Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: andy99 på lørdag 21. august 2021, klokken 18:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 21. august 2021, klokken 18:46
Sitat
Hvor svarer han bekreftende på at nyttelasten er 315/390? Artikkelen er skrevet slik at det absolutt kan oppfattes slik. Men at noen i Tesla har bekreftet tallene er vel ikke riktig?

Handyman :+1: Jeg er helt enig i din vurdering. Jeg mener Even må sende ut en pressemelding med korrekt info på dette forholdet for å roe ned situasjonen.
Nå må dere slutte. Tesla Norge har blitt forelagt tallene og uttaler seg i forhold til det. Hadde det vært feil tall hadde de selvfølgelig rettet opp i det.
Det er din tolkning (og således en spekulasjon), men det kan godt hende du har rett. Jeg sier bare at de faktisk ikke konkret har bekreftet tallene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 21. august 2021, klokken 18:14
Sitat fra: geear på lørdag 21. august 2021, klokken 15:49
Du kalte andres meninger her inne for "totalt latterlig", så innlegget ditt over her, og påstand om personangrep, faller på sin egen urimelighet...
Jasså, hvor? Jeg kaller reaksjonen her totalt latterlig. Og tvert om så sier jeg at tallet er lite og at om noen ikke kan leve med det, så la være å kjøpe.
Og jeg har aldri forsvart nyttelasta. Jeg sier faktisk at den er liten, men at oppstyret er helt ute av proporsjoner. For de aller fleste har dette ingen betydning i 99% av turene.
Men nå stopper jeg denne tjasinga. Neppe interessant for andre.

Ingen gidder å kjøpe en familiebil om den ikke kan brukes til 100% av turene. Da velger man noe annet. MEN det kan jo være slik at bilen passer mange selv med disse vektbegrensningene. Det må bli opp til hver enkelt å finne ut av. Det viktige her er at de som kjøper får fakta servert før bilen kjøpes. Er litt kjedelig å bli vinket inn,veid og funnet for tung...

Diravi

Kunder på det tyske forumet har fått papirene på sine biler, og dessverre stemmer nyttelasten. Akkurat samme tall som på norske demobiler. End of story. Synd, men sant.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Bjoris

Men hvorfor er det slik at TMY ikke tåler mer last? Denne Munro har jo til de grader latterliggjort ID4 sitt hjuloppheng, han mente blant annet at det var overdimensjonert... kanskje det var en grunn til dimensjonene likevel:)


z4rd

#244
Ikke tåler mer last? Tror du at det er fordi bilen kneler ref. hjuloppheng?

ID4 1st Max/Pro har topphastighet på 160km/t. GTX 180km/t. Do the math.

Som referanse:
TM3 LR 233km/t.
TM3 P 261km/t.
TMY LR 217km/t.
TMY P 241km/t.

For ikke å nevne 0-100-tallene... Nyttelasten er vel godkjent for hele rangen. Ingen ekspert innen godkjenning av slikt, men tipper ytelse vil ha påvirkning på nyttelast. Du kan dog kjøre på med vekt over godkjent verdi. Er ikke slik at bilen faller fra hverandre ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Problemer med overlast oppstår mye mye før 160 km/t!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thalgar

Merkeleg opplegg dette. Id4 har 100 kg større nyttelast, men 150 kg lågare akslinglast. Burde det ikkje vera meir samanheng der?
Model Y LR Quicksilver, 2023

hELgenen

Sitat fra: Bjoris på lørdag 21. august 2021, klokken 22:11
Men hvorfor er det slik at TMY ikke tåler mer last? Denne Munro har jo til de grader latterliggjort ID4 sitt hjuloppheng, han mente blant annet at det var overdimensjonert... kanskje det var en grunn til dimensjonene likevel:)

Munro ser ikke skogen for bare trær - der er det kun vekt og snap-in løsninger som teller.
Tesla og Elon fokuserer jo enormt på ytelse og forbruk - og dette med nyttelast er nok en av ulempene.
Jeg er veldig spent på hvordan model Y vil gjøre det på registreringsstatistikken og om det er tidligere Tesla kunder som utgjør majoriteten av kundene, eller om den virkelig vil tiltrekke seg nye kunder nå som "familie" bilen skuffer på en av de viktige egenskapene en slik bil jo skal ha - nemlig nok nyttelast til å dekke familiens behov.
Det skal vel komme en del tusen model Y til landet og dette kan fort være en syretest på interessen.

VoltWay

Sitat fra: Thalgar på lørdag 21. august 2021, klokken 23:02
Merkeleg opplegg dette. Id4 har 100 kg større nyttelast, men 150 kg lågare akslinglast. Burde det ikkje vera meir samanheng der?
100 kg? De har typisk 536 kg nyttelast.

Thalgar

Sitat fra: VoltWay på lørdag 21. august 2021, klokken 23:06
Sitat fra: Thalgar på lørdag 21. august 2021, klokken 23:02
Merkeleg opplegg dette. Id4 har 100 kg større nyttelast, men 150 kg lågare akslinglast. Burde det ikkje vera meir samanheng der?
100 kg? De har typisk 536 kg nyttelast.

Endå rarare.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 21. august 2021, klokken 22:36
Problemer med overlast oppstår mye mye før 160 km/t!

Daktari  :+1: enig. Og derfor blir det alltid svigemor som ikke får bli med i bilen  ;D >:(

Radial

Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. august 2021, klokken 23:05
Sitat fra: Bjoris på lørdag 21. august 2021, klokken 22:11
Men hvorfor er det slik at TMY ikke tåler mer last? Denne Munro har jo til de grader latterliggjort ID4 sitt hjuloppheng, han mente blant annet at det var overdimensjonert... kanskje det var en grunn til dimensjonene likevel:)

Munro ser ikke skogen for bare trær - der er det kun vekt og snap-in løsninger som teller.
Tesla og Elon fokuserer jo enormt på ytelse og forbruk - og dette med nyttelast er nok en av ulempene.
Jeg er veldig spent på hvordan model Y vil gjøre det på registreringsstatistikken og om det er tidligere Tesla kunder som utgjør majoriteten av kundene, eller om den virkelig vil tiltrekke seg nye kunder nå som "familie" bilen skuffer på en av de viktige egenskapene en slik bil jo skal ha - nemlig nok nyttelast til å dekke familiens behov.
Det skal vel komme en del tusen model Y til landet og dette kan fort være en syretest på interessen.

Pr dd klarer ikke konkurrentene å levere.
4wd VAG må du inn i Q2 for å kanskje få tak i ny bil, og selv da vet man ikke siden de brått ikke får tak i hengerfeste lengerere de heller.

Men når alt går på skinner hos konkurrentene igjen, da kan man selvfølgelig stille det samme spørsmålet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

HolyDiver

#252
Til info:
- ved vektkontroll kan fører gå ut av bilen og be SVV legge til 75kg.
- for klasse B får man ikke bot før man har mer enn 500kg overlast.
- generelt får du ikke kjøre videre før kjøretøyet er under tillat totalvekt, selv om overlast er bare 1 kg. Oppgitte grenser i vognkortet er absolutt.
- vektene som benyttes har ulik nøyaktighet, noen måler kun hele 100kg, andre hele 50kg mens de mest moderne måler hele 10kg. Alle vekttypene runder alltid nedover til hele minste måleenhet.
- SVV har også mobile vekter, så ikke anta at du er trygg fordi du aldri kjører forbi en kontrollstasjon

geear

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. august 2021, klokken 18:37
Sitat fra: andy99 på lørdag 21. august 2021, klokken 18:07
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 21. august 2021, klokken 17:57
Denne tråden har jo eksplodert, så jeg har ikke lest alle innlegg, men vet vi at kundebilene får samme nyttelast som de få demobilene som er registrert? Har det blitt registrert flere biler nå?
Se TU, der bekrefter roland vektene så ja det er reelt
https://www.tu.no/artikler/nyttelasten-i-tesla-model-y-er-mye-lavere-enn-hos-konkurrentene-fire-roslige-mennesker-kan-nesten-ikke-ha-med-seg-bagasje/512699

Hvor svarer han bekreftende på at nyttelasten er 315/390? Artikkelen er skrevet slik at det absolutt kan oppfattes slik. Men at noen i Tesla har bekreftet tallene er vel ikke riktig? Men dersom tallene ikke er riktig burde han ha sagt noe om det. Men alle vet at han har svært lite frihet til å si annet enn det han får tilsendt skriftlig.
Journalisten burde spurt om de 433 kiloene som står oppgitt i den norske brukermanualen...

VoltWay

Sitat fra: geear på søndag 22. august 2021, klokken 07:05
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. august 2021, klokken 18:37
Hvor svarer han bekreftende på at nyttelasten er 315/390? Artikkelen er skrevet slik at det absolutt kan oppfattes slik. Men at noen i Tesla har bekreftet tallene er vel ikke riktig? Men dersom tallene ikke er riktig burde han ha sagt noe om det. Men alle vet at han har svært lite frihet til å si annet enn det han får tilsendt skriftlig.
Journalisten burde spurt om de 433 kiloene som står oppgitt i den norske brukermanualen...
Hvor er den norske brukermanualen?

433 kg er det samme som står i den amerikanske manualen, men det står under "Example Load Limit Calculations", og er ikke nødvendigvis noe faktisk data på bilen.

Det dukker vel opp flere registrerte neste uke, så får vi se.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA