Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor er min Tesla? Spekulering rundt shippingstatus

Startet av Aldrimer, fredag 16. juli 2021, klokken 12:28

« forrige - neste »

Otkristo

Glovis Supreme drar direkte til Oslo Havn fra Zeebrugge. Ankommer Oslo fredags morgen. Dette betyr at det kommer en meget stor leveranse av både  M3 og MY!

Radial

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 17. august 2021, klokken 20:43
Glovis Supreme drar direkte til Oslo Havn fra Zeebrugge. Ankommer Oslo fredags morgen. Dette betyr at det kommer en meget stor leveranse av både  M3 og MY!

Oh shit, den tar opptil 7300biler... 😳😳😳
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

#197
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. august 2021, klokken 21:02
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 17. august 2021, klokken 20:43
Glovis Supreme drar direkte til Oslo Havn fra Zeebrugge. Ankommer Oslo fredags morgen. Dette betyr at det kommer en meget stor leveranse av både  M3 og MY!

Oh shit, den tar opptil 7300biler... 😳😳😳

No worries most of it has been loaded off at Zeebrugge. ;D  There is no way it's going to drop of 7300 Tesla's at Oslo Harbor. Even Model 3 and Y combined.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Interessant med en så stor båt inn til Oslo. Morning Lady, som var største noensinne i Drammen var bare 33 meter lenger en Glovis Supreme med sine 199m. Kiel-ferga med 223 er litt større enn G S men ganske lik vekt og bredde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bjheggset

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. august 2021, klokken 21:23
Interessant med en så stor båt inn til Oslo. Morning Lady, som var største noensinne i Drammen var bare 33 meter lenger en Glovis Supreme med sine 199m. Kiel-ferga med 223 er litt større enn G S men ganske lik vekt og bredde.

Tenkte det samme. Den har vel lasta av en del i Belgia, men siden den tar turen vil jeg tru den har en god del ombord fortsatt.

Radial

Å sende en halvfull maskin, er dyrt. Så den er nok greit fyllt opp vil jeg tro.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodax

Det ble jo endel oppstyr da det kom rundt 1000 TM3 til Filipstad for et par år siden, men det var vel med et skip som var endel mindre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 17. august 2021, klokken 20:43
Glovis Supreme drar direkte til Oslo Havn fra Zeebrugge. Ankommer Oslo fredags morgen. Dette betyr at det kommer en meget stor leveranse av både  M3 og MY!
Ikke for å ødelegge gleden, men det kan også være biler fra andre produsenter enn Tesla ombord...

Jeronan

#203
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. august 2021, klokken 21:29
Å sende en halvfull maskin, er dyrt. Så den er nok greit fyllt opp vil jeg tro.

I think its more that Oslo Havn doesn't have the capacity to unload that number of cars? Most of the harbor is filled with containers.

And as only 15.000 Model Y are allocated for entire Europe in Q3, Norway will be extremely lucky if it gets 2-3000 from that pie and not all will be coming this week either. There is still going to be another ship coming with remaining Model Y's in September with estimated delivery End September.

So what might we be looking at? 2000 Tesla's at most. Maybe 1000 Model Y's and 1000 Model 3's?

Remember. Norway is no longer the largest market for Tesla at the moment. Germany for example is now the biggest market for Tesla in Europe with a huge order queue for Model Y alone. So we have to expect the largest amount of the 15.000 going to Germany. Then we have Nederland, Belgium and UK taking a good chunk as well and remaining EU countries getting their number.

Also, like someone else above already mentioned. This ship might be loading additional cars from other manufacturers in Zeebrugge now and not just Tesla.  Hyundai, Nissan, Kia, Ford, etc?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

#204
Det er noe jeg ikke får til å stemme - hvis de bare har 15.000 Y-biler til Q3 i Europa...og i Tyskland har begynte de tidlig å dele ut VIN-nr....da Model 3 kom i 2019 ble det levert nesten 16.000 på et snaut år....Model Y er mer "Norgesbil", dog med større konkurranse....men fortsatt....hvordan i huleste kan Tesla ikke være utsolgt i Norge???? Er jo fortsatt September som står som leveringsdato.
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. august 2021, klokken 22:21
Det er noe jeg ikke får til å stemme - hvis de bare har 15.000 Y-biler til Q3 i Europa...og i Tyskland har begynte de tidlig å dele ut VIN-nr....da Model 3 kom i 2019 ble det levert nesten 16.000 på et snaut år....Model Y er mer "Norgesbil", dog med større konkurranse....men fortsatt....hvordan i huleste kan Tesla ikke være utsolgt i Norge???? Er jo fortsatt September som står som leveringsdato.
8200 biler til Europa iflg Tesla

Jeronan

#206
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. august 2021, klokken 22:21
Det er noe jeg ikke får til å stemme - hvis de bare har 15.000 Y-biler til Q3 i Europa...og i Tyskland har begynte de tidlig å dele ut VIN-nr....da Model 3 kom i 2019 ble det levert nesten 16.000 på et snaut år....Model Y er mer "Norgesbil", dog med større konkurranse....men fortsatt....hvordan i huleste kan Tesla ikke være utsolgt i Norge???? Er jo fortsatt September som står som leveringsdato.

Cross-over SUV is the most popular segment in the car market right now.

So no Model Y is not just a "Norges bil".

And why not sold out in Norway? Next to many waiting for Berlin Model Y, the Competition has catched up to Tesla.

VW ID.4, ID.4 GTX and Hyundai Ioniq 5 is doing really well right now and a lot cheaper than the Model Y.

Ford is going to sell a lot of Mustang Mach-E as well and similar priced to Model Y.

Volvo XC40 EV,  Audi e-Tron 50 ... And so on....
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Thob

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. august 2021, klokken 22:21
Det er noe jeg ikke får til å stemme - hvis de bare har 15.000 Y-biler til Q3 i Europa...og i Tyskland har begynte de tidlig å dele ut VIN-nr....da Model 3 kom i 2019 ble det levert nesten 16.000 på et snaut år....Model Y er mer "Norgesbil", dog med større konkurranse....men fortsatt....hvordan i huleste kan Tesla ikke være utsolgt i Norge???? Er jo fortsatt September som står som leveringsdato.

Helt enig med deg. Jeg har også lurt på det samme. Om det er 8200 eller 15000 som kommer til Europa nå, så skulle jeg tro det ikke dekket etterspørselen og forhåndsreservasjonene, så det virker rart at de ikke er utsolgt for denne leveransen enda. Men, ser jo at folk som bestiller nå får vin med en gang, så er jo fortsatt biler tilgjengelig. Er tydeligvis ikke så stor interesse som jeg har sett for meg

Jeronan

#208
Sitat fra: Thob på tirsdag 17. august 2021, klokken 23:05
Helt enig med deg. Jeg har også lurt på det samme. Om det er 8200 eller 15000 som kommer til Europa nå, så skulle jeg tro det ikke dekket etterspørselen og forhåndsreservasjonene, så det virker rart at de ikke er utsolgt for denne leveransen enda. Men, ser jo at folk som bestiller nå får vin med en gang, så er jo fortsatt biler tilgjengelig. Er tydeligvis ikke så stor interesse som jeg har sett for meg

That's because Tesla has gotten a lot of competition this year and people not wanted to wait any longer.

So the timely launch of VW ID.4, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq and Ford Mustang Mach-E has most definitely stolen away a lot of Model Y orders.
Then we have both the Audi e-Tron 50 and Volvo XC40 EV which are selling well also.

That is probably why Tesla suddenly decided to ship MIC Model Y's to Europe in July, after Berlin faced more delays and potentially loosing even more orders to the competition.

If Tesla didn't ship Model Y's now, we ourselves would have most likely placed an order for either ID.4 GTX or Mustang Mach-E instead.

Last but not least. Elon Musk announcing it's going to open up the SuC network might definitely had a big effect on people who were already on the fence going Tesla or not.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:44
Sitat fra: Kwick på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:12
Fikk beskjed fra Tesla Stavanger igår, om at jeg kan forvente epost om booking av utlevering i neste uke.
Så, regner med at det er en del Model Y ombord.....
Må nok ta en tur ut å sjekke....
Lurer på om de settes rett oppå transport traller for å kjøres til Forus....
Jeg skulle helst bare hentet den i Tananger  8) ;)

Da det kom svære båtlaster med Tesla Model 3 i mars 2019 så kjørte de transport-trailere fra Risavika til Kvål (som vist på kartet) hvor bilene ble klargjort (vasket osv). Og så ble de fraktet i mindre mengder til Tesla på Forus, hvor de ble levert ut.

Kontaktet de deg, eller kontaktet du dem da du fikk vite om så rask levering? Jeg har ikke hørt noe fra Tesla, men ser et tidlig VIN-nummer som hemmelig kildekodenr på nettsiden.
Det var før de tok over lokalet til Right price tiles. Tror de håndterer alt dette selv nå, har jo svært utleveringslokale. Men de har også et mellomlagringsområde med telt på, i Risavika (Tananger). Rett nedenfor/bak Resq.

Vet ellers det kommer demobil til Tesla Stavanger denne uka, men trodde ikke de skulle få kundebiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA