Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. oktober 2024, klokken 15:13kan du vise til thoriumkraftverk i drift?
Det er en prøve reaktor i drift i Shidaowan fabrikken in Kina's nordre Shandong provins.


https://www.reuters.com/world/china/china-starts-up-worlds-first-fourth-generation-nuclear-reactor-2023-12-06/

De har planer for en stor utgave om ca 5 år.
»The reactor is scheduled to be completed and operational in 2029, generating heat at a maximum power of 60 megawatts. Part of the thermal energy will drive a 10MW electric power unit, and the rest will produce hydrogen by splitting water molecules at high temperature.(26. juli 2024)»

https://www.abc.net.au/news/2024-09-06/china-building-thorium-nuclear-power-station-gobi/104304468

Nå er kineserne sykt mye mer effektive enn andre i bygging av store prosjekter. Men det finnes noe og planer om mer.


Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på mandag 14. oktober 2024, klokken 22:59Ø





Nå er kineserne sykt mye mer effektive enn andre i bygging av store prosjekter. Men det finnes noe og planer om mer.


Ja det er lett å være effektiv når det ikke er regler som vi har ;D så det kinesere skriver om sine prosjekter må tas med en klype salt (og pepper). Endel menneske rettighets brudd ute å går der borte...

Men nå driver de jo å roter det til mot Taiwan om dagen så mye kan settes på hold hvis det blir verre

filtvet

I usa som startet med solceller lenge før oss har det blitt ulønnsomt med solceller. Ingen fordeler for første eier og ingen fordeler for nestemann heller da feks forsikringsselskaper er skeptiske til gamle systemer og fra for lekkasje.

Og de har litt sol også i syd/vest.

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på onsdag 16. oktober 2024, klokken 10:11I usa som startet med solceller lenge før oss har det blitt ulønnsomt med solceller. Ingen fordeler for første eier og ingen fordeler for nestemann heller da feks forsikringsselskaper er skeptiske til gamle systemer og fra for lekkasje.
Kilde?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:15
Sitat fra: filtvet på onsdag 16. oktober 2024, klokken 10:11I usa som startet med solceller lenge før oss har det blitt ulønnsomt med solceller. Ingen fordeler for første eier og ingen fordeler for nestemann heller da feks forsikringsselskaper er skeptiske til gamle systemer og fra for lekkasje.
Kilde?
Det der virker rart.... men men... jeg vet ikke


Ingeniøren

Om du konstant motarbeides, slik vi som har installert her i Norge blir om dagen, så går man vel lei etterhvert...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 17. oktober 2024, klokken 08:58Om du konstant motarbeides, slik vi som har installert her i Norge blir om dagen, så går man vel lei etterhvert...
Det er dessverre så sant. Energipolitikken her i Norge er hovedsakelig bestående av tiltak folket ikke hverken ønsker eller forstår.

Link med utdrag fra debatten på NRK

https://www.facebook.com/share/r/MqmyndmFci33cy9b/?mibextid=UalRPS

ToWalkOrDrive

#10267
Jeg har tidligere sutret om at hytte-eiere i Sirdal får 0 strømstøtte og betaler full NO2-pris, mens næringslivet får en sterkt subsidiert strømpris av kommunen. Kommunen eier jo kraftselskapet.

Må jo bare gratulere innbyggerne at de i tillegg til 4000,- kroner i cash-gave fra kommunen (pga gigantisk overskudd på strøm, fra blant annet hytteeierne), nå også får 25.000 i nedskrevet studielån. I tillegg koster en stor enebolig under 2 millioner https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=355757461 , slik at du ikke betaler mye renter heller. I tillegg er det en del som bor her som jobber rotasjon i olje-industrien (2 uker på - 4 uker av), siden det er så nært Stavanger/Sandnes-området (ca 1 - 1,5 timers kjøring).

Så hvis du vil spare masse penger og skal etablere deg er Sirdal en perfekt kommune økonomisk  :D

Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 09:27
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 17. oktober 2024, klokken 08:58Om du konstant motarbeides, slik vi som har installert her i Norge blir om dagen, så går man vel lei etterhvert...
Det er dessverre så sant. Energipolitikken her i Norge er hovedsakelig bestående av tiltak folket ikke hverken ønsker eller forstår.

Link med utdrag fra debatten på NRK

https://www.facebook.com/share/r/MqmyndmFci33cy9b/?mibextid=UalRPS
Hvilken episode var dette, er ikke på Fjesboka...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 09:27Det er dessverre så sant. Energipolitikken her i Norge er hovedsakelig bestående av tiltak folket ikke hverken ønsker eller forstår.
Nei der må jeg faktisk si jeg er litt uenig med deg. Men det er vel lov?

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:58
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 09:27Det er dessverre så sant. Energipolitikken her i Norge er hovedsakelig bestående av tiltak folket ikke hverken ønsker eller forstår.
Nei der må jeg faktisk si jeg er litt uenig med deg. Men det er vel lov?
Selvfølgelig kan du være uenig. Det er helt lov å ta fullstendig feil.

Selv om du tror på havvind er du i ett mindretall. Kablene er det massiv motstand mot. Og stort mer er det ikke som blir gjort, bortsett fra å legge til rette for øket nettleie....

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:04
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:58
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 09:27Det er dessverre så sant. Energipolitikken her i Norge er hovedsakelig bestående av tiltak folket ikke hverken ønsker eller forstår.
Nei der må jeg faktisk si jeg er litt uenig med deg. Men det er vel lov?
Selvfølgelig kan du være uenig. Det er helt lov å ta fullstendig feil.

Selv om du tror på havvind er du i ett mindretall. Kablene er det massiv motstand mot. Og stort mer er det ikke som blir gjort, bortsett fra å legge til rette for øket nettleie....
He he Counter jeg vet.. jeg vet... prøver å være litt rebell i kjellerleiligheten (karpe)

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:17
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:04
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:58
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 09:27Det er dessverre så sant. Energipolitikken her i Norge er hovedsakelig bestående av tiltak folket ikke hverken ønsker eller forstår.
Nei der må jeg faktisk si jeg er litt uenig med deg. Men det er vel lov?
Selvfølgelig kan du være uenig. Det er helt lov å ta fullstendig feil.

Selv om du tror på havvind er du i ett mindretall. Kablene er det massiv motstand mot. Og stort mer er det ikke som blir gjort, bortsett fra å legge til rette for øket nettleie....
He he Counter jeg vet.. jeg vet... prøver å være litt rebell i kjellerleiligheten (karpe)
Karpe ruler 😃👍🏼 så der er vi enige om musikken hvertfall 😏

Electric cars in Norway

#10273
Sitat fra: Counterpointer på fredag 18. oktober 2024, klokken 01:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:17
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:04
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:58
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 09:27Det er dessverre så sant. Energipolitikken her i Norge er hovedsakelig bestående av tiltak folket ikke hverken ønsker eller forstår.
Nei der må jeg faktisk si jeg er litt uenig med deg. Men det er vel lov?
Selvfølgelig kan du være uenig. Det er helt lov å ta fullstendig feil.

Selv om du tror på havvind er du i ett mindretall. Kablene er det massiv motstand mot. Og stort mer er det ikke som blir gjort, bortsett fra å legge til rette for øket nettleie....
He he Counter jeg vet.. jeg vet... prøver å være litt rebell i kjellerleiligheten (karpe)
Karpe ruler 😃👍🏼 så der er vi enige om musikken hvertfall 😏
He he vi er nok enig i ganske mye vi to

Men jeg har trua på havvind og prisene der vil falle. Men jeg ønsker dette så det er på et tro&håp&kjærlighet nivå. Faglig er jeg amøbe på  havvind. Og vi har jo sterk oljekompetanse i Norge som vil bistå i skiftet

Og jeg har trua på flere typer energi former 

Men å sette propeller på fjella så hele samfunn må lide det er for dumt. Derfor bedre å bruke havet

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 18. oktober 2024, klokken 07:20
Sitat fra: Counterpointer på fredag 18. oktober 2024, klokken 01:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:17
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:04
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:58
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 09:27Det er dessverre så sant. Energipolitikken her i Norge er hovedsakelig bestående av tiltak folket ikke hverken ønsker eller forstår.
Nei der må jeg faktisk si jeg er litt uenig med deg. Men det er vel lov?
Selvfølgelig kan du være uenig. Det er helt lov å ta fullstendig feil.

Selv om du tror på havvind er du i ett mindretall. Kablene er det massiv motstand mot. Og stort mer er det ikke som blir gjort, bortsett fra å legge til rette for øket nettleie....
He he Counter jeg vet.. jeg vet... prøver å være litt rebell i kjellerleiligheten (karpe)
Karpe ruler 😃👍🏼 så der er vi enige om musikken hvertfall 😏
He he vi er nok enig i ganske mye vi to

Men jeg har trua på havvind og prisene der vil falle. Men jeg ønsker dette så det er på et tro&håp&kjærlighet nivå. Faglig er jeg amøbe på  havvind. Og vi har jo sterk oljekompetanse i Norge som vil bistå i skiftet

Og jeg har trua på flere typer energi former

Men å sette propeller på fjella så hele samfunn må lide det er for dumt. Derfor bedre å bruke havet

Jeg har ikke trua på flytende havvind i såpass urolige farvann som langt ut i Nordsjøen. Ja, vi har mange oljesinstallasjoner og mye ekspertise, men denne erfaringen har også lært oss at alt av komponenter som skal stå ute i havet i årevis må bygges med materialer som er veldig motstandsdyktige mot korrosjon (veldig dyrt), og likevel krever det enormt mye vedlikehold å holde anleggene i forsvarlig stand og produktive (også dyrt). Havvind må forholde seg til de samme klimatiske påvirkningene, og får garantert enorme kostnader til drift og vedlikehold i løpet av levetida. Problemet for havvind, i alle fall flytende, er at det i utgangspunktet ikke er lønnsomt, så drift og vedlikehold vil bare bidra til behov for enda mer subsidier for å holde produksjonen i gang. Det er i alle fall min antagelse.

Vindkraft på land derimot er mye mindre utsatt for et korrosivt miljø, det er lettere tilgang for drift og vedlikehold, og levetidskostnadene blir dermed mye mindre. I tillegg er utbyggingskostnadene mye lavere, og strømmen produsert av landbasert vindkraft kan være konkurransedyktig på pris uten subsidier.

Så, hvis Norge skal satse på vindkraft mener jeg, og mine skattepenger, at det eneste fornuftige er å satse på landbasert vindkraft. Problemet er selvsagt at man båndlegger store landarealer, ødelegger sannsynligvis en leveområder for diverse dyr, og påvirker utsikt og tilgang til friluftsområder. Jeg bruker fjellet mye både sommer og vinter, og har jo ikke veldig lyst til at turområdene mine skal fylles med vindturbiner, men jeg synes heller ikke store høyspentlinjer i fjellheimen er spesielt vakkert...

Uansett hvordan vi skal produsere mer kraft så må vi legge beslag på natur. Pumpekraft, f.eks. krever store utbygging, nye oppdemminger av dalfører der det er vassdrag som egner seg til pumpekraft og nye anleggsveier det også.

Kanskje vi heller skulle begynne med å se på hvordan vi skal bruke den elektriske energien vi har tilgang til før vi beslutter å bygge ned landet for å produsere mest mulig? Jeg har troa på ENØK, si nei til elektrifisering av offshoreinstallasjoner med energi fra land og være veldig restriktive med etablering av næring som ikke bidrar med betydelige inntekter til samfunnet i form av arbeidsplasser, skatteinntekter eller andre positive endringer. Dvs. ikke noen etablering av store datasentre for utenlandske storkonsern uten videre.

Det jeg gjerne kunne ønske at offshorekompetanse og teknologi ble brukt til er å (videre)utvikle tidevannskraft og bølgekraft. Det er gjort noen forsøk uten at det har vært spesielt vellykket, men der ligger det også store fornybare energiressurser som kan utnyttes. Det er også teknologi som ikke eksisterer i stor grad i dag, og der Norge kunne blitt ledende fra start om man lykkes.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA