Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

tronde

Sitat fra: arthur på lør 21. des 2024, kl. 06:23Butikkene skal selge hva de vil til en hvilken som helst pris for min del og så er det opp til kundene, oss alle, å bestemme om de ser seg tjent med det, eller ikke. Noen lengter tilbake til Sovjetunionen også, dem om det.
Problemet er at den "butikken" som selger strøm til oss i Norge i all hovedsak er eid av det offentlige. Enten kommuner, fylker eller Staten. Det vil si deg, meg og alle andre nordmenn.

Da er vi tilbake til bonden og kålhodet, og hva inntekt egentlig er for noe.

arthur

Sitat fra: tronde på lør 21. des 2024, kl. 16:47
Sitat fra: arthur på lør 21. des 2024, kl. 06:23Butikkene skal selge hva de vil til en hvilken som helst pris for min del og så er det opp til kundene, oss alle, å bestemme om de ser seg tjent med det, eller ikke. Noen lengter tilbake til Sovjetunionen også, dem om det.
Problemet er at den "butikken" som selger strøm til oss i Norge i all hovedsak er eid av det offentlige. Enten kommuner, fylker eller Staten. Det vil si deg, meg og alle andre nordmenn.

Tvert derimot! I og med at fellesskapet eier produksjonen så kommer jo overskuddet tilbake til fellesskapet, oss, og ikke til aksjonærer her og der og andre steder!

tronde

Sitat fra: arthur på lør 21. des 2024, kl. 16:49

Tvert derimot! I og med at fellesskapet eier produksjonen så kommer jo overskuddet tilbake til fellesskapet, oss, og ikke til aksjonærer her og der og andre steder!

Veldig interessant logikk du har der. Ikke liker du skatter, og sammenlikner med Sovjetunionen, samtidig som du kaller det overskudd når man betaler overpris for noe man egentlig eier selv.

arthur

Sitat fra: tronde på lør 21. des 2024, kl. 17:09
Sitat fra: arthur på lør 21. des 2024, kl. 16:49

Veldig interessant logikk du har der. Ikke liker du skatter, og sammenlikner med Sovjetunionen, samtidig som du kaller det overskudd når man betaler overpris for noe man egentlig eier selv.

Man betaler markedspris på samme måte som når man, noen, kjøper vann på Meny til 20,90 for en halv liter pluss pant. På strømmen går den tilbake til eierne på samme måte som på vannet hos Meny.

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på fre 20. des 2024, kl. 20:48
Sitat fra: tronde på fre 20. des 2024, kl. 19:54
Sitat fra: Ingeniøren på fre 20. des 2024, kl. 18:08
Sitat fra: jkirkebo på fre 20. des 2024, kl. 11:54
Sitat fra: Ingeniøren på fre 20. des 2024, kl. 11:44Kan vi sjekke at de faktisk regner ut det du skal betale time for time ?

Jeg er nøye og sjekker strømprisen og dags variasjonen daglig. Det er enkelt med appn. min, fortiden strømleverandør, Midt Energi leverer. Mao så står VV-berederen normalt på mellom 00 og 03, lader og bilen mest om natten men hender jeg sjekker prisen og velger et annet tidspunkt for dette og når jeg skal kjøre vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Kan jeg bruke egenproduksjon så velger jeg sef det.

Men, jeg finner ingen steder hos min strømleverandør, elhub, nettleverandør (Glitre) der man kan sjekke at de faktisk gjør det. De lister forbruket time for time, men parrer det ikke med strømprisen time for time og regner ut dagspris, noe som burde hvert enkelt på nettet. Stort sett operere de med mnd pris i faktura..

De sier det tar mye plass å legge ut dette, eller har jeg/vi blitt lurt hele veien ?

Du kan i hvert fall sjekke det selv ved å hente forbruket fra Elhub og prisen fra Nordpool og legge inn i et Excel-ark. Blir mye jobb om det skal gjøres for alle dagene i en måned, men det kan sikkert automatiseres på noe vis for de som er flinke i slikt.

Helt klart det kan gjøres. Prøvde meg litt på dette når strømstøtten var basert på en snitt pris, men gikk fort lei da det er veldig mange timer i et døgn og enda flere dager i mnd... Får ta en sjekk når vi er kommet en par dager inn i neste mnd.

Bare er forundret over at ingen tilsynelatende gjør det det da kWh er rimelig uforståelig for mannen i gata - noe annet om du får hva du har brukt i kr. Men det er kanskje meningen at det ikke skal være forståelig for menigmann..

Jeg har bygd HAN-adapter basert på dette prosjektet.
https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware

Det henter priser fra Entso-e som får dem fra Nordpool.

Adapteret regner fortløpende ut strømkost basert på forbruk og spotpris, og det bommer med kun et par tiøringer sammenliknet med strømregningen ved månedsslutt. Konklusjonen er at strømselskapet bruker ekte timespriser.

Om de da ikke gjør en feil - jeg avslørte en feil hos nettselskapet.
De opererte med feil dag og nattesats i forhold til deres egne satser.
Dvs. de hadde nattesats fra 22:00 til 07:00 - men de avregnet nattesats fra 21:00 til 06:00
Mao hadde de forskjøvet timene. Normalt pleier jeg ikke sjekke dette, men rasket sammen et python program
som skulle regne ut hva strømregningen ble - dette var når kraftprisen herjet som mest - og da regnet jeg ut både kraft og nettleie samt at jeg hadde egne prisprognoser for kraften frem i tid slik at jeg kunne prognosere når jeg skulle lade bil, når jeg skulle ta ut kraft - alt basert på dette månedsnittet som man opererte med da - mao, prognoserte jeg månedprisen og tilpasset meg løpende etter prognosen som ble kjørt daglig - vel uansett - i dette inngikk nettleien - og da oppdaget jeg at nettselskapet regnet feil.

Så jeg sendte dem dokumentasjonen på at de gjorde feil - først ble det stille..Så etter en stund fikk jeg en beklagelse der de innrømmet feilen og lovte å korrigere regningen for de siste 3 mnd eller noe i i den duren.
Jeg hadde regnet med at de skulle gå offentlig ut å beklage dette til ALLE kundene - men nei - det var vel for flaut og beløpene var i praksis veldig små for mange - så de ønsket vel bare å hysje det ned.

Uansett - feil kan skje - og nettselskaper kan også gjøre feil.
Henter også priser via entso-e direkte til min smarthus løsning.

Det finnes også en norsk side man kan bruke for å hente priser med et veldig enkelt API.

https://www.hvakosterstrommen.no/strompris-api

Eks :

https://www.hvakosterstrommen.no/api/v1/prices/2024/12-20_NO1.json

Den returnerer en json - fint for de som sitter i python, men dersom man sitter i Excel så krever det litt programmering for å traversere json filen (excel er ikke så glad i json og vil heller ha xml eller csv).

Personlig ville jeg vel bare lest den inn i python og konvertert den der til csv og dumpet daglige oppdateringer til csv filen - om det var Excel jeg ville ha som GUI.

PS: Kjører du linux og bruker libreoffice kan du enkelt kjøre python direkte defra og få alle tall rett inn i calc.....

Interesant !

Riktignok kjører jeg Linux men dette skyter litt over min kompetanse men ser ikke bort fra at jeg kan sette meg inn i dette en gang.. Blir vel manuell metode og LibreOffice når det passer - foreløpig.

Og ting har blitt enklere. Nå ser det ut som noen har lest mine tanker. Midt Energi kom men oppdatering av appn for et par dager siden og nå lister de pinadø forbruk i kroner i stedet for kWh - heia Midt Energi ! Tror forøvrig Fjordkraft bruker samme app leverandør da de er rimelig like.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

– Strømprisen kan bli 59 kroner per kWh i vinter  :o  OMG

Har denne 2 dagers gml nyheten fra nettavisen vært delt her inne eller?

orker ikke lese meg nedover. sorry for det ;D

Kopi:

Kort oppsummert

• Haakon Barstad i bransjeavisen Europower advarer om at små endringer kan gi helt ville strømpriser, og viser til at pristaket på strømbørsen NordPool kan nå 47 kroner per kWh
  • Det har allerede skjedd en gang i Baltikum.
  • Barstad forslår endringer i pris-systemet på strømbørsen og mer fokus på å øke effekten i norske vannkraftmagasiner for å håndtere topper.

Og videre mer kopi:

I en lengre kommentar advarer politisk redaktør Haakon Barstad i bransjeavisen Europower om at bare mindre endringer i forbruk eller produksjon kan gi helt ville strømpriser.

– Med tanke på alt bråket en timepris på 10,5 kroner (før moms) ga, kan man jo tenke seg hvilket haraball 47 kroner ville gitt, skriver Barstad

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromprisen-kan-bli-59-kroner-per-kwh-i-vinter/s/5-95-2198528

Ja ja slik kan det gå... Her mener jeg vi i Norge snart gjøre noen grep og lage oss et 2 pris system. Det skal koste ca 35 øre kWh fast for oss i norge og så kan det koste så mye det vil ift markedsbehovene nedover for den strømmen som selges nedover i europa

Eladdin - Elbilfareren

Det var bra Nettavisen ikke skrev at strømmen -kan- komme til å koste 78 kr/kwt. Eller 96 kr/kwt. -eller kr 25.697,- pr kwt. TENK hvilke fremskyndinger om politiske avganger og udugelighetsforklaringer enhver politiker da måtte tåle fra folk som ikke har bedre ting å kommentere.

La det nå være en etablert sannhet at til vinteren som ennå ikke har kommet skal strømmen koste 59 kr/kwt, hele døgnet, hele uken, fra jan til 16. mai, slik at ikke nationaldagen blir ødelagt.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Electric cars in Norway

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søn 22. des 2024, kl. 10:55La det nå være en etablert sannhet at til vinteren som ennå ikke har kommet skal strømmen koste 59 kr/kwt, hele døgnet, hele uken, fra jan til 16. mai, slik at ikke nationaldagen blir ødelagt.
he he ja du kan få sagt det du :+1:

Eladdin - Elbilfareren

Sannheten, kjære medsamfunnsdebattant Electric cars in Norway, er at strømmen i Norge er billig. Fra SSB:
"Kilde: SSB. Prisen gikk noe ned på 90-tallet, men har siden tusenårsskiftet steget markant. Mellom 1970 og 1990 betalte husstander og jordbruk i snitt 62,5 øre per kilowattime. Etter 1991 har husstandene betalt i snitt 87,7 øre per kilowattime."
I 1980 var gjennomsnittsinntekten rundt kr 86.000,- i året, og disse betalte altså 62,5 øre/kwt i gj.snitt.
DE betalte dyrt for strømmen, de, jf inntekt. De kunne heller ikke flexe med forbruket sitt gjennom dagen for å unngå strømpris-topper.

Hvor lenge skal debatten rundt de tidligere 13 kr/kwt (hvor staten refunderte mesteparten, men det er det best å holde tyst om, for oppstandelsen/skandalens skyld) få leve, tro?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

hELgenen

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søn 22. des 2024, kl. 12:22Sannheten, kjære medsamfunnsdebattant Electric cars in Norway, er at strømmen i Norge er billig. Fra SSB:
"Kilde: SSB. Prisen gikk noe ned på 90-tallet, men har siden tusenårsskiftet steget markant. Mellom 1970 og 1990 betalte husstander og jordbruk i snitt 62,5 øre per kilowattime. Etter 1991 har husstandene betalt i snitt 87,7 øre per kilowattime."
I 1980 var gjennomsnittsinntekten rundt kr 86.000,- i året, og disse betalte altså 62,5 øre/kwt i gj.snitt.
DE betalte dyrt for strømmen, de, jf inntekt. De kunne heller ikke flexe med forbruket sitt gjennom dagen for å unngå strømpris-topper.

Hvor lenge skal debatten rundt de tidligere 13 kr/kwt (hvor staten refunderte mesteparten, men det er det best å holde tyst om, for oppstandelsen/skandalens skyld) få leve, tro?

Vel,nå var ikke nettleie og strøm delt tidligere..

arthur

Sitat fra: hELgenen på søn 22. des 2024, kl. 12:49
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søn 22. des 2024, kl. 12:22Sannheten, kjære medsamfunnsdebattant Electric cars in Norway, er at strømmen i Norge er billig. Fra SSB:

Hva med da å lage en oversikt hvor denne er inkludert og se dette opp mot lønnsnivået for så å se hvor dyr strømmen i realiteten er hensyntatt inntekten vi har nå for å betale strømmen med?

RJK

Sitat fra: arthur på søn 22. des 2024, kl. 13:30

Hva med da å lage en oversikt hvor denne er inkludert og se dette opp mot lønnsnivået for så å se hvor dyr strømmen i realiteten er hensyntatt inntekten vi har nå for å betale strømmen med?
Da må man og hensynta at man hadde alternative fyringsmidler. Både kull, koks, olje/parafinbrenner og gass var vel temmelig vanlig, så om strømmen var dyr, kunne man fyre med noe annet, som var billigere.

Dessuten må vi og ta hensyn til at man før, ikke hadde store utgifter til PC, mobil eller andre elektriske hjelpemidler. Man må og hensynta hvordan andel brukt til mat, reise/transport, aviser mm, tok en annen andel av lønna enn tidligere.

Å bare se en innsatsvares pris opp mot lønnsinntekt, uten å se på andre varer andel eller generell endring i inntekt og innsatsfaktor, vil ikke gi korrekt sammenstilling.

Og det er nettopp det som er problemet, at på relativt kort tid har bortimot alle utgiftsposter hatt en solid prisøkning, uten at inntekter har fulgt etter i samme grad.

Det er for en god grunn man snakker om disse siste årene for "dyrtid". Og strøm er en vare man ikke så lett kan velge bort lengre, og velge annen kilde til oppvarming av bolig og vann.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: arthur på søn 22. des 2024, kl. 13:30

Sjekket SSB og de har ikke sammenlignbare tall lengre tilbake en 2012.
Jeg har selv tilgang til tall tilbake til 1996 som jeg sikkert kunne generere ut en graf for - men prisene har nok steget mer enn lønnsutviklingen som en kan se på de to grafene jeg har lagt ved :

Prisene har gått fra ett snitt på ca 30 til 90 - altså en 3 dobling, eller 300%
Lønningene har derimot kun steget fra ca 500k til 650k - en økning på 30%
Mao har strømprisen her steget 10 ganger så mye relativt sett.
Og da har jeg ikke tatt inn nettleie og offentlige avgifter i regnestykket.

Så jeg tror vi må slå fast at prisen på elektrisitet har steget noe voldsomt sammenlignet med lønnsutviklingen..

Her er kildene :

https://www.ssb.no/en/statbank/table/09366/tableViewLayout1/

https://www.ssb.no/en/statbank/table/11417/chartViewColumn/

Jeg er heller ikke stor tilhenger av snittpriser da jeg mener de pynter for mye på regneskapet også - den faktiske prisen folk betaler er jo ofte mer fordi man ikke klarer å ta ut kraften til snittpris.

Men det jeg vet er rett er at prisen på kraft gikk noe ned etter at man begynte med markedsbaserte priser etter 1992 - men så begynte man også å få mer avgifter og nettleie - og de siste årene har det jo gått bare en vei.

Counterpointer

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søn 22. des 2024, kl. 12:22Hvor lenge skal debatten rundt de tidligere 13 kr/kwt (hvor staten refunderte mesteparten, men det er det best å holde tyst om, for oppstandelsen/skandalens skyld) få leve, tro?
Grunnen til at den faktiske prisen er interessant er fordi som vi har sett fra før vi hadde strømstøtte at fleksibiliteten til å flytte forbruk er begrenset for private (og store deler av næringslivet).
Strømstøtte er en midlertidig ordning og vi har ingen garanti for hvordan den utformes og heller ikke om den i det hele tatt vil fortsette.

Vi har både energiminister og statsminister som sier at det største problemet med strømprisene er at de er ulike i de forskjellige strømsonene. Derfor jobbes det nå mest med å fjerne flaskehalser. Dette vil gi alle dyr strøm og kanskje senke prisene i NO2 med noen øre.

«Bråket» rundt 13 kr kWh var bare en brøkdel av hva det blir når den reelt blir 13kr kWh.

BTW;
Skjønner ikke hvor 58 kr kWh kom fra, det er 47 eller 48 kr kWh som er makspris fra flere kilder som bør vite både priser og kurs.
Hvis jeg forstår prisen riktig så er det allerede på 24kr pr kWh dyrere med strøm pr time enn vi tjener i brutto nasjonalprodukt 🙈

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søn 22. des 2024, kl. 17:24
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søn 22. des 2024, kl. 12:22Hvor lenge skal debatten rundt de tidligere 13 kr/kwt (hvor staten refunderte mesteparten, men det er det best å holde tyst om, for oppstandelsen/skandalens skyld) få leve, tro?
Grunnen til at den faktiske prisen er interessant er fordi som vi har sett fra før vi hadde strømstøtte at fleksibiliteten til å flytte forbruk er begrenset for private (og store deler av næringslivet).
Strømstøtte er en midlertidig ordning og vi har ingen garanti for hvordan den utformes og heller ikke om den i det hele tatt vil fortsette.

Vi har både energiminister og statsminister som sier at det største problemet med strømprisene er at de er ulike i de forskjellige strømsonene. Derfor jobbes det nå mest med å fjerne flaskehalser. Dette vil gi alle dyr strøm og kanskje senke prisene i NO2 med noen øre.

«Bråket» rundt 13 kr kWh var bare en brøkdel av hva det blir når den reelt blir 13kr kWh.
SitatBTW;
Skjønner ikke hvor 58 kr kWh kom fra, det er 47 eller 48 kr kWh som er makspris fra flere kilder som bør vite både priser og kurs.
Hvis jeg forstår prisen riktig så er det allerede på 24kr pr kWh dyrere med strøm pr time enn vi tjener i brutto nasjonalprodukt 🙈
Sitat fra: Counterpointer på søn 22. des 2024, kl. 17:24
Sitat fra: Eladdin - Elbilfarerenquote author=Counterpointer link=msg=1155251 date=1734884684]

BTW;
link=msg=1155238 date=1734866538]

BTW;

Maks pris pr bud er 4000 Euro/Mwh,eller
40 Euro pr kWh
Det gir 40Eur x 12kr/eur = 48 kr
Og så kommer moms på toppen.
48 x 1.25 = 60 kr/kWh

Så der har du svarer på hvor disse 58 kr kommer fra. Det er 40 eur/kWh som makspris i markedet multiplisert med moms og Euro kurs..da får du prisen på selve kraften..så kommer det noen flere avgifter oppe på toppen der igjen..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA