Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

automat

Det er ingen tvil om at TMY's lave nyttelast er problematisk. Og nettopp derfor er det viktige og riktig å få belyst hva som skjer hvis man skulle komme til å kjøre med overlast.Det kan skje både bevisst og ubevisst.

Det som har kommet frem så langt er:

-Påvirkning av kjøreegenskapene ved moderat overvekt er sannsynligvis liten.
-Risikoen for vektkontroll av personbiler er sannsynligvis økende.
-Blir man stoppet må man sannsynligvis laste av overvekt for å kjøre videre.
-Det får ikke strafferettslige konsekvenser før overlasten passerer 500kg.

Så ble påstanden om regress fremmet, og når man stiller spørsmål om hvor reelt dette er kommer «Tesla-fanboy»-argumentene.

Fakta er at det ikke er bekjentgjort tilfeller der dette er en problemstilling.
Da står vi igjen med hobby-juridiske vurderinger fra enkelte forumdeltagere mot en påstått gjengivelse fra en politiadvokat. Lite håndfaste ting med andre ord.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OlaM

Dette er sikkert en sirkel tilbake til tidligere diskusjoner, men roten av problemet er jo tillatt totalvekt... hvorfor så lav tillatt totalvekt på Teslaene sammenlignet med f.eks. VW?

ID.3 2260 kg
Model 3 SR+ 2139 kg

ID.4 GTX 2750 kg
Model Y 2371 kg
Model Y USA 5302 lbs / 2405 kg

Er VW virkelig så mye mer solid bygd?

Spurte selger som sa at hvis nye reg. data kom ut, så kunne man individuelt ta kontakt med SVV og få endret tallet. Men det er jo uansett ikke så mye å gå på oppover hvis vi ser på tallet fra USA.
'21 3LR

Thalgar

Sitat fra: OlaM på torsdag 07. oktober 2021, klokken 15:37
Dette er sikkert en sirkel tilbake til tidligere diskusjoner, men roten av problemet er jo tillatt totalvekt... hvorfor så lav tillatt totalvekt på Teslaene sammenlignet med f.eks. VW?

ID.3 2260 kg
Model 3 SR+ 2139 kg

ID.4 GTX 2750 kg
Model Y 2371 kg
Model Y USA 5302 lbs / 2405 kg

Er VW virkelig så mye mer solid bygd?

Spurte selger som sa at hvis nye reg. data kom ut, så kunne man individuelt ta kontakt med SVV og få endret tallet. Men det er jo uansett ikke så mye å gå på oppover hvis vi ser på tallet fra USA.

Model Y i USA har nå 525 som nyttelast (450 i norsk norm)
Model Y LR Quicksilver, 2023

OlaM

Sitat fra: Thalgar på torsdag 07. oktober 2021, klokken 16:35
Sitat fra: OlaM på torsdag 07. oktober 2021, klokken 15:37
Dette er sikkert en sirkel tilbake til tidligere diskusjoner, men roten av problemet er jo tillatt totalvekt... hvorfor så lav tillatt totalvekt på Teslaene sammenlignet med f.eks. VW?

ID.3 2260 kg
Model 3 SR+ 2139 kg

ID.4 GTX 2750 kg
Model Y 2371 kg
Model Y USA 5302 lbs / 2405 kg

Er VW virkelig så mye mer solid bygd?

Spurte selger som sa at hvis nye reg. data kom ut, så kunne man individuelt ta kontakt med SVV og få endret tallet. Men det er jo uansett ikke så mye å gå på oppover hvis vi ser på tallet fra USA.

Model Y i USA har nå 525 som nyttelast (450 i norsk norm)

Det er vel fordi egenvekt oppgis til å være lavere enn det vi har sett eksempler på her i Norge? Ca halvparten av differansen kommer fra en lavere tillatt totalvekt.
'21 3LR

Thalgar

Nyttelasta gjekk opp i USA då dei begynte å produsera 7-setarversjonen. Ingen indikator på at vekta gjekk ned...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/7-seater-curb-weight-and-max-payload.238008/
Model Y LR Quicksilver, 2023

sjokomelk

Bare for å lufte en idé som jeg er usikker på om er tatt med tidligere - Økte nyttelasten i USA samtidig som det ble megacasting både foran og bak i bilen? Eller kom den allerede mens det kun var megacasting bak? Model Y fra Shanghai har vel bare megacasting bak?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elskertesla

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 07. oktober 2021, klokken 18:47
Bare for å lufte en idé som jeg er usikker på om er tatt med tidligere - Økte nyttelasten i USA samtidig som det ble megacasting både foran og bak i bilen? Eller kom den allerede mens det kun var megacasting bak? Model Y fra Shanghai har vel bare megacasting bak?
Det er ingenting som indikerer at de bruker megacasting foran enda? Vet electrek hadde noe oppgulp, men det var ingenting konkret om nåværende produksjon. Correct me if I'm wrong.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Thalgar

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 07. oktober 2021, klokken 18:47
Bare for å lufte en idé som jeg er usikker på om er tatt med tidligere - Økte nyttelasten i USA samtidig som det ble megacasting både foran og bak i bilen? Eller kom den allerede mens det kun var megacasting bak? Model Y fra Shanghai har vel bare megacasting bak?

Nyttelasta auka på det tidspunktet megacasting bak vart innført, men det var samtidig med at sjusetaren kom. Men megacasting bak blir vel òg brukt i Shanghai, så enten er Tesla sine tal berre tull, eller så vart konstruksjonen for alle Model Y frå Fremont endra ved introduksjonen av sjusetaren.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 07. oktober 2021, klokken 18:47
Bare for å lufte en idé som jeg er usikker på om er tatt med tidligere - Økte nyttelasten i USA samtidig som det ble megacasting både foran og bak i bilen? Eller kom den allerede mens det kun var megacasting bak? Model Y fra Shanghai har vel bare megacasting bak?

Both Fremont and Shanghai uses single piece rear casting. So both Model Y are the same.

Berlin and Texas will start with the new Megacasting aka single piece front and rear casting.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OlaM på torsdag 07. oktober 2021, klokken 15:37
Dette er sikkert en sirkel tilbake til tidligere diskusjoner, men roten av problemet er jo tillatt totalvekt... hvorfor så lav tillatt totalvekt på Teslaene sammenlignet med f.eks. VW?

ID.3 2260 kg
Model 3 SR+ 2139 kg

ID.4 GTX 2750 kg
Model Y 2371 kg
Model Y USA 5302 lbs / 2405 kg

Er VW virkelig så mye mer solid bygd?

Spurte selger som sa at hvis nye reg. data kom ut, så kunne man individuelt ta kontakt med SVV og få endret tallet. Men det er jo uansett ikke så mye å gå på oppover hvis vi ser på tallet fra USA.

Jeg tenker at en hovedgrunn er:
Maks Fart. En Model Y kan kjøre 217km/t, mens ID4 kan 160km/t. Altså 57km/t i forskjell. På den annen side er summen av aksellast foran og bak mye høyere enn maks totalvekt på Model Y. I tillegg er maks vogntogvekt nesten 4 tonn, altså maks vekt pluss maks hengervekt...kan være en snarvei i forbindelse med det...at de ikke vet at maks vogntogvekt ikke trenger være summen av hengervekt og maks bilvekt. Men kan være at med henger kjører en ikke fortere enn 100km/t...og da tåler en mer..
Tesla Model Y                         2021-

TJV

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. oktober 2021, klokken 20:55
Sitat fra: OlaM på torsdag 07. oktober 2021, klokken 15:37
Dette er sikkert en sirkel tilbake til tidligere diskusjoner, men roten av problemet er jo tillatt totalvekt... hvorfor så lav tillatt totalvekt på Teslaene sammenlignet med f.eks. VW?

ID.3 2260 kg
Model 3 SR+ 2139 kg

ID.4 GTX 2750 kg
Model Y 2371 kg
Model Y USA 5302 lbs / 2405 kg

Er VW virkelig så mye mer solid bygd?

Spurte selger som sa at hvis nye reg. data kom ut, så kunne man individuelt ta kontakt med SVV og få endret tallet. Men det er jo uansett ikke så mye å gå på oppover hvis vi ser på tallet fra USA.

Jeg tenker at en hovedgrunn er:
Maks Fart. En Model Y kan kjøre 217km/t, mens ID4 kan 160km/t. Altså 57km/t i forskjell. På den annen side er summen av aksellast foran og bak mye høyere enn maks totalvekt på Model Y. I tillegg er maks vogntogvekt nesten 4 tonn, altså maks vekt pluss maks hengervekt...kan være en snarvei i forbindelse med det...at de ikke vet at maks vogntogvekt ikke trenger være summen av hengervekt og maks bilvekt. Men kan være at med henger kjører en ikke fortere enn 100km/t...og da tåler en mer..

Id.4 har toppfart på 160km/t.
Id.4 GTX har toppfart på 180km/t.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

geear

Sitat fra: OlaM på torsdag 07. oktober 2021, klokken 15:37
Dette er sikkert en sirkel tilbake til tidligere diskusjoner, men roten av problemet er jo tillatt totalvekt... hvorfor så lav tillatt totalvekt på Teslaene sammenlignet med f.eks. VW?

ID.3 2260 kg
Model 3 SR+ 2139 kg

ID.4 GTX 2750 kg
Model Y 2371 kg
Model Y USA 5302 lbs / 2405 kg

Er VW virkelig så mye mer solid bygd?

Spurte selger som sa at hvis nye reg. data kom ut, så kunne man individuelt ta kontakt med SVV og få endret tallet. Men det er jo uansett ikke så mye å gå på oppover hvis vi ser på tallet fra USA.
Det er andre årsaker enn byggekvalitet/designstyrke.

ID4 har aksellast på 1250 kg foran og 1530 kg bak. Eksempel fra EC58240.
Min Model Y har aksellast på 1363 kg foran og 1500 kg bak.

Altså er samlet tillatt aksellast på Model Y _høyere_ enn på ID4. Og igjen så er dette bare enda et argument for at Y ikke blir farlig med litt overvekt. Den kan faktisk ha livlig 1500 kg bak og 871 kg foran. Enorm skjevlast som er MYE mer utfordrende for kjøreegenskapene enn en jevnt fordelt overlast. ID4 sin tillatt totalvekt gir mening, Y sin gjør ikke.

mroek

Sitat fra: automat på torsdag 07. oktober 2021, klokken 15:03
-Blir man stoppet må man sannsynligvis laste av overvekt for å kjøre videre.
Det er ikke bare "sannsynligvis" at man må laste av overvekt, det er helt 100% sikkert. Ikke rom for skjønn fra kontrollørens side. Er du først stoppet og kontrollert, så må du være innafor for å få lov til å kjøre videre.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Pew

Mulig jeg har gått glipp av noe her, men hvordan vet du dette?

spirrevipp

Strengt tatt ikke nyttelast, men jeg hadde stor nytte av å laste ny oppvaskmaskin og ny integrert stekeovn inn i Model Y.  :D

Hadde i utgangspunktet ikke tro på at det skulle gå pga emballasje og regnte med at jeg måtte kjøre 2 turer. Fikk plass bare jeg kjørte passasjersetet litt fremover.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA