Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på man 16. sep 2024, kl. 21:48Husbatteri bør definitivt komme inn i en god støtteordning, det ville hjulpet både på nettbrlstnibg og for de som har solceller eller vurderer det.

Er enig i at det burde vært støtte til husbatteri, men det ville ikke hjulpet noe særlig for oss med solceller. Forbruket her i de fire beste månedene er kun noen få kWh i døgnet fra nettet, og produksjonen er over 1000kWh i måneden. Da måtte batteriet vært på flere MWh.

Det ville dog gjort livet enklere, og f.eks ett 100kWh batteri ville gjort det mulig å lade bilen med solstrøm om natta.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på man 16. sep 2024, kl. 13:01Nå kollapset vel solcelle-salget primært pga fallende strømpriser (og hjulpet av støtteordningen)?

Men Otovo har alltid priset seg ut , det er mitt lille inntrykk.
To like anlegg på kalkulatoren, var gjerne 50-100% dyrere hos Otovo, og det var materialene var de vesentlige kost-driverene.

Høye materialkostnader bunner gjerne ut i dårlige kontrakter/rabatter.
Strategiske feilvurderinger?

Når det er sagt sliter hele solcelle-bransjen med labert salg, ikke bare Otovo, men de står dårligst i det.

Ja, det var jo det som var poenget mitt - at nå som solceller ikke er klare for å stå på egne ben (som følge av lavere strømpriser, høyere strømstøtte og fjerning av solkonto-ordninger) så er det HELT FEIL oppskrift å REDUSERE tilskuddet til solcelle-anlegg. Det burde i stedet ha blitt økt. Dersom folk stiller sine flotte tak til disposisjon til å få rasert utseende slik at regjeringens klima-grønnmalingsprosjekter skal få nok strøm, så er det minste staten kan gjøre å være med på spleiselaget.

Enova sitt mandat er jo å gi støtte til uferdige teknologier. Nå er vi tilbake til der solceller ikke står på egne ben - ikke er lønnsomme - så da er det bare å bla opp - power to da people.

Tror Otovo ble litt for griske i Norge, og opparbeidet seg fort et rykte som "dyre" i tillegg til at de slet med å klare å levere det de hadde solgt. Nå har bordet snudd - nå har de overkapasitet, men viktigere - de er sykt mye billigere nå, uten at det gjør det svært lukrativt å ha solcellepanel. Men jeg ble overrasket over hvor lav prisen har blitt.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på tir 17. sep 2024, kl. 06:39
Sitat fra: Counterpointer på man 16. sep 2024, kl. 21:48Husbatteri bør definitivt komme inn i en god støtteordning, det ville hjulpet både på nettbrlstnibg og for de som har solceller eller vurderer det.

Er enig i at det burde vært støtte til husbatteri, men det ville ikke hjulpet noe særlig for oss med solceller. Forbruket her i de fire beste månedene er kun noen få kWh i døgnet fra nettet, og produksjonen er over 1000kWh i måneden. Da måtte batteriet vært på flere MWh.

Det ville dog gjort livet enklere, og f.eks ett 100kWh batteri ville gjort det mulig å lade bilen med solstrøm om natta.

Samme her. Har alt for høy produksjon og alt for lite forbruk i fra april til september til at det er aktuelt med batteri med mindre jeg kan få det nesten gratis som en del av en bil. Dog, dette vil nok og bli motarbeidet av oljenasjonen slik som solceller. Mot en hele nasjon har vi lite å stille opp med. Hjelper heller ikke å tenke langsiktig når alt kan kastes i grus med 31 dager varsel  :)

Da helle å demme opp en elv og bruke sommerstrømmen til å pumpe vannet opp på fjellet og lage strøm til eget bruk på vinteren ved å slippe det ned igjen. Blir vel stoppet det og  :)

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

turfsurf

Med ett "døgn batteri" kunne man i det minste ladet på dagen og eksportert på natten, så man hadde sluppet negative priser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Solceller på tak trenger jo ikke være spesielt stygt. Jeg synes f.eks. Hassel Solar sine integrerte løsninger ser bra ut https://www.hasselsolar.no/, men det er jo litt kostbart.

For min del er det ikke redusert Enovastøtte som har gjort at jeg har slått fra meg tanken om solceller på taket. Hovedgrunnen min er at forutsigbarhet rundt det økonomiske mangler totalt. Ikke bare avskaffing av solkonto, men utspill fra løse regjeringskanoner om skattlegging f.eks. Politikere gjør jo hva som helst for at folk skal miste tillit til dem og systemet. Som jeg nevnte litt tidligere så mener jeg at solceller i kombinasjon med batteribank, og en løsning med mulighet til å koble huset fra nettet i forbindelse med strømbrudd, ville vært en god grunn til å investere i solceller for min del. Jeg kan godt tenke meg å ha en back-up for fryser, kjøleskap, litt lys osv. i noen døgn ved utfall av nettet. Uten den muligheten så blir kost-nytte vurderingen av solcelleinvestering veldig negativt for min del, spesielt nå med høyt rentenivå og normalt veldig lave strømpriser i de timene man produserer strøm selv. Jeg vil nok uansett legge solcelletak den dagen jeg må bytte tak, selv om kostnaden er høyere enn å legge gammeldags takbelegg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på tir 17. sep 2024, kl. 08:49Med ett "døgn batteri" kunne man i det minste ladet på dagen og eksportert på natten, så man hadde sluppet negative priser.

Til du ikke får lov lenger og da blir batteriet ditt veldig dyrt...det kan og skje, nesten over natta...

Ellers snakket jeg med firmaet som la Sunstyle på taket mitt og de har forsatt god business i å legge solcelle tak på offentlige bygg og annet, så der er det ikke stopp. En proff aktør kan jo og trekke investeringen av i regnskap, det kan ikke jeg.., men angrer dog ikke når nytt tak skulle legges og verdien på huset steg minst tilsvarende ekstra utlegg. Blir dog litt forbanna når man ser hvor lite grønne politikerne egentlig er...

www.ecosol.no
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

turfsurf

Nei, investeringsviljen er ikke stor når det gjelder batteri her heller. Alt for dyrt som det er nå. Men skulle gjerne hatt ett som backup på hytta. V2H kan bidra der dog, men det er og ett stykke frem.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 17. sep 2024, kl. 06:39

Jeg skjønner at en ikke kan flytte forbruk fra en sesong til en annen. Men en kunne brukt mer av produsert strøm selv og unngått negative priser i større grad?

Synes det burde komme tillatte kommersielle rimelige løsninger nå hvor en kunne bruke hele bilbatteripakker på en enkel måte. Dala's EV repair (YouTube) har demonstrert dette.

https://youtu.be/QCXeLO6gFRA?si=C4Lwbo59lcRg0oGT

Har til og med laget løsning for to batterier.

https://youtu.be/skBhH_EwBUE?si=FYbvW3yEA7SVqgqM

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tir 17. sep 2024, kl. 12:45Jeg skjønner at en ikke kan flytte forbruk fra en sesong til en annen. Men en kunne brukt mer av produsert strøm selv og unngått negative priser i større grad?
Ja, men problemet er at det ikke er så mye strømforbruk å flytte om sommeren. I Juni f.eks eksporterte vi 1500kWh og hadde ett forbruk fra grid på 210kWh.

Men det er ett poeng med batteri som kan holde mesteparten av dagsproduksjonen, da kan man eksportere om natten fra batteri.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tir 17. sep 2024, kl. 12:55
Sitat fra: Counterpointer på tir 17. sep 2024, kl. 12:45Jeg skjønner at en ikke kan flytte forbruk fra en sesong til en annen. Men en kunne brukt mer av produsert strøm selv og unngått negative priser i større grad?
Ja, men problemet er at det ikke er så mye strømforbruk å flytte om sommeren. I Juni f.eks eksporterte vi 1500kWh og hadde ett forbruk fra grid på 210kWh.

Men det er ett poeng med batteri som kan holde mesteparten av dagsproduksjonen, da kan man eksportere om natten fra batteri.

Nå har vel en rekke biler blitt delvis gjort klare for V2L og V2G, men er gjerne ikke så mange watt på alle. Så må jo og et sirumpa elnett-system bli klargjort for å takle det...der er det gjerne en lenger vei å gå...

https://www.verdo.com/dk/privat/ladestander/blog/hvilke-elbiler-kan-bruges-som-batteri/?srsltid=AfmBOorOQVBmZD98VGozZyAX87WYEEZ6HgMUevAyvsL2JGzVDofbrT2P

Toyota bZ4X ble plutselig mye mer lukrativ, dersom dette ikke bare er løgn og bedrag, og fake news: V2H: ".....Det kan også integreres med solcelleanlæg og fungere som en midlertidig energilagring."

RJK

Merkelig at Mitsu'en støtte V2L og V2G, men ikke V2H! Det høres ikke trolig ut, da V2G er enda strengere enn V2H, og ellers støtter vel V2G alt som er i V2H! Eller...!?!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 17. sep 2024, kl. 15:46Toyota bZ4X ble plutselig mye mer lukrativ, dersom dette ikke bare er løgn og bedrag, og fake news: V2H: ".....Det kan også integreres med solcelleanlæg og fungere som en midlertidig energilagring."
V2H er ikke så nyttig for de som bruker bilen til jobb. Kan ha en nytteverdi på hytta dog, som backup ved strømbrudd.

Electric cars in Norway

SitatKan ha en nytteverdi på hytta dog, som backup ved strømbrudd
Godt poeng :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tir 17. sep 2024, kl. 17:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 17. sep 2024, kl. 15:46Toyota bZ4X ble plutselig mye mer lukrativ, dersom dette ikke bare er løgn og bedrag, og fake news: V2H: ".....Det kan også integreres med solcelleanlæg og fungere som en midlertidig energilagring."
V2H er ikke så nyttig for de som bruker bilen til jobb. Kan ha en nytteverdi på hytta dog, som backup ved strømbrudd.

Nei, godt poeng det. Er jo ofte mer sol om dagen enn om natten med tanke på solceller og. Skulle gått an å sette 15 kWh igjen hjemme, som du satte inn når du skulle på langtur, men ellers kunne bruke for solcellekraft og for å "daytrade" / utnytte forskjellene i pris.

Counterpointer

Hvor mye de siste utenlandskablene øker strømprisen er usikkert sier alle som har uttalt seg om det.

Fase en; når de ble vedtatt sa en 2-3 øre pr kWh

Fase to; prisene på strøm er så konsekvent høy at unnskyldningene om krig og gassmangel holder ikke så Statnett medgir at det er nok snakk om ca ti prosent

Fase tre; Volue Insight kjører en simulering som viser at kablene gir 25 prosent! Statnett sier st de kan ikke kommentere dette da tallene er usikre og gjelder en helt annen situasjon (dvs i år ikke i fjor 🙈)

Er det rart tilliten til bransjen er liten?

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-analyse-de-nye-stromkablene-til-england-og-tyskland-gir-25-prosent-hoyere-priser-i-norge/s/5-95-625162?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA