Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Kim-

Det kan se sånn ut. Ser den er registrert på Tesla Norway Oslo
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Da ble det endelig EOD på denne saken. Veldig bra!
562 kg nyttelast holder for de fleste.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Problemet for eksisterende model Y eiere forsvinner jo ikke. Kan bli tungt å omsette disse brukt fremover

Contango

Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. januar 2022, klokken 22:24
Problemet for eksisterende model Y eiere forsvinner jo ikke. Kan bli tungt å omsette disse brukt fremover
Ja, det blir nok trist og ensomt for disse eierne.

Entusiasme er ikke helt din ting, er det?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

Fint den er justert. Men gammel nyttelast holdt også fint for vår familie på fire, så det har ingen betydning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lucifer-

Det er vel helst hvis man skal på skitur med 4 røslige mannfolk eller familieferie med både takboks og sykkelstativ hvor nyttelasten blir et teoretisk problem. Siden bilen er så stiv og total akslingvekt er så mye høyere enn tillatt totalvekt tror jeg ikke det blir noe praktisk problem, hverken for kjøring av bil eller sikkerhetsmessig.

Handyman

#1101
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. januar 2022, klokken 22:24
Problemet for eksisterende model Y eiere forsvinner jo ikke. Kan bli tungt å omsette disse brukt fremover
Ikke så sikker på det. Da jeg solgte min TM3 var det INGEN som spurte, eller nevnte noe om nyttelast. Manglet derimot ikke på vanlige bilspørsmål. TM3 er jo enda dårligere stilt ang nyttelast, enn TMY. Den har likevel solgt som varmt... Det er også en sedan..."som ingen vil ha".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Den store fordelen for oss eksisterende er også at det ikke lenger da er en "regel" at alle Y har lav nyttelast, mtp kontroller osv. På et tidspunkt blir vi nok mindretallet, og ikke så interessante som vi kunne vært. Bekymrer meg null for bruktverdien ift nyttelast.

hELgenen

Sitat fra: Handyman på onsdag 19. januar 2022, klokken 23:00
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. januar 2022, klokken 22:24
Problemet for eksisterende model Y eiere forsvinner jo ikke. Kan bli tungt å omsette disse brukt fremover
Ikke så sikker på det. Da jeg solgte min TM3 var det INGEN som spurte, eller nevnte noe om nyttelast. Manglet derimot ikke på vanlige bilspørsmål. TM3 er jo enda dårligere stilt ang nyttelast, enn TMY. Den har likevel solgt som varmt... Det er også en sedan..."som ingen vil ha".

Jeg ville nok heller aldri tenkt på nyttelast ved en model 3 - men en model Y treffer også et annet segment der god plass, praktiske egenskaper osv. teller mer. Og dersom valget står mellom en modell der alt er på plass og en modell der ikke alt er på plass og disse prises ut likt - vel da blir nok valget enkelt for den bevisste forbruker.

Sitat fra: geear på onsdag 19. januar 2022, klokken 23:32
Den store fordelen for oss eksisterende er også at det ikke lenger da er en "regel" at alle Y har lav nyttelast, mtp kontroller osv. På et tidspunkt blir vi nok mindretallet, og ikke så interessante som vi kunne vært. Bekymrer meg null for bruktverdien ift nyttelast.

Interessant at man tenker flokk beskyttelse mhp. statens vegvesen og dets kontroller. Det er noe dyrisk opportunistisk over måten å tenke på. Min erfaring er at de fleste mennesker ønsker å være ærlige og redelige og dersom de får et valg mellom 2 biler som ser like ut - til omtrent samme pris - men hvor den ene har alt på plass mhp. nyttelast - så velger nok de fleste den bilen der alt er på plass. Spørsmålet er om kjøper er orientert eller ikke - og iblant er jo ikke kjøper det.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:32
Sitat fra: Handyman på onsdag 19. januar 2022, klokken 23:00
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. januar 2022, klokken 22:24
Problemet for eksisterende model Y eiere forsvinner jo ikke. Kan bli tungt å omsette disse brukt fremover
Ikke så sikker på det. Da jeg solgte min TM3 var det INGEN som spurte, eller nevnte noe om nyttelast. Manglet derimot ikke på vanlige bilspørsmål. TM3 er jo enda dårligere stilt ang nyttelast, enn TMY. Den har likevel solgt som varmt... Det er også en sedan..."som ingen vil ha".
Jeg ville nok heller aldri tenkt på nyttelast ved en model 3 - men en model Y treffer også et annet segment der god plass, praktiske egenskaper osv. teller mer. Og dersom valget står mellom en modell der alt er på plass og en modell der ikke alt er på plass og disse prises ut likt - vel da blir nok valget enkelt for den bevisste forbruker.
Jeg vil si at lav nyttelast er verre på TM3 enn Y. TM3 SR har vel rundt 250kg og LR ca 300. Model S er kanskje enda verre, størrelsen tatt i betraktning. Siden svært mange familier kjøper disse bilene så er problemet med lav nyttelast ikke noe mindre der.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:32
Og dersom valget står mellom en modell der alt er på plass og en modell der ikke alt er på plass og disse prises ut likt - vel da blir nok valget enkelt for den bevisste forbruker.
Y med høyere nyttelast vil aldri bli priset likt pga helt andre årsaker som: Rekkevidde, nyere bil, ny prosessor, bedre støydemping, lastsikringskroker osv.
Nyttelasten vil for de som ikke er papirtigere, ha liten eller ingen påvirkning på prisen.

Sitat fra: geear på onsdag 19. januar 2022, klokken 23:32
Den store fordelen for oss eksisterende er også at det ikke lenger da er en "regel" at alle Y har lav nyttelast, mtp kontroller osv. På et tidspunkt blir vi nok mindretallet, og ikke så interessante som vi kunne vært. Bekymrer meg null for bruktverdien ift nyttelast.
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:32
Interessant at man tenker flokk beskyttelse mhp. statens vegvesen og dets kontroller. Det er noe dyrisk opportunistisk over måten å tenke på. Min erfaring er at de fleste mennesker ønsker å være ærlige og redelige og dersom de får et valg mellom 2 biler som ser like ut - til omtrent samme pris - men hvor den ene har alt på plass mhp. nyttelast - så velger nok de fleste den bilen der alt er på plass. Spørsmålet er om kjøper er orientert eller ikke - og iblant er jo ikke kjøper det.
For noen er en regel svart eller hvitt, for de fleste, ikke minst i jussen, er den heldigvis ikke det. Svart/hvitt mennesker er veldig plagsomme.
Skremselspropagandaen som har vært malt i det brede og vide i denne tråden er tragikomisk. Ikke minst pølsevevet om at Y i en trafikkulykke dreper et barn og at det i ulykkesrapporten vil stå at 50 kg overvekt var avgjørende. Kommentarer fra det svarteste mørke...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hemi

De fleste som har vært i prosess 1 eller fler ganger med statens vegvesen tenker iaf værste....

olavxxx

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 20. januar 2022, klokken 08:30
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:32
Og dersom valget står mellom en modell der alt er på plass og en modell der ikke alt er på plass og disse prises ut likt - vel da blir nok valget enkelt for den bevisste forbruker.
Y med høyere nyttelast vil aldri bli priset likt pga helt andre årsaker som: Rekkevidde, nyere bil, ny prosessor, bedre støydemping, lastsikringskroker osv.
Nyttelasten vil for de som ikke er papirtigere, ha liten eller ingen påvirkning på prisen.

Sitat fra: geear på onsdag 19. januar 2022, klokken 23:32
Den store fordelen for oss eksisterende er også at det ikke lenger da er en "regel" at alle Y har lav nyttelast, mtp kontroller osv. På et tidspunkt blir vi nok mindretallet, og ikke så interessante som vi kunne vært. Bekymrer meg null for bruktverdien ift nyttelast.
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:32
Interessant at man tenker flokk beskyttelse mhp. statens vegvesen og dets kontroller. Det er noe dyrisk opportunistisk over måten å tenke på. Min erfaring er at de fleste mennesker ønsker å være ærlige og redelige og dersom de får et valg mellom 2 biler som ser like ut - til omtrent samme pris - men hvor den ene har alt på plass mhp. nyttelast - så velger nok de fleste den bilen der alt er på plass. Spørsmålet er om kjøper er orientert eller ikke - og iblant er jo ikke kjøper det.
For noen er en regel svart eller hvitt, for de fleste, ikke minst i jussen, er den heldigvis ikke det. Svart/hvitt mennesker er veldig plagsomme.
Skremselspropagandaen som har vært malt i det brede og vide i denne tråden er tragikomisk. Ikke minst pølsevevet om at Y i en trafikkulykke dreper et barn og at det i ulykkesrapporten vil stå at 50 kg overvekt var avgjørende. Kommentarer fra det svarteste mørke...
Du har nok rett her.

For å se på det en annen måte:
De tidligste Model 3 vi fikk i Norge hadde høyere nyttelast, jeg har jo en av de.
Men så krympet nyttelasten inn.. Men det er ikke slik at færre kjøpte Model 3 av den grunn.

De nyere har jo varmepumpe, doble vinduer fremme, elektrisk bakluke, bedre lys.
Men klart de gamle 3 har også sine fordeler som: bedre lyd fra subwoofer (pga åpning i hattehylle), lastkroker i frunk, større frunk, mer interiørlys (premiumlyset), homelink var standard.

Men så vil noen av de første også ha HW2.5 autopilot (hvis de ikke hadde FSD og fikk HW3 computer) og i starten var ingen autopilot inkludert, så noen av de første kan være uten autopilot aktivert. Men ser man på Model 3, så har selv de eldste holdt seg veldig bra egentlig sett opp mot hva en ny 3 koster.

Så hva som driver prisene der er neppe nyttlast, hadde det vært tilfellet ville alle bare prøvd å sikre seg de eldste Model 3 med høyest nyttelast og sett vekk fra andre endringer..

Så jeg tror neppe nyttelast er -så- viktig for folk flest.
Skal man ha en Y, så ser man på pris, hva man får osv.

Nå er det jo Ryzen CPU, det er mer støyisolasjon og andre ting på vei.. Og ny måte å lage bilen på (støpe fremme og bak), det gjør jo Y sikrere enn før og det gjør at den får lavere vekt. Lavere vekt gjør den mer agil, bedre i svinger og kanskje den får bedre aks/brems på grunn av lavere vekt og særlig når dne får nye batteriene (usikkert på om nye batterier kommer i 2022 i starten?). Ryzen CPUen gir kanskje få fordeler helt i starten, men etter hvert vil det sikkert komme en del fancy spill osv som folk bare "må" ha...

Jeg håper jo å se en Y Performance med bedre specs enn den har på nettsiden i dag :-) Som et resultat av de endringene. Men det er uansett den type endringer som vil gjøre at folk foretrekker ny bil.

geear

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:32
Interessant at man tenker flokk beskyttelse mhp. statens vegvesen og dets kontroller. Det er noe dyrisk opportunistisk over måten å tenke på. Min erfaring er at de fleste mennesker ønsker å være ærlige og redelige og dersom de får et valg mellom 2 biler som ser like ut - til omtrent samme pris - men hvor den ene har alt på plass mhp. nyttelast - så velger nok de fleste den bilen der alt er på plass. Spørsmålet er om kjøper er orientert eller ikke - og iblant er jo ikke kjøper det.
Hvis du er malen for firkantet, så er en terning nærmere rund enn firkantet.  :P

For hundretusende gang, så snakker vi ikke her om å kjøre trafikkfarlige biler. Vi snakker om de samme forbanna bilene, så om du tar en ny Y og laster den med 560 kg, eller en "gammel" Y og laster den med 560 kg, så vil de være akkurat like farlige/trygge å kjøre. Den eneste forskjellen er hva som står på papiret. At du syns at alle vi som har lav nyttelast skal stoppes og bures inne, for å ha 20 kg for mye i bilen, må du gjerne, men det har ingen samfunnsmessig nytte. Jeg har kjørt vår fullastet med fem personer og bagasje for en uke på ferie (og vi kjørte også på vekta ved Larvik og fikk, merkelig nok, 2220 kg eller noe rundt der utav den), men det er ikke i nærheten av å være en farlig bil å kjøre verken i 60 eller 130. Det beste for alle er selvfølgelig om vi får det ordnet også på de som allerede er utlevert, men om ikke, så hjelper det iallfall å vite at bilene også kan godkjennes for mer.

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA