Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Proxy10

Sitat fra: Simmelim på torsdag 17. februar 2022, klokken 20:39
Er det mulig at identisk bil kan registreres med forskjellig nyttelast alt etter som hvor bilen blir registrert? Ser de tyske har fått økt nyttelast, da skal vel vi i Norge også få det?

Samme gjelder for Danmark. Her her en danskregistrert bil for to dager siden med økt vekt:

https://www.tjekbil.dk/nummerplade/DG86782/overblik

Radial

Spennende! Tesla sine offisielle forklaring til ny maksvekt blir jo interessant 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen


Lucifer-

Det eneste negative med økt nyttelast er begrensningen hengervekt for oss med førerkort klasse B :)

Ellers håper jeg også på en forklaring, og eventuelt en offisiell uttalelse som vi kan benytte vi som har 21-modellen.
Om jeg må bytte bremser for å få den økt tror jeg at jeg skal koste på meg det.

Radial

Det har nok ikke noe med selve bremsene å gjøre egentlig.
I USA kom denne  "nye" tillatte totalvekta for godt og vel 1 år siden.
Sjekker man Tesla IPC, så har alle LR samme skive/klosser og kaliper, selv i USA.

Dagens økte totalvekt er mest sannsynlig bare papirer/typegodkjenning, eller alternativt noe annet enn bremsene (feks strukturelt/hjuloppheng).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Marzo

Sitat fra: Lucifer- på torsdag 17. februar 2022, klokken 23:10
Det eneste negative med økt nyttelast er begrensningen hengervekt for oss med førerkort klasse B :)

Ellers håper jeg også på en forklaring, og eventuelt en offisiell uttalelse som vi kan benytte vi som har 21-modellen.
Om jeg må bytte bremser for å få den økt tror jeg at jeg skal koste på meg det.

Det er typegodkjenningen som dikterer nyttelasten til bilen din.
Den forandres ikke selv om du bytter bremser, dersom det skulle være forskjellen.

RJK

Ja, men det er tillatt totalvekt som trekkes fra de 3500 kg som bilen kan veie, som avgjør hvor tung din henger maksimalt kan ha i totalvekt ved førerkort klasse B.

Så med 2619 kg i totalvekt, så kan maksimalt tillatt totalvekt på hengeren være 3500-2619 = 881 kg.
Med den gamle totalvekta, så blir tilsvarende tall 3500-2371 = 1129

Med B96 er utgangspunktet det samme, bortsett fra 4250 kg istedet for 3500 kg, så da kan tillatt totalvekt være ytterligere 750 kg til, så da havner vi på 4250-2619 = 1631 kg. I dette tilfellet er tillatt totalvekt over de 1600 bilen kan trekke, så da kan du maksimalt laste henger til 1600 kg minus tilhengerens egenvekt = faktisk totalvekt.

Tilsvarende for b96 blir da 4250-2371 = 1879 som vil tilsi at begrensningen for bilen er den maksimale tillatte totalvekten på 1600 kg. Faktisk nyttelast må du igjen trekke fra tilhengerens egenvekt for å finne ut.

Med klasse BE kan du, litt avhengig av når du fikk den bokstaven i førerkortet, trekke følgende:
A - tilhenger med maksimalt tillatt totalvekt opp til 3500 kg, men faktisk totalvekt begrenses til 1600 kg pga bilens begrensninger
B - tilhenger med faktisk totalvekt opp til 3500 kg, dog her begrenset til 1600 kg pga bilens begrensninger.

Og, viktig å huske på, dersom hengerens begrensninger er større enn førerkort og bil tilsier, så er det tilhengerens nyttelast som som er den faktiske begrensningen. Hjelper ikke om ditt førerkort tillater mer eller bilen, om f.eks. hengeren veier 400 kg, og nyttelasten den er godkjent for, er på 350 kg, som gir en total vekt på 750 kg.

Dette er tilfeldigvis samme vekten som du faktisk kunne trukket på B, om vekt på bil og henger overstiger 3500 kg, og maksimal vogntogvekt er minst 750 kg over bilens totalvekt.

Foruten vektgrensene, kommer at alt over 750 kg krever tilhenger med brems, og farts
grensen er uansett 80 km/h. For tilhenger uten brems, så er maks hastighet 60 kg om faktisk totalvekt er 300 kg eller over.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/personbil-klasse-b/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Diravi

#1207
Jeg fikk, som sikkert mange andre, en SMS her om dagen med at jeg er matchet med bil og at den kommer i første halvdel av mars. Jeg hadde utsatt levering fra i fjor høst for å vente på Berlin pga nyttelast. Men jeg har ikke noe problem med MIC dersom den også kan tilby 565 kg.

Så derfor spør jeg tilbake om de kan bekrefte at min bil har økt nyttelast. Svaret: MIC har fortsatt 390 kg. Ønsker jeg å vente på Berlin?

Jeg svarer ja, selvsagt. Og så kommer det en ny SMS der de sier at det er «samme nyttelast». Ønsker jeg likevel å vente?

Så da vet jeg fortsatt ikke om de mener at MIC også har 565 kg eller at Berlin bare har 390 kg foreløbig. Har bedt dem oppklare.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ronnynilsen

Jeg ringte Tesla i går (før jeg fikk SMS senere å dagen) for å høre når jeg kunne forvente å få bilen. Og fikk da vite at bilen kommer i første halvdel av mars, og spurte da om nyttelast, og fikk bekreftet at den skal ha høyere nyttelast.
Tesla model Y LR 2022

saphran

Sitat fra: ronnynilsen på fredag 18. februar 2022, klokken 08:03
Jeg ringte Tesla i går (før jeg fikk SMS senere å dagen) for å høre når jeg kunne forvente å få bilen. Og fikk da vite at bilen kommer i første halvdel av mars, og spurte da om nyttelast, og fikk bekreftet at den skal ha høyere nyttelast.

Spurte det samme og fikk i går, 17.2, beskjed om levering i slutten av Mars, men at ingenting nytt om nyttelast var kjent. Synd de ikke kan gi noe definitivt svar. Kanskje problemet er at de fremdeles har noen "gamle" nye som ikek er levert ut enda, og dermed kan de ikke si noe offisielt :-\

Arne1

Sitat fra: saphran på fredag 18. februar 2022, klokken 09:56
Sitat fra: ronnynilsen på fredag 18. februar 2022, klokken 08:03
Jeg ringte Tesla i går (før jeg fikk SMS senere å dagen) for å høre når jeg kunne forvente å få bilen. Og fikk da vite at bilen kommer i første halvdel av mars, og spurte da om nyttelast, og fikk bekreftet at den skal ha høyere nyttelast.

Spurte det samme og fikk i går, 17.2, beskjed om levering i slutten av Mars, men at ingenting nytt om nyttelast var kjent. Synd de ikke kan gi noe definitivt svar. Kanskje problemet er at de fremdeles har noen "gamle" nye som ikek er levert ut enda, og dermed kan de ikke si noe offisielt :-\

Jeg fikk dette svaret fra de:

« Når det gjelder nyttelast er det mye spekulasjon i forum og media. Det beste er å forholde seg til info som kommer fra Tesla direkte. Hvis det ikke er info om det er det ikke signal om at det kommer dette kvartalet, så enkelt er det.»

larsgk

Sitat fra: Arne1 på fredag 18. februar 2022, klokken 10:18

Jeg fikk dette svaret fra de:

« Når det gjelder nyttelast er det mye spekulasjon i forum og media. Det beste er å forholde seg til info som kommer fra Tesla direkte. Hvis det ikke er info om det er det ikke signal om at det kommer dette kvartalet, så enkelt er det.»

Haha, det er dagens beste. Info direkte fra Tesla har vel vært lik 0. Eneste jeg kan huske fra den kanten er vel det som ble svart Teknisk Ukeblad :
"Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, mener nyttelastverdiene i praksis ikke vil være et problem:

– Model Y er en familiebil, og nyttelastverdiene er i praksis ikke begrensende for dette bruksområdet. Det er plass til fire passasjerer i en Model Y. Dersom bilen har færre enn fire passasjerer, eller noen av passasjerene er barn, blir det mer plass til annen last. Det betyr for eksempel at i en Model Y med fem seter er det god kapasitet til to foreldre, opptil tre barn og mye bagasje, sier han.
"

Tesla Norge har vel i prinsippet stukket hode så langt ned i sanden som mulig når det gjelder nyttelast. Ingen forklaring i det hele tatt. Kommer sikkert ingenting nå heller.

Kjeks1

Sitat fra: Arne1

Jeg fikk dette svaret fra de:

« Når det gjelder nyttelast er det mye spekulasjon i forum og media. Det beste er å forholde seg til info som kommer fra Tesla direkte. Hvis det ikke er info om det er det ikke signal om at det kommer dette kvartalet, så enkelt er det.»

For et svadasvar, når det et registrert biler i Tyskland, Danmark og England med høyere nyttelast, og Tesla har ikke kommentert nyttelast på Y en eneste gang.

Arne1

Sitat fra: Kjeks1 på fredag 18. februar 2022, klokken 11:13
Sitat fra: Arne1

Jeg fikk dette svaret fra de:

« Når det gjelder nyttelast er det mye spekulasjon i forum og media. Det beste er å forholde seg til info som kommer fra Tesla direkte. Hvis det ikke er info om det er det ikke signal om at det kommer dette kvartalet, så enkelt er det.»

For et svadasvar, når det et registrert biler i Tyskland, Danmark og England med høyere nyttelast, og Tesla har ikke kommentert nyttelast på Y en eneste gang.

Oh yes, men dette svaret jeg fikk tidligere topper vel den der:

« Vet ingen ting angående nyttelast og flere fester i bagasjerommet så det får heller bli en positiv overraskelse:)»

Jeg prøvde å forklare at det er snakk om mye penger, store avgjørelser som skal tas i forhold til hvilken bil man skal gå for osv. Jeg sa også at vi hadde en elendig opplevelse med kundeservice i 2019 når vi kjøpte Model 3, og håpet det ble bedre nå. Da fikk jeg dette svaret:

« Beklager opplevelsen du hadde i 2019. Håper du blir fornøyd med din Tesla Model Y.»

hELgenen

Sitat fra: larsgk på fredag 18. februar 2022, klokken 11:11
Sitat fra: Arne1 på fredag 18. februar 2022, klokken 10:18

Jeg fikk dette svaret fra de:

« Når det gjelder nyttelast er det mye spekulasjon i forum og media. Det beste er å forholde seg til info som kommer fra Tesla direkte. Hvis det ikke er info om det er det ikke signal om at det kommer dette kvartalet, så enkelt er det.»

Haha, det er dagens beste. Info direkte fra Tesla har vel vært lik 0. Eneste jeg kan huske fra den kanten er vel det som ble svart Teknisk Ukeblad :
"Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, mener nyttelastverdiene i praksis ikke vil være et problem:

– Model Y er en familiebil, og nyttelastverdiene er i praksis ikke begrensende for dette bruksområdet. Det er plass til fire passasjerer i en Model Y. Dersom bilen har færre enn fire passasjerer, eller noen av passasjerene er barn, blir det mer plass til annen last. Det betyr for eksempel at i en Model Y med fem seter er det god kapasitet til to foreldre, opptil tre barn og mye bagasje, sier han.
"

Tesla Norge har vel i prinsippet stukket hode så langt ned i sanden som mulig når det gjelder nyttelast. Ingen forklaring i det hele tatt. Kommer sikkert ingenting nå heller.

Det er det jeg frykter også - at de rett og slett snur ryggen til de første model Y kundene og gir blank f.. i dem.

Ikke det at det berører meg direkte - men jeg mener det er svært uheldig for alle kunder at en forhandler på en slik måte viser verden hvordan dårlig kundebehandling kan gjøres og slippe unna med det.

"Model Y er en familiebil, og nyttelastverdiene er i praksis ikke begrensende for dette bruksområdet."

Det må jo vær årets dummeste fra Even. Om nyttelasten ikke betyr noe for en familie - hvem betyr det noe for da? Taxinæringen?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA