Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: Thalgar på mandag 23. august 2021, klokken 10:04
.. er 2021-bilane så ulike at dei av ein eller annan grunn har blitt mykje skrøpelegare?
Det beste spørsmålet i tråden.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Ser i hvert fall at Model Y MIC knuser BMW iX3 i elgtest, som også er i tråd med andre tester som viser at Model Y er stabil. I tillegg er det en fordel med Model Y at du kan laste opp de tyngste tingene under gulvet, sånn at de ikke flytter tyngdepunktet (COG) så mye høyere.
https://www.msn.com/en-us/autos/news/watch-performance-comparison-of-tesla-model-y-vs-nio-es6-vs-bmw-ix3/ar-BB1eJ6e9

https://www.youtube.com/watch?v=Eo9TuukgVxU

https://www.youtube.com/watch?v=xSIvnu-R5ao

Tesla Model Y                         2021-

Contango

Min påstand er at MY er designet for en høyere totalvekt men deler en felles problemstilling med alle sine søsken. Er det noen land i Europa som har vektavgift og som er så store at det er verdt for Tesla å tilpasse spesifikasjonene?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Jeronan

I hope that someone who is picking up their Model Y this week, has the time to drive to a Vegvesen weigh station and weigh the car as is (leave charge cables, emergency kit, etc in the car) and see what numbers we get.

My hope (one can be hopeful at this point) is that the car might be lower in weight than min. weight registered, so that when we get the tow-hitch installed later it won't reduce the already ridiculous low nyttelast even more.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Hen9ng

Linkene dine og henvisningen til kollisjonstestene er ubrukelig da det ikke sier noen ting om hvordan bilen oppfører seg med overvekt. Uten at det nødvendigvis endrer seg så mye noe overvekt. For all del bilen kan godt være konstruert for mer, men det hjelper ikke når den ikke er godkjent for mer. Dette altfor lite for en så stor bil og noen bør stille Tesla noen kritiske spørsmål rundt dette.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hen9ng på mandag 23. august 2021, klokken 10:52
Linkene dine og henvisningen til kollisjonstestene er ubrukelig da det ikke sier noen ting om hvordan bilen oppfører seg med overvekt. Uten at det nødvendigvis endrer seg så mye noe overvekt. For all del bilen kan godt være konstruert for mer, men det hjelper ikke når den ikke er godkjent for mer. Dette altfor lite for en så stor bil og noen bør stille Tesla noen kritiske spørsmål rundt dette.

Når bilen oppfører seg så godt i svinger uten overlast, og du kan i stor grad laste overlast under gulvet så mener jeg det er relevant. Hører og med til historien at jeg har kjørt med litt overlast fra tid til annen med Model 3, så jeg vet hvordan den oppfører seg, og det er veldig bra. Men så er jo jeg en usedvanlig god sjåfør, så det kan nok ha en del å si. Men det er klart om en er mer opptatt av regler enn meg så har jo linkene ikke noe å si. Jeg sier ikke noe på at Tesla burde laget bilen med høyere totalvekt. Det aller viktigste punktet her, etter erfaring med Model 3, er at fjørene burde vært mye bedre og mer avanserte...ikke rart at mange i USA skifter de ut med coil overs og alt mulig...men da ofte fordi de ikke demper nok (kritikken går på at det er ubehagelig - men da ofte med de største felgene).
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Var noen som nevnte at USA-versjonen av Model Y muligens hadde høyere totalvekt, men det ser ikke slik ut ref artikkelen her:
https://insideevs.com/news/402992/tesla-model-y-size-weight/
Hvis jeg tyder riktig så er det 402 kg (2405-2003kg) som er marginalt mer enn MIC versjonen?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

tornaldo

Sitat fra: Jeronan på mandag 23. august 2021, klokken 10:49
I hope that someone who is picking up their Model Y this week, has the time to drive to a Vegvesen weigh station and weigh the car as is (leave charge cables, emergency kit, etc in the car) and see what numbers we get.

Teslabjørn skal teste bilen fra onsdag, så da blir nok bilen med stor sannsynlighet også veiet.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

mroek

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. august 2021, klokken 11:02
Hører og med til historien at jeg har kjørt med litt overlast fra tid til annen med Model 3, så jeg vet hvordan den oppfører seg, og det er veldig bra. Men så er jo jeg en usedvanlig god sjåfør, så det kan nok ha en del å si.

Ja, det er klart, er man en usedvanlig god sjåfør, så er det bare å nevne dette om man stoppes for kontrollveiing, og SVV kan da ikke gjøre annet enn å bukke pent og sende deg videre.  :laugh:
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: Contango på mandag 23. august 2021, klokken 10:11
Kan du ikke heller bruke spalteplassen til å forklare hvorfor totalvekten på Model S falt med nesten 100 kg fra 2019 til 2020. Ingen jeg vet om klarer å fortelle hva som skiller de to bilene.
Raven kom jo i løpet av 2019. Den har jo bl.a annen frontmotor og en del andre hardware endringer. Så med 2019 mener du før eller etter Raven?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Tviler på at kjøreegenskaper er noen grunn her. Ved å øke totalvekten med 5-10% så går ikke kjøreegenskapene (ang. elgtest) fra å være best in class til å være farlig.

Det som kan være årsaken er jo f.eks krasj-test krav eller lignende mtp på hvor mye belastning baksetene o.l. tåler. Der vil jo ett par hundre kilo være en vesentlig økning. Men ren spekulasjon der altså.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 13:14
Raven kom jo i løpet av 2019. Den har jo bl.a annen frontmotor og en del andre hardware endringer. Så med 2019 mener du før eller etter Raven?
Etter Raven, samme bil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 13:20
Tviler på at kjøreegenskaper er noen grunn her. Ved å øke totalvekten med 5-10% så går ikke kjøreegenskapene (ang. elgtest) fra å være best in class til å være farlig.

Det som kan være årsaken er jo f.eks krasj-test krav eller lignende mtp på hvor mye belastning baksetene o.l. tåler. Der vil jo ett par hundre kilo være en vesentlig økning. Men ren spekulasjon der altså.

Ja, ifølge manualen tåler jo bagasjerommet (over gulvplaten) kun 60kg, mens under gulvplaten kan du legge 130 kg. Kanskje vegvesenets vektgrense-måte / vognkort ikke er tilpasset elbiler. En burde gjerne hatt "maksvekt i seteregionen", og "maksvekt i bagasjerom" og så "maks totalvekt"... I tillegg burde det være fordelt på over og under 110km/t, dersom noen produsenter velger å tilby høyere maksvekt under 110km/t. På elbiler vil de jo pine litt ekstra på deler, sånn at materialene er nok ikke like kraftige som før.

Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

#343
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. august 2021, klokken 13:39
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 13:20
Tviler på at kjøreegenskaper er noen grunn her. Ved å øke totalvekten med 5-10% så går ikke kjøreegenskapene (ang. elgtest) fra å være best in class til å være farlig.

Det som kan være årsaken er jo f.eks krasj-test krav eller lignende mtp på hvor mye belastning baksetene o.l. tåler. Der vil jo ett par hundre kilo være en vesentlig økning. Men ren spekulasjon der altså.

Ja, ifølge manualen tåler jo bagasjerommet (over gulvplaten) kun 60kg, mens under gulvplaten kan du legge 130 kg. Kanskje vegvesenets vektgrense-måte / vognkort ikke er tilpasset elbiler. En burde gjerne hatt "maksvekt i seteregionen", og "maksvekt i bagasjerom" og så "maks totalvekt"... I tillegg burde det være fordelt på over og under 110km/t, dersom noen produsenter velger å tilby høyere maksvekt under 110km/t. På elbiler vil de jo pine litt ekstra på deler, sånn at materialene er nok ikke like kraftige som før.

Just an added note to your post. The 60kg limit is only for the front part of the trunk on the cover plate that lies over the deep compartment. I am pretty sure our Model S has the same limit there as well.
Towards the back of the trunk, right behind the rear seats you can perfectly place a heavier load.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. august 2021, klokken 13:39
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 13:20
Tviler på at kjøreegenskaper er noen grunn her. Ved å øke totalvekten med 5-10% så går ikke kjøreegenskapene (ang. elgtest) fra å være best in class til å være farlig.

Det som kan være årsaken er jo f.eks krasj-test krav eller lignende mtp på hvor mye belastning baksetene o.l. tåler. Der vil jo ett par hundre kilo være en vesentlig økning. Men ren spekulasjon der altså.
Ja, ifølge manualen tåler jo bagasjerommet (over gulvplaten) kun 60kg, mens under gulvplaten kan du legge 130 kg. Kanskje vegvesenets vektgrense-måte / vognkort ikke er tilpasset elbiler. En burde gjerne hatt "maksvekt i seteregionen", og "maksvekt i bagasjerom" og så "maks totalvekt"... I tillegg burde det være fordelt på over og under 110km/t, dersom noen produsenter velger å tilby høyere maksvekt under 110km/t. På elbiler vil de jo pine litt ekstra på deler, sånn at materialene er nok ikke like kraftige som før.

60 kg oppå plata. Altså bagasjerommet totalt kan ha mye mer enn 60 kg, men lokket over det nedre rommet tåler bare 60 kg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA