Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Idiot

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 27. nov 2024, kl. 09:31
Sitat fra: Joccy på tir 26. nov 2024, kl. 18:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 26. nov 2024, kl. 18:16Det er og kjempelurt med fastrente. Du må bare få toget til å rygge tre år, så du får hoppet på  når renten er 2%.

Ja du skal ikke lete lenge for å finne negativitet om temaet.  :o

Skal jeg kanskje skrive enda mer negativitet om temaet?
Du skriver om fortreffeligheten med å tegne en fastpris med 95 øre per kWh som eksempel, og viser selv hvor mye lavere spot-prisen var i nesten alle måneder. Så skriver du at det kan godt være du ikke tjener på det, men "slipper altså disse "traumatiske" strømregningene". Vet ikke om du har fått med deg dette, men vi har nå en strømstøtte som gjør at priser på 6 kroner per kWh nå stort sett er barbert ned til under det en betaler i fastpris hver måned.

Så forstår jeg det rett om du anbefaler folk og nå inngå en fastprisavtale på 121 øre per kWh på ett år? Og at en er full av negativitet hvis en påpeker at det er galskap og dustete?

Her fra myndighetenes liste over billigste avtale:

Du kan roe ned den nedlatenheten. Fastpris er mye mer vanlig alle andre steder enn i Norge. Det kan jo hende alle andre tar feil, vi er jo best på så mye her på berget.

Ja jeg skrev om alle månedene år 3 av 3 som et eksempel på hvordan man må se totalen. Da var altså ikke år 1 og år 2 med. Hvilket vil si 21-23 med ekstreme priser.

Ja jeg har fått med meg strømstøtte, har du fått med deg at fastpris også får strømstøtte da den er basert på forbruk /spot time for time?

Jeg vet ikke hvordan du får de tallene, her så starter samme fastpris på 102 øre.

Poenget med fastpris er forutsigbarhet, likevel henger du deg opp i kWt. Jeg har hatt god forutsigbarhet i 3 år, for det betaler jeg kansje litt ekstra år 3 av 3 men jeg har hatt det veldig romslig år 1 og 2. Jeg har hørt om veldig mange som kunne vært tjent med en sånn situasjon.

Ønsker du rimelig strøm på sommeren er åpenbart fastpris ikke noe for deg.

Moas

Jeg gikk inn i en fastprisavtale hjemme for snart 5 år siden med 48 øre/kWh. Det gjorde jeg for å dempe pristoppene om vinteren. Min erfaring etter at denne perioden nå, som dessverre, nærmer seg slutten, er at dette gikk bra, faktisk helt fantastisk bra (sammen med fast boligrente i 10 år før rentesmellen kom).

Det er ingenting som er så merkelig å oppleve som at man får igjen penger fra strømselskapet. For noen utrolige år vi har hatt her hjemme.

Jeg kommer til å lete etter nye fastpriser og hoppe på dette "toget" igjen når muligheten byr seg :+1:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Joccy på ons 27. nov 2024, kl. 10:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 27. nov 2024, kl. 09:31
Sitat fra: Joccy på tir 26. nov 2024, kl. 18:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 26. nov 2024, kl. 18:16Det er og kjempelurt med fastrente. Du må bare få toget til å rygge tre år, så du får hoppet på  når renten er 2%.

Ja du skal ikke lete lenge for å finne negativitet om temaet.  :o

Skal jeg kanskje skrive enda mer negativitet om temaet?
Du skriver om fortreffeligheten med å tegne en fastpris med 95 øre per kWh som eksempel, og viser selv hvor mye lavere spot-prisen var i nesten alle måneder. Så skriver du at det kan godt være du ikke tjener på det, men "slipper altså disse "traumatiske" strømregningene". Vet ikke om du har fått med deg dette, men vi har nå en strømstøtte som gjør at priser på 6 kroner per kWh nå stort sett er barbert ned til under det en betaler i fastpris hver måned.

Så forstår jeg det rett om du anbefaler folk og nå inngå en fastprisavtale på 121 øre per kWh på ett år? Og at en er full av negativitet hvis en påpeker at det er galskap og dustete?

Her fra myndighetenes liste over billigste avtale:

Du kan roe ned den nedlatenheten. Fastpris er mye mer vanlig alle andre steder enn i Norge. Det kan jo hende alle andre tar feil, vi er jo best på så mye her på berget.

Ja jeg skrev om alle månedene år 3 av 3 som et eksempel på hvordan man må se totalen. Da var altså ikke år 1 og år 2 med. Hvilket vil si 21-23 med ekstreme priser.

Ja jeg har fått med meg strømstøtte, har du fått med deg at fastpris også får strømstøtte da den er basert på forbruk /spot time for time?

Jeg vet ikke hvordan du får de tallene, her så starter samme fastpris på 102 øre.

Poenget med fastpris er forutsigbarhet, likevel henger du deg opp i kWt. Jeg har hatt god forutsigbarhet i 3 år, for det betaler jeg kansje litt ekstra år 3 av 3 men jeg har hatt det veldig romslig år 1 og 2. Jeg har hørt om veldig mange som kunne vært tjent med en sånn situasjon.

Ønsker du rimelig strøm på sommeren er åpenbart fastpris ikke noe for deg.

Det er ulike fastpriser i ulike prissoner, slik det også er med flytende priser. Jeg bor i dyreste NO2-området - der strømmen lages og eksporteres mest. Der hvor vannmagasinene er overfylte, og fungerer som Stavangers batteri i 3 år, om en ikke bare eksporterte så mye.

Jeg fikk inntrykk av at du mente av strømproblem var oppskrytt, og at folk NÅ bare kunne løpe og kjøpe fastpris. Folk har ikke den muligheten NÅ til en lønnsom pris.

Jeg tegnet fastpris på 38 øre eller noe sånn, så kjenner godt til strømstøtte-ordningen. Jeg fikk faktisk utbetalt på konto et par måneder der jeg brukte ekstra mye strøm. Inviterte også naboer til å komme å lade på billaderen min på de dyreste dagene (Dagene med høyest strømstøtte).

For øvrig betaler jeg 1,69% fastrente på halve boliglånet mitt, som varer til sommeren (hadde 5 år).

Jeg er jo økonom, så tegnene var jo ganske klare for en med den erfaringen - derfor bant jeg.

For de som er vanlige folk i gata, og som du sier har blitt frarådet binding fra "eksperter", så hjelper jo det ingen ting. De har ikke gjort noe gale. De bare følger ekspertenes råd. Kan godt være jeg binder igjen, om min følte forventningsverdi er positiv. Men synes ikke noe om at en skal shame alle de som ikke hoppet på fastpris-toget, og toget er uansett kommet frem til stasjonen, siden det er mange år siden en kunne inngå slike gunstige fastpriser på strøm.

Hadde jo vært kult om FrP hadde kommet inn i regjering og fått gjennom en maks-pris på 50 øre til både minstepensjonister på hytter og alle andre. Vannkraften her i distriktet koster 13 øre per kWh å lage, så jeg tror ikke de kommunalt eide strømprodusentene lider noen nød.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Oppi alt "elende", så kommer her en liten gladnyhet, ihvertfall for oss i NO1 som her nett via Elvia. De kutter nemlig i fastleddet, samt i energileddet kveld/natt og helg! Ikke allverdens besparelse, men alle monner drar! Og ikke minst, det blir billigere å lade om natta! ;) 8) 

https://www.tv2.no/broom/blir-billigere-for-2-millioner-kunder/17220709/

Reduksjonen kommer av at driftskostnadene har blitt lavere enn forventet og beregnet på forhånd!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Jeg gikk for fastrente for et halvt år siden, 3 år med 4,9% effektiv. Foreløpig har det vært god butikk da den flytende renten ligger på 5,7% effektiv. Det må komme minst 8 rentenedsettelser de neste 2,5 årene for at jeg skal tape på den dealen, og det tviler jeg på at kommer til å skje. Uansett er nedsiden ganske liten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på ons 27. nov 2024, kl. 15:42

Jeg gikk for fastrente for et halvt år siden, 3 år med 4,9% effektiv. Foreløpig har det vært god butikk da den flytende renten ligger på 5,7% effektiv. Det må komme minst 8 rentenedsettelser de neste 2,5 årene for at jeg skal tape på den dealen, og det tviler jeg på at kommer til å skje. Uansett er nedsiden ganske liten.
Ja der gjorde du har en god deal :+1:

turfsurf

Interessant artikkel som berør flere temaer som har vært diskutert her. Bl.a. NVEs rapport om LCOE ved forskjellige typer produksjon, og problematikken med for mye vind uten energilagring.

Linker til en artikkel om hvor mye vindkraftprodusentene tapte i 2023.

Beskriver og greit hvorfor de siste utenlandskablene egentlig ble bygget, og hvordan vi innbyggere må betale ballet for industrien.

https://www.tu.no/artikler/billig-og-verdilos-vindkraft-mot-kostbar-og-verdifull-kjernekraft/553310
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

Sitat fra: turfsurf på tor 28. nov 2024, kl. 06:45Interessant artikkel som berør flere temaer som har vært diskutert her. Bl.a. NVEs rapport om LCOE ved forskjellige typer produksjon, og problematikken med for mye vind uten energilagring.

Linker til en artikkel om hvor mye vindkraftprodusentene tapte i 2023.

Beskriver og greit hvorfor de siste utenlandskablene egentlig ble bygget, og hvordan vi innbyggere må betale ballet for industrien.

https://www.tu.no/artikler/billig-og-verdilos-vindkraft-mot-kostbar-og-verdifull-kjernekraft/553310

Husk at dette ikke er en TU-artikkel men debattinnlegg skrevet av Håvard Kristiansen, operasjonsdirektør i Norsk Kjernekraft.
Innledningsvis advarsel om at dette kan være noe ensfarget. Norsk kjernekraft har udiskutabelt  sine interesser.
Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Denne var jo litt morsom: "Vindkraft lider av et paradoks: Jo mer som bygges, desto lavere blir strømprisene når det blåser, og dermed blir vindkraften mindre lønnsom."

Som om det ikke gjelder kjernekraft. SMR blir skrinlagt nettopp fordi det ikke er lønnsomt. Blir vel ikke mer lønnsomt jo mer man bygger. Investing kostnaden kan gå ned ja men strømprisen blir naturligvis lavere dess mer som bygges og er ikke noe annerledes for kjernekraft enn for vindkraft. Dette er jo bare manipulering.

Hva angår utenlandskabler så sier den langt på vei noe om helheten men viser til en av grunnene:

Vindkraftens nullpriser var en av grunnene til at utenlandskablene til Tyskland og Storbritannia ble bygget. Ifølge Statnett var dette nødvendig for å gjøre vindkraft lønnsomt. Resultatet har vært høyere strømpriser i Norge, fordi utenlandske forbrukere med større betalingsvilje har presset prisene opp.

Høyere strømpriser ja men vi har også null og negative priser. Utenlandske forbrukere med større betalingsvilje? Hva f er det for noe tåkeprat.

Det eneste som er verdt noe i dette leserinnlegget er hvordan atomkraft kan fungere sammen med vind. Det blir rettog slett bare for useriøst å løpe ekstremistenes ærend å bruke kjernekraft som argument mot vind.

Counterpointer

Artikkel bak paywall, så har ikke lest den. Men fenomenet er kjent.
Ut fra tittel så tipper jeg dette gjelder Sverige som er mye mer offensive enn Norge i forhold til tiltak.
30 k kr i mnd høres sykt mye ut så skulle gjerne lest artikkelen.
Dette med hjemmebatterier er ett tema som har mange interessante vinkler. Enøk, avlastning av nett, økonomi, resilliens for strømbrudd, samfunnsnytte, brannfare osv.?

Batterier er jo også ekstremt viktige når det er volatil strømpris som følge av uregulerbar produksjon av strøm.

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 27. nov 2024, kl. 17:03
Sitat fra: jkirkebo på ons 27. nov 2024, kl. 15:42

Ja der gjorde du har en god deal :+1:

Dealen er fortsatt tilgjengelig for alle i Sbanken, riktignok 4,95% nå og ikke 4,9%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: Joccy på tor 28. nov 2024, kl. 09:13Husk at dette ikke er en TU-artikkel men debattinnlegg skrevet av Håvard Kristiansen, operasjonsdirektør i Norsk Kjernekraft.
Innledningsvis advarsel om at dette kan være noe ensfarget. Norsk kjernekraft har udiskutabelt  sine interesser.
Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Denne var jo litt morsom: "Vindkraft lider av et paradoks: Jo mer som bygges, desto lavere blir strømprisene når det blåser, og dermed blir vindkraften mindre lønnsom."

Som om det ikke gjelder kjernekraft. SMR blir skrinlagt nettopp fordi det ikke er lønnsomt. Blir vel ikke mer lønnsomt jo mer man bygger. Investing kostnaden kan gå ned ja men strømprisen blir naturligvis lavere dess mer som bygges og er ikke noe annerledes for kjernekraft enn for vindkraft. Dette er jo bare manipulering.

Regner med de fleste sjekker hvem som skriver ett innlegg eller en artikkel. Er stort sett det første jeg gjør.

Når det gjelder kommentaren om vindkraft handler jo det om vindkraftens periodiske natur, dvs når det produseres så produserer veldig mange samtidig, og prisen blir lav. Desto mere vindkraft man får, desto værre blir dette. Det samme gjelder solkraft. Dette treffer ikke kjernekraft på samme vis i det hele tatt.

Fornybar kraft uten mulighet for lagring av energi i massiv skala vil ikke være lønnsomt og/eller føre til ekstrem volatilitet. Det er jo bare å se på vindkraftprodusentene her til lands som gikk med store underskudd i fjor. Og her til lands er vindkraft en relativt liten del av produksjonen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tor 28. nov 2024, kl. 09:26Artikkel bak paywall, så har ikke lest den. Men fenomenet er kjent.
Ut fra tittel så tipper jeg dette gjelder Sverige som er mye mer offensive enn Norge i forhold til tiltak.
30 k kr i mnd høres sykt mye ut så skulle gjerne lest artikkelen.
Dette er ett firma i Skien med ett 792kWh batteri og solceller med årsproduksjon på 300.000kWh. Kostet 5 millioner, så får håpe det holder noen år. De får betalt for levering til FFR markedet, dvs balansekraft.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tor 28. nov 2024, kl. 09:59Dealen er fortsatt tilgjengelig for alle i Sbanken, riktignok 4,95% nå og ikke 4,9%.
Hoppet inn på 4,29% nominell selv for noen måneder siden, helt usannsynlig at vi taper noe på det, da må det over 10 0,25 reduseringer til i perioden

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tor 28. nov 2024, kl. 10:23
Sitat fra: jkirkebo på tor 28. nov 2024, kl. 09:59Dealen er fortsatt tilgjengelig for alle i Sbanken, riktignok 4,95% nå og ikke 4,9%.
Hoppet inn på 4,29% nominell selv for noen måneder siden, helt usannsynlig at vi taper noe på det, da må det over 10 0,25 reduseringer til i perioden

Og der var de nede i 4,53% for 3 år. Er jo enkelte ting som tyder på at de flytende rentene nå begynner å gå ned litt fortere enn siste prognose fra Norges Bank, men er jo litt kult å spare 1,2%-poeng fra i dag. Da har en jo 20% lavere rentekostnader enn om en betaler 5,7% i rente.... Men litt surt om den flytende er 3,5% om et år...
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Holdt på å gå for fastrente når den var nede på rett over 4 i september. (4,1-4,2 effektiv rente). Det anså jeg som både sikring og kurant økonomisk.
Den spratt dessverre raskt opp etter 2 uker, og nå ligger fastrente på rundt 4,5.

Uten å være for bombastisk så er det ikke usannsynlig med rentekutt i mars, og kanskje 2-3 til i løpet av 2025. Kan komme overraskelser både med negativt og positivt fortegn de kommende månedene....

Flytende 50% lån har vel nå rundt 5,4% effektiv rente (noe lavere med gode avtaler). Dvs. medio mai er flytende rente på eksisterende nede i rundt 5,15 eller lavere om konkurransen tilsier det. Kryper kanskje ned mot 4,5% mot slutten av 2025.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA