Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tor 05. sep 2024, kl. 12:45
Sitat fra: RJK på tor 05. sep 2024, kl. 10:14
Sitat fra: Gazer75 på tor 05. sep 2024, kl. 08:52Auke i nettleige er nok ein kombinasjon av mange faktorar.
Nytt eller oppgradert nett pga auka forbruk.
Inflasjon og auka utgifter til løn og materialar.
Høgare kostnad for tap i nettet. (Dei må handle tapet på børsen).

Trur eg har skrive om dette i denne tråden før.
Nå skylder de på lavere flaskehalsinntekter fordi de crazy prisene har fallt endel.

Når det gjelder kostnader ved tap i nettet, bør de faktisk føre til lavere kostnader, siden de ikke kan fakturere med blodprisene lengre.

Men de klarer vel å finne en unnskyldning for å holde prisene oppe, så som de nå bruker monsterprisene i fjor og forfjor til å øke nettleien, som forøvrig nesten har doblet seg siden 2018.

Og jeg må si jeg tviler på at kostnadene har økt så mye reelt sett, men de får nok sikkert ryggdekning med papirøvelsene sine. Tipper mye ligger i dobbelte kostnader på administrasjon etter at man endret prisberegningen for fastavgifter. De er nok dyktige på kreative løsninger for å få det til å se så dyrt ut som mulig!
Meget gode poeng RJK 👍🏼

Det er rart hvordan resultatet alltid er økning. Litt dårlig stil å alltid skylde på at den skulle vært mer.
Det at de splittet produksjon og nett og dermed tar vekk den enorme fortjenesten i produksjon fra nettdriften er jo ideelt for begge 🥸
Jupp, bl.a. flere selskap å ta ut fortjeneste fra! 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Nettleien øker fordi bransjen må tilpasse seg EU regler og at det må investeres mer i nett infrastruktur.

Jeg har tidligere påpekt at bransjen presses av EU til å implementere dyre,kompliserte nye tjenester og endringer. IT budsjettene går til himmels innad i bransjen. Bare se på antall nye ansatte i en del større selskap - alt er styrt av det grønne skiftet og EU forordninger som skal implementeres. Her får vi snart 15 minutter avregning hjem til sluttbruker også. Vi får en haug med nye markedstilpassninger som ikke gir sluttbruker eller samfunnet som helhet noe av merverdi - men som implementeres fordi man ikke evner å se, veller vil se, andre løsninger for å håndtere en større andel ikke regulerbar kraft. I bunn og grunn er det "skjulte" kostnader for å håndtere vind og sol samt en elektrifisering av samfunnet etter en mal som er definert av EU byråkrater som tenker EU tankesett om alt.

Min personlige mening er at man er i ferd med å bygge noe som er dårligere enn de vi har til en dyrere pris enn nødvendig. Man dytter ulike kostnader frem og tilbake og kommer med ulike tall på f.eks vind og sol som egentlig ikke viser den totale kostnaden. Dermed lurer man politikere og andre beslutningstagere til å ta elendige beslutninger og kaste ut offentlige penger som fulle sjømenn uten at det samfunnet får tilbake står i stil til det man dyttes inn. 

Jeg føler jeg blir irritert og rett og slett indignert av de løsningene som dyttes frem fordi jeg mener det finnes enklere, sikrere og ikke minst billigere og bedre løsninger enn de som våre beslutningstagere går for.

Men - nettleien kommer til å stige jevnt og trutt i årene som kommer - det sier seg egentlig selv fordi alt man så langt dytter på bransjen kommer til å bli dyrt og vanskelig.

Skulle ønske Norge kunne inngå samarbeid med en nasjon som vet å utvikle industri - nemlig Sverige - og så bygge en felles løsning basert på samspill kjernekraft og vannkraft som en viktig kilde til fremtidens elektrifisering da dette er den beste løsningen for stabilitet, priser og ikke minst miljøet.

arthur

Strømregningen for august;

Forbruk 1.176 kWh og en total regning på 995 kroner, men litt interessant at selve kraften kostet kun 167 kroner mens nettleien var på 828 kroner.

Så selve strømmen, kraften, kostet 14 øre per kWh mens nettleien kostet 70 øre per kWh.

Det relativt høye forbruket i august skyldes for en stor del to elbiler.

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på tor 05. sep 2024, kl. 14:17Strømregningen for august;

Forbruk 1.176 kWh og en total regning på 995 kroner, men litt interessant at selve kraften kostet kun 167 kroner mens nettleien var på 828 kroner.

Det er bare å glede seg over lave strømpriser. Til vinteren blir det verre...les høye strømregninger :o

daktari

Ca 25% opp på fastbeløpet hos Elvia for 5-10 kW. Opp fra 305 til 375! Variabel-leddet øker ca 10%.  F. F...

Har for øvrig ikke sett noen ny nett-infrastruktur her vi bor.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 05. sep 2024, kl. 18:10
Sitat fra: arthur på tor 05. sep 2024, kl. 14:17Strømregningen for august;

Det er bare å glede seg over lave strømpriser. Til vinteren blir det verre...les høye strømregninger :o

Jeg er ikke veldig bekymret. Tror for øvrig at enkelte nærmest vil bli skuffet over at prisene ikke blir høyere enn de vil bli, men de som tror på veldig høye priser kan jo bare inngå en avtale om fast pris på 98 øre?

Electric cars in Norway

Ja la oss håpe du har rett i at prisene ikke blir for høye. Det er ikke oss som bestemmer strøm prisen. Det er  tyskerne det :police:

Electric cars in Norway

Otovo Solenergikjempe nærmer seg stupet. Hva skjer med kunder der med lån fra Otovo da hvis de konker?

Denne ligger på pluss. Og jeg liker ikke å lenke til pluss nyheter men gjør unntak nå.

Noen som vet mer?

Står det noe om konsekvenser for kundene?

https://www.finansavisen.no/energi/2024/09/04/8175601/solenergikjempe-naermer-seg-stupet

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 05. sep 2024, kl. 18:58Ja la oss håpe du har rett i at prisene ikke blir for høye. Det er ikke oss som bestemmer strøm prisen. Det er  tyskerne det :police:

Tja, første halvår 2023 var fornybarproduksjonen i Tyskland på 57,7% av forbruket, opp fra 51,8% året før og og enda høyere i år, 59,3%. I tillegg går det jo i følge enkelte eksperter her til helvete med også Tyskland så etterspørselen blir nok lavere og dermed lavere priser, ikke høyere vil jeg tro. 

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på tor 05. sep 2024, kl. 19:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 05. sep 2024, kl. 18:58Ja la oss håpe du har rett i at prisene ikke blir for høye. Det er ikke oss som bestemmer strøm prisen. Det er  tyskerne det :police:

Tja, første halvår 2023 var fornybarproduksjonen i Tyskland på 57,7% av forbruket, opp fra 51,8% året før og og enda høyere i år, 59,3%. I tillegg går det jo i følge enkelte eksperter her til helvete med også Tyskland så etterspørselen blir nok lavere og dermed lavere priser, ikke høyere vil jeg tro. 
Ja håper du har rett. Fastprisen strøm du nevnte på 98 øre er jo alt for høy. Den burde være på ca mellom 30 og 50 øre

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 05. sep 2024, kl. 19:34
Sitat fra: arthur på tor 05. sep 2024, kl. 19:30

Ja håper du har rett. Fastprisen strøm du nevnte på 98 øre er jo alt for høy. Den burde være på ca mellom 30 og 50 øre

Det er prisen per i dag for at noen vil inngå et "veddemål" og garantere en slik pris. Merkelig at ikke flere gjør det, og til en lavere pris, da de helt klart kan dekke inn en slik eksponering i "papirmarkedet".

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tor 05. sep 2024, kl. 18:35Har for øvrig ikke sett noen ny nett-infrastruktur her vi bor.
De har nok salige Harald Heide Steen som åndelig veileder «do kan ikke see den grense under vann»

Alternativet blir like salige H.C. Andersen sine «Keiseren nye klær»

Se så fine nye kraftlinjer vi har fått! (De går forøvrig under vann til Tyskland og England) Mens nettet i ditt nabolag kommer til å knele fordi du satte opp ti solcellepaneler 🧐🙈

turfsurf

Når det gjelder utenlandskablene så er det vel utdebattert, men i dag er altså snittprisen tre ganger høyere i NO2 enn i NO1. Dette etter en rekordvåt sommer.

Ellers ser jeg de bygger ut flytende havvind i Skottland med en garantipris på 2,70/kWh. Så da ser vi hvor det går med strømprisen. De som mener kjernekraft er dyrt og havvind skal bli så fantastisk kan bare ta seg en bolle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Counterpointer på tor 05. sep 2024, kl. 22:54
Sitat fra: daktari på tor 05. sep 2024, kl. 18:35Har for øvrig ikke sett noen ny nett-infrastruktur her vi bor.
De har nok salige Harald Heide Steen som åndelig veileder «do kan ikke see den grense under vann»

Se så fine nye kraftlinjer vi har fått! (De går forøvrig under vann til Tyskland og England) Mens nettet i ditt nabolag kommer til å knele fordi du satte opp ti solcellepaneler 🧐🙈
LOL ja. Helt utrolig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på fre 06. sep 2024, kl. 07:56
Sitat fra: Counterpointer på tor 05. sep 2024, kl. 22:54

LOL ja. Helt utrolig.

Akkurat det tror jeg ikke noe på. For alle som har installert er det gjort en vurdering av og tillatelse til hvor mye man kan levere maks, for egen del 10 KW. Denne strømmen forsvinner til naboene i tunene før den kommer ut på noe nett. Har ikke nettet kapasitet så får du ikke levere - flere som har opplevd dette om de ikke har sjekket først, slik de skal.

Problemet er heller at vi bidro til at snitt strømprisen i august ble 13 øre, mest nevnte tyskere, og det liker de som lever av å selge oss strøm dårlig. Da ropes det ulv.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA