11:27
Sitat fra: arthur på søndag 29. desember 2024, klokken 10:03Og som vanlig bruker man tilnærmet et "mikroskop" for å "bevise" sine meninger heller enn å se på ting over noe tid!

Igjen.. snitt løn... Klart den går opp når toppane får millionar i auka inntekt medan dei på botnen får nokre kroner ekstra.

Folk lar seg så lett lure av disse begrepene fordi de egentlig ikke forstår dem.
Matematikk kunnskapen er så elendig at folk ikke forstår forskjellen på median eller snitt - og skal man forklare noe så enkelt som derivasjon så faller majoriteten bort.

Jeg lurer forsåvidt også på HVEM som faktisk har fått lønnsøkning større enn inflasjonen.
Hvordan er oppgjørene faktisk fordelt? Jeg tror det er store forskjeller ute å går.
Jeg vet at de yngste har fått en rask og raus lønnsutvikling hos egen arbeidsgiver - men jeg vet lite om

Hvordan kan du IKKE ha fått med deg resultat av lønnsoppgjørene som omtales i pressen daglig i lange perioder? Oppgjør som er fremforhandlet mellom partene i arbeidslivet? Og igjen; kom med "fasiten" mht hva, eller hvordan, dette skal måles, eller kunne måles?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. desember 2024, klokken 11:27

Skjønner selvsagt at ingen ønsker å gå ned i kjøpekraft, selv om man i kroner og ører får langt mer økning om man har f.eks. 1 mill i lønn vs en som bare har 500K i lønn, gitt at begge fikk samme økningen i %.

Men det er helt klart at jo mer man har i utgangspunktet, dess mer har man til å sette av til finansielle avsetninger (spare i fond, aksjer, eiendom eller bitcoin og tilsvarende), og bare endel av lønnsøkningen går til å dekke økningene på basisforbruket til strøm, mat og andre nødvendighetsvarer.

Men så er det og slik at tjener man mye i utgangspunktet, så er og sjansene store for at man sitter i en posisjon der bonuser og aksjer/opsjoner er en del av avlønningen, og som kommer på toppen av den normerte lønnsøkningen i prosent.

På den måten rykker man i enda større grad fra de som sitter og tjener under gjennomsnittslønn og da også uten særlig sjanse til bonuser og opsjoner. Mange av oss jobber gjerne innen det offentlige, der slikt i utgangspunktet er "fy-fy", så lenge det ikke er snakk om direktørene i toppen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Ja, huff, på tide å ved lov også forby bonuser såvel som aksjeopsjoner, for en styggedom. Kanskje vi alle skulle tjene det samme uansett og staten skal bestemme priser på alle varer og tjenester. Det blir nok bra, bare spør Lenin og Stalin!

Forøvrig er det jo rett og slett imponerende at flere skjønner at f.eks fem prosent av en million er mer enn fem prosent av hundre tusen. Hvem kan hevde at det står dårlig til med regne kunnskapene her i landet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på søndag 29. desember 2024, klokken 14:26Ja, huff, på tide å ved lov også forby bonuser såvel som aksjeopsjoner, for en styggedom. Kanskje vi alle skulle tjene det samme uansett og staten skal bestemme priser på alle varer og tjenester. Det blir nok bra, bare spør Lenin og Stalin!

Forøvrig er det jo rett og slett imponerende at flere skjønner at f.eks fem prosent av en million er mer enn fem prosent av hundre tusen. Hvem kan hevde at det står dårlig til med regne kunnskapene her i landet.
Og du leser fremdeles innlegg som fanden selv.

Hvor i innlegget mitt skrev jeg at jeg var i mot slikt? Det var kun en påpekning av fakta, som igjen tilsier at man ikke uten videre kan gå ut fra gjennomsnitt, da det gir et ganske skjevt bilde av realiteten, når det er en viss mengde som tjener såpass mye over andre, at de drar opp snittet betydelig.

Skjønner at du sikkert syntes dette var gøy, når du drar ut av det konklusjoner som en full sjømann, men samtidig så innser du ikke hvor tåpelig du selv fremstår når du da legger ut at du drar slike "fakta" ut.

Nei, dette var nok mer flaut for deg enn for meg, kjære Arthur!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Skjønner ikke hvorfor så mange prøver å holde på med voksenopplæring til en butthurt gammel mann.

Det burde ringe noen bjeller når ingen er enig i hverken synspunkter eller ideologi 🤷🏻

Den ufyselige og nedlatende holdningen burde være nok til å bli ignorert, som er den beste måten å forholde seg til de som ikke vil forstå noen andre enn seg selv.

ToWalkOrDrive

Du er vittig.
Først sier du at LO krever positiv utvikling i kjøpekraft i 2025, og så legger du ved link over at SSB SPÅR økt kjøpekraft.
Når jeg så legger ved skjermbilde over at kjøpekraften har gått NED de to siste årene, (og trolig og 3), nei da var det plutselig jeg som kom med noe mikroskopisk og irrelevant. Sist jeg sjekket var 3 år mindre mikroskopisk enn ett år. Sist jeg sjekket hjalp det ikke å få økt inntekt på 250.000 når kostnadene økte 300.000.

TBU bommet på inflasjonsspådommen grovt, grovt og grovt...men neste gang...ja neste gang...da treffer vi... right...

Når TBU gjør feil bør lønnstakerne få kompensert for det ved neste lønnsjustering.
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Sitat fra: arthur på søndag 29. desember 2024, klokken 14:26Ja, huff, på tide å ved lov også forby bonuser såvel som aksjeopsjoner, for en styggedom.
Litt på sida av det tråden handlar om dette men...Ja faktisk.

Kva skal ein med fleire millionar i løn? Så lenge ein har råd til eit ok hus, bil, mat på bordet og kanskje litt kos/ferie så bør det vere plenty. Ser ikkje for meg at ein leiar gjer så mykje betre jobb om hen har 2 eller 10 millionar.

Det burde vore eit tak slik at toppløn kunne berre vere ein viss prosent over minste løn i ei bedrift. Sei kanskje 3-5 gongar den som tener minst.
Då hadde kanskje dei som faktisk gjer ein viktig jobb på golvet fått betre løn også.
Tvilar på at dei som vaskar på kontoret til Equinor sjefen tenar meir enn 2-3% av det han tenar. Kanskje toppane burde vaske og rydde sjølve med så god løn? :P
2020 e-Golf (2023-)

Ingeniøren

Vi kan vel trøste oss med at tjener du for mye så eier pengene deg! Jeg foretrekker å tjene ok og eie meg selv...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Sitat fra: Gazer75 på mandag 30. desember 2024, klokken 08:31
Sitat fra: arthur på søndag 29. desember 2024, klokken 14:26Ja, huff, på tide å ved lov også forby bonuser såvel som aksjeopsjoner, for en styggedom.
Litt på sida av det tråden handlar om dette men...Ja faktisk.

Kva skal ein med fleire millionar i løn? Så lenge ein har råd til eit ok hus, bil, mat på bordet og kanskje litt kos/ferie så bør det vere plenty. Ser ikkje for meg at ein leiar gjer så mykje betre jobb om hen har 2 eller 10 millionar.

Det burde vore eit tak slik at toppløn kunne berre vere ein viss prosent over minste løn i ei bedrift. Sei kanskje 3-5 gongar den som tener minst.
Då hadde kanskje dei som faktisk gjer ein viktig jobb på golvet fått betre løn også.
Tvilar på at dei som vaskar på kontoret til Equinor sjefen tenar meir enn 2-3% av det han tenar. Kanskje toppane burde vaske og rydde sjølve med så god løn? :P

Hva enkelte tjener betyr ingenting for hva du som kunde betaler i strømregning - er ikke slik dette markedet er satt opp. I Norge så bestemmes ikke kraftprisen av kostnader - den bestemmes av den dyreste strømmen som omsettes. F.eks kan man dekke 99.99999% av alt forbruk til pris 50 Euro en time - mens for å dekke 100% må man be f.eks en industrikunde skru av sin elkjele - og denne industrikunden har satt en "tenk på et tall" pris som f.eks 1000 Euro som ok pris for å skru av sin elkjele på 1 MW. Vel - da blir prisen 1000 EURO......
Det er jo denne dysfunksjonelle delen av markedet som definerer prisen.  Og ACER definerer reglene som skal gjelde her. Og de har også en "dysfunksjonell" tilnærming til dette. Dvs. om de ser at 1000 EURO ikke er tilstrekkelig for å matche tilbud og etterspørsel - vel så er deres tilnærming på problemet at man setter opp maksprisen - som pr. skrivende stund er 4000 EURO. Men deres tankesett er at dersom vi setter 10.000 EURO så vil det "lokke frem" flere tilbydere....Men er det en fornuftig måte å løse dette på?

Det er jo dette man burde diskutere - er det f.eks fornuftig at husholdningskunder skal kunne se 60 kr/kwh - det er jo strengt tatt ikke dem som presser prisen her. Burde man finne andre måter å løse dette på der regningen for den siste MW sendes andre som faktisk kan skru av sitt forbruk? F.eks burde man sette en hovedsikring hos enkelte type industri kunder som slo ut automatisk på 100 Euro og så kunne man "presse" disse kundene til faktisk å investere i f.eks redusert forbruk eller annet?

Man har jo pr. def ikke noen inndeling av ulik forbruk mhp samfunnsnytte osv...hvem skal egentlig ta ansvar for det grønne skiftet - hvem skal plukke opp regningen? Her kunne man sikkert hatt en større samfunnsdebatt der man kanskje klarte å dele inn ulikt forbruk i A,B,C osv,,kundegrupper..der enkelte måtte ta større ansvar for omstilling osv...Det er jo en slik debatt politikere burde ta - hvordan skal man best mulig få til en grønn omstilling som er rettferdig - både mellom ulike kundegrupper i landet, men også mellom land......

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. desember 2024, klokken 09:07Det er jo dette man burde diskutere - er det f.eks fornuftig at husholdningskunder skal kunne se 60 kr/kwh - det er jo strengt tatt ikke dem som presser prisen her. Burde man finne andre måter å løse dette på der regningen for den siste MW sendes andre som faktisk kan skru av sitt forbruk? F.eks burde man sette en hovedsikring hos enkelte type industri kunder som slo ut automatisk på 100 Euro og så kunne man "presse" disse kundene til faktisk å investere i f.eks redusert forbruk eller annet?

Dette er jo essensen i problemet med marginalprising av strøm. Det er storforbrukerne som presser prisene, samtidig som det er de som har gode avtaler med lave priser. Nei, de som har lett regulerbart forbruk over en viss effekt burde vært påbudt å redusere ved en gitt grense.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 29. desember 2024, klokken 23:14

Du er vittig.

Siden jeg tror du er i stand til å forstå så konkluderer jeg her med at det kanskje skorter på viljen. Ha en fortsatt fin dag!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 30. desember 2024, klokken 09:52

Du er vittig.

Siden jeg tror du er i stand til å forstå så konkluderer jeg her med at det kanskje skorter på viljen. Ha en fortsatt fin dag!

Hææ? Du hudfletter andre for å ikke akseptere dine tall om reallønn, når dine tall bare tar med halve regnestykket. Du må nemlig trekke fra inflasjon for å regne ut reallønn. Og så bruker du LOs og SSBs SPÅDOM OG ØNSKER som bevis på reallønnsutvikling, før du så totalt avfeier Seksjonssjef i Nasjonalregnskap i SSB sine uttalelser om reallønnsnedgang. Du må være virkelig dyktig.... eller kanskje en AP-politiker?

Skjønner du ikke at det du skriver ikke henger på greip?

Dersom du hadde splittet opp tallene på strømsoner ville tallene vært enda styggere.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. desember 2024, klokken 15:55
Sitat fra: arthur på mandag 30. desember 2024, klokken 09:52

Du er vittig.

Hææ? Du hudfletter andre for å ikke akseptere dine tall om reallønn, når dine tall bare tar med halve regnestykket.

Hæh er vel det rette svaret til deg her, dessverre. Jeg har linket til oversikt over reallønn, ikke mine tall, og selvfølgelig er endring i reallønn noe som hensyntar lønnsutvikling og prisendringer. Jeg har linket til hva BÅDE SSB, LO og NHO omtaler som reallønn, nok en gang IKKE mine tall eller definisjoner for reallønn er et definert og et velkjent begrep for de aller fleste, åpenbart ikke alle.
Mitt forslag til deg er å lese hva som faktisk skrives, og linkes til, heller enn å lage dette til noen form for Alice in Wonderland session?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på mandag 30. desember 2024, klokken 08:31Kva skal ein med fleire millionar i løn? Så lenge ein har råd til eit ok hus, bil, mat på bordet og kanskje litt kos/ferie så bør det vere plenty. Ser ikkje for meg at ein leiar gjer så mykje betre jobb om hen har 2 eller 10 millionar.

Selv om jeg er enig i at forskjellene må reduseres, så er det en vanskelig balansegang. Det er ikke mye man må ha for å klare seg, men det er ganske mye man kunne hatt. Hvordan man liker å leve er og ganske forskjellig.

Mange vil ha mye å holde på med, men noen er veldig fokuserte og driver kun med en ting.

Liker virkelig ikke A4 tankegangen der alle skal passe i en form.

Men kanskje man kunne hatt en personlig CO2/miljø avgift som er eksponentiell?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA