Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på fre 20. sep 2024, kl. 13:16Jeg vet ikke hva dere gjør til daglig i hverdagen, men hverdager mellom 10 og 14 så er jeg på jobb?

En annen åpningstid hadde nok gitt besøkstallene en liten "boost".

En kan gjerne si at om det ikke er mer alvorlig at du ikke kan ta fri fra jobb så er det ikke verdt et besøk.

Mange ting som skal anmeldes kan gjøres på nett....noe som gjør det ekstra idiotisk med alle disse "kontorene"... https://www.politiet.no/tjenester/anmelde/
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Tilknytning til strømpris er fjern til fravæerende i mange innlegg nå.  :police:

Avsporer fra nettleie som stiger om det blir mer bruk og jammen så stiger det når det blir mindre bruk også 🥸
Det må være definisjonen på tap-tap for forbruker.

arthur

Sitat fra: RJK på fre 20. sep 2024, kl. 11:04
Sitat fra: arthur på fre 20. sep 2024, kl. 07:40
Sitat fra: RJK på tor 19. sep 2024, kl. 19:35
Sitat fra: arthur på tor 19. sep 2024, kl. 18:35
Sitat fra: Counterpointer på tor 19. sep 2024, kl. 12:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 19. sep 2024, kl. 06:26
Sitat fra: Counterpointer på ons 18. sep 2024, kl. 23:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 18. sep 2024, kl. 22:41Er nok like vanskelig som å spå hvor mye sjokolade- og oljeprisen vil øke når det er knapphet, og hvor lavt oljeprisen vil gå når det er for mye. Svaret er som regel at ingen har peiling og umulig å spå. Kryssende etterspørsels- og tilbudskurver er umulig å tegne.
Det er ikke mulig å si nøyaktig. Men vi vet at lavt er totalt feil. Moderat er heller ikke riktig.
Mye er nok ett godt svar!

Så helt umulig er det jo ikke. Det er fullt mulig å kjøpe både olje, sjokolade og strøm basert på hva markedet (selv dårlig fungerende marked) tilbyr.

Problemet med strømprisene er at folket har ikke fått tilstrekkelig opplysninger til å kunne ta stilling til politikken som ga oss kablene og vi har ikke politiske partier som har fremsyn/ eller omtanke for norske forbrukere til at de vil gjøre noe med det.

Enig i at Lavt var en feil antakelse. Som ved sjokolade og olje vet en at små ubalanser kan føre til store prisendringer. Da det var litt for mye olje gikk oljeprisen ned til 13 dollar fatet. Samme med strøm i Norge, som en produserte 15 TWh "for mye av" (i året) når det ikke var like lett å eksportere til europeiske priser.

Med litt for lite olje popper oljeprisen opp til nesten 100 dollar, og er nå ca 72. Sjokoladeprisen har og økt med tosifret beløp.

Folk som har tatt økonomisk utdannelse burde skjønt at når en kobler seg på et europeisk marked får en fort europeiske priser. Er ikke sånn at Tyskland har pleid å ha 20 øre per kWh, nei.
Fordelen med olje og sjokolade er at en kan styre forbruket sitt av disse i veldig stor grad.
Strøm for oss her i Norge har ingen gode alternativer, både klima og politikk har låst oss til dette. Og nå som nettleia er blitt den nye skatten så slipper en ikke unna på noen annen måte enn å gå Offgrid. Offgrid er en komplisert øvelse og dermed kun for spesielt interesserte.

I temaet hytte og strømpris så viser eksemplene at nettleie, spesielt fastdelen gjør kWh prisen totalt ekstremt mye høyere. Så regelen er at ingen slipper unna selv når du ikke forbruker noe.

Hvis man ikke forbruker noe, her strøm, så står det en fritt for å koble seg fra nettet på samme måte som man kan si opp tilgangen til internett eller en avis. Hvis du mener at man skal fjerne fastleddet så vil bortfallet av de inntektene måtte bli lagt på forbruket som igjen ville øke utgiftene kraftig(st) for ed som er avhengig av strøm til oppvarming og gamle minstepensjonister som bor i store trekkfulle hus (et regelmessig tilbakevendende argument her) ville rett og slett fryse i hjel.
Var det ikke du som sa noe om å sette uføre, minstepensjonister og andre svake grupper med liten til ingen mulighet for å øke inntekten sin, som årsak til klagene på strømpriser. for uhørt? Men likevel så bruker du det selv i det aller dårligste eksempelet!
??? 8) :o

I en regnskaps verden vil vel dine kommentarer her kalles for "kreativ bokføring", og da er dette en snill kommentar. Ser egentlig ingen grunn, dessverre, til å utdype dette for det er nokså åpenbart at du ikke vil forstå hva jeg skriver, eller kanskje heller søker hvordan du best mulig kan misforstå og vrenge på det.
Skjønner godt at du ikke vil prøve men heller bortforklarer, for det var et punkt om at du møter deg selv i døra her.

Men lever godt med at du ikke orker å prøve!  8)

Hva er det du mener rent KONKRET at jeg prøver å bortforklare? Hvjs det er tidligere uttalelser her så regner jeg med at du viser til hvilken, eller hvilke, slik at disse også hvis det er relevant kan sees i en/sim sammenheng, for du vil vel ikke fremsette tomme påstander?

ToWalkOrDrive

Ropstad bør være KrFs partileder. Er beste forslaget jeg har hørt fra noe parti noen gang. 

turfsurf

Helt enig i prinsippet, men da må det komme føringer på plass som ikke gir anledning til uttak av overskudd.

500kr/mnd bare for å være tilkoblet er jo komplett idioti på en liten leilighet eller hybel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: arthur på lør 21. sep 2024, kl. 07:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 18. sep 2024, kl. 22:41Er nok like vanskelig som å spå hvor mye sjokolade- og oljeprisen vil øke når det er knapphet, og hvor lavt oljeprisen vil gå når det er for mye. Svaret er som regel at ingen har peiling og umulig å spå. Kryssende etterspørsels- og tilbudskurver er umulig å tegne.
Det er ikke mulig å si nøyaktig. Men vi vet at lavt er totalt feil. Moderat er heller ikke riktig.

Så helt umulig er det jo ikke. Det er fullt mulig å kjøpe både olje, sjokolade og strøm basert på hva markedet (selv dårlig fungerende marked) tilbyr.

Problemet med strømprisene er at folket har ikke fått tilstrekkelig opplysninger til å kunne ta stilling til politikken som ga oss kablene og vi har ikke politiske partier som har fremsyn/ eller omtanke for norske forbrukere til at de vil gjøre noe med det.

Enig i at Lavt var en feil antakelse. Som ved sjokolade og olje vet en at små ubalanser kan føre til store prisendringer. Da det var litt for mye olje gikk oljeprisen ned til 13 dollar fatet. Samme med strøm i Norge, som en produserte 15 TWh "for mye av" (i året) når det ikke var like lett å eksportere til europeiske priser.

Med litt for lite olje popper oljeprisen opp til nesten 100 dollar, og er nå ca 72. Sjokoladeprisen har og økt med tosifret beløp.

Folk som har tatt økonomisk utdannelse burde skjønt at når en kobler seg på et europeisk marked får en fort europeiske priser. Er ikke sånn at Tyskland har pleid å ha 20 øre per kWh, nei.
Fordelen med olje og sjokolade er at en kan styre forbruket sitt av disse i veldig stor grad.
Strøm for oss her i Norge har ingen gode alternativer, både klima og politikk har låst oss til dette. Og nå som nettleia er blitt den nye skatten så slipper en ikke unna på noen annen måte enn å gå Offgrid. Offgrid er en komplisert øvelse og dermed kun for spesielt interesserte.

I temaet hytte og strømpris så viser eksemplene at nettleie, spesielt fastdelen gjør kWh prisen totalt ekstremt mye høyere. Så regelen er at ingen slipper unna selv når du ikke forbruker noe.

Hvis man ikke forbruker noe, her strøm, så står det en fritt for å koble seg fra nettet på samme måte som man kan si opp tilgangen til internett eller en avis. Hvis du mener at man skal fjerne fastleddet så vil bortfallet av de inntektene måtte bli lagt på forbruket som igjen ville øke utgiftene kraftig(st) for ed som er avhengig av strøm til oppvarming og gamle minstepensjonister som bor i store trekkfulle hus (et regelmessig tilbakevendende argument her) ville rett og slett fryse i hjel.
Var det ikke du som sa noe om å sette uføre, minstepensjonister og andre svake grupper med liten til ingen mulighet for å øke inntekten sin, som årsak til klagene på strømpriser. for uhørt? Men likevel så bruker du det selv i det aller dårligste eksempelet!

I en regnskaps verden vil vel dine kommentarer her kalles for "kreativ bokføring", og da er dette en snill kommentar. Ser egentlig ingen grunn, dessverre, til å utdype dette for det er nokså åpenbart at du ikke vil forstå hva jeg skriver, eller kanskje heller søker hvordan du best mulig kan misforstå og vrenge på det.
Skjønner godt at du ikke vil prøve men heller bortforklarer, for det var et punkt om at du møter deg selv i døra her.

Hva er det du mener rent KONKRET at jeg prøver å bortforklare? Hvjs det er tidligere uttalelser her så regner jeg med at du viser til hvilken, eller hvilke, slik at disse også hvis det er relevant kan sees i en/sim sammenheng, for du vil vel ikke fremsette tomme påstander?
Jeg har ikke sagt at du prøver  bortforklare noe. Det jeg pekte på i innlegget, var akkurat det jeg mente. Du har kritisert andre for å skyve foran seg de svake som forklaring på hvorfor strømprisene bør være lave og relativt faste.

Når det nå passet bedre til hva du ønsket å få frem, så brukte du de samme gruppene for å støtte ditt syn. Det var ikke værre enn at jeg synes det var litt freidig å gjøre selv det du har anklagd andre for.

Om du ikke husker, så kan du faktisk bare lese bakover i akkurat denne tråden, for å finne eksempler der du har kritisert flere av oss for dette. Jeg ser ingen grunn for at jeg skal orke å grave dette frem for deg.

Hadde søkefunksjonen på dette forumet vært bedre, skulle jeg nok hentet frem dette, og sitert deg, så det ikke var fnugg av tvil. Men så viktig var det ikke, da du bør vite selv hva du har skrevet, til at jeg gidder å bruke masse tid på dette. Det er ikke viktig nok!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på lør 21. sep 2024, kl. 08:54
Sitat fra: arthur på lør 21. sep 2024, kl. 07:07

Jeg har ikke sagt at du prøver  bortforklare noe. Det jeg pekte på i innlegget, var akkurat det jeg mente. Du har kritisert andre for å skyve foran seg de svake som forklaring på hvorfor strømprisene bør være lave og relativt faste.

Når det nå passet bedre til hva du ønsket å få frem, så brukte du de samme gruppene for å støtte ditt syn. Det var ikke værre enn at jeg synes det var litt freidig å gjøre selv det du har anklagd andre for.

Om du ikke husker, så kan du faktisk bare lese bakover i akkurat denne tråden, for å finne eksempler der du har kritisert flere av oss for dette. Jeg ser ingen grunn for at jeg skal orke å grave dette frem for deg.

Hadde søkefunksjonen på dette forumet vært bedre, skulle jeg nok hentet frem dette, og sitert deg, så det ikke var fnugg av tvil. Men så viktig var det ikke, da du bør vite selv hva du har skrevet, til at jeg gidder å bruke masse tid på dette. Det er ikke viktig nok!

I din stadige iver etter å finne noe å kunne kritisere meg for, nok en gang, så har du gått i din egen felle og ikke lest, ei heller forstått, hva som ble skrevet, men for all del; ironi er en vanskelig hund som ikke alle forstår eller behersker! Ha en fortsatt fin dag! :+1:

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 21. sep 2024, kl. 07:22Ropstad bør være KrFs partileder. Er beste forslaget jeg har hørt fra noe parti noen gang.
Forslaget er veldig på sin plass. Synd det er en kristenfundamentalist under sperregrensen som kommer med det 🤷🏻

jkirkebo

Forslaget er dårlig. Det vil garantert føre til underfinansiering da slikt lett blir en salderingspost på budsjettet. Resultatet blir fort at når du skal bygge nytt hus får du kun installere hovedsikring på 3x20A 230V eller noe sånt. I tillegg vil bruk av strøm bli rimeligere, slik at forbruket vil øke siden det blir mindre lønnsomt med ENØK-tiltak av alle typer (alt fra varmepumpe til solcelleanlegg).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lør 21. sep 2024, kl. 13:38Forslaget er dårlig. Det vil garantert føre til underfinansiering da slikt lett blir en salderingspost på budsjettet. Resultatet blir fort at når du skal bygge nytt hus får du kun installere hovedsikring på 3x20A 230V eller noe sånt. I tillegg vil bruk av strøm bli rimeligere, slik at forbruket vil øke siden det blir mindre lønnsomt med ENØK-tiltak av alle typer (alt fra varmepumpe til solcelleanlegg).
Dette kan lett unngås med tilpasning. Det kunne bli nettleie for storkunder siden de i dag finansieres av private forbrukere i alt for stor grad. Det er ikke privatkundene som gir kapasitetsproblemer, så det blir en stråmann.
Enøk finnes det veldig mange måter å stimulere på som kan være mye mer målrettede enn å gi alle kunder en feil nettleie.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lør 21. sep 2024, kl. 17:22
Sitat fra: jkirkebo på lør 21. sep 2024, kl. 13:38Forslaget er dårlig. Det vil garantert føre til underfinansiering da slikt lett blir en salderingspost på budsjettet. Resultatet blir fort at når du skal bygge nytt hus får du kun installere hovedsikring på 3x20A 230V eller noe sånt. I tillegg vil bruk av strøm bli rimeligere, slik at forbruket vil øke siden det blir mindre lønnsomt med ENØK-tiltak av alle typer (alt fra varmepumpe til solcelleanlegg).
Dette kan lett unngås med tilpasning. Det kunne bli nettleie for storkunder siden de i dag finansieres av private forbrukere i alt for stor grad. Det er ikke privatkundene som gir kapasitetsproblemer, så det blir en stråmann.
Enøk finnes det veldig mange måter å stimulere på som kan være mye mer målrettede enn å gi alle kunder en feil nettleie.

Ja, leste i samme artikkelen at KrF allerede i 2022 foreslo at privatpersoner skulle slippe nettleie.

Det sto og om mulige mellomløsninger.

Men, klarte om staten i første omgang fjernet mva og elavgift på nettleie ville en jo ha kommet et godt stykke.

Om det ville vært underfinansiering om staten måtte betale for offentlige foretaks nettutbygginger, så er det i hvert fall fare for overfinansiering når ethvert nettselskap bare kan gå i gang med nettutbygginger til en vindmølle mellom Svalbard og Lindesnes, og sende regningen til Folket.

Electric cars in Norway

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 22. sep 2024, kl. 08:02
Sitat fra: Counterpointer på lør 21. sep 2024, kl. 10:45Forslaget er veldig på sin plass.
Ja det er et godt forslag.

Nettleiemodellen burde nok reformeres ja. Fremover vil utgiftene øke mye og det er husholdninger som i stor grad vil ta regningen slik jeg vurderer det. Det er jo ikke husholdningene som er driveren og den bakenforliggende årsaken til økte investeringer i nett. Men regningen dyttes jo mot husholdninger. Det føles ikke rettferdig dette. Å dytte det inn i statsbudsjettet vil trolig ikke gjøre det mer rettferdig,kanskje snarere tvert om,selv om det er fristende for politikere å la staten få ennå en svart skatteboks de kan skjule alt i. Det må kanskje være slik at den som er er årsaken til investeringene tar det meste av kostnaden. I dag har man ett system som gjør at selskaper kan trigge voldsomme nett investeringer, betale et lite anleggsbidrag,så bare etter kort tid legge ned sin virksomhet og la storsamfunnet plukke opp regningen på det som ligger tilbake. Det ser man jo helt klart der forbruks industri legger ned..da flyr nettleien i været og de lokale innbyggerne må betale mer for nedgravd,  død infrastruktur.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lør 21. sep 2024, kl. 13:38I tillegg vil bruk av strøm bli rimeligere, slik at forbruket vil øke siden det blir mindre lønnsomt med ENØK-tiltak av alle typer (alt fra varmepumpe til solcelleanlegg).
Strømforbruk bør reguleres av strømpris, ikke tilkobling til nett. Det er først og fremst faste kostnader som bør ned/vekk. Idioti å ha en effektavgift på 500kr/5kW i måneder det knapt er belastning på nettet (april-oktober). Alt under 5kW kunne vært finansiert via skatteseddelen f.eks
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

At det er stor enighet her i tråden blant de siste posterne er både hyggelig og tegn på at det er mulig for forskjellige personer med helt forskjellige bakgrunner å se en sak fra samme side 👍🏼

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA